Παράσταση αριθμών «κινητής υποδιαστολής» floating point

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Δυαδικό Σύστημα Αρίθμησης
Advertisements

Ψηφιακά Κυκλώματα.
Συνδυαστικα κυκλωματα με MSI και LSI
Τομέας Αρχιτεκτονικής Η/Υ & Βιομηχανικών Εφαρμογών
Δυαδικη παρασταση αριθμων και συμβολων
ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ - ΑΡΙΘΜΗΤΙΚΗ ΓΙΑ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΕΣ
Αντισταθμιστική ανάλυση Κατά τη διάρκεια εκτέλεσης του Α η Δ πραγματοποιεί μία ακολουθία από πράξεις. Θεωρήστε έναν αλγόριθμο Α που χρησιμοποιεί μια δομή.
13.1 Λογικές πύλες AND, OR, NOT, NAND, NOR
ΟΙ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΣΤΟ ΕΣΩΤΕΡΙΚΟ ΤΟΥ Η/Υ
Ημιαγωγοί – Τρανζίστορ – Πύλες - Εξαρτήματα
ΗΜΥ 100 Εισαγωγή στην Τεχνολογία
ΗΥ120 "ΨΗΦΙΑΚΗ ΣΧΕΔΙΑΣΗ" ΙCs.
ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ - ΑΡΙΘΜΗΤΙΚΕΣ ΠΡΑΞΕΙΣ
Επισκέπτρια Επίκουρη Καθηγήτρια
Συστήματα Αρίθμησης Αριθμοί σταθερής και κινητής υποδιαστολής.
ΤΕΛΕΣΤΕΣ - ΕΚΦΡΑΣΕΙΣ ΜΑΘΗΜΑ 4.
Άλγεβρα Boole και Λογικές Πύλες
Γ΄ κατεύθυνση Προβληματισμοί για τους ορισμούς, θεωρήματα, παραδείγματα και τις ασκήσεις του 3ου κεφαλαίου
2. Άλγεβρα Boole και Λογικές Πύλες
ΙΣΧΥΣ Η χρονική συνάρτηση της στιγμιαίας ισχύος προκύπτει από τη σχέση
Ακολουθιακά Ψηφιακά Κυκλώματα
3. Απλοποίηση Συναρτήσεων Boole
ΔΙΔΑΣΚΟΥΣΑ : ΑΛΛΑ ΣΙΡΟΚΟΦΣΚΙΧ
HY 120 ΨΗΦΙΑΚΗ ΣΧΕΔΙΑΣΗ Ασυγχρονα ακολουθιακα κυκλωματα.
Αποστολος Π. Τραγανιτης
4. Συνδυαστική Λογική 4.1 Εισαγωγή
ΕΝΟΤΗΤΑ 6Η ΣΥΝΔΥΑΣΤΙΚΑ ΚΥΚΛΩΜΑΤΑ ΤΗΣ ΤΥΠΙΚΗΣ ΛΟΓΙΚΗΣ Β΄
ΗΥ120 "ΨΗΦΙΑΚΗ ΣΧΕΔΙΑΣΗ" ΙCs.
Προηγμένες Υπηρεσίες Τηλεκπαίδευσης στο Τ.Ε.Ι. Σερρών
Συγχρονα Ακολουθιακα Κυκλωματα Flip-Flops Καταχωρητες
ΗΥ120 ΨΗΦΙΑΚΗ ΣΧΕΔΙΑΣΗ Συναρτησεις Boole.
ΣΥΝΤΟΜΗ ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΨΗΦΙΑΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ.
Συνδυαστικά Κυκλώματα
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ
ΑΝΙΧΝΕΥΣΗ ΚΑΙ ΔΙΟΡΘΩΣΗ ΣΦΑΛΜΑΤΩΝ
ΗΜΥ 007 – Τεχνολογία Πληροφορίας Διάλεξη 4
ΕΝΟΤΗΤΑ 7η Μετατροπείς Ψηφιακού Σήματος σε Αναλογικό (DAC)
Θεωρία Υπολογισμού Κλειστότητα κανονικών γλωσσών Μη-κανονικές γλώσσες.
ΗΜΥ 100: Εισαγωγή στην Τεχνολογία Διάλεξη 17 Εισαγωγή στα Ψηφιακά Συστήματα: Μέρος Γ TΜΗΜΑ ΗΛΕΚΤΡΟΛΟΓΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΚΑΙ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ ΠΟΛΥΤΕΧΝΙΚΗ.
Συγχρονα Ακολουθιακα Κυκλωματα Flip-Flops Καταχωρητες
Οι λογικές πράξεις και οι λογικές πύλες
Λογικές πύλες Λογικές συναρτήσεις
Τμήμα Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών Κ. Χαλάτσης, Εισαγωγή στην Επιστήμη της Πληροφορικής και των Τηλεπικοινωνιών Πανεπιστήμιο Αθηνών 1 Παράσταση Πληροφοριών.
Υλοποίηση λογικών πυλών με τρανζίστορ MOS
