TEXNH ΚΑΙ ΕΦΗΒΕΙΑ
Το θέμα της εργασίας μας εντάσσεται στο πλαίσιο του πεδίου <<ΤΕΧΝΗ ΚΑΙ ΕΦΗΒΕΙΑ>> Αναπτύσσοντας έτσι το θέμα αυτό, προσπαθήσαμε να παρουσιάσουμε την επιρροή της τέχνης στους εφήβους αναφέροντας την χρήση της ως μέσο έκφρασης αλλά και επισημαίνοντας τις καλλιτεχνικές προτιμήσεις τους και τον τρόπο με τον οποίο επιδρούν στους νέους.
Με τον όρο Τέχνες εννοείται η ανθρώπινη δραστηριότητα ή δημιουργία που είναι σημαντική εξαιτίας της έλξης που προκαλεί στις ανθρώπινες αισθήσεις, διεγείροντας τον νου ή και το συναίσθημα. Είναι η δημιουργική έκφραση που μέσα στο έργο αποτυπώνει την ψυχική κατάσταση, τα συναισθήματα, τις ιδέες, την αίσθηση ή τον οραματισμό του καλλιτέχνη. Η τέχνη κάποιες φορές εφαρμόζεται και σε πρακτικά αντικείμενα καθημερινής χρήσης, όπως ένα πήλινο μπολ μέσα στο οποίο τοποθετούνται αντικείμενα.
Υπάρχουν διάφορα είδη τεχνών, όπως γλυπτική, κινηματογράφος, φωτογραφία, αρχιτεκτονική, όμως εμείς θα επικεντρωθούμε στα 3 μεγάλα είδη που παίζουν αναπόσπαστο κομμάτι στις ζωές όλων των νέων και ιδιαίτερα της εποχής μας! ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ ΧΟΡΟΣ
ΕΦΗΒΟΙ ΚΑΙ ΜΟΥΣΙΚΗ Η εφηβεία είναι μια πολύπλοκη περίοδος, κατά την οποία πραγματοποιούνται μεταβολές σωματικές, βιολογικές και ψυχολογικές. Ο έφηβος βιώνει κρίση ταυτότητας, ψάχνει χαρακτηριστικά με τα οποία θα ταυτιστεί, θα τον επηρεάσουν και θα επιλέξει να τα εντάξει στη συμπεριφορά του. Για την αναζήτηση και την εύρεση αυτών των στοιχείων, οι νέοι στρέφονται σε πρότυπα που προβάλλει η τηλεόραση, άτομα που αποτελούν τον κύκλο τους αλλά και πρόσωπα από το χώρο της μουσικής. Υποσυνείδητα όλοι οι άνθρωποι επιλέγουν κάποιο “πρότυπο-είδωλο”, το οποίο μιμούνται, ακολουθούν και υπερασπίζονται. Η μουσική αποτελεί διέξοδο για τους νέους, μια εφήμερη φυγή από το άγχος της καθημερινότητας. Γίνονται μέλη σε ωδεία, σε φιλαρμονικές και παρακολουθούν μαθήματα μουσικής ή εκμάθησης κάποιου μουσικού οργάνου.
Mια βασική «δουλειά» της μουσικής στη ζωή του εφήβου είναι η βοήθεια που του παρέχει στη «μετακόμισή» του από τη φωλιά της οικογένειας στην «αγκαλιά» της κοινωνίας. Aμφισβητεί την οικογένεια και πρέπει να διαφοροποιηθεί από αυτή σε όλα: στη μουσική, στα ρούχα, στη συμπεριφορά. Ποια «στολή», λοιπόν, θα «φορέσει»; Kάποια που θα του αρέσει αλλά και θα τον κάνει να αισθάνεται πως ανήκει κάπου. Mε τη μουσική που διαλέγει να ακούει, ουσιαστικά «δηλώνει» ότι είναι κάτι που δεν ξέρει ούτε ο ίδιος καλά καλά. H ένταση της μουσικής απελευθερώνει τον έφηβο από το άγχος του. Σε μια έρευνα που έγινε μεταξύ μαθητών, διαπιστώθηκε πως, όταν αγχώνονται έντονα από ένα γεγονός, η μουσική είναι η δεύτερη επιλογή σε ό,τι αφορά την επόμενη κίνησή τους, συχνά και η πρώτη.
