Βασικοί μηχανισμοί όρασης

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Κίνηση φορτίου σε μαγνητικό πεδίο
Advertisements

ΣΤΕΡΕΟΣΚΟΠΙΚΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ
Pinhole Camera ή Κάμερα Μικροσκοπικής Οπής
Τι ξέρετε για την ΟΡΑΣΗ;
Ένταξη Προοπτικού σε Φωτογραφία Ε.Μ.Π. Γεωμετρικές Απεικονίσεις και Πληροφορική Κουρνιάτης Ν.
Τα στοιχειώδη περί γεωδαιτικών υπολογισμών
Τι ξέρετε για την ΟΡΑΣΗ;
ΠΡΟΒΟΛΕΣ.
Ανάκλαση και διάδοση σε ένα όριο.
Παθήσεις του ματιού και η διόρθωση τους
Ο ΜΑΓΙΚΟΣ ΚΟΣΜΟΣ ΤΩΝ ΣΚΙΩΝ Βίας Αντωνιάδης Α΄Έγκωμης Κ.Β
ΜΑΤΙ, ΤΟ ΟΡΓΑΝΟ ΤΗΣ ΟΡΑΣΗΣ
Δύο καθρέπτες τοποθετούνται όπως δείχνει το σχήμα
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΚΡΗΤΗΣ ΣΧΟΛΗ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΤΜΗΜΑ Δ.Ε.. Η ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ & Η ΑΠΟΜΝΗΜΟΝΕΥΣΗ ΤΩΝ ΑΠΛΩΝ ΠΡΑΞΕΩΝ ΤΗΣ ΠΡΟΣΘΕΣΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ.
Οπτική Προσοχή και Θεωρία του Αντιληπτικού Φορτίου
ΚΑΘΡΕΦΤΕΣ ΕΙΔΩΛΑ ΣΥΜΜΕΤΡΙΑ
Θεωρίες γνωστικής ασυνέπειας
Επιθετικότητα Επιθετικότητα είναι η συμπεριφορά που έχει στόχο να πληγώσει κάποιον ή να καταστρέψει κάτι. Η επιθετικότητα συνδέεται με κάποιες συγκινησιακές.
Όργανο υποδοχής του ερεθίσματος-αισθητήριο όργανο Αισθητήριο νεύρο
ΕΡΜΗΝΕΙΑ ΤΩΝ ΔΙΑΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΑΚΤΙΝΩΝ
ΓΕΝΙΚΑ ΤΥΠΟΙ ΜΑΤΙΩΝ ΜΑΚΙΓΙΑΖ ΜΑΤΙΩΝ
ΜΑΚΙΓΙΑΖ ΜΑΤΙΩΝ Μάθημα 9ο
ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ EYE – LINER ΚΑΙ ΜΑΣΚΑΡΑ ΙΔΑΝΙΚΗ ΘΕΣΗ ΦΡΥΔΙΩΝ ΤΥΠΟΙ ΦΡΥΔΙΩΝ
Αντίληψη σχήματος/μορφής
ΣΤΟΧΟΣ : Ο μαθητής να μπορεί να, Προοπτική
Τεστ Ηλεκτροστατική. Να σχεδιάσεις βέλη στην εικόνα (α) για να δείξεις την κατεύθυνση του ηλεκτρικού πεδίου στα σημεία Ρ, Σ και Τ. Αν το ηλεκτρικό.
ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΗ ΦΥΣΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΗ ΦΥΣΙΚΗ.
Αντίληψη ουδέτερων χρωμάτων
Ασκήσεις φακών. FF Μικρή λάμπα η ακτίνα από τη λάμπα δεν περνά από την κυρία εστία, όμως περνά η προέκταση της Είδωλο λάμπας (φανταστικό)
ΠΡΟΒΟΛΕΣ.
Ο οφθαλμικός λοβός έχει
ΑΝΤΙΛΗΨΗ ΚΙΝΗΣΗΣ Εξελικτική Κρισιμότητα της Κίνησης
Κεφάλαιο 7 ΜΕΓΕΘΟΣ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΕΙΑ ΣΕΙΣΜΩΝ
Αντίληψη Αντίληψη είναι η γνωστική διεργασία που μας επιτρέπει να έχουμε μία εικόνα του εξωτερικού αλλά και του εσωτερικού περιβάλλοντος. Η αντίληψη αποτελεί.
Αντιστάσεις συνδεδεμένες σε γέφυρα
ΕΙΔΙΚΗ ΘΕΩΡΙΑ ΤΗΣ ΣΧΕΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
ΥΔΡΟΣΤΑΤΙΚΗ Υδροστατική είναι το κεφάλαιο της Υδραυλικής που μελετά τους νόμους που διέπουν τα ρευστά όταν βρίσκονται σε ηρεμία.
