Συμπίεση και Μετάδοση Πολυμέσων

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΗΜΥ 100 Εισαγωγή στην Τεχνολογία
Advertisements

ΗΧΟΣ.
Συμπίεση και Μετάδοση Πολυμέσων
ΚΕΙΜΕΝΟ  Ο πρώτος τρόπος απεικόνισης πληροφορίας (και βασικός ως σήμερα).  Αδυναμία πρώτων υπολογιστών να χειριστούν άλλη μορφή πληροφορίας.  Πρόβλημα.
Βασικές Αρχές Ψηφιακής Τεχνολογίας
Μπορείτε να σκεφτείτε μερικές πολυμεσικές εφαρμογές;
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΥΛΙΚΟΥ ΠΟΛΥΜΕΣΩΝ ΚΑΙ ΥΠΕΡΜΕΣΩΝ Γνωριμία με τα πολυμέσα στα πλαίσια της διδασκαλίας και της μάθησης.
ΟΙ “ MULTI-ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ” ΤΩΝ MULTIMEDIA
Συμπίεση και Μετάδοση Πολυμέσων
Στόχοι Να εξηγήσουμε τι είναι τα δίκτυα υπολογιστών, ποιες είναι οι βασικές κατηγορίες τους και ποιες οι πιο συνηθισμένες τοπολογίες τους. Να περιγράψουμε.
Μέσα μετάδοσης σημάτων
ΣΥΜΠΙΕΣΗ Τεράστιες ανάγκες σε αποθηκευτικό χώρο Παράδειγμα:
Συμπίεση και Μετάδοση Πολυμέσων
ΠΟΛΥΜΕΣΑ Κεφάλαιο 11 ο Βασικές Έννοιες Ελληνογαλλική Σχολή Καλαμαρί - Τίκβα Χριστίνα.
ΨΗΦΙΑΚΕΣ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΕΣ ΨΗΦΙΑΚΗ ΔΙΑΤΗΡΗΣΗ ΚΑΙ ΜΟΡΦΟΤΥΠΑ ΤΩΝ ΨΗΦΙΑΚΩΝ ΤΕΚΜΗΡΙΩΝ ΒΟΥΛΓΑΡΗΣ ΣΠΥΡΟΣ ΚΕΡΚΥΡΑ 2006.
Συμπίεση Ήχου με βάση την Αντίληψη:
Αρχές και Πρότυπα Συμπίεσης
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ
Συμπίεση και Μετάδοση Πολυμέσων
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ 1 ο Λύκειο Ρόδου Δημήτρης Γεωργαλίδης.
Τεχνολογίες και Εφαρμογές Πολυμέσων
Σημειώσεις : Χρήστος Μουρατίδης
Μετάδοση Δεδομένων CD/DVD Σκληρός Δίσκος Ποντίκι Modem Η/Υ
Computers: Information Technology in Perspective By Long and Long Copyright 2002 Prentice Hall, Inc. Δίκτυα & Ε π ικοινωνία Υ π ολογιστών Διάλεξη 7 η -
Συμπίεση και Μετάδοση Πολυμέσων
Συμπίεση Ηχου.
Συμπίεση και Μετάδοση Πολυμέσων
ΠΟΛΥΜΕΣΑ. Τι είναι Πολυμέσα; (Ι) Για έναν πωλητή υπολογιστών: Ένα PC με Sound Card, DVD-ROM drive, μεγάλη μνήμη, δυνατό επεξεργαστή και καλή κάρτα γραφικών.
Επικοινωνίες δεδομένων
JPEG Joint Photographic Expert Group. Τι είναι; Ε ξαιρετικά διαδεδομένο σχήμα συμπίεσης για ακίνητη εικόνα, τόσο μονόχρωμη (grayscale) όσο και έγχρωμη.
ΔΙΑΣΥΝΔΕΣΗ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ - ΔΙΚΤΥΑ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ
Πανεπιστήμιο Αιγαίου Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης Χαρακτηριστικά του ψηφιακού ήχου.
Ο προσωπικός υπολογιστής εσωτερικά
Δομικά στοιχεία πολυμέσων
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 3ο ΠΟΛΥΜΕΣΑ.
Άνοιξη Συμπίεση Δεδομένων και Σημάτων Γιώργος Τζιρίτας Τμήμα Επιστήμης Υπολογιστών
1 Οι πληροφορίες στο εσωτερικό του υπολογιστή Τι καταλαβαίνει ένας υπολογιστής;
ΨηφιοποίησηΨηφιοποίηση Οι περισσότερες μεταβολές επηρεάζονται από τον Η/Υ. Τα συστήματα μετατρέπονται ώστε να μπορούν να συνδέονται με Υπολογιστές.
