Συναλλακτική Ανάλυση και Συμπεριφορά

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΑΝΘΡΩΠΙΝΗ ΥΠΑΡΞΗ.
Advertisements

ΛΗΨΗ ΑΠΟΦΑΣΗΣ Ο σύγχρονος άνθρωπος πρέπει συνεχώς να αποφασίζει και να ελίσσεται σε διαρκώς μεταβαλ .κόσμο.Έχει μεγαλύτερο εύρος επιλογών.
Θέματα Ψυχολογίας για Παιδιά Προσχολικής Ηλικίας
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΗΛΙΚΙΑΣ
Προοπτικές Επανένταξης μέσα στην Ετεροτοπία της Φυλακής: Η Ψυχολογική Εκπαίδευση και Συμβουλευτική στο Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας Φυλακών Κορυδαλλού. Σοφία.
Αυτοεκτίμηση Σεβασμός Αγάπη
Ευδοξία Παναγιωτίδου Ψυχολόγος Α’ ΚΕΔΔΥ Θεσσαλονίκης Τρίτη,
«Είμαστε σύννεφα και παίρνουμε όποιο σχήμα θέλουμε»
Η ομάδα στις ερευνητικές εργασίες. Τι είναι μια ομάδα; Πως μπορούμε να την προσδιορίσουμε; Η ομάδα έχει τουλάχιστον δυο στόχους α) Πραγματοποίηση ενός.
«Είμαστε σύννεφα και παίρνουμε όποιο σχήμα θέλουμε» Διασχολικό Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας Όταν το ΕΓΩ συναντά το ΕΜΕΙΣ.
Μελετώντας το πρώτο διάγραμμα όλοι οι ερωτηθέντες απάντησαν ότι μέσα στην οικογένεια υπάρχει διάκριση σε όλους τους τομείς δήλωσαν περισσότεροι ότι.
Alfred Adler ΑνθρΩπινη τυπολογΙα.
ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΘΕΤΙΚΩΝ ΣΤΑΣΕΩΝ ΣΤΗ ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
ΚΑΛΗΜΕΡΑ ΣΑΣ μμμμμμμμμμμμμμμ.
Ψυχοκοινωνικά χαρακτηριστικά παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες: παρεμβάσεις στο πλαίσιο της τάξης Η. Ε. Κουρκούτας.
ΟΙ «ΔΙΕΡΓΑΣΙΕΣ» ΣΤΙΣ ΟΜΑΔΕΣ
Ερευνητική Εργασία (Project) τμήματος Α2
ΒΕΛΤΙΣΤΗ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ 1.Επιλεκτική ανταπόκριση του στις ανάγκες του κόσμου μέσα στην επιχείρηση και έξω από αυτήν με τρόπο που να βελτιστοποιεί.
Επιθετικότητα Επιθετικότητα είναι η συμπεριφορά που έχει στόχο να πληγώσει κάποιον ή να καταστρέψει κάτι. Η επιθετικότητα συνδέεται με κάποιες συγκινησιακές.
ΚΟΙΤΑΖΩ ΜΕΣΑ ΜΟΥ ΚΟΙΤΑΖΩ ΓΥΡΩ ΜΟΥ. Η Διαδικασία της λήψης απόφασης στην επιλογή σπουδών και επαγγελμάτων ΓΡΑΣΕΠ Γ/σιο Ερασμίου Ξάνθης.
1o ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΛΙΒΑΔΕΙΑΣ
ΕΦΗΒΕΙΑ.
Παρουσίαση Δ.Σ.Μελισσοκομείου
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΙΚΗ ΣΤΑΣΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΟ ΕΦΗΒΟ ΑΓΟΡΙ - ΚΟΡΙΤΣΙ 5o γενικό λύκειο Ηρακλείου ΔΙΔ. ΕΤΟΣ: Β. ΤΕΤΡΑΜΗΝΟ Ομάδα εργασίας Μάριος.
Γνωστική προσέγγιση: Μελέτη στην αφετηρία της νόησης
Πειθαρχία.
ΘΕΩΡΙΕΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ (Σ.Ψ.)
ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ ΓΟΝΕΩΝ ΜΕ ΠΑΙΔΙΑ ΣΤΗΝ ΕΦΗΒΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ
ΤΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΚΑΙ Η ΣΚΟΤΕΙΝΗ ΠΛΕΥΡΑ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ
ΤΑΚΤΙΚΕΣ ΕΠΙΤΥΧΙΑΣ ΣΤΟΝ ΕΞΩ ΚΟΣΜΟ 17 Ασίκη Ζωή / 1 ο Δημοτικό Σχολείο Ελευθερούπολης.
ΝΗΠΙΑΚΗ ΗΛΙΚΙΑ (3-5 χρ.).
ΛΗΨΗ ΑΠΟΦΑΣΗΣ Ο σύγχρονος άνθρωπος πρέπει συνεχώς να αποφασίζει και να ελίσσεται σε διαρκώς μεταβαλ .κόσμο.Έχει μεγαλύτερο εύρος επιλογών.
