Εξέλιξη των ιδεών στις Φυσικές Επιστήμες

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Ιστορία και Θεολογία των Εκκλησιαστικών Ύμνων Ενότητα 2: Η πρώτη περίοδος της εκκλησιαστικής υμνογραφίας (Α´ - Δ´αι.) Γεώργιος Φίλιας Θεολογική Σχολή Τμήμα.
Advertisements

Γενικὴ Ἐκκλησιαστικὴ Ἱστορία Α´ Ενότητα 1: Ἡ Ἐκκλησιαστικὴ Ἱστορία Δρ. Ἰωάννης Ἀντ. Παναγιωτόπουλος Λέκτορας Γενικῆς Ἐκκλησιαστικῆς Ἱστορίας Ἐθνικὸ καὶ.
Εορτολογία Ενότητα 2: Η εορτή του Πάσχα Γεώργιος Φίλιας Θεολογική Σχολή Τμήμα Κοινωνικής Θεολογίας.
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση Ενότητα 2.1: Μυθολογία Αγγελική Γιαννικοπούλου Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία.
Ιστορία και Θεολογία των Εκκλησιαστικών Ύμνων
Όνομα Καθηγητή: Χρήστος Τερέζης
Ποιοτική μεθοδολογία έρευνας στη Διδακτική των Μαθηματικών
Μεθοδολογία των Επιστημών του Ανθρώπου: Στατιστική
Ανάπτυξη ηλεκτρονικών μαθημάτων στην πλατφόρμα Open eClass
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Πρακτική Άσκηση σε σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
Εορτολογία Ενότητα 3: Η Εορτή των Χριστουγέννων και Θεοφανείων
Εορτολογία Ενότητα 8: Οι Εορτές των Αγίων Γεώργιος Φίλιας
Ενότητα 9: Ο Χειμώνας Διδάσκουσα: Βασιλική Φωτοπούλου
ΚΟΙΝΟΤΙΚΗ ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΗ Ι
Εορτολογία Ενότητα 4: Οι Εορτές της Αναλήψεως και της Πεντηκοστής
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Εξέλιξη των ιδεών στις Φυσικές Επιστήμες
Νεοελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Χριστιανική και Βυζαντινή Αρχαιολογία
Άσκηση στο νερό και τρίτη ηλικία
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής
Kant: Ηθική Φιλοσοφία Ενότητα 1η:Αγαθή Βούληση Παύλος Κόντος
Πρακτική Άσκηση σε σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Ο Πλάτων και ο Αριστοτέλης για την ψυχή
Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Σπουδών Τμήμα Φιλοσοφίας
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Τμήμα Κοινωνικής Θεολογίας
Διδακτική των εικαστικών τεχνών Ενότητα 2
Ενότητα 5: Συναισθήματα θετικά και δυσάρεστα
ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΤΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ Ενότητα 8: Το Σύνταγμα του 1975: τα μέρη του και το περιεχόμενό του Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής Σχολή Ανθρωπιστικών.
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Εισαγωγή στις Επιστήμες της Αγωγής
ΠΕΤΡΟΛΟΓΙΑ ΜΑΓΜΑΤΙΚΩΝ & ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΜΕΝΩΝ ΠΕΤΡΩΜΑΤΩΝ
Εισαγωγή στις Επιστήμες της Αγωγής
Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό
Έννοιες Φυσικών Επιστημών Ι
ΠΕΤΡΟΛΟΓΙΑ ΜΑΓΜΑΤΙΚΩΝ & ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΜΕΝΩΝ ΠΕΤΡΩΜΑΤΩΝ
Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Σπουδών Τμήμα Φιλοσοφίας
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Ο Πλάτων και ο Αριστοτέλης για την ψυχή
Όνομα Καθηγητή: Χρήστος Τερέζης
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Ανάπτυξη ηλεκτρονικών μαθημάτων στην πλατφόρμα Open eClass
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Ιστορία και Θεολογία των Εκκλησιαστικών Ύμνων
Ανάπτυξη ηλεκτρονικών μαθημάτων στην πλατφόρμα Open eClass
Ο Πλάτων και ο Αριστοτέλης για την ψυχή
Διδακτική των εικαστικών τεχνών Ενότητα 2
Ο Πλάτων και ο Αριστοτέλης για την ψυχή
Ιστορία και Θεολογία των Εκκλησιαστικών Ύμνων
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 3: Το παράδειγμα της Τρέισι Λάτιμερ (συνέχεια) Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών.
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 9 (PART B): Σχέση Ηθικής και Δικαιοσύνης
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 8 (PART A): Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη και Επιχειρείν Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών.
Διδακτική Μαθηματικών ΙΙ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Ιστορία Αρχαίων Ανατολικών Εκκλησιών
Μεθοδολογία των Επιστημών του Ανθρώπου: Στατιστική
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Εξέλιξη των ιδεών στις Φυσικές Επιστήμες Ενότητα 3: Οι κοσμοθεωρίες/ όψεις του φυσικού κόσμου ως συνιστώσες της καθημερινής, της σχολικής και της επιστημονικής κουλτούρας. (Μέρος Β’) Βασίλης Τσελφές Εθνικὸ και Καποδιστριακὸ Πανεπιστήμιο Αθηνών Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία

