Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Ιστορία και Θεολογία των Εκκλησιαστικών Ύμνων Ενότητα 2: Η πρώτη περίοδος της εκκλησιαστικής υμνογραφίας (Α´ - Δ´αι.) Γεώργιος Φίλιας Θεολογική Σχολή Τμήμα.
Advertisements

ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 1: Εισαγωγή στην έννοια και την ύλη της Εφαρμοσμένης Ηθικής Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής Σχολή Ανθρωπιστικών και.
Εορτολογία Ενότητα 2: Η εορτή του Πάσχα Γεώργιος Φίλιας Θεολογική Σχολή Τμήμα Κοινωνικής Θεολογίας.
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 8 (PART B): Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη και Επιχειρείν Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών.
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 10: Φιλοσοφική Συμβουλευτική Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Σπουδών Τμήμα Φιλοσοφίας.
Ιστορία και Θεολογία των Εκκλησιαστικών Ύμνων
Kant: Ηθική Φιλοσοφία Ενότητα 5η: Η υποθετική προστακτική της σύνεσης
Όνομα Καθηγητή: Χρήστος Τερέζης
Ποιοτική μεθοδολογία έρευνας στη Διδακτική των Μαθηματικών
Ανάπτυξη ηλεκτρονικών μαθημάτων στην πλατφόρμα Open eClass
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Πρακτική Άσκηση σε σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
Εορτολογία Ενότητα 3: Η Εορτή των Χριστουγέννων και Θεοφανείων
Εορτολογία Ενότητα 8: Οι Εορτές των Αγίων Γεώργιος Φίλιας
Ενότητα 9: Ο Χειμώνας Διδάσκουσα: Βασιλική Φωτοπούλου
ΚΟΙΝΟΤΙΚΗ ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΗ Ι
Εορτολογία Ενότητα 4: Οι Εορτές της Αναλήψεως και της Πεντηκοστής
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Εξέλιξη των ιδεών στις Φυσικές Επιστήμες
Νεοελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Άσκηση στο νερό και τρίτη ηλικία
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής
Kant: Ηθική Φιλοσοφία Ενότητα 4η: Η υποθετική προστακτική της επιδεξιότητας Παύλος Κόντος Σχολή Ανθρωπιστικών & Κοινωνικών Επιστημών Τμήμα Φιλοσοφίας.
Kant: Ηθική Φιλοσοφία Ενότητα 1η:Αγαθή Βούληση Παύλος Κόντος
Πρακτική Άσκηση σε σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Ο Πλάτων και ο Αριστοτέλης για την ψυχή
Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Σπουδών Τμήμα Φιλοσοφίας
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Τμήμα Κοινωνικής Θεολογίας
Διδακτική των εικαστικών τεχνών Ενότητα 2
Ενότητα 5: Συναισθήματα θετικά και δυσάρεστα
ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΤΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ Ενότητα 8: Το Σύνταγμα του 1975: τα μέρη του και το περιεχόμενό του Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής Σχολή Ανθρωπιστικών.
Εισαγωγή στις Επιστήμες της Αγωγής
ΠΕΤΡΟΛΟΓΙΑ ΜΑΓΜΑΤΙΚΩΝ & ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΜΕΝΩΝ ΠΕΤΡΩΜΑΤΩΝ
Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό
Έννοιες Φυσικών Επιστημών Ι
ΠΕΤΡΟΛΟΓΙΑ ΜΑΓΜΑΤΙΚΩΝ & ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΜΕΝΩΝ ΠΕΤΡΩΜΑΤΩΝ
Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Σπουδών Τμήμα Φιλοσοφίας
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Ο Πλάτων και ο Αριστοτέλης για την ψυχή
Όνομα Καθηγητή: Χρήστος Τερέζης
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Ανάπτυξη ηλεκτρονικών μαθημάτων στην πλατφόρμα Open eClass
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Ιστορία και Θεολογία των Εκκλησιαστικών Ύμνων
Ανάπτυξη ηλεκτρονικών μαθημάτων στην πλατφόρμα Open eClass
Ο Πλάτων και ο Αριστοτέλης για την ψυχή
Ανάπτυξη ηλεκτρονικών μαθημάτων στην πλατφόρμα Open eClass
Ο Πλάτων και ο Αριστοτέλης για την ψυχή
Ιστορία και Θεολογία των Εκκλησιαστικών Ύμνων
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 3: Το παράδειγμα της Τρέισι Λάτιμερ (συνέχεια) Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών.
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 9 (PART B): Σχέση Ηθικής και Δικαιοσύνης
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 8 (PART A): Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη και Επιχειρείν Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών.
Διδακτική Μαθηματικών ΙΙ
Ανάπτυξη ηλεκτρονικών μαθημάτων στην πλατφόρμα Open eClass
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Μεθοδολογία των Επιστημών του Ανθρώπου: Στατιστική
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική Ενότητα 6: Η μέθοδος της διαίρεσης 2 Στασινός Σταυριανέας Σχολή Ανθρωπιστικών & Κοινωνικών Επιστημών Τμήμα Φιλοσοφίας

Σκοποί ενότητας Να δοθεί ο ορισμός των βασικών εννοιών που χρησιμοποιεί η μέθοδος της διαίρεσης: γένος, διαφορά, είδος, ορισμός. Να εξηγηθεί η διαφορά μεταξύ ουσιωδών και μη ουσιωδών ιδιοτήτων, αλλά και, μεταξύ αναγκαίων και ενδεχομενικών ιδιοτήτων, και, να εξηγηθεί γιατί οι δύο διακρίσεις δεν είναι ισοδύναμες αλλά ανεξάρτητες μεταξύ τους.