“ΕΓΩ, Ο AΛΛΟΣ, Ο ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΣ … ΖΟΥΜΕ ΜΑΖΙ”
Συναισθηματική Νοημοσύνη: Ορισμός, δομή, μοντέλα, μέσα αξιολόγησης
Οικογενειακές σχέσεις Ψυχολογική προσέγγιση
Η ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΩΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΠΟΙΗΤΙΚΟΣ ΦΟΡΕΑΣ
 ΠΩΣ βλέπετε τους ανθρώπους που έχουν διαφορετικό χρώμα δέρματος ή ανήκουν σε διαφορετική εθνικότητα από εσάς; Τους θεωρείτε ίσους με εσάς; Δυστυχώς,
Ηγεσία είναι η διαδικασία με την οποία ένα άτομο επηρεάζει άλλα άτομα για την επίτευξη επιθυμητών στόχων. Επίσημος ηγέτης είναι ο προϊστάμενος ο οποίος.
ΑΞΙΕΣ, ΣΤΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΑ ΚΕΦΑΛΑΙΟ 5. Πώς αντιλαμβάνεστε την έννοια της στάσης (attitude);
ΣΧΟΛΙΚΗ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ Σειρά παραδόσεων Στέφανος Φ. Βασιλόπουλος Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης Τηλ.:
ORGANIZATIONAL BEHAVIOR – CHAPTER 18 ΟΡΓΑΝΩΤΙΚΗ ΚΟΥΛΤΟΥΡΑ (ORGANIZATIONAL CULTURE)
ΑΜΟΙΒΑΙΟΤΗΤΑ. Ως κοινωνικό ον ο άνθρωπος σε όλη την πορεία της ζωής του συνάπτει σχέσεις. Στάση πρώτη, οι καθρέφτες του, οι γονείς. Έπειτα, το ευρύτερο.
Πρωτογενείς φορείς Κοινωνικοποίησης
ΠΡΩΤΟΓΕΝΕΙΣ ΦΟΡΕΙΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΠΟΙΗΣΗΣ.  Η λέξη «κοινωνικοποίηση» εμφανίζεται στις αρχές του 20ου αιώνα από τον Εμίλ Ντιρκέμ, θεμελιωτή της σύγχρονης κοινωνιολογίας.
Εθισμός στο Διαδίκτυο.
H ευτυχία των παιδιών, οδηγός για την επιτυχία Ελιζάνα Πολλάτου, αναπ
Β’ Τάξη Γενικού Λυκείου
ΘΕΩΡΙΕΣ ΛΗΨΗΣ ΑΠΟΦΑΣΗΣ
ΣΥΝΔΙΑΛΕΚΤΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ
Παράθυρο Johari.       Ψυχοδυναμική των σχέσεων βοήθειας και ανάπτυξης οικογενειακών σχέσεων (Παράθυρο Johari)
Βιολογία Γυμνασίου.
ΣΧΟΛΙΚΗ ΕΠΙΘΕΤΙΚΟΤΗΤΑ
ΕΓΩ - ΕΝΑΣ ΜΟΝΑΔΙΚΟΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ
Ραχήλ Μαρτίδου Σχ. Σύμβουλος 37ης Εκπαιδευτικής Περιφέρειας
Επιθεώρηση Συμβουλευτικής-Προσανατολισμού,
“Εφηβεία, διαπροσωπικές σχέσεις, συγκρούσεις και συνθέσεις.”
Ο κοινωνικός περίγυρος - Μορφές διαπροσωπικών σχέσεων.
Η ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ ως οπλο επικοινωνιας
Πώς να κάνουμε σωστές επιλογές, σύμφωνα με τη χριστιανική πίστη
Εξάντας Ελλήνων Γονέων.
Γονικά Χαρακτηριστικά Αναπληρωτής Καθηγητής
– Η ταυτότητα του ρόλου του φύλου
ΟΙ ΔΙΟΜΑΔΙΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ
Αναπτυξιακη ψυχολογια
ΜΝΗΜΗ: ΣΥΓΚΡΑΤΗΣΗ ΚΑΙ ΑΝΑΚΛΗΣΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ
Σιασιαμούτης Κωνσταντίνος
Αναπτυξιακη ψυχολογια συναισθηματικη και κοινωνικη αναπτυξη παιδιων
Εισαγωγή στο coaching Eπιχειρησιακό coaching για επαγγελματίες και στελέχη Αναπτυξιακή εκπαίδευση Συμβουλευτική και mentoring για τεχνικές επιχειρήσεις.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Συναλλακτική Ανάλυση και Συμπεριφορά «Μπορούμε να θεωρήσουμε τον κόσμο ως μια μυριάδα μηνυμάτων» Norbert Weiner, 1947 Π. Πάντζου

