Η βασιλεία του Μιχαήλ Γ΄ και η αυγή της Νέας Εποχής 800 900 Βασιλεία Θεόφιλου Νέα Εποχή 842 Θάνατος Θεόφιλου Μαγναύρα Αναβίωση Αρχαίων Γραμμάτων Ακριτικά τραγούδια 829 Στέψη Θεόφιλου 867 Δολοφονία Μιχαήλ Γ 838 Άλωση Αμορίου 863 Μάχη στο ποταμό Λαλακάοντα http://portobuffalo.blogspot.com
Α. Η νέα εποχή Μιχαήλ Γ΄(842-867) Δυναστεία του Αμορίου Αρχή της ανάπτυξης της δύναμης του Βυζαντίου Μακεδονική δυναστεία (867-1025) Η δύναμη του Βυζαντίου στο αποκορύφωμά της Οριστική αναστήλωση των εικόνων (843) Βελτίωση της άμυνας κατά Αράβων Έργα πολιτισμού Πρωτεργάτης (τέλη 855- αρχές 866) : καίσαρ Βάρδας, θείος Μιχαήλ Γ΄
Β. Η Σχολή της Μαγναύρας(1) ( =magna aula) Για να συνεχίσετε στο επόμενο κεφάλαιο, πατήστε το βελάκι Ίδρυση με πρωτοβουλία του καίσαρα Βάρδα Λειτουργία της Σχολής Πνευματική δραστηριότητα αναβίωση αρχαίων γραμμάτων επί Κω/νου Πορφυρογέννητου(913-959)
Β. Η Σχολή της Μαγναύρας (2) Διαβάστε προσεκτικά το απόσπασμα και απαντήστε στις παρακάτω ερωτήσεις Τι ήταν η Σχολή της Μαγναύρας; Ποια μαθήματα διδάσκονταν; Ποιος τη διηύθυνε; Πώς θα τον χαρακτηρίζατε και γιατί; Στην απάντησή σας να πάρετε υπόψη σας ότι ο χαλίφης Αλ Μαμούν ζήτησε από το δ/ντή της Σχολής να του προσφέρει τις υπηρεσίες του στη Βαγδάτη αλλά αυτός αρνήθηκε (περ.830) Με ποιους τρόπους ο καίσαρ Βάρδας συνέβαλε στην πρόοδο των επιστημών;
Το όνειρο του Βάρδα. Χειρόγραφο Σκυλίτζη
Στην εικόνα, ο Λέων μαζί με το χαλίφη Αλ Μαμούν Στην εικόνα, ο Λέων μαζί με το χαλίφη Αλ Μαμούν. Μικρογραφία από το Χρονικό του Ιωάννη Σκυλίτζη, τέλη 12ου-αρχές 13ου αιώνα. Madrid, Biblioteca Nacional, fol. 75. © Biblioteca Nacional, Madrid
Να περιγράψεις τις λεπτομέρειες της εικόνας με την παράσταση του βυζαντινού λόγιου –αντιγραφέα και να συγκρίνεις τα τεχνικά μέσα που διέθετε με αυτά που διαθέτει ένας σύγχρονος λόγιος και συγγραφέας.
Γ. Ενδιαφέρον για τους κλασικούς συλλογή, μελέτη αντιγραφή χειρογράφων ( αρχαία γραμματεία) Φώτιος Μυριόβιβλος: περιλήψεις +κριτικές αναλύσεις 281 συγγραμμάτων της θύραθεν και εκκλησιαστικής γραμματείας Λεξικό Ομιλίες Θεολογικά έργα Εκχριστιανισμός των Σλάβων Μελετήστε το παράθεμα. Ποια ήταν η κοινωνική του καταγωγή; Ποιες γνώσεις διέθετε; Πώς αποδεικνύεται η αγάπη του για τη γνώση; Ποιες αρετές-προϋποθέσεις εξασφάλιζαν κοινωνική ανάδειξη στο Βυζάντιο, κατά τον 9ο αι.;Να τις συγκρίνετε με τις προϋποθέσεις που εξασφάλιζαν κοινωνική καταξίωση στην κλασική Αθήνα.
Δ. Αραβικοί πόλεμοι και επική ποίηση(1) Πολεμικά γεγονότα Ως τα μέσα του 9ου αι: Βυζάντιο ( άμυνα) #Άραβες 830: Άλωση Αμορίου από Άραβες Θεόφιλος (829-842): κινητοποίηση χριστιανών Δύσης # Αράβων Η Βυζαντινή αντεπίθεση 859: Βυζαντινός στρατός περνά Ευφράτη 863: Νίκη Βυζαντινών# εμίρη Μελιτηνής
Το Αμόριο της Φρυγίας Συνέδεε την Κων/λη με τα ανατολικά σύνορα και το Χαλιφάτο:κλειδί στην άμυνα 7ος αι.:έδρα στρατηγείου «Ανατολικών», πρωτεύουσα «Ανατολικού θέματος» 7ος -8ος αι.:επιθέσεις Αράβων Δείγμα εγχάρακτου λίθινου θραύσματος της Μεσο-βυζαντινής περιόδου που βρέθηκε στην εκκλησία της Κάτω Πόλης
Ευφράτης Μελιτηνή Ευφράτης
Δ.Αραβικοί πόλεμοι και επική ποίηση(2) Επική ποίηση Ακριτικά τραγούδια : άσματα, -αγώνες ακριτών ( άκραι) -Το έπος του Διγενή Ακρίτα -Το έπος του Αρμούρη ( Αμόριο Φρυγίας;) Δημώδης ή λαϊκότροπη λογοτεχνία -Αρέθας , (μέσα 9ου-μέσα 10ου αι):σχετική πληροφόρηση -Παράλληλη ανάπτυξη με λόγια Γραμματεία Τι ήταν οι «αγύρτες» που αναφέρει ο Αρέθας; Ποια η σχέση τους με τα ακριτικά τραγούδια; Λαγούτο και τα τύμπανα συνοδεύουν τον τραγουδιστή. Τοιχογραφία του 17ου ια. Σέρρες. Μονή Τιμίου Σταυρού
Ποιες πληροφορίες για την καθημερινή ζωή των ακριτών και τις σχέσεις τους με τους Άραβες μας δίνει το τραγούδι του Αρμούρη;
Πηγές http://www.arkeo3d.com/byzantium1200/es.html http://www.fhw.gr/chronos/09/gr/pl/610/pn/main/pn2a.html http://www.arxaiologia.gr/assets/media/PDF/migrated/1508.pdf http://en.wikipedia.org/wiki/File:Anatolia_Ancient_Regions_base.svg http://sites.google.com/site/romeandromania/_/rsrc/1262556406630/Home/11-12th-c/1000-1081/State_of_Philaretus.jpg?height=312&width=400 http://www.myriobiblos.gr/texts/contents_fotios_megas_gr.html