T I B T I B T I B
Β’ Γυμναςιου ΕΙΣΑΓΩΓΗ.
ΒΕΣ 04: Συμπίεση και Μετάδοση Πολυμέσων © 2006 Nicolas Tsapatsoulis Συμπίεση δεδομένων: Εισαγωγή, Κατηγορίες τεχνικών συμπίεσης, Ανάλυση βασικών τεχνικών.
JPEG Μια τεχνική συμπίεσης ακίνητης εικόνας. Η Τεχνική JPEG Αφορά συμπίεση ακίνητων εικόνων Είναι τεχνική συμπίεσης με απώλειες Το πρόβλημα είναι η εκάστοτε.
Θέματα Συστημάτων Πολυμέσων Ενότητα # 6: Στοιχεία Θεωρίας Πληροφορίας Διδάσκων: Γεώργιος K. Πολύζος Τμήμα: Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών “Επιστήμη των.
12/01/2007 ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ «Ψηφιακές Μορφές Τέχνης»1 Εισαγωγή στους Η/Υ Μάθημα 2: Αναπαράσταση και Αποθήκευση Ψηφιακής Πληροφορίας Διδάσκουσα:
ΔΤΨΣ 150: Ψηφιακή Επεξεργασία Εικόνας © 2005 Nicolas Tsapatsoulis Συμπίεση Ψηφιακών Εικόνων: Συμπίεση με απώλειες – Πρότυπα Συμπίεσης Εικόνων Τμήμα Διδακτικής.
Ψηφιακά Δεδομένα Χαρακτηριστικό του Η/Υ αλλά και άλλων ψηφιακών συσκευών, όπως το κινητό τηλέφωνο, είναι η επεξεργασία διακριτών στοιχείων πληροφορίας,
T I B T I B T I B
Ήχος Ως Δομικό στοιχείο των Πολυμέσων. Ήχος  Διευκολύνει την παρακολούθηση μιας εφαρμογής Ακουστικής απόλαυσης Εντυπωσιασμός μέσω των ηχητικών εφέ 
ΗΜΥ 100 Εισαγωγή στην Τεχνολογία Στυλιανή Πετρούδη ΤΜΗΜΑ ΗΛΕΚΤΡΟΛΟΓΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΚΑΙ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ ΠΟΛΥΤΕΧΝΙΚΗ ΣΧΟΛΗ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΚΥΠΡΟΥ.
Ψηφιακή Επεξεργασία Εικόνας Ενότητα 6 : Κωδικοποίηση & Συμπίεση εικόνας Ιωάννης Έλληνας Τμήμα Η/ΥΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ Ανώτατο Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Πειραιά.
ΒΕΣ 04 – Συμπίεση και Μετάδοση Πολυμέσων
Format και συμπίεση γραφικών
Ενότητα 9 : Συμπίεση δεδομένων Δρ. Γκόγκος Χρήστος
Το εσωτερικό ενός υπολογιστή
Τεχνολογία Πολυμέσων Ενότητα # 8: Αρχές κωδικοποίησης
ΕΝΟΤΗΤΑ 1 – Κεφάλαιο 3: Πολυμέσα
ΕΝΟΤΗΤΑ 1 – Κεφάλαιο 3: Πολυμέσα
Συμπίεση Ψηφιακών Εικόνων: Συμπίεση χωρίς απώλειες
ΤΑ ΠΟΛΥΜΕΣΑ.
Analog vs Digital Δούρβας Ιωάννης ΙΩΑΝΝΗΣ ΔΟΥΡΒΑΣ.
Ονοματεπώνυμο : ………………………. Τμήμα : Β…. α ή β
Κεφάλαιο 6: Δίκτυα Ευρείας Περιοχής
Δίκτυα & Επικοινωνία Υπολογιστών
Ονοματεπώνυμο : Χρυσούλα Αγγελοπούλου Καθηγήτρια Πληροφορικής
ΕΙΣΑΓΩΓΗ K06 Σήματα και Γραμμικά Συστήματα Οκτώβρης 2005
Format αρχείων και συμπίεση γραφικών
ΠΟΛΥΜΕΣΑ Μαρία Φερεντίνου. Mία εφαρμογή στον υπολογιστή χαρακτηρίζεται ως εφαρμογή πολυμέσων, όταν:  Συνδυάζει διάφορες μορφές αναπαράστασης της πληροφορίας.
Το εσωτερικό ενός υπολογιστή
Βασικές έννοιες (Μάθημα 2) Τίτλος: Η Συσκευή
Μετάδοση δεδομένων Παράλληλη μετάδοση Σειριακή μετάδοση
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Συμπίεση και Μετάδοση Πολυμέσων ΒΕΣ 04: Συμπίεση και Μετάδοση Πολυμέσων Συμπίεση Δεδομένων: Εισαγωγή, Κατηγορίες Τεχνικών Συμπίεσης