Η θεωρία της συναλλακτικής ανάλυσης Η θεωρία της Συναλλακτικής Ανάλυσης αναλύει και ερμηνεύει την ανθρώπινη συμπεριφορά τόσο στο εργασιακό όσο και στο κοινωνικό και οικογενειακό περιβάλλον.

Χρησιμοποιήθηκε αρχικά ως εργαλείο ερμηνείας της συμπεριφοράς ατόμων που είχαν ψυχολογικά προβλήματα, και στη συνέχεια εξελίχθηκε σε ένα ισχυρό βοήθημα ανάπτυξης ικανοτήτων των ατόμων για πιο αποτελεσματικές διαπροσωπικές σχέσεις. Αναπτύχθηκε στις δεκαετίες του 1950 και του 1960 από τον Καναδό ψυχαναλυτή Eric Berne. Η θεωρία αυτή υποστηρίζει ότι τα άτομα συμπεριφέρονται με βάση τα ερεθίσματα-μηνύματα που δέχθηκαν κατά τα πρώτα χρόνια της ζωής τους.

Ο Eric Berne, υποστηρίζει ότι η συμπεριφορά των ατόμων μέσα και έξω από τον εργασιακό χώρο δεν εξαρτάται μόνο από τις συνθήκες που έχουν διαμορφωθεί σε μια δεδομένη χρονική στιγμή, αλλά και από τις βιωματικές εμπειρίες τους, την «προσωπική τους ιστορία»

Καταστάσεις του «Εγώ» Ο E. Berne, ορίζοντας ότι η προσωπικότητα του ατόμου συνιστάται από τρία μέρη που επηρεάζουν τη συμπεριφορά του καθ’όλη τη διάρκεια της ζωής του. Αυτά τα μέρη ονομάζονται καταστάσεις του «Εγώ» και είναι: ο Γονέας, ο Ενήλικας και το Παιδί. Διαγραμματικά: Γονέας Ενήλικας Παιδί

Ο S. Freud ήταν ο πρώτος που υποστήριξε ότι η ανθρώπινη προσωπικότητα απαρτίζεται από τρία μέρη, τα οποία διεγείρουν, συντηρούν και ελέγχουν τη συμπεριφορά. Αυτά είναι το ασυνείδητο, το εγώ και το υπερεγώ. Η Συναλλακτική Ανάλυση παρόλο που στηρίζεται σε ορισμένες ιδέες της θεωρίας του Freud, ως θεωρία είναι εύκολη στην κατανόησή της.

Οι καταστάσεις του εγώ έχουν σχέση με την ψυχολογική ηλικία Οι καταστάσεις του εγώ έχουν σχέση με την ψυχολογική ηλικία. Φαντασθείτε τον ανθρώπινο νου σαν ένα κασετόφωνο που έχει δυο λειτουργίες: αυτή της εγγραφής και τη λειτουργία της αναπαραγωγής. Εγγράφουμε τις εμπειρίες της ζωής μας σε τρεις κασέτες: του Γονέα, του Ενήλικα και του Παιδιού. Οι πιο ισχυρές εγγραφές γίνονται συνήθως στα πρώτα παιδικά χρόνια ή κατά τη διάρκεια ενός πολύ σημαντικού-τραυματικού γεγονότος της ζωής μας. Οι εγγραφές αυτές αποθηκεύονται στον εγκέφαλο και ανακαλούνται-αναπαράγονται όταν υπάρχει το ανάλογο ερέθισμα: στη συνέχεια, η κασέτα γυρνά πίσω και είναι έτοιμη να ξαναπαίξει.

