Γιάννης Β. Ντελής Δάσκαλος – Φυσικός Συνεργάτης του Ε.Κ.Φ.Ε Καρδίτσας.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ
Advertisements

Καταστάσεις των υλικών
ΑΠΟΜΟΝΩΣΗ ΝΟΥΚΛΕΪΚΩΝ ΟΞΕΩΝ (DNA ΚΑΙ RNA) AΠΟ ΦΥΤΙΚΑ ΚΥΤΤΑΡΑ
Απομόνωση νουκλεïκών οξέων από τα φυτικά κύτταρα
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ
ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟΣ ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΘΕΡΜΟΚΡΑΣΙΑΣ ΤΟΥ ΑΠΟΛΥΤΟΥ ΜΗΔΕΝΟΣ ΓΕΡΟΘΑΝΑΣΗ ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ.
Η ΕΞΑΕΡΩΣΗ ΤΟΥ ΔΙΚΤΥΟΥ Είναι σύνηθες το φαινόμενο σε κάποια σημεία των εγκαταστάσεων των κεντρικών θερμάνσεων να συσσωρεύεται αέρας. ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΦΑΝΤΑΚΗΣ.
Μεταβολές καταστάσεων της ύλης
Επιμέλεια: Ελευθερία Φανουράκη
Επιμέλεια: Σαμαράς Πασχάλης
Ε Κ Φ Ε Σ Ε Ρ Ρ Ω Ν ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΒΙΟΛΟΓΙΑΣ Γ΄ ΛΥΚΕΙΟΥ
Αλλάζοντας τη θέση χημικής ισορροπίας σε διαλύματα σόδας και γαλαζόπετρας Νίκη Σπάρταλη, Ρουμπίνη Μοσχοχωρίτου και Ρομπέρτος Αλεξιάδης ΕΚΦΕ Χανίων
ΕΚΦΕ ΣΕΡΡΩΝ Εργαστηριακές Ασκήσεις Εργαστηριακές Ασκήσεις Γ΄ Γυμνασίου Επιμέλεια: Θανασούλιας Αλέξης Χημικός Σχολ.Έτος:
Επιμέλεια: Σαμαράς Πασχάλης
Επιμέλεια: Σαμαράς Πασχάλης Όργανα-Συσκευές Όργανα-Συσκευές ΕΚΦΕ ΣΕΡΡΩΝ Αντιδραστήρια Υλικά Αντιδραστήρια Υλικά 200 ml νερό αποσταγμένο.
ΜΕΤΡΗΣΗ ΘΕΡΜΟΚΡΑΣΙΑΣ ΒΑΘΜΟΝΟΜΗΣΗ ΘΕΡΜΟΜΕΤΡΟΥ
Κεφάλαιο 2 ον ΘΕΡΜΟΤΗΤΑ.
Test PEYSTA.
Κοστολόγηση Μάθημα 4ον.
Ε.Κ.Φ.Ε. ΚΑΡΔΙΤΣΑΣ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
Φύλλο εργασίας 4 Μετρήσεις θερμοκρασίας- η βαθμονόμηση
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Εισηγητές Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός MSc-Med Αντώνιος Ε. Χρονάκης Χημικός Χημεία Β΄ Λυκείου Επίδραση θερμοκρασίας και συγκέντρωσης.
Οι νόμοι της Φυσικής στην Ιατρική
2.6.2 Φυσικές σταθερές των χημικών ουσιών. Τρόποι με τους οποίους μπορούμε να διαπιστώσουμε αν ένα δείγμα υλικού αποτελείται από μία μόνο ουσία ή είναι.
1. Θερμόμετρα και μέτρηση θερμοκρασίας
6.1 ΘΕΡΜΟΜΕΤΡΑ ΚΑΙ ΜΕΤΡΗΣΗ ΘΕΡΜΟΚΡΑΣΙΑΣ
ΘΕΡΜΟΜΕΤΡΟ ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΤΡΟΥΜΠΟΥΚΗ Α’4.
Αλλαγές στη φάση των σωμάτων
ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΒΙΟΛΟΓΙΑΣ
6.5 ΘΕΡΜΙΚΗ ΔΙΑΣΤΟΛΗ & ΣΥΣΤΟΛΗ
«ΘΕΡΜΟΚΡΑΣΙΑ-ΘΕΡΜΟΤΗΤΑ»
6.4 ΘΕΡΜΟΚΡΑΣΙΑ, ΘΕΡΜΟΤΗΤΑ & ΜΙΚΡΟΚΟΣΜΟΣ
Παράγοντες που επιδρούν στην ταχύτητα μίας αντίδρασης
ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΒΙΟΛΟΓΙΑΣ
Επιμέλεια: Ελευθερία Φανουράκη
Παρατηρώ, Πληροφορούμαι, Ενδιαφέρομαι
ΕΚΦΕ Ν. Σμύρνης: Μετρήσεις Θερμοκρασίας – Η Βαθμονόμηση Ηλ
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΤΗΣ ΦΥΣΙΚΗΣ ΓΙΑ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ
ΧΗΜΕΙΑ Β ΛΥΚΕΙΟΥ ΘΕΤΙΚΗΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ ΔΙΑΜΟΡΙΑΚΕΣ ΔΥΝΑΜΕΙΣ ΘΕΡΜΟΧΗΜΕΙΑ Η. Γαβρίλης Συνεργάτης του ΕΚΦΕ.
