Γ΄ κατεύθυνση Προβληματισμοί για τους ορισμούς, θεωρήματα, παραδείγματα και τις ασκήσεις του 3ου κεφαλαίου << Μελέτη και Γραφική Παράσταση Συνάρτησης.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ
Advertisements

Εμβαδόν Παραβολικού Χωρίου Έστω ότι θέλουμε να βρούμε το εμβαδόν του χωρίου που περικλείεται από τη γραφική παράσταση της συνάρτησης f (x)=x 2, τον άξονα.
Tάσος Μπούντης Τμήμα Μαθηματικών Πανεπιστήμιο Πατρών
Φυσική Β’ Λυκείου Κατεύθυνσης
1 Στοιχεία Θεωρίας Συνόλων Πολυσύνολα. 2 Εισαγωγή •Σύνολο είναι μία συλλογή διακεκριμένων αντικειμένων •Ωστόσο, υπάρχουν περιπτώσεις στις οποίες συναντάμε.
Συναρτήσεις. Ας φανταστούμε μια «μηχανή» που τις βάζουμε αριθμούς Ότι σου δίνουν πολλαπλασίασέ το επι 3 και μετα πρόσθεσέ του το Συναρτήσεις.
Μαθηματικό εργαστήριο Γ. Λαγουδάκος
Έρευνα «Η θέση και ο ρόλος των ασκήσεων στη διδασκαλία των μαθηματικών στο σύγχρονο ελληνικό σχολείο» Σάλτας Βασίλειος Διδάκτωρ Μαθηματικών.
Βελτιώνοντας την μάθηση των Μαθηματικών μέσα σε ένα ψηφιακό περιβάλλον Ελισσάβετ Καμπάνη Phd Διδακτική των Μαθηματικών Σχ. Σύμβουλος Μαθηματικών.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2 ΕΥΘΥΓΡΑΜΜΗ ΚΙΝΗΣΗ
Τι είναι συνάρτηση Ορισμός
Στατιστική Ι Παράδοση 5 Οι Δείκτες Διασποράς Διασπορά ή σκεδασμός.
Σοφία Πιτέρη, Μαθηματικός, M.Sc., Ph.D.
Για τη διδασκαλία της Τριγωνομετρίας
Ανάλυση Συστημάτων Αυτομάτου Ελέγχου:
Απαντήσεις Θεωρίας - Ασκήσεων
Η διδασκαλία της τριγωνομετρίας στην Β΄Λυκείου με χρήση λογισμικού δυναμικής γεωμετρίας (Sketchpad) Αργύρη Παναγιώτα Μαθηματικός , Πρότυπο Πειραματικό.
Η βοήθεια της φυσικής και της χημείας κατά τη διδασκαλία βασικών μαθηματικών εννοιών Σάλτας Βασίλειος Διδάκτωρ Μαθηματικών.
Ταχύτητα αντίδρασης Ως ταχύτητα αντίδρασης ορίζεται η μεταβολή της συγκέντρωσης ενός από τα αντιδρώντα ή τα προϊόντα στη μονάδα του χρόνου: ΔC C2.
Ευστάθεια Συστημάτων Αυτομάτου Ελέγχου:
Η. Τζιαβός - Γ. Βέργος Σήματα και φασματικές μέθοδοι στη γεωπληροφορική 2013/2014ΑΠΘ/ΤΑΤΜ Τομέας Γεωδαισίας και Τοπογραφίας 3 ο Εξάμηνο Σήματα και Φασματικές.
Θεωρία Γράφων Θεμελιώσεις-Αλγόριθμοι-Εφαρμογές
Σέρρες,Ιούνιος 2009 Τίτλος: Αυτόματος έλεγχος στο Scilab: Ανάπτυξη πακέτου για εύρωστο έλεγχο. Ονοματεπώνυμο Σπουδάστριας: Ευαγγελία Δάπκα Επιβλέπων Καθηγητής.
