Μαθαίνοντας από το σφάλμα ή ζώντας με την αβεβαιότητα

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΔΗΛΗΤΗΡΙΑΣΕΙΣ. ΦΑΡΜΑΚΕΥΤΙΚΗ ΔΗΛΗΤΗΡΙΑΣΗ  Η εκούσια (απόπειρα αυτοκτονίας) ή ακούσια (ατύχημα- υπέρβαση δόσης) είναι πιθανή σε κάθε ασθενή που παρουσιάζει.
Advertisements

Ανάλυση των παρακάτω: Πώς η νόσος επηρεάζει τη λήψη τροφής και τη διατροφική κατάσταση του ασθενούς Ο ρόλος της διατροφής στην αγωγή της κυστικής ίνωσης.
ΔΙΑΙΤΗΤΙΚΗ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΑΣΘΕΝΩΝ (1)  Προεγχειρητικοί ασθενείς: αποφυγή λήψης τροφής-νερού 8 ώρες πριν την επέμβαση – πρόληψη αναγωγής και εισρόφησης κ.λ.π.
 Ο ρόλος της διατροφής στην καθημερινή ζωή και την άσκηση.  Τι ιδιαίτερες ανάγκες έχετε.  Ο ρόλος των θρεπτικών συστατικών στη διατροφή και την άσκηση.
Βιταμίνες Είναι οργανικές ενώσεις που περιέχονται στα τρόφιμα σε μικρές ποσότητες και δεν συντίθενται στον ανθρώπινο οργανισμό. Είναι υπεύθυνες για την.
ΟΛΙΚΗ ΑΡΘΡΟΠΛΑΣΤΙΚΗ ΙΣΧΙΟΥ. ΑΝΑΤΟΜΙΑ ΙΣΧΙΟΥ ΑΝΑΤΟΜΙΑ ΙΣΧΙΟΥ Οι επιφάνειες της κεφαλής του μηριαίου καθώς και της κοτύλης απορροφούν τις πιέσεις Οι επιφάνειες.
ΠΡΑΚΤΙΚΗ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ Πρελορέντζου Μαρία (21128) 8 ος Παιδικός Σταθμός Δήμου Ελληνικού- Αργυρούπολης ( 25η οδός, πλατεία Αγίας Τριάδας )
Η ενίσχυση της κτηνοτροφίας στη Νέα ΚΑΠ Εισήγηση: Πεβερέτος Παναγιώτης Πρόεδρος ΣΕΚ Μέλος ΔΣ ΠΑΣΕΓΕΣ Απρίλιος, 2015 Συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή.
Αιμόπτυση και Δύσπνοια σε ασθενή με Καρκίνο του Πνεύμονα Κυριάκος Π Καρκούλιας Επίκ. Καθηγητής Πνευμονολογίας.
Κατηγορίες εμφιαλωμένου νερού : Υπάρχουν τρεις κατηγορίες εμφιαλωμένου νερού, αναγνωρισμένες από την Ευρωπαϊκή Ένωση: το φυσικό μεταλλικό νερό, το επιτραπέζιο.
Αντωνία Σγούρα Ζωή Δερματοπούλου Κλεόπας Ρώσσος Βασίλης Δρουγούτης Στα πλαίσια του μαθήματος : βιωματικές δράσεις.
Η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση
Διατήρηση της ενέργειας Θερμική ισορροπία
Άσκηση 2 (2α Άσκηση εργαστηριακού οδηγού)
ΔΙΑΘΕΣΗ – ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΤΕΛΙΚΩΝ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΜΕΝΩΝ ΕΚΡΟΩΝ ΤΩΝ ΥΓΡΩΝ ΑΠΟΒΛΗΤΩΝ ΧΟΙΡΟΣΤΑΣΙΩΝ & ΒΟΥΣΤΑΣΙΩΝ ΓΑΛΑΚΤΟΠΑΡΑΓΩΓΉΣ (συνέχεια)
ΓΛΥΚΑ ΝΕΡΑ ΓΙΑ ΚΟΛΥΜΒΗΣΗ
Η ΔΙΑΤΡΟΦΗ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟ
Αιμόπτυση και Δύσπνοια σε ασθενή με Καρκίνο του Πνεύμονα
ΔΙΑΛΕΞΗ 7 Καρδιαγγειακά προβλήματα Επείγουσες υπερτασικές καταστάσεις
Μετασχηματισμός Laplace συνέχεια
Εργομετρια 4 Πηγές μυικης ενέργειας
ΣΗΜΑΝΤΙΚΑ ΨΗΦΙΑ 61,60, 61,46, 61,55, 61,61 61,555  0,069 61,560,07 (Ν = 4) ζυγό τεσσάρωv δεκαδικώv ψηφίωv 0,0001 g ή 0,1 mg τέταρτoυ δεκαδικoύ ψηφίoυ.