ΑΝΑΤΟΜΙΑ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟΥ ΜΑΤΙΟΥ
Πώς βλέπουμε.
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΩΝ - ΒΑΘΟΣ - ΜΕΓΕΘΟΣ - ΚΙΝΗΣΗ
ΑΜΕΣΗ ΟΦΘΑΛΜΟΣΚΟΠΗΣΗ Οπτικά, αυτά τα όργανα αποτελούνται από δύο μέρη, ένα φωτιζόμενο σύστημα και ένα σύστημα παρατήρησης.
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 25/10/10 ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2 Ο. ΦΥΣΙΟΛΟΓΙΑ ΟΦΘΑΛΜΟΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ Σ  1.η δράση των οφθαλμοκινητικών μυών 2.το τόξο επαφής των μυών 3.Οι συζυγείς κινήσεις.
ΑΜΒΛΥΩΠΙΑ Αμβλυωπία μπορεί να ορισθεί η οπτική οξύτητα χειρότερη από 6/9, η οποία δεν οφείλεται σε διαθλαστικά σφάλματα, οφθαλμολογικές ανωμαλίες που μπορούν.
Η οπτική οξύτητα περιγράφεται με το παρακάτω κλάσμα: Οπτ. Οξύτητα = όραση (v) (χωρίς διόρθωση) = απόσταση του τεστ σε m / απόσταση αναγνώρισης πιο μικρού.
Ο φωτογραφικός φακός Στα πλαίσια του μαθήματος Φωτογραφίας στο τμήμα Συντήρησης Έργων Τέχνης και Αρχαιοτήτων, στα Δ.ΙΕΚ Σπάρτης Ρήγου Θάλεια.
ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΥΤΟΜΑΤΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ Ι 7 η Διάλεξη Η ΜΕΘΟΔΟΣ ΤΟΥ ΓΕΩΜΕΤΡΙΚΟΥ ΤΟΠΟΥ ΡΙΖΩΝ  Ορισμός του γεωμετρικού τόπου ριζών Αποτελεί μια συγκεκριμένη καμπύλη,
ΗΛΕΚΤΡΙΚΕΣ ΜΕΤΡΗΣΕΙΣ ΣΦΑΛΜΑΤΑ ΜΕΤΡΗΣΗΣ.
ΤΟ ΟΡΓΑΝΟ ΤΗΣ ΟΡΑΣΗΣ Κουκούλης Πάρης. Τα μέρη του ματιού βολβόςΟ βολβός του ματιού κινείται από μύες Βολβός.
Προαπαιτούμενες γνώσεις από τη Φυσική της Α και Β Λυκείου Φυσική Γ’ Λυκείου Ομάδας Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών 1 ο ΓΕΛ Ρεθύμνου © Ν. Καλογεράκης.
Οφθαλμολογική – Οπτομετρική Εξέταση ΙΣΤΟΡΙΚΟ Ατομικό- Οικογενειακό Συνήθη οφθαλμικά συμπτώματα ΚΛΙΝΙΚΗ ΕΞΕΤΑΣΗ Επισκόπηση-ψηλάφηση Εξέταση της όρασης 1.
Περίπλοκη μάθηση και γνωστικές παράμετροι
Déjà vu(προμνησία) Presque vu (Tip of the tongue)
1. άνω ορθός μυς του ματιού
Μια εισαγωγή του φαινόμενου της διάθλασης για το γυμνάσιο
Διαδικασία σχεδίασης τομών
Άραγε, γνωρίζουν οι μέλισσες μαθηματικά?
Μερκ. Παναγιωτόπουλος-Φυσικός
Εργασία του μαθητή της στ’ τάξης
ΜΕΤΑΔΟΣΗ ΘΕΡΜΟΤΗΤΑΣ - ΑΓΩΓΙΜΟΤΗΤΑ
Ονοματεπώνυμο : Χρυσούλα Αγγελοπούλου Καθηγήτρια Πληροφορικής
Ό ρ α σ η.
(Προαπαιτούμενες γνώσεις)
Εισαγωγή στην Γνωστική Ψυχολογία
Καθηγητής: Κ. Πιτσιλαδής Τάξη-Τμήμα: Α΄1 Μάθημα: Βιολογία
Διδάσκουσα: Μπαλαμώτη Ελένη
ΜΑΤΙ, ΤΟ ΟΡΓΑΝΟ ΤΗΣ ΟΡΑΣΗΣ
ΤΟ ΟΡΓΑΝΟ ΤΗΣ ΟΡΑΣΗΣ.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Βασικοί μηχανισμοί όρασης Αμφιβληστροειδής Φακός Ωχρά κηλίδα Ίριδα Οπτικό νεύρο Κόρη Κερατοειδής Τυφλό σημείο Προς οπτικό φλοιό