ΕΚΦΕ Ν. Σμύρνης Ιδέες για αξιολόγηση, Ασκήσεις – Προβλήματα – Εργασίες (Φ. Ε. 6) Ηλ. Μαυροματίδης.
Πρόβλημα: Όλοι μας έχουμε περάσει με αυτοκίνητο από κάποια γέφυρα και έχουμε νιώσει κάποιου είδους «αναπηδήσεις». Που οφείλονται αυτές άραγε; Γιατί όσο.
ΠΡΑΚΤΙΚΗ ΑΣΚΗΣΗ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ : ΧΗΜΕΙΑΣ ΚΑΙ ΑΝΑΛΥΣΗΣ ΤΡΟΦΙΜΩΝ ΦΟΙΤΗΤΡΙΑ : ΣΑΛΙΑΡΗ ΔΗΜΗΤΡΑ, A.M :16677 ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΚΑΘΗΓΗΤΡΙΑ : ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΥ ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΘΕΜΑ : ΣΥΓΚΡΑΤΗΣΗ.
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ ΚΑΝΟΝΕΣ ΚΑΛΗΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ & ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟΥ Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός ΜEd – MSc Εκπαιδευτικός.
ΕΚΦΕ Αγίων Αναργύρων Υπεύθυνος: Ι. Θεοχαρόπουλος Ταχύτητα Αντίδρασης - Παράγοντες που την επηρεάζουν Εισηγητής:Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός MSc-Med Συνεργάτης.
Μέτρηση Υγρασίας Αέρα Εξάτμισης. Υγρασία Αέρα Τρόποι περιγραφής υγρού περιεχομένου της Ατμόσφαιρας  1. Απόλυτη Υγρασία ( )  2. Τάση των υδρατμών (e)
Τα φαινόμενα της τήξης και της πήξης Νικολακοπούλου Μαρία.
Μ.Ε.Κ. Ι Κεφάλαιο 2 Θερμοκρασία- Σχετική & Απόλυτη Θερμ.
Τα φαινόμενα της τήξης και της πήξης
Χημεία Β΄ Λυκείου ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Θετικής Κατεύθυνσης
ΑΤΜΟΣΦΑΙΡΙΚΗ ΠΙΕΣΗ ΦΥΣΙΚΗ Β΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ.
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΤΗΣ ΦΥΣΙΚΗΣ ΓΙΑ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ
Διαχωρισμός μειγμάτων
Καλλιέργεια βακτηρίων
Μια εισαγωγή του φαινόμενου της διάθλασης για το γυμνάσιο
Η ΦΥΣΙΚΗ ΜΕ ΠΕΙΡΑΜΑΤΑ Α’ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
Δραστηριότητες για την τήξη και την πήξη
Η ΦΥΣΙΚΗ ΜΕ ΠΕΙΡΑΜΑΤΑ Α’ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
Θερμόμετρα Αλλαγή Φάσης – Τήξη
Θέμα: Επιστήμη στο πιάτο
Οι καταστάσεις (ή φάσεις) της ύλης
Ιδέες για αξιολόγηση, Ασκήσεις – Προβλήματα – Εργασίες Φύλλo Εργασίας 4 ΕΚΦΕ Αμπελοκήπων Αθ. Βελέντζας ΕΚΦΕ Ν. Σμύρνης.
Το φαινόμενο ΔΙΑΣΤΟΛΗ.
Επιμέλεια: Σαμαράς Πασχάλης
11/12/20171 ΟΔΗΓΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΗ ΑΣΚΗΣΗ ΕΠΑΛΗΘΕΥΣΗΣ ΤΩΝ ΝΟΜΩΝ ΤΩΝ ΙΔΑΝΙΚΩΝ ΑΕΡΙΩΝ.
ΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ ΤΩΝ ΥΛΙΚΩΝ
επιπλέει στον κουβά με το νερό.
00
ΟΔΗΓΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΗ ΑΣΚΗΣΗ ΝΟΜΩΝ ΤΩΝ ΙΔΑΝΙΚΩΝ ΑΕΡΙΩΝ
Η ΕΞΑΕΡΩΣΗ ΤΟΥ ΔΙΚΤΥΟΥ Είναι σύνηθες το φαινόμενο σε κάποια σημεία των εγκαταστάσεων των κεντρικών θερμάνσεων να συσσωρεύεται αέρας. ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΦΑΝΤΑΚΗΣ.
Οι σημαντικότερες εναλλακτικές ιδέες
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Γιάννης Β. Ντελής Δάσκαλος – Φυσικός Συνεργάτης του Ε.Κ.Φ.Ε Καρδίτσας