ΣΥΜΠΤΩΜΑΤΟΛΟΓΙΑ ΤΩΝ ΠΑΘΗΣΕΩΝ ΤΟΥ ΟΥΡΟΠΟΙΟΓΕΝΝΗΤΙΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ
Μέτρηση Μήκους – Εμβαδού - Όγκου
Μετουσίωση Πρωτεϊνών Επιμέλεια: Ηλίας Μαυροματίδης, ΕΚΦΕ Νέας Σμύρνης
Απομόνωση και ταυτοποίηση
3. ΤΑ ΒΑΣΙΚΑ ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ ΜΕΓΕΘΗ
Αρχές τιτλοδότησης.
Μέτρηση όγκου Εργαστηριακή Άσκηση 1 B′ Γυμνασίου
Η ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΟΥ ΦΩΤΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ
Απομόνωση νουκλεϊκών οξέων
2.2.1– Μείγματα.
Επίδραση ορμονών στο γλυκογόνο του ήπατος και τη γλυκόζη του αίματος
Απομόνωση νουκλεικών οξέων
ΜΕΤΡΗΣΗ ΜΗΚΟΥΣ - ΕΜΒΑΔΟΥ – ΟΓΚΟΥ.
ΕΚΦΕ Ν. Σμύρνης Ιδέες για αξιολόγηση, Ασκήσεις – Προβλήματα – Εργασίες (Φ. Ε. 5) Ηλ. Μαυροματίδης.
Περιεκτικότητα διαλύματος & εκφράσεις περιεκτικότητας
ΤΑ ΒΑΣΙΚΑ ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ ΜΕΓΕΘΗ
ΔΙΑΛΥΤΟΤΗΤΑ ΣΤΟΧΟΙ Με αυτή την άσκηση προσπαθούμε να κατανοήσουμε τα φαινόμενα της διάλυσης των ουσιών και να αποδώσουμε τη σημασία τους στις καθημερινές.
ΕΡΓΑΣΙΑ ΦΥΣΙΚΗΣ ΌΓΚΟΣ – ΜΑΖΑ- ΒΑΡΟΣ- ΠΥΚΝΟΤΗΤΑ 1.
Η έννοια Άνωση.
Καθηγητής Σιδερής Ευστάθιος
Μικροσκοπική παρατήρηση ζωικών κυττάρων
Μικροσκοπική παρατήρηση φυτικών κυττάρων
ΠΑΡΟΥΣΙΑΖΕΙ… Β΄ Λυκείου 3ο ΓΕΛ Εχεδώρου.
Η έννοια του συστήματος σωμάτων
Αιμόπτυση και Δύσπνοια σε ασθενή με Καρκίνο του Πνεύμονα
ΔΗΛΗΤΗΡΙΑΣΕΙΣ.
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΜΕΤΡΗΣΕΩΝ Ι
Ένα εξ’ ολοκλήρου εργαστηριακό μάθημα
Μεσογειακή διατροφή.
طرق التعبير عن التركيز Methods Expressing Concentration التعبير عن التركيز بـ g/L ويمثل بالعلاقة الآتية: التعبير عن التركيز بـ mg/mL ويمثل بالعلاقة.
Η πόλη της Πέτρας, στην Ιορδανία
Κούρτη Μαρία Βιολόγος, Msc, PhD 23 Νοεμβρίου 2017
Ιοντισμός ισχυρών οξέων – βάσεων pH και pOH
Βαθμονόμηση θερμομέτρου
8. ΚτΠ και προστασία του καταναλωτή Βασίλης Γ. Χατζόπουλος, Επ
Η πόλη της Πέτρας, στην Ιορδανία
TA ΦΩΝΗΕΝΤΑ ΤΗΣ ΚΝΕ Χαρακτηριστικά φωνηέντων:
ΓΕΩΜΕΤΡΙΚΕΣ ΚΑΜΠΥΛΕΣ.
ΕιΣαγωγη ΣτιΣ ΒιοϊατρικεΣ ΕπιΣτημεΣ- ΑΣφαλεια Βιοϊατρικων ΕργαΣτηριων
ΑΝΤΙΑΡΡΥΘΜΙΚΑ ΦΑΡΜΑΚΑ
ΔΙΓΟΥΑΝΙΔΙΑ Τα διγουανίδια αποτελούν μια άλλη κατηγορία υπογλυκαιμικών παραγόντων με κύρια δράση την αύξηση της ευαισθησίας των ιστών στην ινσουλίνη.
Ιοντισμός ισχυρών οξέων – βάσεων pH και pOH
Архимед күші”.
Η χημεία του πορτοκαλιού
Ταλάντωση & Αρμονική Κίνηση
Μέτρηση πυκνότητας Εργαστηριακή Άσκηση 2 B′ Γυμνασίου
ΧΟΡΗΓΗΣΗ ΦΑΡΜΑΚΩΝ ΜΕΝΝ
Παιδικά γάλατα Τάξη – τμήμα : Β3β
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Μαθαίνοντας από το σφάλμα ή ζώντας με την αβεβαιότητα Μουρούζης Πάνος Υπ. Ε.Κ.Φ.Ε Κέρκυρας Φυσικός Ρ/Η