Η κασέτα του Γονέα Η κασέτα του Γονέα περιλαμβάνει όλες τις εγγραφές-μηνύματα που προέρχονται από γονείς, θείους, παππούδες, γιαγιάδες, αδέρφια, νηπιαγωγείο, εκκλησία κλπ. Η κατάσταση του Γονέα είναι η διδαγμένη αντίληψη της ζωής. Ο Γονέας είναι η πηγή, το σύνολο των γνώσεων, αρχών, αξιών, κανόνων, νουθεσιών και παραδόσεων, που έχει αποδεχθεί ο άνθρωπος, γιατί έχουν λεχθεί από άτομα «κύρους», κυρίως κατά τα πέντε πρώτα χρόνια της ζωής του.

Ο Γονέας μας διακρίνεται σε Κριτικό και σε Προστατευτικό Ο Γονέας μας διακρίνεται σε Κριτικό και σε Προστατευτικό. Ο Κριτικός Γονέας είναι το μέρος εκείνο της προσωπικότητάς μας που θέτει όρια, κανόνες και πρότυπα ζωής, τηρεί της παραδόσεις και ασκεί κριτική στον εαυτό μας και στους άλλους. Ο Προστατευτικός Γονέας είναι το μέρος του εαυτού μας που καταλαβαίνει και υποστηρίζει τους άλλους, και θέλει να τους φροντίζει και να τους προστατεύει. Το πόσο Προστατευτικός ή Κριτικός Γονέας είναι ένα άτομο εξαρτάται από το πόσο προστατευτικοί ή κριτικοί υπήρξαν απέναντί του οι γονείς του και το στενό περιβάλλον.

Η κασέτα του Ενήλικα Οι εγγραφές της κασέτας του Ενήλικα ξεκινούν από την ηλικία των δέκα μηνών περίπου. Προέρχονται από την προσπάθεια του ατόμου να εξερευνήσει τον κόσμο και να μάθει για τον εαυτό του χωρίς τη βοήθεια τρίτων. Η κατάσταση του Ενήλικα είναι η συλλογιστική αντίληψη της ζωής και λειτουργεί όπως ο ηλεκτρονικός υπολογιστής. Συλλέγει στοιχεία, τα αναλύει και παίρνει αποφάσεις. Αναθεωρεί τις εγγραφές του Γονέα και του Παιδιού, είναι φορέας αλλαγής της προσωπικότητας.

Η κασέτα του Παιδιού Οι εγγραφές στην κασέτα του Παιδιού γίνονται παράλληλα και την ίδια χρονική περίοδο με αυτές του Γονέα. Είναι εγγραφές συναισθημάτων και συγκινησιακών καταστάσεων που προκαλούνται στο άτομο εξαιτίας των εγγραφών του Γονέα. Η κατάσταση του Παιδιού είναι η αισθητή αντίληψη της ζωής: είναι η πηγή των συναισθημάτων, της ενέργειας, της δημιουργικότητας, της περιέργειας και της διαίσθησης. Είναι η ζωή όπως την αισθάνθηκε το άτομο μέχρι την ηλικία των πέντε χρονών περίπου.

Όπως ο Γονέας, έτσι και το Παιδί διακρίνεται σε Προσαρμοσμένο και σε Αυθόρμητο. Το Προσαρμοσμένο Παιδί είναι τακτικό, υποχωρητικό, αλλά μερικές φορές επαναστατεί. Το Αυθόρμητο είναι ευτυχισμένο, χαρούμενο, αγαπητό, αλλά μερικές φορές συμπεριφέρεται με εγωιστικό τρόπο.

Με τις διακρίσεις Γονέα και Παιδιού το διάγραμμα των τριών καταστάσεων του «Εγώ» διαμορφώνεται ως εξής: ΠΓ ΚΓ Ε ΠΠ ΑΠ ΕΠ

Στάσεις Ζωής Η συμπεριφορά μας απορρέει από το πώς βλέπουμε εμείς οι ίδιοι τον εαυτό μας, σε σχέση με το πως βλέπουμε τους άλλους. Οι συνδυασμοί της αντίληψης που έχουμε για τους άλλους διαμορφώνουν τις Στάσεις Ζωής.

Οι Στάσεις Ζωής έχουν σχέση με το συναίσθημα Είμαι ή δεν Είμαι Εντάξει σε σχέση με το Είσαι ή δεν Είσαι Εντάξει, και είναι τέσσερις, όπως εμφανίζονται στο σχήμα: + Εγώ Είμαι ΕΝΤΑΞΕΙ Δεν Είσαι ΕΝΤΑΞΕΙ [+,-] Είμαι ΕΝΤΑΞΕΙ Είσαι ΕΝΤΑΞΕΙ [+,+] Στάσεις Ζωής [+,+] [-,+] [-,-] [+,-] - + Άλλος(οι) Δεν Είμαι ΕΝΤΑΞΕΙ Δεν Είσαι ΕΝΤΑΞΕΙ [-,-] Δεν Είμαι ΕΝΤΑΞΕΙ Είσαι ΕΝΤΑΞΕΙ [-,+] -