Κατηγορίες που διατρέχουν/ περιγράφουν γενικότερα μια κουλτούρα

Το μοντέλο Kearney για μια Κοσμοθεωρία Διάκριση του “εγώ” από το “άλλο” Σχέση του “εγώ” με το “άλλο” ΕΓΩ ΑΛΛΟ Διάκριση Σχέση

Ανίχνευση διάκρισης-σχέσης του «εγώ» από το «άλλο» Στον αφηγηματικό λόγο (γραπτό ή προφορικό) προκύπτει ως σύνδεση ή διάκριση υποκειμένου – αντικειμένου Στον επιστημονικό/ δηλωτικό λόγο προκύπτει ως σύνδεση ή διάκριση μεταξύ του μοντέλου που αναπαριστά η επιστημονική δήλωση και του συγγραφέα της π.χ. Υπάρχω επειδή «γνωρίζω». Τα «άλλα» υπάρχουν επειδή «εκτείνονται». Καρτέσιος π.χ. Τα παιδιά «μαθαίνουν» τον κόσμο γύρω τους αλληλεπιδρώντας μαζί του. Piaget π.χ. Οι άνθρωποι (επ-)οικοδομούν «βιώσιμες» γνώσεις μέσα σε ένα συγκεκριμένο πλαίσιο (πιθανότατα, γνώσεις για να «επιβιώσουν»). von Glasersfeld

Φυσιοκρατία «εγώ» και τα «άλλα» μοιάζουμε (π.χ. ως πλάσματα του ίδιου Θεού ή ως πλάσματα της φύσης) και διαφέρουμε όπου ο «δημιουργός όρισε» Αντιλαμβανόμαστε αλλήλους μέσω των αισθήσεων αλλά και της διαίσθησης. Οι σχέσεις μας αποκαθίστανται μέσω της δράσης των «εσωτερικών δυνάμεων» που διαθέτουμε.

Εικόνα 1

Εικόνα 2

Γένεσις 1:26-28 26. Και είπεν ο θεός, Ας κάμωμεν άνθρωπον κατ' εικόνα ημών, καθ' ομοίωσιν ημών· και ας εξουσιάζη επί των ιχθύων της θαλάσσης και επί των πετεινών του ουρανού και επί των κτηνών και επί πάσης της γης και επί παντός ερπετού, έρποντος επί της γης. 27. Και εποίησεν ο Θεός τον άνθρωπον κατ' εικόνα εαυτού· κατ' εικόνα Θεού εποίησεν αυτόν· άρσεν και θήλυ εποίησεν αυτούς· 28. και ευλόγησεν αυτούς ο Θεός· και είπε προς αυτούς ο Θεός, Αυξάνεσθε και πληθύνεσθε και γεμίσατε την γην και κυριεύσατε αυτήν, και εξουσιάζετε επί των ιχθύων της θαλάσσης και επί των πετεινών του ουρανού και επί παντός ζώου κινουμένου επί της γης.

Μηχανοκρατία «εγώ» διαφέρω από όλα τα «άλλα» διότι μπορώ να τα αναπαριστώ μέσω του λογικού νου μου, εμπιστευόμενος ελάχιστα τις αισθήσεις μου. Με τον λογικό νου μου αναπαριστώ και πράγματα που δεν αντιλαμβάνονται οι αισθήσεις. Με τον τρόπο αυτό μπορώ να «παρατηρώ» από απόσταση όλα τα «άλλα», να ερμηνεύω τη συμπεριφορά τους και να προβλέπω το μέλλον τους.

