Η συγκριτική μέθοδος (συνέχεια)

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Κατηγορηματικός Λογισμός
Advertisements

Ανεξήγητα φαινόμενα πέτρινοι γίγαντες
ΓΛΩΣΣΑ Ορισμός Χαρακτηριστικά Παράγοντες γλωσσικής ποικιλίας
Περιβαλλοντικό πρόγραμμα 2012 Κεφαλονίτικα παιχνίδια-Τα μήλα Έλλη Κουνάδη.
Η φωνολογική επίγνωση.
Αθλητισμός και βία.
Τμήμα Εκπαιδευτικής Τεχνολογίας (ΤΕΤ) Ινστιτούτο Επεξεργασίας του Λόγου Φιλογλωσσία Διδασκαλία της Ελληνικής ως ξένης γλώσσας (2η Δράση του ΙΕΛ στην Γλωσσική.
Ανάκλαση και διάδοση σε ένα όριο.
1 iPac Μια πρώτη γνωριμία Κώστας Βίγλας ΥΚΒ. 26/6/2002 Ενημέρωση πάνω στις νέες ψηφιακές υπηρεσίες 2 Περιεχόμενα 1 iPac  Τί είναι το iPac  Δυνατότητες.
Κ. Μόδη: Γεωστατιστική και Εφαρμογές της (Κεφάλαιο 5) 1 Τυχαία συνάρτηση Μία τυχαία συνάρτηση (ΤΣ) είναι ένας κανόνας με τον οποίο σε κάθε αποτέλεσμα ζ.
Η Παρέμβαση του Λογοθεραπευτή σε παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες
10 Μύθοι για τη γλώσσα 1. Το παρελθόν Την αποκλειστική κληροδοσία της στη νέα ελληνική Την αποκλειστική κληροδοσία της στη νέα ελληνική Την καθαρότητα.
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ ΚΕΙΜΕΝΙΚΟΥ ΕΙΔΟΥΣ
Δημιουργία: Όλγα Παΐζη, Φιλόλογος, Μed – users.sch.gr/olpaizi
Ανάπτυξη της γλώσσας Η ανάπτυξη της γλωσσικής ικανότητας περνάει από συγκεκριμένα στάδια απόκτησης γλωσσικών επιπέδων. Ο στόχος ενός παιδιού που μαθαίνει.
ΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΥ-ΜΟΥΡΚΑ ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΛΕΚΤΟΡΑΣ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΘΕΟΛΟΓΊΑΣ – Α.Π.Θ
Λεξικολογία-Λεξικογραφία
Δόμηση και αποδόμηση κειμένων εκπαιδευτικής πολιτικής
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗΣ: ΓΙΩΡΓΟΣ ΞΑΝΘΑΚΗΣ
Σχεδίαση Αλγορίθμων. Διεργασίες (1/2) Μία διεργασία αλληλεπιδρά με το περιβάλλον της δεχόμενη είσοδο και παράγοντας έξοδο.
31 Μαρτίου 2015 ΔΙΑΦΑΝΕΙΑ 1 ΤΥΠΙΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ ΑΝΑΛΥΣΗΣ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ ΤΜ. ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ Α.Π.Θ. – ΔΙΔΑΣΚΩΝ: Π. ΚΑΤΣΑΡΟΣ ΚΑΤΗΓΟΡΗΜΑΤΙΚΟΣ ΛΟΓΙΣΜΟΣ Ι Για τον προτασιακό.
ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ
6/12/2012 Παρουσίαση: Μιμηγιάννης Δημήτρης
ΣΥΝΟΛΑ.
ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΩΝ ΔΙΚΤΥΑΚΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ - FACEBOOK
Αντιστάσεις συνδεδεμένες σε γέφυρα
Αγγλική γλώσσα- κοινά στοιχεία με άλλες γλώσσες
Βασικά στοιχεία της Java
ΚΟΙΝΩΝΙΟΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΑ 4η Θεματική ενότητα Γλώσσα, ταυτότητα και εξουσία Διδάσκων: Γιώργος Ανδρουλάκης ΠΤΔΕ, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.
Η γλώσσα είναι μορφή, όχι ύλη (Saussure) ΥΛΗ → έννοιες Περιεχόμενο ΜΟΡΦΗ → σημασίες ΥΛΗ → φθόγγοι Έκφραση ΜΟΡΦΗ → φωνήματα.
ΤΟ Α.Ε.Π. ΚΑΙ ΟΙ ΤΡΟΠΟΙ ΜΕΤΡΗΣΗΣ ΤΟΥ.. Τι ονομάζουμε Α.Ε.Π. ; Το ποσό που αξίζουν τα αγαθά και οι υπηρεσίες που παράγει μια οικονομία σε ένα συγκεκριμένο.
Κατάκτηση της γλώσσας από το παιδί Ο γενικευτικός και αφαιρετικός χαρακτήρας της γλώσσας Το νόημα = σημαινόμενο του γλωσσικού σημείου συγκροτείται στη.