Ισχύει ο νόμος του Ωμ σε έναν λαμπτήρα; Τι μας λένε τα πειράματα προσομοίωσης Τι μας λέει η φύση Γιατί δεν μπορούμε να φτιάξουμε ένα πρόγραμμα προσομοίωσης που να μιμείται τη φύση; Γιατί πρέπει να μελετάμε απευθείας τη φύση και όχι μέσα από πειράματα προσομοίωσης;

Με το πρόγραμμα Edison Τάση σε (V) Ρεύμα σε (mΑ) 0,0 1,0 95,7 2,0 191,0 3,0 287,0 4,0 383,0 5,0 478,0 Ο λαμπτήρας μας υπακούει στο νόμο του Ωμ. Είναι ένας εξωπραγματικός λαμπτήρας

Τι κακό υπάρχει σε μια τέτοια προσέγγιση; Χάνεται η επιστημονική γνώση. Ο λαμπτήρας δεν υπακούει στο νόμο του Ωμ. Χάνεται η δυνατότητα εύρεσης εξάρτησης της αντίστασης από τη θερμοκρασία. Χάνεται η μεθοδολογία. Η «ανάκριση» της φύσης γίνεται μέσω του πειράματος και όχι μέσω της προσομοίωσης η οποία εμπεριέχει το μοντέλο που της προσθέσαμε Χάνεται η έκπληξη η καλλιέργεια δεξιοτήτων και η ομαδική συνεργασία. Η συμμετοχή όλων των αισθήσεων.

Με το πρόγραμμα Crocodile Τάση σε (V) Ρεύμα σε (mΑ) 0,0 1,0 137,0 3,0 262,0 5,0 349,0 7,0 420,0 9,0 481,0 Μια προσομοίωση πιο κοντά στη φύση αλλά και πάλι εξωπραγματική!!!

Γιατί είναι εξωπραγματική; Γιατί είναι «άσφαλτη». Με άλλα λόγια όσες φορές και να επαναλάβουμε το πείραμα θα πάρουμε τις ίδιες τιμές. Μηδενική αβεβαιότητα. Αυτό είναι ΚΑΚΟ; Κάκιστο. Αφού αφαιρεί ένα πολύ σημαντικό κομμάτι της μεθοδολογίας και της φιλοσοφίας των φυσικών επιστημών. Την αβεβαιότητα, το αλατοπίπερο της φύσης.