Εικόνα 3

Εικόνα 4

Εικόνα 5

Τεχνοκρατία «εγώ» διαφέρω από όλα τα «άλλα» (αισθητά ή μη), όχι μόνο επειδή μπορώ να τα αναπαριστώ με τον λογικό νου μου, αλλά επειδή μπορώ να παρεμβαίνω και να τα κατασκευάζω/ αλλάζω προγραμματισμένα/ κατά βούληση. Μπορώ να δημιουργώ καινούργια «άλλα». Επιχειρηματικά: μπορώ να χρησιμοποιώ τις καινούργιες κατασκευές μου στο χώρο της οικονομίας (καθημερινές ανθρώπινες σχέσεις).

Το μοντέλο Kearney για μια Κοσμοθεωρία Βασικές κατηγορίες μιας κουλτούρας Σε ένα κείμενο εντοπίζονται από τα επίθετα που σε συνδυασμό με το αντίθετό τους διαχωρίζουν τον κόσμο σε δύο μέρη π.χ. Καλό – κακό, φυσικό – μεταφυσικό, τέλειο – ατελές, πραγματικό – φανταστικό... π.χ. Πνεύματα: φυσικά ή μεταφυσικά; Πραγματικά ή φανταστικά;

Δυνάμεις του καλού – δυνάμεις του κακού Φυσιοκρατία Δυνάμεις του καλού – δυνάμεις του κακού Πραγματικότητα: φυσική + μεταφυσική Πραγματικότητα: φυσική (συνήθως μη αισθητή) – φαινόμενα (αισθητά και ερμηνεύσιμα/ προβλέψιμα Πραγματικότητα: κατασκευασμένη – μη κατασκευασμένη Μηχανοκρατία Τεχνοκρατία

Το μοντέλο Kearney για μια Κοσμοθεωρία Αιτιότητα Γραμμική; Μοίρα, «γραμμένο»; Τυχαίο; Αιτίες εσωτερικές «δυνάμεις» ή μηχανικές; ... ...

Γραμμική και ελεγχόμενη από «φυσικούς νόμους» Φυσιοκρατία Γραμμική και μοιραία Γραμμική και ελεγχόμενη από «φυσικούς νόμους» Γραμμική και ελεγχόμενη από το «εγώ» μέσω των φυσικών νόμων Μηχανοκρατία Τεχνοκρατία

Το μοντέλο Kearney για μια Κοσμοθεωρία Χώρος Χρόνος

Χρόνος: γραμμικός αλλά και σχετικός Φυσιοκρατία χώρος: κλειστός χρόνος: κυκλικός Χώρος: άπειρος Χρόνος: Γραμμικός Χώρος: πολυδιάστατος Χρόνος: γραμμικός αλλά και σχετικός Μηχανοκρατία Τεχνοκρατία

Το μοντέλο Kearney για μια Κοσμοθεωρία

Μια περιορισμένη καταγραφή: «προσωπικής κοσμοθεωρίας» Με ποιόν τρόπο διαχωρίζετε τον εαυτό σας από τις άλλες φυσικές οντότητες του κόσμου. Ποια/ ποιες είναι οι κυρίαρχες σχέσεις μεταξύ σας. Κάποιες βασικές κατηγορίες για τον κόσμο γύρω σας; Κυρίαρχη μορφή αιτιότητας; Δομή του χώρου και του χρόνου;

«εγώ» – «άλλο» Ποιο ή ποια χαρακτηριστικό/α νομίζεται ότι διαθέτει ο άνθρωπος και δεν το/τα διαθέτουν όλες οι άλλες οντότητες του κόσμου μας: Λογική σκέψη/ λόγο: 16/20 Λογική σκέψη και συνείδηση: 1/20 Όλα τα χαρακτηριστικά πιο ανεπτυγμένα: 2/20 Δεν γνωρίζω: 1/20

Κατηγορίες Ποια επίθετα σας έρχονται στο μυαλό που μαζί με το αντίθετό τους μπορούν να χωρίσουν τον κόσμο μας σε δύο μόνο κατηγορίες: Φυσικό – μεταφυσικό Πραγματικό – φανταστικό Καλό – κακό Ζωντανό – νεκρό Φως – σκοτάδι Σωστό – λάθος Φτωχός – πλούσιος Ηθικό – ανήθικο Πιθανό – απίθανο Τέλειο – ατελές Αλήθεια – ψέμα ... ...