Η κοιτίδα των ΙΕ Η συνέχεια. Ανατολία και γεωργία: Λύση;  Η άποψη του Renfrew αντιμετωπίστηκε με μεγάλο σκεπτικισμό, γιατί προσκρούει σε μια σειρά από.
Λεξικολογία Ενότητα 1: Εισαγωγικές έννοιες Γιώργος Ι. Ξυδόπουλος Σχολή Ανθρωπιστικών και Kοινωνικών Eπιστημών Τμήμα Φιλολογίας.
Τυπολογία Εισαγωγή. Τι είναι η Τυπολογία ; Σημαντικός – ίσως ο πιο σημαντικός (;) – κλάδος της Γλωσσολογίας Προσπαθεί έμμεσα να απαντήσει στο βασικό ερώτημα.
ΒΑΜΕ: Σχέδια Αντιμετώπισης και Περιορισμός Επιπτώσεων μέσω Χωροταξικού Σχεδιασμού Αθηνά Πρόγιου Φυσικός D.E.A. Δρ. Μηχανολόγος Μηχανικός.
Γλωσσικές Οικογένειες Γλωσσικές « συγγένειες » σε πλανητικό επίπεδο.
Τυπολογία των φθόγγων Φωνολογία και συστήματα γραφής.
4 Μαίου 2012 Ομάδα 7 Βολιανίτη Γεωργία-Βαλεντίνα Καμπόλη Μαρίνα Κοντογιώργη Ιωάννα Τρίκολα Μαρίνα.
ΣΤΑΤΙΚΗ Ι Ενότητα 2 η : Ο ΔΙΚΤΥΩΤΟΣ ΔΙΣΚΟΣ Διάλεξη: Γραμμές επιρροής δικτυωμάτων – παραδείγματα. Καθηγητής Ε. Μυστακίδης Τμήμα Πολιτικών Μηχανικών Π.Θ.
Οι γλώσσες του κόσμου ΙΙ Ειρηνικός, Αυστραλία και Αμερική.
Συμπληρωματική Πυκνότητα Ελαστικής Ενέργειας Συμπληρωματικό Εξωτερικό Έργο W: Κανονικό έργο Τελικές δυνάμεις Ρ, τελικές ροπές Μ, ολικές μετατοπίσεις δ.
Διδακτική της Πληροφορικής Ορολογία
8. Ρινικά σύμφωνα ΠΑΝΤΑ ΗΧΗΡΑ ΚΑΙ ΚΛΕΙΣΤΑ!
Ανάπτυξη της γλώσσας Η ανάπτυξη της γλωσσικής ικανότητας περνάει από συγκεκριμένα στάδια απόκτησης γλωσσικών επιπέδων. Ο στόχος ενός παιδιού που μαθαίνει.
Στατιστικές Υποθέσεις
ΚΟΙΝΩΝΙΟΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΑ 2η Θεματική ενότητα Μεθοδολογία της κοινωνιογλωσσολογίας Διδάσκων: Γιώργος Ανδρουλάκης ΠΤΔΕ, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.
ΙΕΚ Γαλατσίου Στατιστική Ι
Διδακτική αρχαίων ελληνικών Α΄ λυκείου από πρωτότυπο κείμενο
ΝΕΑ ΜΕΣΑ ΚΑΙ ΠΑΛΙΑ ΜΕΣΑ.
Ευρωπαϊκή Ημέρα Γλωσσών 26 Σεπτεμβρίου
Ανθρώπινη γλώσσα και συστήματα επικοινωνίας ζώων
Δρ. Αλέξανδρος Αποστολάκης Τηλ.:
Σύνδεση αντιστατών Η αντίσταση ενός αντιστάτη γενικά, όπως το λέει και η λέξη, μειώνει την τάση  φέρνοντας αντίσταση, όταν περνάει από μέσα του το ηλεκτρικό.
Μαθησιακοί στόχοι κεφαλαίου
Διδακτικό μοντέλο για τη διδασκαλία της ανάγνωσης και της γραφής στην Α΄ τάξη Συνδυαστικό μοντέλο (συνθέτει στοιχεία της αναλυτικοσυνθετικής μεθόδου με.
Workshop 2: Διεθνοποίηση Ανώτατης Εκπαίδευσης
Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΩΣ ΙΕ ΓΛΩΣΣΑ.
Από το βιβλίο του Sung-Mo Kang: Aνάλυση και Σχεδίαση Ψηφιακών Ολοκληρωμένων Κυκλωμάτων CMOS   Όνομα : Τσιμπούκας Κων/νος ΑΜ : 6118 Παράδειγμα 3.7.
Η Φωνολογία της Αρχαίας Ελληνικής
Θέματα Γλωσσολογίας (α)
ΕπιΣτημονικα Συμβολα braille
Αναζητώντας / Δημιουργώντας συστηματικότητα
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον ΑΕΠΠ
Η γλώσσα είναι μορφή, όχι ύλη (Saussure)
Στατιστικές Υποθέσεις
Μεθοδολογία Έρευνας Διάλεξη 6η: Δευτερογενή Δεδομένα: Τύποι δευτερογενών δεδομένων Δρ. Αλέξανδρος Αποστολάκης Τηλ.:
Σημειολογία και σχεδιασμός
Σχέση διγλωσσίας και γνωστικής / γλωσσικής ανάπτυξης
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Η συγκριτική μέθοδος (συνέχεια) Εξωτικά δεδομένα και περιορισμοί