Ο λάθος χειρισμός των σφαλμάτων οδηγεί σε λάθος συμπεράσματα. Μέτρηση πυκνότητας πλαστελίνης ακολουθώντας τις οδηγίες του εργαστηριακού οδηγού της Β’ Γυμνασίου Η πυκνότητα παραμένει σταθερή; Η ακρίβεια είναι τόσο μεγαλύτερη όσο μικρότερη είναι η ακρίβεια του οργάνου σε σχέση με το μέγεθος που μετράμε. Ο ογκομετρικός έχει ακρίβεια ±2mL m(g) V(mL) d(g/mL) 33,9 17 1,99 25,2 13 1,94 m(g) V(mL) d(g/mL) 110.4 57 1,94 87.9 45 1.95

Η σημαντικότητα των σημαντικών ψηφίων Στο προηγούμενο παράδειγμα τα σημαντικά ψηφία του όγκου είναι δύο και της μάζας τρία. Άρα η πυκνότητα θα πρέπει να γράφεται με δύο σημαντικά ψηφία. Έτσι έχουμε Για το πρώτο πείραμα d1=2,0g/mL, d2=1,9g/mL Για το δεύτερο d1=d2=1,9 g/mL δηλαδή σταθερή

Μελέτη μαθηματικού εκκρεμούς Το πείραμα έχει ως στόχο να απορρίψει ή να επαληθεύσει ένα μαθηματικό μοντέλο. Η εύρεση σταθερών ποσοτήτων κατά τη διάρκεια ενός φαινομένου, είναι πολλές φορές πιο σπουδαία από την εύρεση εξάρτησης μίας μεταβλητής από μία άλλη. ΑΡΧΕΣ ΔΙΑΤΗΡΗΣΗΣ.

Τρεις μετρητικές διατάξεις Τρία διαφορετικά συμπεράσματα Τρεις μετρητικές διατάξεις Τρία διαφορετικά συμπεράσματα Με τη χρήση χρονόμετρου κουζίνας με ακρίβεια 1s  η περίοδος παραμένει σταθερή μέχρι τις 30 0 Με τη χρήση χρονόμετρου χειρός  υποψίες για αύξηση της περιόδου με την αύξηση του πλάτους στο διάστημα 0-300 Με τη χρήση φωτοπυλών  απόδειξη ότι η περίοδος αυξάνει όταν αυξάνει το πλάτος στο διάστημα 0-300  αλλαγή μοντέλου

Μία επεξεργασία δεδομένων διαφορετική από το προς εξέταση μοντέλο Στην ευθύγραμμη ομαλά μεταβαλλόμενη κίνηση η μέση ταχύτητα ανάμεσα σε δύο σημεία Α, Β είναι ίση με τη στιγμιαία ταχύτητα στο χρονικό μέσο και όχι στο χωρικό της απόστασης ΑΒ. Είναι λάθος η εφαρμογή του ορισμού της ταχύτητας, ενώ μπορεί να εφαρμοστεί ο ορισμός της επιτάχυνσης Από τη σχέση y=1/2a t2 μπορούμε να προσδιορίσουμε το a

Σύγκριση μεθόδων τικ s(cm) u(cm/τικ) a(cm/τικ^2) 1 0,2 2 1,1 0,9 1,4 3   1 0,2 2 1,1 0,9 1,4 3 2,9 1,8 0,90 2,0 0,65 4 5,1 2,2 0,40 2,6 0,60 5 8,1 3,0 0,80 3,4 0,75 6 11,8 3,7 0,70 4,1 7 16,2 4,4 4,9 8 21,5 5,3 Εργαστηριακός οδηγός Μοντέλο ελεύθερης πτώσης

Κάποιο αυθαίρετο συμπέρασμα Το συμπέρασμα που διεξάγεται είναι ότι η επιτάχυνση παραμένει σταθερή ενώ παρουσιάζει διακύμανση της τάξεως του 33%! Εργαστηριακός οδηγός Α’ Λυκείου ΟΕΔΒ ( Πάρις Κοψιαύτης)

Όταν δεν λαμβάνουμε υπόψη τα σφάλματα τότε σφάλουμε.... Τα σφάλματα- τις αβεβαιότητες πρέπει να τα διαχειριζόμαστε χωρίς λάθη.