Σχέση οπτικής γωνίας και μεγέθους/απόστασης Οπτική γωνία είναι η γωνία που σχηματίζεται από τις πλευρές ενός αντικειμένου, με κορυφή το μάτι μας. Όσο το μέγεθος ενός αντικειμένου μεγαλώνει, αυξάνεται η οπτική του γωνία

Σχέση οπτικής γωνίας και μεγέθους/απόστασης Όσο η απόσταση ενός αντικειμένου από τον παρατηρητή μεγαλώνει, μειώνεται η οπτική του γωνία

Αντίληψη μεγέθους

Τα θεωρητικά προβλήματα Σταθερότητα μεγέθους (size constancy) 2. Πλάνες μεγέθους (size illusions)

Σταθερότητα μεγέθους Αν και η αντίληψη μεγέθους ενός αντικειμένου πρέπει να βασίζεται στο μέγεθος της αμφιβληστροειδικής εικόνας (ή στην οπτική γωνία του αντικειμένου), ωστόσο το μέγεθος των αντικειμένων παραμένει σχετικά σταθερό, παρά τις μεγάλες αλλαγές στην οπτική τους γωνία. Πείραμα στην τάξη

Πλάνες μεγέθους Σε πολλές περιπτώσεις το μέγεθος δύο ίσων αντικειμένων που βρίσκονται σε ίση απόσταση από τον παρατηρητή (άρα σχηματίζουν την ίδια οπτική γωνία), φαίνεται να είναι διαφορετικό. Υπάρχουν δύο πολύ γνωστές πλάνες μεγέθους: Α. Η πλάνη του Muller-Lyer B. Η πλάνη του Ponzo

Muller-Lyer illusion Οι δύο γραμμές έχουν το ίδιο μέγεθος αλλά φαίνονται διαφορετικού μεγέθους.

Ponzo illusion Οι δύο γραμμές έχουν το ίδιο μέγεθος αλλά φαίνονται διαφορετικού μεγέθους.

Θεωρίες αντίληψης μεγέθους Θεωρίες υπολογισμού της απόστασης (indirect perception, top/down theories, cue theories) 2. Θεωρία του Γκίμπσον (direct perception, ecological theory)

Υπολογισμός της απόστασης Οι θεωρίες αυτές διατυπώθηκαν για πρώτη φορά από τον Helmholtz. O Helmholtz πίστευε ότι η αντίληψη του μεγέθους πρέπει να εμπεριέχει τον υπολογισμό της απόστασης του αντικειμένου από τον παρατηρητή, όπως συμβαίνει στην εξίσωση της «οπτικής» S = K (Va X D) Όπου: S είναι το μέγεθος του αντικειμένου, Va είναι η οπτική γωνία, D η απόσταση από τον παρατηρητή, και Κ είναι μία σταθερά.

Υπολογισμός της απόστασης Σε αντιληπτικούς όρους η παραπάνω εξίσωση μεταφράζεται ως εξής: Αντιλαμβανόμενο μέγεθος = Κ (αμφιβλ.μέγεθος Χ αντιλαμβανόμενη απόσταση) Από αυτή την εξίσωση προκύπτει ότι το μέγεθος που φαίνεται να έχει ένα αντικείμενο αυξάνεται όσο αυξάνει η υποκειμενική του απόσταση από τον παρατηρητή, και όσο αυξάνει το μέγεθός του στον αμφιβληστροειδή. Ο Helmholtz υποστήριξε ότι το μεν μέγεθος του ειδώλου είναι γνωστό, ενώ η απόσταση υπολογίζεται βάσει της εμπειρίας και της μνήμης του οργανισμού.