ANAKOINWSH H 2η Ενδιάμεση Εξέταση μεταφέρεται στις αντί για , την 24 Νοεμβρίου στις αίθουσες ΧΩΔ και 110 λόγω μη-διαθεσιμότητας.
Θεωρία Γράφων Θεμελιώσεις-Αλγόριθμοι-Εφαρμογές
ΟΤΑΝ Ο AYRTON SENNA AYRTON SENNA ( ) ΣΥΝΑΝΤΗΣΕ ΣΤΟΥΣ ΟΥΡΑΝΟΥΣ.
ΣΧΕΔΙΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Σχολική Βαθμίδα : Β κατεύθυνσης Διάρκεια μαθήματος : 1 διδακτική ώρα 1) Να μελετούν τη συμπεριφορά της συνάρτησης f με τύπο στο μέσω της.
Ερωτήσεις Σωστού - Λάθους
ΣΥΝΟΛΑ.
Επιπρόσθετες Ασκήσεις στην Μαθηματική Επαγωγή. Να δειχθεί ότι: 1*2+2*3+…+n(n+1)=[n(n+1)(n+2)]/3, ∀ n≥1. Άσκηση 1.
14/4/20151 Παρερμηνείες Ορισμών Γ΄ Κατεύθυνση Παπαμιλτιάδης Δημήτρης Αντωνιάδης Στέλιος.
Μαθηματικά Γ΄Γυμνασίου
Κοζαλάκης Ευστάθιος ΠΕ03
ΕΙΔΙΚΗ ΘΕΩΡΙΑ ΤΗΣ ΣΧΕΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
Πως μπορεί κανείς να λύσει προβλήματα με τη βοήθεια της Mathematica Πρόβλημα 10 α : Κλίση καμπύλης Πρόβλημα 10 β : Εμβαδόν καμπύλης Ομάδα Δ. Λύνοντας Προβλήματα.
Π ΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ Δ ΥΤΙΚΗΣ Μ ΑΚΕΔΟΝΙΑΣ ΤΜΗΜΑ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ & ΤΗΛΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ Θεωρία Σημάτων και Συστημάτων 2013 Μάθημα 3 ο Δ. Γ. Τσαλικάκης.
Ενότητα 8η: Η ΕΛΑΣΤΙΚΗ ΓΡΑΜΜΗ
Πρακτικη Ασκηση προοδος ΘΕΜΑ : κρισιμα συμβαντα
ΚΙΝΗΜΑΤΙΚΗ ΤΩΝ ΡΕΥΣΤΩΝ ΕΙΣΑΓΩΓΗ Σκοπός της κινηματικής είναι η περιγραφή της κίνησης του ρευστού Τα αίτια που δημιούργησαν την κίνηση και η αναζήτηση των.
ΚΡΙΣΙΜΟ ΣΥΜΒΑΝ ΖΑΝΝΕΙΟΣ ΣΧΟΛΗ Γ ΄ΛΥΚΕΙΟΥ ( ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΗ ) ΠΛΥΤΑ ΕΛΕΝΗ 08/03/2013.
ΘΕΣΜΟΣ ΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΟ Μ.Ε επιμέλεια: ΚΕΡΜΕΝΙΔΟΥ ΗΛΙΑΝΑ ΘΕΜΑ Α Α1 Απόδειξη σελ.150 Α2 Ορισμός σελ.87 Α3 Ορισμός σελ.14 Α4Σ,Λ,Σ,Σ,Λ.
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΓΙΑ ΟΙΚΟΝΟΜΟΛΟΓΟΥΣ (Κ105) ΚΛΕΑΝΘΗΣ ΣΥΡΑΚΟΥΛΗΣ ΕΠΙΚΟΥΡΟΣ ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ ΔΕ.
ΠΡΑΚΤΙΚΗ ΑΣΚΗΣΗ ΣΕ ΣΧΟΛΕΙΑ ΤΗΣ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ 3 ΗΣ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗΣ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ Ζώη ΠανωραίαΞενιάς Κωνσταντίνος.
Τοπικά ακρότατα Τοπικό μέγιστο –Τοπικό ελάχιστο..