Άσκηση Ι Αρχ. Ελλ. Σανσκρ. Γοτθ. Αρχ.Ιρλ. Λιθ. Οινή Ekas Ains Oen vienas δύο Dva(u) Twai Da Du τρεις trayas Þreis Tri Trys τέσσαρες catvaras Fidwor Cethir Keturi πέντε panca Fimf Coic Penki έξ sas Saihs Se Sesi επτά saptam Sibun Secht septyni οκτώ Asta(u) Ahtau Ocht Astuoni Εννέ(F)α nava Niun Noi Devyni δέκα dasa Taihun Deich Desimt εκατόν satam hund cet simtas Το ελληνικό /τ/ έχει προκύψει και από ΙΕ χειλο-υπερωικό και από ΙΕ /τ/

Άσκηση ΙΙ Σημασία Shawnee Fox Cree He spits Θekwi Sekwiwa Sihkiw River Θi:pi Si:po:wi Si:piy Pin Θakho:we - Sakahikan (nail) Your foot Kiθiči Kesiči Kisit Its tail Hoθowa:lwi Osowa:nowi Osoy He gets up Paθekwi Pasekwi:wa Pasikow Shoe Mkiθe Mahkese:hi Maskisin Needle Ša:ponika Ša:ponikani Sa:ponikan Wildcat Pešiwa Pisiw Day Ki:škwe Ki:šekwi Ki:sik (sky) My eye Nški:šekwi Neški:šekwi Niski:sik Δύο αρχικά φωνήματα /s/ και /š/

Περιορισμοί (1) Γιατί κυρίως τα λεξικά στοιχεία; Γιατί η σύνταξη δεν προσφέρεται σχεδόν καθόλου για σύγκριση; Πβ. Πιθανές σειρές των όρων και πιθανούς λεξιλογικούς τρόπους να εκφράσεις αυτούς τους όρους Αντίστοιχα και με τις γραμματικές κατηγορίες (π.χ. Ενικός,Πληθυντικός) Δεν έχουν το αυθαίρετο, είναι εν μέρει iconic