ΗΜΥ 100: Εισαγωγή στην Τεχνολογία Διάλεξη 16 Εισαγωγή στα Ψηφιακά Συστήματα: Μέρος B TΜΗΜΑ ΗΛΕΚΤΡΟΛΟΓΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΚΑΙ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ ΠΟΛΥΤΕΧΝΙΚΗ.
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΑ ΔΙΑΚΡΙΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ
ΗΜΥ 100 Εισαγωγή στην Τεχνολογία ΤΜΗΜΑ ΗΛΕΚΤΡΟΛΟΓΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΚΑΙ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ ΠΟΛΥΤΕΧΝΙΚΗ ΣΧΟΛΗ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΚΥΠΡΟΥ.
{ Ψηφιακή Σχεδίαση εργαστήριο Γιάννης Νικολουδάκης.
{ Ψηφιακή Σχεδίαση εργαστήριο Γιάννης Νικολουδάκης.
{ Ψηφιακή Σχεδίαση εργαστήριο Γιάννης Νικολουδάκης.
1-1 Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας Τμήμα Πληροφορικής Λογική Σχεδίαση Ψηφιακών Συστημάτων Διδάσκων: Γιώργος Σταμούλης.
ΑΞΙΩΜΑΤΑ ΤΗΣ ΑΛΓΕΒΡΑΣ BOOLE (αξιώματα Huntington) 1. Κλειστότητα α. ως προς την πράξη + (OR) β. ως προς την πράξη  (AND) 2. Ουδέτερα.
Τέταρτο μάθημα Ψηφιακά Ηλεκτρονικά.
Έβδομο μάθημα Ψηφιακά Ηλεκτρονικά.
Τρίτο μάθημα Ψηφιακά Ηλεκτρονικά.
ΣχεδΙαση ΨηφιακΩν ΣυστημΑτων Συστηματα αριθμησησ Δυαδικοι αριθμοι
Τ.Ε.Ι. Κρήτης Σχολή Τεχνολογικών Εφαρμογών Τμ. Μηχανικών Πληροφορικής
Όγδοο μάθημα Ψηφιακά Ηλεκτρονικά.
Συστήματα CAD Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας Σχολή Θετικών Επιστημών
Δυαδική λογική ΚΑΙ (AND) H (ΟR) ΟΧΙ (NOT)
Έκτο μάθημα Ψηφιακά Ηλεκτρονικά.
ΑΝΑΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΑΚΕΡΑΙΩΝ
Εισαγωγή στους Η/Υ Ενότητα 11: Αλγεβρικές πράξεις στους Η/Υ
ΚΩΔΙΚΩΝ ΔΙΟΡΘΩΣΗΣ ΣΦΑΛΜΑΤΩΝ ΜΕ ΜΕΘΟΔΟΥΣ ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΗΣ ΦΥΣΙΚΗΣ
Χειμερινό εξάμηνο 2017 Πέμπτη διάλεξη
Χειμερινό εξάμηνο 2017 Τέταρτη διάλεξη
Λογικές πύλες και υλοποίηση άλγεβρας Boole ΑΡΒΑΝΙΤΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ(ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ):ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΔΑΒΟΣ- ΜΑΡΙΑ ΕΙΡΗΝΗ KAΛΙΑΤΣΗ-ΦΡΑΤΖΕΣΚΟΣ ΒΟΛΤΕΡΙΝΟΣ… ΕΠΠΑΙΚ ΑΡΓΟΥΣ.
Τ.Ε.Ι. Κρήτης Σχολή Τεχνολογικών Εφαρμογών Τμ. Μηχανικών Πληροφορικής
Λογική Σχεδίαση Ψηφιακών Συστημάτων
ΗΜΥ-210: Λογικός Σχεδιασμός Εαρινό Εξάμηνο 2005
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Παράσταση αριθμών «κινητής υποδιαστολής» floating point Με n bits μπορούμε να παραστήσουμε 2n διαφορετικούς αριθμούς π.χ. με n=32 μπορούμε να παραστήσουμε τους αριθμούς από 0 έως 232= 4,294,967,296  4 δισεκατ., ή από –231= - 2,147,483,648 έως 231-1= 2,147,483,647. Για την παράσταση μεγαλύτερων αριθμών χρησιμοποιείται η μέθοδος της κινητής υποδιαστολής (floating point): Ένας αριθμός R μπορεί να παρασταθεί και ως εξής: R =  Μ Β±Ε όπου Μ = μέτρο (mantissa) Β = βάση (base), συνηθως υπονοειται (2, 8, 10, 16...) και Ε = έκθετης (exponent)