Κλασσική Μηχανική Ενότητα 2: Μονοδιάστατες Κινήσεις Βασίλειος Λουκόπουλος, Επίκουρος Καθηγητής Τμήμα Φυσικής.
Σήματα και Συστήματα 11 10η διάλεξη. Σήματα και Συστήματα 12 Εισαγωγικά (1) Έστω γραμμικό σύστημα που περιγράφεται από τη σχέση: Αν η είσοδος είναι γραμμικός.
ΣΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ II Καθ. Πέτρος Π. Γρουμπός Διάλεξη 8η Στοχαστικά Σήματα - 1.
ΣΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ II Καθ. Πέτρος Π. Γρουμπός Διάλεξη 4η Δειγματοληψία.
ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΥΤΟΜΑΤΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ Ι 8 η Διάλεξη ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΥΤΟΜΑΤΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ Ι ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΚΑΙ ΧΡΗΣΗΣ ΤΟΥ ΓΕΩΜΕΤΡΙΚΟΥ ΤΟΠΟΥ ΤΩΝ ΡΙΖΩΝ Το σύστημα ελέγχου.
Συναρτήσεις Πληθάριθμοι Συνόλων
Θεωρία Σημάτων και Συστημάτων 2013
Μαθηματικά προσανατολισμού Β΄ Λυκείου
Ανάλυση κρίσιμου συμβάντος
Συναρτήσεις Add Your Image Here
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΓΙΑ ΟΙΚΟΝΟΜΟΛΟΓΟΥΣ (Κ105)
Έρευνα στη Διδακτική των Μαθηματικών και Διδακτική Πράξη
Κλασσική Μηχανική Ενότητα 8: ΟΙ ΕΞΙΣΩΣΕΙΣ LAGRANGE
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΠΙΘΑΝΟΤΗΤΕΣ(9)
ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ ΔΙΑΓΡΑΜΜΑΤΩΝ BODE ΜΕΤΡΟΥ ΚΑΙ ΦΑΣΗΣ
Έρευνα στη Διδακτική των Μαθηματικών και Διδακτική Πράξη
Εξορθολογισμός της ύλης Μαθηματικά Α και Β Λυκείου
ΙΕΚ Γαλατσίου Στατιστική Ι Μάθημα 3
Ονοματεπώνυμο Σπουδάστριας: Ευαγγελία Δάπκα
Διαφορικές εξισώσεις τάξης ανώτερης της πρώτης
έχει δύο άνισες λύσεις τις:
ΑΝΑΛΥΣΗ ΚΡΙΣΙΜΟΥ ΣΥΜΒΑΝΤΟΣ
Εργασία 2η: Δραστηριότητα από την Α΄ Λυκείου (Γεωμετρία)
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΓΙΑ ΟΙΚΟΝΟΜΟΛΟΓΟΥΣ (Κ105)
Μαθηματικά κατεύθυνσης Γ΄ Λυκείου Κυρτότητα- Σημεία καμπής -Ασύμπτωτες
ΘΕΜΑ : ΓΡΑΦΙΚΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ ΣΥΝΑΡΤΗΣΕΩΝ 2 ου ΒΑΘΜΟΥ.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Γ΄ κατεύθυνση Προβληματισμοί για τους ορισμούς, θεωρήματα, παραδείγματα και τις ασκήσεις του 3ου κεφαλαίου << Μελέτη και Γραφική Παράσταση Συνάρτησης >> του βιβλίου Μαθηματικά Επιλογής Γ΄ Λυκείου Παπαμιλτιάδης Δημήτρης Αντωνιάδης Στέλιος Β.Δ Μαθηματικός Καθηγητής Μαθηματικών

