Πολιτισμικη Διαμεσολαβηση στο Σχολικο Πλαισιο Μάθημα: Κοινωνική και Διαπολιτισμική Ψυχολογία ΠΜΣ «Σχολική Ψυχολογία» Διδάσκων: Παυλόπουλος Βασίλης ΜΑΝΤΑΔΑΚΗ ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΑΧΡΗΣΤΟΥ ΚΑΤΕΡΙΝΑ
ΕΙΣΑΓΩΓΗ Αύξηση ποσοστού παιδιών πολιτισμικών μειονοτήτων: Αλλαγές στη σύνθεση μαθητικού πληθυσμού Ένταξη των μεταναστών και συνύρπαξη διαφορετικοτήτων: Ζήτημα στην εκπαιδευτική διαδικασία (Μαλαπέτσα & Σταλίκας, 2004)
ΣΤΟΧΟΣ Διαπολιτισμική ενσυναίσθηση Ομαλή συνύρπαξη μεταξύ των μαθητών (Zhu, 2011) ΩΦΕΛΟΥΜΕΝΟΙ Άμεσοι: μαθητές Έμμεσοι: Γονείς, Εκπαιδευτικοί, Σχολική Κοινότητα
Θεωρητικο υποβαθρο Θεωρία κοινωνικής ταυτότητας : Το κοινωνικό μέρος της ταυτότητας μας προερχόμενο από τις ομάδες στις οποίες ανήκουμε. Διάκριση έσω-ομάδας και έξω ομάδας μέσω της κοινωνικής σύγκρισης Aνάγκη για θετική εικόνα έσω-ομάδας: Διάκριση, προκατάληψη και αποκλεισμός μιας άλλης κοινωνικής ομάδας (έξω-ομάδας). (Hogg & Vaughan, 2010.Tajfel,1981)
Δραση - Σχολική τάξη: Πολυπολιτισμική πραγματικότητα Στη σχολική τάξη μαθητών Α’ Λυκείου: - Σχολική τάξη: Πολυπολιτισμική πραγματικότητα - Ηλικία: Πληροφόρηση σε σχετικά θέματα Ανάπτυξη αφαιρετικής σκέψης και ταυτότητας - Μαθητές: Βασικό συστατικό σχολικού πλαισίου (φορέας κοινωνικοποίησης)
Γνωριμία με τους μαθητές 1η συνάντηση Γνωριμία με τους μαθητές Χωρισμός της τάξης σε ομάδες (με βάση το τύπο μουσικής) Συζήτηση: - Εντοπισμός ομοιοτήτων και διαφορών ανάμεσα στις ομάδες - Δυσκολία στον εντοπισμό ομοιοτήτων ή διαφορών μεταξύ τους; -Ποια ειναι τα πλεονεκτήματα από την ύπαρξη διαφορετικών στοιχείων ανάμεσα στους ανθρώπους;
Ορισμός πολυπολιτισμικότητας: πρόθεση «πολύ» και «πολιτισμός» 2η συνάντηση Ορισμός πολυπολιτισμικότητας: πρόθεση «πολύ» και «πολιτισμός» Ανάδειξη των βασικότερων χαρακτηριστικών διάφορων πολιτισμών (http://www.edchange.org/) Χωρισμός τάξης σε ομάδες : Συζήτηση: - Εικόνα που να απεικονίζει ένα τοπίο (ίδια χώρα) - Η κάθε ομάδα: απόδοση χαρακτηριστικών για τους ανθρώπους της χώρας αυτής - Συζήτηση των χαρακτηριστικών ως προς τον κάθε λαό (λόγοι) - Εκτίμηση διαφορών στους χαρακτηρισμούς (υπεροχή θετικών ή αρνητικών σε σχέση με την χώρα καταγωγής ή αλλης χώρας;)
-Κατά πόσο η εικόνα αλλάζει όταν γνωρίσουμε ένα άτομο καλύτερα; -Κατά πόσο τα στερεότυπα επηρεάζουν την εικόνα που διαμορφώνουμε για ένα άτομο; -Κατά πόσο η εικόνα αλλάζει όταν γνωρίσουμε ένα άτομο καλύτερα; (Χατζηχρήστου, 2011)
Βιωματικό θεατρικό παιχνίδι 3η συνάντηση Βιωματικό θεατρικό παιχνίδι Σενάριο υπόδησης ρόλων σε μαθητές (χώρα υποδοχής, πρόσφυγες) Συζήτηση: - Συναισθήματα κατά τον ρόλο υπόδησης - Δυσκολίες στη «ενσάρκωση» του ρόλου - Στόχος της δραστηριότητας (σύνδεση με προηγούμενες)
Απαραίτητο υλικό για τις δράσεις Χρονοδιάγραμμα ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΠΟΡΟΙ Απαραίτητο υλικό για τις δράσεις Χρονοδιάγραμμα ΔΙΑΡΚΕΙΑ Κάθε δραστηριότητα: 1 διδακτική ώρα Διάστημα ανάμεσα στις δραστηριότητες: Μέσο διάστημα ανάμεσα στις δραστηριότητες φύση ζητήματος τήρηση χρονοδιαγράμματος ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ Εσωτερική: Μαθητές (αναφορά) Συγχρονική: Αναφορά από ομάδα σύγκρισης (κοινή: ηλικία, περιοχή)
Ευχαριστούμε πολύ!!!