Παράσταση αριθμών «κινητής υποδιαστολής» floating point Με n = 32 bits μπορω να εχω την ακολουθη παρασταση οπου S = προσημο, 0=> (+) 1=> (-), Ε = εκθετης μηκους 8 bits, πολωμενος με +127 (παριστανει τιμες απο το –127 =00000000 εως το 128 = 11111111), Μ= μετρο στην μορφη 1.f1f2…f23 οπου fi τα bits στο πεδιο Μ Ο αριθμος που παριστανεται ειναι ο R = (-1)S 2E-127 (1.M) Παραδειγμα: Να παρασταθει ο –3/16 σε μορφη f.p. 3/16 = 0.0011 = 1.1. 2-3 Αρα: S=1, E=-3+127=01111100, M=10…0 => -3/16 = S E M 0 1 8 9 31 01111100 1 100000000000000000000000

Παράσταση αριθμών «κινητής υποδιαστολής» floating point Με την μεθοδο της κινητης υποδιαστολης παριστανονται οι αριθμοι -231 = 2,147,483,648 0 231-1 = 2,147,483,647 -(1-2-24) 2128 -0.5 2-127 0.5 2-127 (1-2-24) 2128 -0.111...111 2128 0.00...01 2-127 0.11...11 2128

Κωδικες ανιχνευσης λαθων Μεταδοση αριθμων κωδικοποιημενων κατα BCD Για την ανιχνευση των απλων σφαλματων προσθετουμε στην κωδικη λεξη BCD ενα bit ισοτιμιας (parity bit) το οποιο υπολογιζεται ετσι ωστε ο συνολικος αριθμος ασσων σε καθε 5 bit κωδικη λεξη να ειναι περιττος (odd parity) Πομπος Καναλι Δεκτης 1 5 3 2 1 5 7 2 0001 0101 0011 0010 0001 0101 0111 0010 Σφαλμα Καναλι 1 5 3 2 1 5 ? 2 00010 01011 00111 00100 00010 01011 01111 00100 bit περιττης ισοτιμιας Σφαλμα

Κωδικες Διορθωσης Λαθων Καναλι d0 d1 d2 d3 P1 P2 P3 Γεννητρια ισοτιμιας δ0 δ1 δ2 δ3 Π1 Π2 Π3 Γεννητρια ισοτιμιας C1 C2 C3 P1 = parity(d0d2d3) P2 = parity(d0d1d3) P3 = parity(d0d1d2) Ci=1 αν Πi Pi

Κωδικες Διορθωσης Λαθων (2) Υπολογισμος των bits ισοτιμιας Pi ODD Parity P1 = parity(d0d2d3) P2 = parity(d0d1d3) P3 = parity(d0d1d2) d1 P2 P3 d0 d2 d3 P1 Αν συμβει λαθος στα: {C1 C2 C3} το σφαλμα ειναι στο bit P1 και P2 1 1 0 δ3 P1 και P3 1 0 1 δ2 P3 και P2 0 1 1 δ1 P1 , P2 και P3 1 1 1 δ0 P1 1 0 0 P1 P2 0 1 0 P2 P3 0 0 1 P3

Κωδικες Διορθωσης Λαθων Καναλι d0 d1 d2 d3 P1 P2 P3 Γεννητρια ισοτιμιας δ0 δ1 1 δ2 0 δ3 0 1 Γεννητρια ισοτιμιας 1 C1 0 1 C2 1 1 C3 1 P1 = parity(d0d2d3) P2 = parity(d0d1d3) P3 = parity(d0d1d2) Ci=1 αν Πi Pi

Διακοπτης δυο καταστασεων x = x = 1 (a) Δυο καταστασεις ενος διακοπτη S x (b) Συμβολο του ελεγχομενου διακοπτη Διακοπτης δυο καταστασεων