ΠΕΡΙΛΗΨΗ Η παρούσα μελέτη έγινε με αφορμή τις διδακτικές προσεγγίσεις στο 30 κεφάλαιο του διδακτικού βιβλίου της Άλγεβρας Γ΄ Λυκείου (2003) με τίτλο «Μελέτη και Γραφική Παράσταση Συνάρτησης». Σκοπός της εργασίας είναι να τονίσει την αναγκαιότητα του <<καλού >> ορισμού στα Μαθηματικά για την αποφυγή παρανοήσεων και λαθών. Γίνονται αναφορές σε συγκεκριμένους ορισμούς θεωρήματα , παραδείγματα και ασκήσεις. Παρατίθενται εισηγήσεις για βελτίωση της διατύπωσης ορισμών και θεωρημάτων όπως επίσης επίλυση ασκήσεων - παραδειγμάτων.

Ορισμός 1: Ας είναι συνάρτηση με πεδίο ορισμού το σύνολο Α. Η συνάρτηση λέγεται γνησίως αύξουσα σε ένα σύνολο τότε και μόνο τότε αν με . Η μελέτη της μονοτονίας μιας συνάρτησης με την βοήθεια των παραγώγων στηρίζεται στο θεώρημα (σελ 28 ) του διδακτικού βιβλίου .Πιο κάτω δίνεται το αντίστροφο του θεωρήματος (σελ 28). Αντίστροφο του Θεωρήματος: Ας είναι μια συνάρτηση η οποία παραγωγίζεται σε ένα διάστημα Α. Τότε αν , η είναι αύξουσα στο Α.

Προβληματισμός 1: Ισχύει άραγε το πιο πάνω θεώρημα; Με την βοήθεια του λογισμικού ‘Geogebra’ δίνεται ως αντιπαράδειγμα η συνάρτηση με τύπο για να αποδειχτεί ότι το πιο πάνω θεώρημα δεν ισχύει. ΑΝΤΙΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ

Πράγματι και όμως η συνάρτηση είναι γνησίως αύξουσα. Για να καλυφτούν οι αδυναμίες του θεωρήματος μπορεί να γενικευτεί ως εξής: Θεώρημα I (για γνησίως αύξουσα συνάρτηση) Έστω μια συνάρτηση , η οποία είναι συνεχής σε ένα διάστημα Α και σε κάθε εσωτερικό σημείο του Α. Αν δεν υπάρχει διάστημα ώστε ,τότε η είναι γνησίως αύξουσα στο A. Θεώρημα II ( για αύξουσα συνάρτηση) Έστω μια συνάρτηση , η οποία είναι συνεχής σε ένα διάστημα Α και σε κάθε εσωτερικό σημείο του Α. Αν υπάρχει τουλάχιστο ένα διάστημα ώστε , τότε η είναι αύξουσα στο Α.

ΘΕΩΡΗΜΑ 1 (σελ. 28): Ας είναι μια συνάρτηση η οποία παραγωγίζεται σε ένα διάστημα Α. Τότε αν η είναι αύξουσα στο Α Προβληματισμός 2: Το Θεώρημα (1) και το αντίστροφο του ισχύει μόνο για συναρτήσεις όπως φαίνονται στο σχήμα (1). Τέτοιου είδους συναρτήσεις δεν συναντώνται στο διδακτικό βιβλίο. Όλες οι συναρτήσεις του διδακτικού βιβλίου είναι γνησίως αύξουσες ή γνησίως φθίνουσες. Στην συνέχεια μελετώνται ως προς την μονοτονία οι πιο κάτω συναρτήσεις με τύπο: (σχήμα 2) , (σχήμα 3) Σχήμα 2 και 3

Προβληματισμός 4: Ισχύει άραγε το Θεώρημα σε ένωση διαστημάτων; Αντιπαράδειγμα : Να μελετηθεί ως προς την μονοτονία η συνάρτηση με τύπο .Η πιο κάτω συνάρτηση δίνεται στο σχήμα (4) Σχήμα 4 Άσκηση 5, διδακτικού βιβλίου (σελ. 31): Θεωρούμε τη συνάρτηση με τύπο και .Ορίζουμε τη συνάρτηση με τύπο .Να δείξετε ότι , αν η είναι αύξουσα στο Α η είναι φθίνουσα στο Α. Να εξετάσετε αν η πιο πάνω πρόταση ισχύει αν αντί έχουμε .

Προβληματισμός 5: Η συνάρτηση είναι παραγωγίσιμη; Πολλοί μαθητές μελετούν την μονοτονία της με τη βοήθεια των παραγώγων. Η άσκηση αυτή λύνεται μόνο με τον ορισμό. Προβληματισμός 6: Το ‘Α’ είναι σύνολο [ ] , είναι διάστημα ή ένωση διαστημάτων ; Προβληματισμός 7: Όταν ισχύει τι εννοεί άραγε ; Μήπως εννοεί ότι η πρόταση ισχύει για ; (τα σχήματα 5,7 και 9 αναφέρονται στην ενώ τα σχήματα 6,8 και 10 στις αντίστοιχες ).