Όπως βλέπουμε, τα περισσότερα παιδιά προτιμούν την ξένη μουσική Όπως βλέπουμε, τα περισσότερα παιδιά προτιμούν την ξένη μουσική. Η ξένη μουσική τους χαλαρώνει και ταιριάζει πιο πολύ στην προσωπικότητά τους. Λίγο λιγότεροι προτιμούν ελληνική μουσική, για τους ίδιους λόγους και έναν παραπάνω, το γεγονός ότι καταλαβαίνουν τους στίχους. Τα λιγότερα παιδιά προτιμούν ισάξια και τις δύο μουσικές και διαλέγουν όποια κομμάτια τους αρέσουν. Συμπεραίνοντας, η ξένη μουσική ελκύει περισσότερο τους νέους στη σημερινή εποχή.
ΕΦΗΒΟΙ ΚΑΙ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ
Η ζωγραφική, σύμφωνα με την Ψυχολογία, αποτελεί ένα μέσο έκφρασης, ανάπτυξης και επικοινωνίας των νέων. Συμβάλλει στην πνευματική, συναισθηματική και κοινωνική τους ανάπτυξη. Τα εφηβικα σχέδια διαθέτουν τα δικά τους ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και νοήματα. Πολλά σχέδια είναι τελείως μοναδικά, καθώς βασίζονται σε ένα δικό τους σύστημα αρχών. Συχνά με τα σχέδια και τις ζωγραφιές τα παιδιά κοινοποιούν μια ιδιαίτερη εμπειρία ή κουλτούρα, γι’ αυτό το λόγο τα σχέδια δεν πρέπει να τα αντιλαμβανόμαστε εντός συγκεκριμένων κατηγοριοποιήσεων αλλά πρέπει να τα κατανοούμε με βάση την χώρα προέλευσης των παιδιών. Να διδαχθούμε από αυτές τις πολιτισμικές ιδιαιτερότητες.
ΕΦΗΒΟΙ ΚΑΙ ΧΟΡΟΣ Ο χορός αποτελεί ίσως την πλέον κατάλληλη δραστηριότητα για κάθε άτομο, ιδίως για άτομα στην εφηβεία, καθώς συνδυάζει τη διασκέδαση με την ψυχαγωγία και την άσκηση. Τα πλεονεκτήματα που προσφέρει ο χορός στους έφηβους μαθητές είναι τεράστια, τόσο σε σωματικό όσο και σε ψυχολογικό και σε διανοητικό επίπεδο.
Μουσική δυνατά, φώτα, σκηνή, ξύλινο πάτωμα, μια ομάδα, σκηνικά, χορογραφίες. Χορός. Μια τέχνη που αποπνέει μαγεία. Ο χορός είναι ζωή, είναι κίνηση. Είναι τρόπος ζωής. Κινήσεις συγχρονισμένες, σε πολλά άτομα μαζί ή και σε δύο. Ακόμα και σε ένα μόνο. Έκφραση για το σώμα, για το μυαλό, αλλά πάνω από όλα για την ψυχή. Γιατί αν δε βάλεις ψυχή στο χορό, δε βγαίνει σωστό αποτέλεσμα. Όταν έχεις το χορό μέσα σου φαίνεται. Δε χρειάζεσαι καν μουσική κάποιες φορές. Είναι θεραπευτικός όπως και να το κάνουμε, δεν τον συνιστούν και λίγοι ψυχολόγοι για πλάκα. Σε βοηθάει να βγάλεις την αρνητικότητα από μέσα σου και να παράγεις θετικά συναισθήματα. Η μουσική σου ανεβάζει την διάθεση και η κίνηση σε βοηθάει να εξωτερικεύσεις την ένταση που έχεις μέσα σου. Επίσης, μετά από τακτικά μαθήματα χορού βελτιώνεις το σώμα σου, τη στάση του, αλλά και τη στάση της ζωής σου. Δεν μπορεί παρά να σε γεμίσει με θετικότητα και ενέργεια. Σε γεμίζει όρεξη για ζωή.
Με λίγα λόγια οι τέχνες μπορούν να διαμορφώσουν, να θεραπεύσουν και να βοηθήσουν έναν έφηβο να ξεφύγει από προβλήματα και άγχη. Επίσης, είναι μέσο εκτόνωσης και έτσι βοηθούν ένα παιδί να μην είναι βίαιο, αλλά με έναν καλλιεργημένο χαρακτήρα.
ΣΑΣ ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ ΠΟΛΥ ΓΙΑ ΤΟΝ ΧΡΟΝΟ ΣΑΣ
Μαθητές που εργάστηκαν για αυτήν την ενότητα Βασιλική Αδαμοπούλου Ειρήνη Αθανασοπούλου Μαριλένα Γκοτσοπούλου Ανδριάνα-Άρτεμις Φραγκιαδάκη Αντρέας Γκουριώτης Γιώργος Γριτσώνης
ΠΗΓΕΣ ΒΙΚΙΠΑΙΔΕΙΑ Infokids.gr Kapsaliarri Athanasia