Μια λαμπα ελεγχομενη απο ενα διακοπτη S Μπαταρια L Λαμπα Αναβει οταν x=1 x (a) Απλη συνδεση σε μπαταρια L(x) = x S Τροφοδοτικο L x (b) Χρηση της γειωσης για αγωγο επιστροφης Μια λαμπα ελεγχομενη απο ενα διακοπτη

Δυο βασικες συναρτησεις L(x) = x1• x2 S S Τροφοδοτικο x x L Λαμπα Αναβει οταν και το x1 = 1 και το x2 = 1 1 2 (a) Η λογικη συναρτηση AND (εν σειρα συνδεση) S L(x) = x1+ x2 x 1 Τροφοδοτικο L Λαμπα αναβει οταν ενα απο τα xi = 1 ή και τα δυο S x 2 (b) Η λογικη συναρτηση OR (παραλληλη συνδεση) Δυο βασικες συναρτησεις

Μια συνδεση εν σειρα και εν παραλληλω S x 1 S Τροφοδοτικο x L Λαμπα S 3 x 2 L(x) = x3 • ( x1 + x2) Μια συνδεση εν σειρα και εν παραλληλω

Ενα κυκλωμα αντιστροφης (συμπληρωματος) R Τροφοδοτικο Αναβει οταν x=0 x S L L(x) = x Ενα κυκλωμα αντιστροφης (συμπληρωματος)

Ο Πινακας αληθείας για τις συναρτησεις AND και OR

Συναρτησεις AND και OR τριων εισοδων

Οι Βασικες πυλες × × × ¼ × ¼ x x x x x x x x x x (a) AND πυλες x x x x 1 x 2 x 1 x × x x × x × ¼ × x 1 2 1 2 n x 2 x n (a) AND πυλες x 1 x 2 x 1 x + x x + x + ¼ + x x 1 2 1 2 n 2 x n (b) OR πυλες x x Οι Βασικες πυλες (c) NOT πυλη

L(x) = x3 • ( x1 + x2) S x S x L Λαμπα S x Μια συναρτηση OR-AND 1 3 2 f = ( x + x ) × x x 1 2 3 3 Μια συναρτηση OR-AND

(a) Κυκλωμα που υλοποιει την ® ® 1 ® 1 1 ® 1 ® ® x 1 A 1 ® 1 ® ® 1 f ® ® ® 1 B ® 1 ® ® 1 x 2 (a) Κυκλωμα που υλοποιει την f = x + x × x 1 1 2 x 1 2 f , ( ) (b) Πινακας της Ενα λογικο κυκλωμα

Λογικο κυκλωμα 1 x 1 1 x 2 1 A 1 B 1 f χρονος (c) Διαγραμμα χρονισμου 1 x 2 1 A 1 B 1 f χρονος (c) Διαγραμμα χρονισμου ® ® 1 ® 1 1 ® 1 ® ® x 1 1 ® 1 ® ® 1 ® 1 ® ® 1 g x 2 (d) κυκλωμα που υλοποιει την g = x + x 1 2 Λογικο κυκλωμα

ΑΛΓΕΒΡΑ BOOLE Ειναι ενα επαγωγικο μαθηματικο συστημα. Εισηχθη το 1849 απο τον George Boole για την αλγεβρικη περιγραφη λογικων προτασεων και συλλογισμων. Το 1938 (σχεδον 100 χρονια αργοτερα) ο Claude Shannon εδειξε οτι η Αλγεβρα Boole ειναι ενα αποτελεσματικο εργαλειο για την περιγραφη των διακοπτικων κυκλωματων και κατα συνεπειαν και των λογικων κυκλωματων. Η Αλγεβρα Boole ειναι ενα ισχυρο μαθηματικο εργαλειο για την αναλυση και την σχεδιαση των ψηφιακων κυκλωματων. Οπως καθε αλγεβρα η Αλγεβρα Boole βασιζεται σε ενα συνολο κανονων που εξαγονται απο ενα μικρο αριθμο βασικων παραδοχων που ονομαζονται αξιωματα.