Αλλαγή του μαθηματικού μοντέλου Όταν τα πειραματικά δεδομένα δεν «ταιριάζουν» με το μοντέλο, τότε πρέπει να αλλάξουμε το μοντέλο. Το ταίριασμα γίνεται με τη βοήθεια της θεωρίας σφαλμάτων Αν δεν μπορούμε να αλλάξουμε μοντέλο, τότε δημιουργείται μία κρίση η οποία μπορεί να οδηγήσει σε αλλαγή παραδείγματος.

Μερικά κρίσιμα πειράματα Ακτινοβολία μέλανος σώματος ( Πλάνκ ) Πείραμα Ράδερφορντ Πείραμα Μάικελσον – Μόρλεϋ Κίνηση του πλανήτη Ερμή Φωτοηλεκτρικό φαινόμενο Μετάπτωση αστέρων σε μία ηλιακή έκλειψη Κίνηση γαλαξιών ( σκοτεινή μάζα) Μετατόπιση στο ερυθρό Αυξανόμενη διαστολή ( σκοτεινή ενέργεια )

Τα σφάλματα στις διαδικασίες και στη φιλοσοφία των Φ.Ε Τα σφάλματα οφείλονται στα όργανα, στη διάταξη, στις ικανότητες του πειραματιστή αλλά και στην ίδια τη φύση. Είναι αναπόφευκτα. Οι φυσικές επιστήμες συγκρίνουν μαθηματικά μοντέλα με πειραματικά δεδομένα. Δεν ανακαλύπτουν αλλά προτείνουν φυσικούς νόμους. Στις φυσικές επιστήμες δεν υπάρχει ούτε αλήθεια ούτε βεβαιότητα. Οι φυσικές επιστήμες δουλεύουν με πιθανότητες. Μία μέτρηση πρέπει πάντα να συνοδεύεται από την εκτίμηση της αβεβαιότητάς της Η αρχή της αβεβαιότητας αποτελεί την κολώνα της κβαντομηχανικής

Ο Εκπαιδευτικός μετασχηματισμός ή μία εκπαιδευτική πρόταση Να μαθαίνετε από τα σφάλματά σας Ο Εκπαιδευτικός μετασχηματισμός ή μία εκπαιδευτική πρόταση Η διδασκαλία της έννοιας του σφάλματος ( της αβεβαιότητας ) καθώς και τη δυνατότητα υπολογισμού της πρέπει να ενταχθεί στην εκπαιδευτική πρακτική και ειδικότερα στις εργαστηριακές δραστηριότητες. Η θεωρία σφαλμάτων αναφέρεται περισσότερο στη μεθοδολογία και λιγότερο το αντικείμενο των Φ.Ε και αυτό το γεγονός την καθιστά πολύτιμη και διαχρονική. Με αυτή τη γνώση οι μαθητές μας μπορούν να αποκτήσουν μία κριτική στάση και μία δημιουργική αμφισβήτηση σε ότι πρεσβεύει η επιστήμη ή σε ότι αυτοαποκαλείται επιστημονικό. Η αρχή της αβεβαιότητας θα πρέπει να ενταχθεί στη Β/θμια εκπαίδευση , αφού αποτελεί τη βασικότερη αρχή της κβαντομηχανικής με μεγάλη επεξηγηματική ισχύ.

Και επειδή δεν ανακαλύψαμε εμείς την Αμερική Στην Α’ Λυκείου στη γειτονική Ιταλία, όλο το μήνα Οκτώβριο διδάσκεται η θεωρία σφαλμάτων ( 7 παράγραφοι – 7 διδακτικές ώρες) Άμεσες και έμμεσες μετρήσεις, ευαισθησία οργάνων Απόλυτο και σχετικό σφάλμα Νόμος διάδοσης σφαλμάτων στις έμμεσες μετρήσεις Σημαντικά ψηφία και στρογγυλοποίηση Τυχαία και συστηματικά σφάλματα Μέση τιμή σφάλματος, μέγιστο σφάλμα Ιστογράμματα

Σας ευχαριστώ πολύ Για την παρουσία σας Και την προσοχή σας