Σχήματα 5,7,9,6,8,10 Ένας προβληματισμός που δημιουργείται σε πολλούς μαθητές είναι αν μια συνάρτηση παρουσιάζει ακρότατα στα άκρα του διαστήματος . Ορισμός 2 (σελ. 32) Η τιμή λέγεται τοπικά μέγιστη τιμή της συνάρτησης , αν υπάρχει περιοχή τέτοια ώστε για κάθε που ανήκει στην και στο πεδίο ορισμού ισχύει Η τιμή λέγεται τοπικά ελάχιστη τιμή της συνάρτησης , αν υπάρχει περιοχή τέτοια ώστε για κάθε που ανήκει στην και στο πεδίο ορισμού ισχύει Ολικό Μέγιστο ή Ελάχιστο και Τοπικά Ακρότατα Συνάρτησης

Παράδειγμα (σελ. 41) και λύση ασκήσεων διδακτικού βιβλίου (σελ.42) Παρατήρηση: Ενώ δίνεται ο ορισμός της σταθερής συνάρτησης δε δίνεται το αντίστοιχο θεώρημα όπως γίνεται για τα θεωρήματα που δίνονται για την αύξουσα και φθίνουσα συνάρτηση. Αντίστοιχο Θεώρημα (για σταθερή συνάρτηση) Έστω μια συνάρτηση , η οποία είναι συνεχής σε ένα διάστημα Α και σε κάθε εσωτερικό σημείο του Α. Τότε η είναι σταθερή στο διάστημα Α. Πιο κάτω δίνουμε ένα παράδειγμα που να δείχνει την αναγκαιότητα του πιο πάνω θεωρήματος αλλά και την κρίσιμη σημασία της φράσης «η είναι σταθερή στο διάστημα Α» και όχι σε ένωση διαστημάτων.

Παράδειγμα: Να γίνει η γραφική παράσταση της συνάρτησης με εξίσωση Λύση: Πεδίο ορισμού . Αν θεωρήσουμε ότι η συνάρτηση είναι σταθερή στο τότε για να την παραστήσω γραφικά αρκεί να βρω τη τιμή της συνάρτησης για ένα Έστω τότε . Άρα η γραφική της παράσταση θα ήταν όπως στο σχήμα (12). Σχήμα (12)

Όμως αυτό είναι λάθος γιατί η συνάρτηση είναι σταθερή στο και στο . Στο η συνάρτηση είναι αύξουσα (Σύμφωνα με τον ορισμό 1) . Άρα για να την παραστήσω γραφικά τη συνάρτηση θα πρέπει να βρω την τιμή της συνάρτησης για δύο τιμές του . Για και για . Άρα για και για βρίσκω και αντίστοιχα (σχήμα 13). Σχήμα (13)

Σημείο Καμπής (σελ. 44) Παρατήρηση: Δεν υπάρχει στο διδακτικό βιβλίο ορισμός για το σημείο καμπής απλώς περιγράφει : Αν στο το διάγραμμα της στρέφει τα κοίλα προς τα κάτω και στο στρέφει τα κοίλα προς τα πάνω ή στο το διάγραμμα της στρέφει τα κοίλα προς τα πάνω και στο στρέφει τα κοίλα προς τα κάτω τότε το σημείο λέγεται σημείο καμπής του διαγράμματος της . Προβληματισμός 9: Ισχύει άραγε η παρατήρηση; Δίνεται το πιο κάτω αντιπαράδειγμα για να δειχθεί ότι το σημείο λέγεται σημείο καμπής του διαγράμματος της αν ισχύουν οι δύο πιο κάτω απαιτήσεις του ορισμού.

Αντιπαράδειγμα :Να βρείτε τα σημεία καμπής της πιο κάτω συνάρτησης. Παρατηρούμε ότι στη θέση δεν παρουσιάζει σημείο καμπής παρόλο που εκατέρωθεν του η δεύτερη Παράγωγος αλλάζει πρόσημο.

Στα πιο πάνω τρία σχήματα η αλλάζει τα κοίλα στο 0, αλλά για διαφορετικό λόγο . Τι είναι λοιπόν το σημείο καμπής; Για να καλύψουμε τις αδυναμίες του ορισμού γενικεύουμε τον ορισμό ως εξής: Το σημείο της συνάρτησης ονομάζεται σημείο καμπής αν και μόνον αν ισχύουν οι προϋποθέσεις : α) Η αλλάζει τα κοίλα στο β) Η δέχεται εφαπτομένη στο Α.