Περιεχόμενα Βιβλιογραφία Γιατί Συμπίεση Δεδομένων; Μερικά παραδείγματα Ορισμός Συμπίεσης Συμπίεση και Πολυμεσικές Εφαρμογές Κατηγορίες Συμπίεσης Τεχνικές Εντροπίας Κωδικοποίηση Πηγής Υβριδικές

Βιβλιογραφία Καγιάφας [2000]: Κεφάλαιο 4, [link] Steinmetz [2002]: Κεφάλαιο 7 Halsal [2001]: Chapter 3, pp. 116-140. Βασικές έννοιες Επεξεργασίας Σημάτων, Νικήτας Σγούρος, Πανεπιστήμιο Πειραιά, in [pdf] Signal in the Digital Domain, notes by Theodore Hong, [pdf]

Γιατί Συμπίεση; Αποθήκευση: Μετάδοση: Πόση διάρκεια ασυμπίεστου ψηφιακού βίντεο μπορεί να αποθηκευτεί σε ένα CD-ROM; Τι χωρητικότητα μνήμης χρειαζόμαστε για να αποθηκεύσουμε: Το ραδιοτηλεοπτικό αρχείο της ΕΡΤ; Απεικονιστικές εξετάσεις ασθενών (π.χ. υπέρηχοι) που παράγονται κατά εκατοντάδες την ημέρα σε ένα νοσοκομείο; Μετάδοση: Μπορώ να παρακολουθήσω ένα τηλεοπτικό πρόγραμμα που μεταδίδεται Διαδικτυακά: Αν έχω σύνδεση PSTN (modem 56kbs); Αν έχω σύνδεση ISDN (2x64 kbps); Aν έχω σύνδεση ADSL (256 kbps – 2 Mbps); Αν βρίσκομαι στο Πανεπιστήμιο και έχω σύνδεση LAN (10 Mbps, 100Mbps);

Γιατί Συμπίεση; (ΙΙ) Κόστος: Ικανοποίηση χρήσης εφαρμογών πολυμέσων: Πόσο θα πληρώσω αν έχω χρέωση με βάση τη διάρκεια σύνδεσης; Πόσο θα πληρώσω αν έχω χρέωση με τον όγκο της διακινούμενης πληροφορίας; Ικανοποίηση χρήσης εφαρμογών πολυμέσων: Πόσο πρέπει να περιμένει ο χρήστης για να ακούσει την απάντηση του συνομιλητή του σε περιβάλλον τηλεδιάσκεψης; Πόσο πρέπει να περιμένει ο χρήστης για να δει μια εικόνα στην ιστοσελίδα που έχει επισκεφθεί; Πόσο πρέπει να περιμένει ο χρήστης για να δει ένα βίντεο ή ένα animation στη ιστοσελίδα που έχει επισκεφθεί;

Μερικά Παραδείγματα Κείμενο Γραφικά Eικόνες Μια σελίδα κειμένου περιέχει προσεγγιστικά 4800 χαρακτήρες => ~4,8 kbytes σε κωδικοποίηση ASCII ~9,6 kbytes σε κωδικοποίηση Unicode Γραφικά Μια εικόνα γραφικών περιέχει προσεγγιστικά 500 γραμμές => Για κάθε γραμμή ορίζονται οι συντεταγμένες της αρχής (2 x 10 bits), οι συντεταγμένες του τέλους (2 x 10 bits) και 8 bits για τον χαρακτηρισμό των ιδιοτήτων της γραμμής => 500 x 48 bits ~= 3 kbytes Eικόνες Μια εικόνα 640 x 480 pixels με 256 αποχρώσεις του γκρί => 640 x 480 x 1 byte ~= 307 kbytes Η ίδια εικόνα σε πραγματικό χρώμα (3 bytes per pixel) => 640 x 480 x 3 byte ~= 921 kbytes

Μερικά Παραδείγματα (II) Ήχος: Τηλεφωνική ποιότητα => ~ 8 kbyte / sec Ποιότητα CD => 1,411 Mbps => ~ 176 kbyte / sec Βίντεο Τηλεοπτική ποιότητα (π.χ. ανάλογο του PAL system) => 625 lines x 840 pixel /line x 3 bytes /pixel x 25 frames (εικόνες) /sec => 39 Mbyte / sec Τηλεόραση Υψηλής Ευκρίνειας (HDTV) => 5.33 x Τηλεοπτική ποιότητα => 208 Mbyte / sec