Σημασία των μορφολογικών συγκρίσεων Παλαιότερα (Meillet) θεωρούσαν την μορφολογική «ομοιότητα» απόδειξη γλωσσικής συγγένειας. Σήμερα γνωρίζουμε ότι και αυτά τα στοιχεία μπορούν να αποτελέσουν αντικείμενα δανεισμού Ο ρόλος τους ουσιαστικά ενισχυτικός (δεδομένου ότι έχουν και μικρότερο φωνολογικό βάρος και οι συμπτώσεις μπορεί να είναι περισσότερες) Βασικότερο στοιχείο: κοινές μορφολογικές «ανωμαλίες» Π.χ. Αγγλικά: sing / sang/ sung Γερμανικά: singen / sang / gesungen Ωστόσο, θα πρέπει να είναι ξεκάθαρο ότι πρόκειται για συνδυασμό μορφής και σημασίας και όχι απλά για σχήματα (μορφολογικά ή συντακτικά, π.χ. Αττική σύνταξη στην ΑΕ και την Αρχ. Ιρανική)

Περιορισμοί (2): Χρονικό βάθος “Linguistic history is basically the darkest of the dark arts, the only means to conjure up the ghosts of vanished centuries. With linguistic history we reach furthest back into the mystery: humankind.” (Cola Minis, 1952) Πιθανότητα αποτυχίας της μεθόδου: η πρωτογλώσσα απέχει πολύ χρονικά Σύνηθες όριο: 8.000 -10.000 χρόνια Πώς προκύπτει όμως αυτό το νούμερο; Α) Είτε από αρχαιολογικά δεδομένα (δεν ισχύει) Β) Είτε από μία μορφή της μεθόδου της γλωττοχρονολόγησης (glottochronology) / λεξικοστατιστικής (lexicostatistics)

Γλωττοχρονολόγηση / Λεξικοστατιστική Swadesh Λίστα βασικού λεξιλογίου (100 λέξεις), ρυθμός αντικατάστασης (ο ένας βασικός παράγοντας που περιορίζει την αξία της συγκριτικής μεθόδου) Περίπου 14% ανά χιλιετία ή αλλιώς, 86% παραμένει ανά χιλιετία Πολύ αμφιλεγόμενη, και μάλλον ξεπερασμένη μέθοδος, που όμως δεν έχει απαξιωθεί (η γοητεία της απόλυτης χρονολόγησης) Guy (1994): “Short of datable documentary evidence… there is no way to date putative ancestors, no way at all”.

Ρυθμός γλωσσικής αλλαγής; Μήπως θα μπορούσαμε να φτάσουμε σε κάποια χρονολόγηση με βάση τις αλλαγές που παρατηρούνται σε ετυμολογικά ισοδύναμα; Ή εναλλακτικά, πόσος χρόνος πρέπει να περάσει ώστε ετυμολογικά ισοδύναμα να μην αναγνωρίζονται πια; Κοινωνικοί παράγοντες κυρίαρχοι εδώ Δεν έχουμε αίσθηση των κοινωνιογλωσσικών συνθηκών στις προϊστορικές κοινωνίες (ώστε να υποστηρίξουμε λ.χ. ότι οι διαφορές που εμφανίζονται ανάμεσα σε Αρχ. Ελλ. Και Σανσκρ. σημαίνει ότι δεν μπορεί να χωρίστηκαν οι πληθυσμοί τους πάνω από 4.000-5.000 χρόνια πριν)

Περιορισμοί (3): Γλωσσική επαφή Η συγκριτική μέθοδος δεν φαίνεται να λειτουργεί σε περίπτωση εκτεταμένης σύγκλισης (π.χ. Αυστραλία, Ινδιάνικες γλώσσες Αμερικής) Σε προφανώς συγγενικές γλώσσες υπάρχει αντιστοιχία μορφημάτων ένα-προς-ένα, και όμως η μέθοδος δεν μπορεί να αποδείξει την συγγένειά τους

Συστηματικότητα της φωνολογικής αλλαγής Ένας νόμος που έγινε τάση Σήμερα γνωρίζουμε ότι κάποιες φωνολογικές μεταβολές δεν εξαπλώνονται σε ολόκληρη την γλωσσική κοινότητα Ουσιαστικά δουλεύουμε μόνο με τις περιπτώσεις που, συν τω χρόνω, η διάδοση της αλλαγής κάλυψε το μεγαλύτερο μέρος της γλωσσικής κοινότητας