Εφαρμογή στη σταθερότητα Σύμφωνα με τη θεωρία του Helmholtz, το σύστημά μας είναι σε θέση να αντιλαμβάνεται σταθερό το μέγεθος ενός αντικειμένου, όταν η απόστασή του από εμάς αλλάζει, διότι υπολογίζει την απόσταση και «διορθώνει» το μέγεθος του αμφιβληστροειδή. Για να υπολογίσει την απόσταση, το σύστημα χρησιμοποιεί μία σειρά ενδείξεων βάθους. Οι ενδείξεις βάθους αποτελούνται τόσο από μηχανισμούς της όρασης όσο και από στοιχεία της εικόνας που λόγω της εμπειρίας μας υποδηλώνουν διάφορες αποστάσεις του παρατηρητή από τα αντικείμενα του περιβάλλοντος, και χωρίζονται σε διοφθαλμικές και μονοφθαλμικές

Διοφθαλμικές ενδείξεις Α. διοφθαλμική διαφορά Binocular disparity Τα δύο μάτια μας, λαμβάνουν μία ελαφρά διαφορετική εικόνα το ένα από το άλλο. Demo Η ένωση των δύο αυτών εικόνων στον εγκέφαλο, μας δίνει τη στερεοσκοπική όραση.

Μονοφθαλμικές ενδείξεις Α. Σχετικό μέγεθος Αντικείμενα μεγαλύτερου μεγέθους, τα αντιλαμβανόμαστε πιο κοντά από παρόμοια αντικείμενα μικρότερου μεγέθους.

Μονοφθαλμικές ενδείξεις Β. Επικάλυψη Αντικείμενα τα οποία επικαλύπτουν άλλα αντικείμενα, θεωρούνται πιο κοντά στον παρατηρητή.

Μονοφθαλμικές ενδείξεις Γ. ύψος στον ορίζοντα Αντικείμενα τα οποία είναι υψηλότερα στον ορίζοντα, τείνουν να φαίνονται μακριά.

Μονοφθαλμικές ενδείξεις Δ. Γραμμική προοπτική Γραμμές που συγκλίνουν φαίνονται να απομακρύνονται από τον παρατηρητή.

Εφαρμογή στη σταθερότητα O Boring (1941) θέλησε να ελέγξει αν η αντίληψη μεγέθους εξαρτάται από τον υπολογισμό της απόστασης με τη χρήση των ενδείξεων βάθους. Τοποθέτησε τα υποκείμενά του στη γωνία που σχημάτιζαν δύο διάδρομοι. Τα υποκείμενα έπρεπε να προσαρμόζουν το μέγεθος ενός δίσκου που βρισκόταν σε σταθερή απόσταση (στον ένα διάδρομο) ώστε να φαίνονται ίσοι με δίσκους διαφόρων μεγεθών που παρουσιαζόταν σε διάφορες αποστάσεις στον άλλο διάδρομο. Ο Boring μετέβαλλε τις συνθήκες θέασης των υποκειμένων, ώστε να έχουν διαφορετικά είδη ενδείξεων που μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν.

Εφαρμογή στη σταθερότητα Μέγεθος μεταβαλλόμενου δίσκου (αντιλαμβανόμενο) διοφθαλμικά μονοφθαλμικά Από οπή Κάλυμμα τοίχων Απόσταση σταθερού δίσκου (σταθερή οπτική γωνία)

Το δωμάτιο του Ames

Πλάνη του Ames

Δωμάτιο του Ames Για αυτό το αντιληπτικό λάθος η ερμηνεία της θεωρίας του συνυπολογισμού της απόστασης, είναι ότι η μόνη ένδειξη βάθους που μπορεί να χρησιμοποιηθεί από το σύστημα είναι το αμφιβληστροειδικό μέγεθος. Συνεπώς, το αντικείμενο με τη μεγαλύτερη οπτική γωνία θα φαίνεται και μεγαλύτερο σε μέγεθος. Δηλαδή, η απόσταση υπολογίζεται λάθος, και αυτό έχει σαν συνέπεια το λάθος υπολογισμό και του μεγέθους των αντικειμένων. Παρόμοια ερμηνεία έχουμε και σε περιπτώσεις όπου «συγκρούονται» ενδείξεις βάθους.