Μερικά Παραδείγματα (IIΙ) Τα CD-ROM έχουν μεγάλη χωρητικότητα. ΜΥΘΟΣ. Ένα τυπικό CD-ROM της αγοράς χωράει: 74 λεπτά μουσικής, ποιότητας CD ή ... 20 δευτερόλεπτα ασυμπίεστου ψηφιακού βίντεο Αλλά η χωρητικότητα των σκληρών δίσκων έχει φτάσει πολύ υψηλά. 120 GB δίσκος χωράει λιγότερο από 60 λεπτά ασυμπίεστου ψηφιακού βίντεο

Τι κάνουμε; Μέσα αποθήκευσης με μεγαλύτερη χωρητικότητα Δίκτυα μετάδοσης πληροφοριών με μεγαλύτερο bandwidth (ταχύτητα μετάδοσης) Ναι αλλά για ποιους; Μήπως συμπίεση; Μείωση του αριθμού bits ΑΛΛΑ με συμβιβασμό (π.χ. διαθεσιμότητα, ποιότητα της πληροφορίας)

Ορισμός Συμπίεσης Συμπίεση: Αποσυμπίεση: Μια συνάρτηση f εφαρμόζεται σε κάθε ενότητα δεδομένων di ώστε να παραχθούν δεδομένα mi  f(di) = mi Στόχος: Ο περιορισμός του μεγέθους που καταλαμβάνει μια ποσότητα πληροφορίας Αποσυμπίεση: Μια συνάρτηση fr εφαρμόζεται στα δεδομένα mi ώστε να παραχθούν τα δεδομένα dr  fr(mi) = dr

Ορισμός Συμπίεσης (ΙΙ) Trade-off: Ποσοστό Συμπίεσης vs. Παραποίηση Δεδομένων Ένας αλγόριθμος συμπίεσης προκαλεί μια σειρά μετασχηματισμών στο αρχικό σήμα οι οποίοι μπορεί να είναι: χωρίς απώλειες ή αντιστρεπτοί με απώλειες ή μη αντιστρεπτοί Η μορφή συμπίεσης που επιλέγουμε εξαρτάται από το είδος της πληροφορίας

Συμπίεση και Πολυμεσικές Εφαρμογές Οι απαιτήσεις κατά τη συμπίεση και αποσυμπίεση κάποιας μορφής πληροφορίας διαφοροποιούνται από εφαρμογή σε εφαρμογή Εξαρτώνται άμεσα από το αν η εφαρμογή είναι διαλογικού τύπου ή τύπου ανάκλησης δεδομένων

Συμπίεση και Πολυμεσικές Εφαρμογές (ΙΙ) Εφαρμογές διαλογικού τύπου (Dialogue Mode) Η διαδικασία συμπίεσης / αποσυμπίεσης δεν πρέπει να διαρκεί πάνω από 150 msecs (end-to-end delay) για συνηθισμένες εφαρμογές Καθυστέρηση της τάξης των 50 msecs για “face-to-face” εφαρμογές Για τη συνολική end-to-end καθυστέρηση πρέπει να συνυπολογιστούν καθυστερήσεις που οφείλονται στο δίκτυο, το πρωτόκολλο επικοινωνίας, τις συσκευές Ι/Ο που χρησιμοποιούνται κλπ.

Συμπίεση και Πολυμεσικές Εφαρμογές (ΙΙΙ) Εφαρμογές τύπου ανάκλησης δεδομένων (Retrieval Mode) Γρήγορη αναζήτηση και ανάκτηση πληροφοριών (forward and backward) και ταυτόχρονη προβολή τους Τυχαία προσπέλαση σε οποιοδήποτε πλαίσιο εικόνας ή ήχου, με χρόνο προσπέλασης μικρότερο από 0,5 sec Δυνατότητα αποσυμπίεσης σε τυχαία μεμονωμένα πλαίσια (έτσι ώστε να επιτρέπεται η επεξεργασία τους)