Οι περισσότεροι άνθρωποι συνδυάζουν όλες τις Στάσεις Ζωής, συνήθως όμως μια στάση την εμφανίζουν πιο συχνά. Οι Στάσεις Ζωής μπορούν να ποικίλλουν ανάλογα με το περιβάλλον, τους ανθρώπους που συναναστρεφόμαστε και τις διαμορφούμενες συνθήκες. Μπορεί να είμαστε [+,+] με το συνάδελφο, [-,+] με τον προϊστάμενο, [+,-] με το παιδί μας και [-,-] με τον απογοητευμένο οπαδό της ποδοσφαιρικής μας ομάδας.

Οι άνθρωποι που υιοθετούν τη στάση [-,+] διακατέχονται από συναισθήματα κατωτερότητας, ανεπάρκειας και αισθάνονται ανίσχυροι απέναντι στους άλλους. Δεν αποδέχονται εύκολα τις θετικές ενισχύσεις, αποφεύγουν τα προβλήματα και δεν προχωρούν στη λήψη αποφάσεων. Συχνά νοιώθουν να καταπιέζονται. Τα συναισθήματα που κυρίως τους χαρακτηρίζουν είναι ο φόβος και η λύπη. Η στάση [-,+] προέρχεται από την κατάσταση του Προσαρμοσμένου Παιδιού

Τη στάση Δεν Είμαι ΕΝΤΑΞΕΙ – Δεν Είσαι ΕΝΤΑΞΕΙ [-,-] την υιοθετούν άτομα που δείχνουν συμπεριφορές εγκατάλειψης και παραίτησης. Δεν εμπιστεύονται τους άλλους, αλλά ούτε και τον εαυτό τους. Βρίσκονται σε σύγχυση, δεν έχουν συγκεκριμένους στόχους και σπαταλούν άσκοπα το χρόνο τους, ενώ συχνά υποφέρουν από κατάθλιψη.

Τα άτομα που χαρακτηρίζονται από τη στάση Είμαι ΕΝΤΑΞΕΙ – Δεν Είσαι ΕΝΤΑΞΕΙ [+,-] δέχονται τον εαυτό τους όπως είναι, αλλά όχι και τους άλλους. Υπερεκτιμούν τον εαυτό τους και υποτιμούν τους άλλου. Έχουν την τάση να αποδίδουν τις ευθύνες στους άλλους και να συμπεριφέρονται επιθετικά. Στον εργασιακό χώρο φέρονται ανταγωνιστικά, δύσκολα δίνουν θετικές ενισχύσεις και συνήθως επιδιώκουν να αναρριχηθούν στην ιεραρχία έναντι οποιουδήποτε κόστους. Τα κύρια συναισθήματα που τους χαρακτηρίζουν είναι η περιφροσύνη και ο θυμός.

Τα άτομα που υιοθετούν τη στάση Είμαι ΕΝΤΑΞΕΙ – Είσαι ΕΝΤΑΞΕΙ [+,+] έχουν εμπιστοσύνη στον εαυτό τους, είναι αισιόδοξα, ανταλλάσουν ενισχύσεις, χρησιμοποιούν το χρόνο τους εποικοδομητικά και ασχολούνται συνήθως με πράγματα που θέλουν να κάνουν. Δέχονται τον εαυτό τους χωρίς παρερμηνείες και σέβονται τους άλλους. Στο χώρο εργασίας είναι συνεργάσιμοι, μοιράζουν αρμοδιότητες, αναλαμβάνουν ευθύνες και ακούν τις απόψεις των άλλων ακόμα και αν διαφωνούν. Η συμπεριφορά τους συνήθως προέρχεται από συνδυασμό των καταστάσεων «Εγώ» του Προστατευτικού Γονέα, του Ενήλικα και του Αυθόρμητου Παιδιού.

Η στάση Είμαι ΕΝΤΑΞΕΙ – Είσαι ΕΝΤΑΞΕΙ είναι η πιο ενδεδειγμένη τόσο για τον εργασιακό χώρο, όσο και για τον κοινωνικό και τον οικογενειακό. Το να αισθάνεται το άτομο ΕΝΤΑΞΕΙ με τον εαυτό του και τους άλλους είναι προς όφελός του. Χρειάζονται όμως σκληρές προσπάθειες για να καλλιεργηθεί αυτή η αίσθηση του ΕΝΤΑΞΕΙ.