ΕΡΕΥΝΩ ΚΑΙ ΑΝΑΚΑΛΥΠΤΩ Ε΄ ΤΑΞΗΣ ΦΥΣΙΚΑ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΕΡΕΥΝΩ ΚΑΙ ΑΝΑΚΑΛΥΠΤΩ Ε΄ ΤΑΞΗΣ

ΕΚΤΙΜΩ ΤΗ ΘΕΡΜΟΚΡΑΣΙΑ Ένας μαθητής/τρια τοποθετεί τα χέρια μέσα στα δοχεία με το κρύο και το ζεστό νερό. Στη συνέχεια τοποθετεί και τα δύο χέρια στο χλιαρό νερό. Η εκτίμηση είναι ότι το ένα χέρι «δείχνει» ότι το νερό είναι ζεστό και το άλλο κρύο. Η διαφορετική θερμοκρασία των χεριών οδηγεί σε λάθος εκτίμηση της θερμοκρασίας.

ΘΕΡΜΟΜΕΤΡΗΣΗ Για να μετρήσουμε σωστά τη θερμοκρασία των σωμάτων χρησιμοποιούμε τα θερμόμετρα. Υπάρχουν θερμόμετρα υδραργύρου, οινοπνεύματος και ηλεκτρονικά. Στο σχολικό εργαστήριο χρησιμοποιούμε θερμόμετρα οινοπνεύματος. Είναι φθηνά και ακίνδυνα. Τοποθετούμε την άκρη του θερμομέτρου μέσα στη μάζα του σώματος που θέλουμε να μετρήσουμε τη θερμοκρασία. Περιμένουμε μερικά λεπτά μέχρι να σταθεροποιηθεί η στήλη του οινοπνεύματος. Έτσι έχουμε την ένδειξη της θερμοκρασίας. Προσέχουμε η νοητή γραμμή μάτι – θερμόμετρο να είναι κάθετη στον άξονα του θερμομέτρου.

ΜΕΤΡΗΣΗ ΘΕΡΜΟΚΡΑΣΙΑΣ ΒΡΑΣΜΟΥ ΤΟΥ ΝΕΡΟΥ Μέσα σε έναν πυρίμαχο δοκιμαστικό σωλήνα τοποθετούμε ένα θερμόμετρο και λίγο νερό βρύσης. Προσέχουμε το θερμόμετρο να μην ακουμπάει στον πυθμένα του σωλήνα. Θερμαίνουμε το νερό και παρατηρούμε ότι όταν η θερμοκρασία φθάσει περίπου τους 100oC βράζει. Η θερμοκρασία παραμένει σταθερή καθ’ όλη τη διάρκεια του βρασμού. Το ενδεχόμενο σφάλμα υπάρχει λόγω του ότι το νερό είναι νερό βρύσης, λόγω υψομέτρου (ατμοσφαιρική πίεση) και λόγω ακρίβειας μέτρησης του θερμομέτρου.