Κατηγορίες τεχνικών συμπίεσης (Ι) Ανάλογα με τη σχέση που έχει το αρχικό σήμα µε το αποτέλεσμα της αποσυμπίεσης υπάρχουν δύο κατηγορίες μεθόδων συμπίεσης: Τεχνικές χωρίς απώλειες (lossless compression schemes): Δεν μεταβάλλουν τα χαρακτηριστικά του σήματος κατά τη διάρκεια της συμπίεσης => το σήμα που προκύπτει κατά την αποσυμπίεση είναι ακριβές αντίγραφο του αρχικού. Τεχνικές αυτής της μορφής χρησιμοποιούνται για τη συμπίεση σημάτων τα οποία δε θα πρέπει να αλλοιωθούν κατά τη διαδικασία της συμπίεσης / αποσυμπίεσης (π.χ. ιατρικά σήματα όπως υπερηχογραφήματα). Τεχνικές με απώλειες (lossy compression schemes): Αλλοιώνουν τα χαρακτηριστικά του σήματος κατά τη διαδικασία της συμπίεσης. Τεχνικές αυτής της μορφής χρησιμοποιούνται κυρίως για τη συμπίεση ηχητικών σημάτων ή εικόνων. Εκμεταλλεύονται τα φυσιολογικά χαρακτηριστικά της ανθρώπινης όρασης και ακοής για να εισάγουν επιλεκτικά αλλοιώσεις στο σήμα οι οποίες γίνονται δύσκολα αντιληπτές.

Κατηγορίες τεχνικών συμπίεσης (ΙΙ) Ανάλογα με τη μέθοδο που ακολουθείται για τη συμπίεση μίας πηγής πληροφορίας υπάρχουν τρεις κατηγορίες τεχνικών συμπίεσης: Τεχνικές κωδικοποίησης εντροπίας (entropy encoding) : Είναι τεχνικές χωρίς απώλειες οι οποίες δε λαμβάνουν υπόψη τους τη φύση των σημάτων στα οποία εφαρμόζονται. Οι συγκεκριμένες μέθοδοι θεωρούν ότι το σήμα που συμπιέζεται δεν είναι τίποτα άλλο παρά μία σειρά από δυαδικά ψηφία. Τεχνικές κωδικοποίησης πηγής (source encoding): Λαμβάνουν υπόψη τους τη φύση του σήματος που συμπιέζεται. Π.χ. μία τέτοια μέθοδος μπορεί να ανιχνεύει και να συμπιέζει δραστικά περιόδους σιωπής σε ένα ηχητικό σήμα δεδομένου ότι οι τελευταίες δεν περιέχουν καμία χρήσιμη ακουστική πληροφορία πέραν της διάρκειας τους. Πετυχαίνουν μεγαλύτερους βαθμούς συμπίεσης από τις κωδικοποιήσεις εντροπίας αν και ο βαθμός συμπίεσης είναι μεταβλητός και εξαρτάται από τη μορφή του συγκεκριμένου σήματος. Μπορεί να είναι τεχνικές με ή χωρίς απώλειες Υβριδικές τεχνικές (hybrid encoding): Αν και μερικές τεχνικές ανήκουν σε κάποια από τις παραπάνω δύο κατηγορίες, οι περισσότερες είναι υβριδικές (οι σχετικοί αλγόριθμοι χρησιμοποιούν ένα μίγμα τεχνικών εντροπίας και πηγής)

Τεχνικές Κωδικοποίησης Εντροπίας Διακρίνονται σε: Τεχνικές Μήκους Διαδρομής (Run Length Encoding) RLC (Run Length Coding) Zero Suppression Στατιστικές: Huffman Αριθμητική Αντικατάσταση προτύπων (π.χ. LZW, LUT)

Τεχνικές Κωδικοποίησης Πηγής Διακρίνονται σε: Προβλεπτικές DPCM (Difference Pulse Code Modulation) DM (Difference Modulation) Μετασχηματισμού FFT (Fast Fourier Transform) DCT (Discrete Cosine Transform) Στρωματοποίησης (Layered) Subband Coding Διανυσματικές Ταύτισης με προκαθορισμένα πρότυπα Fractals

Υβριδικές Τεχνικές Αποτελούν συνδυασμό μεθόδων από τις άλλες κατηγορίες Έχουν υλοποιηθεί από πολύ επιτυχημένα πρότυπα κωδικοποίησης (coding standards) JPEG (Joint Photographic Experts Group) Συνδυάζει κωδικοποίηση μετασχηματισμού (DCT) και μήκους διαδρομής (RLC) H263: Συνδυάζει κωδικοποίηση μετασχηματισμού (DCT), προβλεπτική (αντιστάθμιση κίνησης – MC: motion compensation) και μήκους διαδρομής (RLC) MPEG (Moving Pictures Expert Group): Συνδυάζει κωδικοποίηση μετασχηματισμού (DCT), προβλεπτική (αντιστάθμιση κίνησης – MC: motion compensation), μήκους διαδρομής (RLC) και στρωματοποίησης (Subband Coding) για την συμπίεση του ήχου (MP3).