Αιτιότητα Για κάθε γεγονός υπάρχει πάντα μια αιτία που το κάνει να συμβαίνει: 5/36 Για κάθε γεγονός υπάρχει ένας συγκεκριμένος συνδυασμός από αιτίες που το κάνουν να συμβαίνει: 10/36 Κάθε γεγονός συμβαίνει τυχαία: 0/36 Κάποια γεγονότα συμβαίνουν τυχαία, κάποια άλλα έχουν αιτίες που τα προκαλούν: 5/36 Κάθε γεγονός συμβαίνει κάτω από έναν συνδυασμό τύχης και κάποιων αιτίων: 15/36 Τα γεγονότα είναι προδιαγεγραμμένα. Συμβαίνουν μοιραία (υπηρετούν κάποιο σκοπό): 1/36

Χώρος: Άπειρος: 10/16 Πεπερασμένος: 5/16 Δεν ξέρω: 1/16 Χρόνος: Δεν υπάρχει: 1/16 Κυκλικός: 8/16 Γραμμικός: 7/16

Τέλος

Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στo πλαίσιo του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο Πανεπιστήμιο Αθηνών» έχει χρηματοδοτήσει μόνο την αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.

Σημειώματα

Σημείωμα Ιστορικού Εκδόσεων Έργου Το παρόν έργο αποτελεί την έκδοση 1.0.

Σημείωμα Αναφοράς Copyright Εθνικόν και Καποδιστριακόν Πανεπιστήμιον Αθηνών, Βασίλης Τσελφές. Βασίλης Τσελφές. «Εξέλιξη των ιδεών στις Φυσικές Επιστήμες – Ενότητα 3: Οι κοσμοθεωρίες/ όψεις του φυσικού κόσμου ως συνιστώσες της καθημερινής, της σχολικής και της επιστημονικής κουλτούρας – Μέρος Β’». Έκδοση: 1.0. Αθήνα 2015. Διαθέσιμο από τη δικτυακή διεύθυνση: http://opencourses.uoa.gr/courses/ECD10/

Σημείωμα Αδειοδότησης Το παρόν υλικό διατίθεται με τους όρους της άδειας χρήσης Creative Commons Αναφορά, Μη Εμπορική Χρήση Παρόμοια Διανομή 4.0 [1] ή μεταγενέστερη, Διεθνής Έκδοση. Εξαιρούνται τα αυτοτελή έργα τρίτων π.χ. φωτογραφίες, διαγράμματα κ.λ.π., τα οποία εμπεριέχονται σε αυτό και τα οποία αναφέρονται μαζί με τους όρους χρήσης τους στο «Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων». [1] http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ Ως Μη Εμπορική ορίζεται η χρήση: που δεν περιλαμβάνει άμεσο ή έμμεσο οικονομικό όφελος από την χρήση του έργου, για το διανομέα του έργου και αδειοδόχο που δεν περιλαμβάνει οικονομική συναλλαγή ως προϋπόθεση για τη χρήση ή πρόσβαση στο έργο που δεν προσπορίζει στο διανομέα του έργου και αδειοδόχο έμμεσο οικονομικό όφελος (π.χ. διαφημίσεις) από την προβολή του έργου σε διαδικτυακό τόπο Ο δικαιούχος μπορεί να παρέχει στον αδειοδόχο ξεχωριστή άδεια να χρησιμοποιεί το έργο για εμπορική χρήση, εφόσον αυτό του ζητηθεί.

Διατήρηση Σημειωμάτων Οποιαδήποτε αναπαραγωγή ή διασκευή του υλικού θα πρέπει να συμπεριλαμβάνει: το Σημείωμα Αναφοράς το Σημείωμα Αδειοδότησης τη Δήλωση Διατήρησης Σημειωμάτων το Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων (εφόσον υπάρχει) μαζί με τους συνοδευόμενους υπερσυνδέσμους.

Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων (1/2) Το Έργο αυτό κάνει χρήση των ακόλουθων έργων: Εικόνες/Φωτογραφίες Εικόνα 1: Copyrighted, Σύνδεσμος: http://2.bp.blogspot.com/- WX2kqarw68Y/TzlYzkuY2PI/AAAAAAAAAlU/5VrnTLLG2G8/s1600/gabaon493.jpg Εικόνα 2: Copyrighted, Σύνδεσμος: http://disciforum.files.wordpress.com/2009/12/hebrew- cosmology-illustration.gif Εικόνα 3: Copyright: Creative Commons Attribution-ShareAlike License, Σύνδεσμος: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Asmara-Panorama_2.jpeg Πηγή: http://creationwiki.org/. Εικόνα 4: Copyrighted, Σύνδεσμος: http://9dim- rethymn.reth.sch.gr/contents_gr/scilab/1st_sci.fair/photos/solarmodel/Solar%20System2.gif Εικόνα 5: Copyrighted, Σύνδεσμος: http://mystiria.gr/wp-content/uploads/2014/01/gal1.jpg