ΜΕΤΡΗΣΗ ΘΕΡΜΟΚΡΑΣΙΑΣ ΤΗΞΗΣ ΤΟΥ ΠΑΓΟΥ Σε ένα γυάλινο ποτήρι ζέσεως βάζουμε μερικά παγάκια και λίγο νερό. Τοποθετούμε μέσα το θερμόμετρο και παρατηρούμε για μερικά λεπτά την ένδειξή του. Παρατηρούμε ότι μέχρι να λιώσει όλος ο πάγος η θερμοκρασία παραμένει σταθερή περίπου στους 0ο C. Η θερμοκρασία τήξης του πάγου είναι φυσικά ίδια με τη θερμοκρασία πήξης του νερού.

ΔΙΑΣΤΟΛΗ ΣΤΕΡΕΩΝ Χρησιμοποιούμε τη συσκευή σφαιρικής διαστολής του εργαστηρίου. Αρχικά δείχνουμε στους μαθητές μας ότι η σφαίρα περνάει μέσα από την οπή. Θερμαίνουμε τη σφαίρα για λίγα λεπτά στο γκαζάκι και παρατηρούμε ότι η σφαίρα δεν περνάει μέσα από την οπή.

ΔΙΑΣΤΟΛΗ ΣΤΕΡΕΩΝ Συσκευή γραμμικής διαστολής. Χρειαζόμαστε μια ξύλινη βάση, ένα κομμάτι λαμαρίνας περίπου 30 εκ., δύο μαγνήτες, οδοντογλυφίδα, καλαμάκι, κεριά ρεσώ και χαρτόνι. Στερεώνουμε τη λαμαρίνα από τη μια άκρη της και δημιουργούμε την κατασκευή που βλέπετε στις εικόνες. Βάζοντας τα κεριά κάτω από τη λαμαρίνα αυτή ζεσταίνεται και ο δείκτης αποκλίνει, που σημαίνει ότι η λαμαρίνα διαστέλλεται. Αν απομακρύνουμε τα κεριά ο δείκτης επανέρχεται στην αρχική του θέση, γιατί η λαμαρίνα ψύχεται και συστέλλεται. Δείτε και το παρακάτω βίντεο: https://youtu.be/SHraKKa-x1E

ΔΙΑΣΤΟΛΗ ΤΩΝ ΥΓΡΩΝ Για να δείξουμε τη διαστολή των υγρών χρησιμοποιούμε μια γυάλινη σφαιρική φιάλη, ένα διάτρητο πώμα, ένα γυάλινο σωλήνα, γκαζάκι, τρίποδο στήριξης και κεραμικό πλέγμα. Μέσα στη φιάλη βάζουμε χρωματιστό νερό. Προσέχουμε να μην υπάρχει αέρας στο σημείο που το πώμα μπαίνει στη γυάλινη φιάλη. Σημειώνουμε την στάθμη του υγρού. Θερμαίνουμε το υγρό και παρατηρούμε ότι η στάθμη του ανεβαίνει. Αν το υγρό ψυχθεί η στάθμη κατεβαίνει.

ΔΙΑΣΤΟΛΗ ΤΩΝ ΑΕΡΙΩΝ Χρησιμοποιούμε δύο γυάλινες λεκάνες, μια γυάλινη σφαιρική φιάλη και ένα μπαλόνι. Στη μια λεκάνη ρίχνουμε νερό βρύσης και αρκετά παγάκια ώστε να κρυώσει το νερό αρκετά. Στην άλλη γυάλινη λεκάνη βάζουμε πολύ ζεστό νερό. Αρχικά βάζουμε τη γυάλινη φιάλη στη γυάλινη λεκάνη με τα παγάκια, ώστε να παγώσει ο αέρας που περιέχει. Τοποθετούμε κατόπιν το μπαλόνι πάνω στη φιάλη. Μετά βάζουμε τη φιάλη στο ζεστό νερό και παρατηρούμε ότι το μπαλόνι φουσκώνει λόγω διαστολής του αέρα που περιέχει. Δείτε επίσης και το παρακάτω βίντεο στο youtube https://youtu.be/VPYSIMsGR0c