Σύγκρουση ενδείξεων

Εφαρμογή στις πλάνες Ο Helmholtz χρησιμοποίησε τον υπολογισμό της απόστασης για να ερμηνεύσει και τις πλάνες μεγέθους. Σύμφωνα με τη θεωρία, οι ενδείξεις βάθους χρησιμοποιούνται από το σύστημα ακόμη και σε περιπτώσεις δισδιάστατων εικόνων, όπου δεν υπάρχει πραγματικά η τρίτη διάσταση (π.χ. φωτογραφίες). Έτσι, οι πλάνες μεγέθους θεωρούνται αποτέλεσμα της «λανθασμένης» ερμηνείας της απόστασης που κάνει το οπτικό μας σύστημα.

Άρα η επάνω γραμμή θα φαίνεται πιο μεγάλη από την κάτω. Πλάνη του Ponzo Στην πλάνη αυτή, το οπτικό σύστημα θεωρεί τη σύγκλιση των δύο κάθετων γραμμών, ως ένδειξη προοπτικής που υποδηλώνει ότι το σημείο σύγκλισης είναι πιο μακριά μας. Έτσι, οι δύο οριζόντιες γραμμές θεωρούνται ότι είναι σε διαφορετική απόσταση από τον παρατηρητή. Ανάμεσα σε δύο αντικείμενα με ίσο αμφιβληστροειδικό μέγεθος, μεγαλύτερο θα φαίνεται εκείνο που είναι πιο μακριά από τον παρατηρητή. Άρα η επάνω γραμμή θα φαίνεται πιο μεγάλη από την κάτω.

Εφαρμογή του τύπου Για την κάτω γραμμή ο τύπος δίνει: Αντ.μέγεθος=οπτική γωνία Χ αντ. Απόσταση= =α Χ β Για την πάνω γραμμή ο τύπος δίνει: Αντ. Μέγεθος=οπτική γωνία Χ αντ. Απόσταση= =α Χ (β+γ) Συνεπώς η πάνω γραμμή φαίνεται μεγαλύτερη από την κάτω.

Πλάνη του Ponzo Υπάρχουν δύο βασικά εμπειρικά δεδομένα που στηρίζουν την ερμηνεία της πλάνης του Ponzo από τη θεωρία του συνυπολογισμού της απόστασης. Μελέτες με παιδιά έχουν δείξει ότι είναι λιγότερο ευαίσθητα στην πλάνη από ότι είναι οι ενήλικες. Αν η πλάνη παρουσιαστεί σε ένα πιο ρεαλιστικό πλαίσιο, τότε η διαφορά μεταξύ των γραμμών μεγαλώνει.

Πλάνη του Ponzo

Πλάνη του Ponzo

Έτσι η πρώτη γραμμή φαίνεται μεγαλύτερη από τη δεύτερη. Πλάνη του Muller-Lyer O Gregory έχει προτείνει ότι στην πλάνη αυτή, οι δύο γραμμές παραπέμπουν αντίστοιχα σε εσωτερική και εξωτερική γωνία. Συνεπώς η γραμμή που φαίνεται να είναι εσωτερική γωνία, θεωρείται πιο απομακρυσμένη από τη γραμμή που φαίνεται να είναι εξωτερική γωνία. Έτσι η πρώτη γραμμή φαίνεται μεγαλύτερη από τη δεύτερη.

Πλάνη του Muller-Lyer

Πλάνη του Muller-Lyer Οι εμπειρικές ενδείξεις φαίνεται να μη στηρίζουν την εξήγηση της πλάνης από τη θεωρία για δύο λόγους. Πρώτον, σε μελέτες με παιδιά, έχει βρεθεί ότι η πλάνη είναι μεγαλύτερη από ότι σε ενηλίκους. Δεύτερον, υπάρχουν παραλλαγές της πλάνης όπου η διαφορά μεταξύ των γραμμών διατηρείται αλλά είναι δύσκολη ή αδύνατη η τρισδιάστατη ερμηνεία τους.

Πλάνη του Muller-Lyer

Συμπερασματικά Οι θεωρίες του υπολογισμού της απόστασης, εξηγούν το φαινόμενο της αντιληπτικής σταθερότητας του μεγέθους, βάσει των «ασυνείδητων» υπολογισμών της απόστασης που πραγματοποιεί το αντιληπτικό μας σύστημα. Πολλές από τις πλάνες μεγέθους επίσης έχουν εξηγηθεί βάσει της ίδιας θεωρίας. Η θεωρία αυτή παρότι έχει δεχθεί ισχυρή κριτική (κυρίως από τον Gibson) φαίνεται να είναι κυρίαρχη στην εξήγηση των φαινομένων της αντίληψης μεγέθους σήμερα.