ΑΛΓΕΒΡΑ BOOLE (2) Ορισμοι ιδιοτητων πραξεων αλγεβρας με συνολο στοιχειων Α και τελεστες *, + και ´ Κλειστοτητα x,y  Α  x*y  A Προσεταιριστικοτητα (x*y)*z = x*(y*z) = x*y*z Αντιμεταθετικοτητα x*y = y*x Ουδετερο στοιχειο  e  e*x = x*e = x,  x A Αντιστροφο στοιχειο  x´  x*x´ = e,  x A Επιμεριστικοτητα x*(y+z) =(x*y) + (x*z)

ΑΛΓΕΒΡΑ BOOLE (3) Ορισμος Αλγεβρας BOOLE: > Συνολο στοιχειων Α > Πραξεις +, * > Αξιωματα Huntington (1904) Κλειστη ως προς τις δυο πραξεις + και * 0 = ουδετερο στοιχειο της + => x+0=0+x=x 1 = ουδετερο στοιχειο της * => x*1=1*x=x Αντιμεταθετικες και οι δυο πραξεις: x+y=y+x και x*y=y*x Επιμεριστικοτητα + ως προς * και * ως προς + δηλαδη: x+(y*z) =(x+y)*(x+z) και x*(y+z)=(x*y)+(x*z) Υπαρξη συμπληρωματος στοιχειου:  x  A x´  x+x´= 1 και x*x´=0 (x´=συμπληρωμα του x) 6. Υπαρχουν δυο τουλαχιστον στοιχεια στο Α (το 0 και το 1)

Διτιμη Αλγεβρα Booloe Αλγεβρα με > Συνολο στοιχειων Α={0,1} Αλγεβρα με > Συνολο στοιχειων Α={0,1} > Συνολο τελεστων {+,*, ´} Ορισμος τελεστων: + 0 1 * 0 1 x x´ 0 0 1 0 0 0 0 1 1 1 0 1 0 1 1 0 OR AND NOT 0 = ουδετερο στοιχειο ως προς + (OR) 1 = ουδετερο στοιχειο ως προς * (AND) Aποδεικνυεται οτι αυτη η αλγεβρα ειναι Αλγεβρα Boole (ικανοποιει τα αξιωματα Huntington)

Βασικα Θεωρηματα Αλγεβρας Boole Δυϊσμος (duality). Αν οι τελεστες και τα ουδετερα στοιχεια εναλλαχθουν σε μια εξισωση της αλγεβρας Boole αυτη παραμενει αληθης. Προκυπτει εκ του οτι τα αξιωματα του Huntington ισχυουν αν γινει αυτη η εναλλαγη. x+x=x Αποδειξη: x+x = (x+x)*1 = (x+x)*(x+x´) = x+(x*x´) = x+0 = x x*x=x x*x = x*x+0 = x*x +x*x´ = x*(x+x´) = x*1 = x x+1=1 x+1 = 1*(x+1) = (x+x´)*(x+1) = x+x´*1=x+x´=1 x*0=0 x*0=0+(x*0)=x*x´+x*0=x*(x´+0)=x*x´=0 (x´)´=x -- x*x´=0 και x+x´=1 εκ της μοναδικοτητας του συμπληρωματος => x = (x´)´

Βασικα Θεωρηματα Αλγεβρας Boole (2) Θεωρημα De Morgan: (x*y)´ = x´ + y´ και (x+y)´ = x´ * y´ Αποδειξη με τον πινακα αληθείας: x y x+y x*y x´ y´ (x+y)´ (x*y)´ x´+ y´ x´*y´ 0 0 0 0 1 1 1 1 1 1 0 1 1 0 1 0 0 1 1 0 1 0 1 0 0 1 0 1 1 0 1 1 1 1 0 0 0 0 0 0 (x´*y´) +(x+y) = x´*y´ +x+y + x´*y = x´*(y´ + y) +x +y = x´+x+y = 1 (x´*y´)*(x+y)= x´*y´*x + x´*y´*y = 0 + 0 =0 Απο τις πιο πανω σχεσεις και απο την μοναδικοτητα του συμπληρωματος προκυπτει οτι (x+y)´ = (x´*y´)

Βασικα Θεωρηματα Αλγεβρας Boole (3) Θεωρημα απορρόφησης: x+x*y =x x+x*y = x*(1+y) =x*1 = x x*(x+y) = x x*(x+y) = x*x + x*y = x+x*y = x x*(x+y) = (x+0)*(x+y) = x+0*y = x+0 = x x+x´*y = x+y x+x´*y = (x+x´)*(x+y) = 1*(x+y) = x+y x´+x*y = x´+y x*y + x*y´= x x*y +x*y´ = x*(y+y´) = x*1 = x a*b+a´*c+b*c = a*b + a´*c a*b+a´*c+b*c = a*b + a´*c + (a+a´)*b*c = a*b + a´*c + a*b*c + a´*b*c = = a*b*(1+c) + a´*c*(1+b) = a*b*1 + a´*c*1 = a*b + a´*c