Η μέθοδος της διαίρεσης και ο ορισμός των ειδών Η διαίρεση ως μέθοδος που οδηγεί στη διατύπωση ορισμών: Η διαίρεση είναι ένα ανεστραμένο δένδρο που μας οδηγεί από τα πιο γενικά κατηγορήματα μέχρι τα άτομα είδη. Εάν αφού τελειώσουμε τη διαίρεση ακολουθήσουμε την αντίστροφη πορεία από τα άτομα είδη στα πιο γενικά κατηγορήματα μπορούμε να διατυπώσουμε τον ορισμό κάθε άτομου είδους. Όμως, εφόσον κάθε διαίρεση γίνεται με βάση μόνο ένα πεδίο διαφορών (π.χ. διαιρούμε τα ζώα ως προς τον τρόπο που αναπαράγονται) και τα είδη έχουν περισσότερα από ένα πεδία στα οποία διαφέρουν (π.χ. διαφέρουν και ως προς τα κινητικά ή τα αισθητήρια μέρη κτλ.), ένα και μοναδικό δένδρο διαίρεσης δεν θα είναι επαρκές για να ορίσουμε κάθε άτομο είδος.

Βασικές έννοιες για τη μέθοδο της διαίρεσης 1 ΓΕΝΟΣ: Κάθε κατηγόρημα που κατηγορείται σε περισσότερα από ένα υποκείμενα τα οποία διαφέρουν ως προς το είδος τους. ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ: το γένος «ζώον» διαιρείται με βάση τις διαφορές «δίπουν» ή «τετράπουν» σε δύο υπο-γένη ή είδη ζώων «τα δίποδα» και «τα τετράποδα». Άρα κατηγορείται στα δύο αυτά υποκείμενα «δίποδο» ή «τετράποδο» που διαφέρουν ως προς το είδος τους. ΔΙΑΦΟΡΑ: Οι διαφορές είναι τα κατηγορήματα τα οποία διαιρούν το γένος στα είδη του. ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ: Οι διαφορές «δίπουν» ή «τετράπουν» διαιρούν το γένος «ζώον» στα είδη «άνθρωπος» και «σκύλος». (ΑΤΟΜΟ) ΕΙΔΟΣ: Κάθε κατηγόρημα που κατηγορείται σε περισσότερα από ένα υποκείμενα και ανήκει στην ουσία αυτών των υποκειμένων, ενώ τα υποκείμενα δεν διαφέρουν ως προς την ουσία τους, δηλαδή το είδος δεν είναι επιδεκτικό περαιτέρω υποδιαίρεσης. ΠΡΟΣΟΧΗ: Οι όροι γένος και είδος συχνά είναι σχετικοί, όπως και οι όροι σύνολο και υποσύνολο. Κάθε σύνολο που διαιρείται είναι ένα γένος εφόσον διαιρείται σε υποσύνολα. Και κάθε υποσύνολο ειναι ένα είδος του συνόλου ή του γένους από το οποίο διαιρείται. Αυτό δεν εμποδίζει όμως το να είναι και αυτό με τη σειρά του διαιρετό σε άλλα υποσύνολα ως γένος.

Βασικές έννοιες για τη μέθοδο της διαίρεσης 2 ΟΡΙΣΜΟΣ: Είναι ο λόγος ο οποίος σημαίνει την ουσία ενός υποκειμένου (και βέβαια ανήκει αποκλειστικά, αντικατηγορείται, κατά την έκφραση του Αριστοτέλη με το υποκείμενο). ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ: Ας υποθέσουμε ότι το κατηγόρημα «ζώον δίπουν λογικόν» (ΖΔΛ) είναι ο ορισμός του υποκειμένου άνθρωπος (Α). Τότε κάθε πράγμα που είναι ΖΔΛ είναι Α, και κάθε Α θα είναι ΖΔΛ. Με άλλα λόγια όλα και μόνο τα Α είναι ΖΔΛ. Τα συστατικά του ορισμού είναι το γένος στο οποίο ανήκει το οριζόμενο (είτε είναι ένα άτομο είδος είτε όχι) και οι διαδοχικές διαφορές που διαφοροποιούν τα υποσύνολα στα οποία το είδος ανήκει (π.χ. ο άνθρωπος ανήκει στο υποσύνολο των εμβίων που είναι ζώα, στο υποσύνολο των ζώων που είναι δίποδα και το υποσύνολο των δίποδων ζώων που έχουν την ικανότητα του λόγου).

Ουσιώδεις/ μη ουσιώδεις ιδιότητες 1 Ο ΟΡΙΣΜΟΣ συντίθεται από τις ιδιότητες εκείνες τις οποίες ονομάζουμε ουσιώδεις. Μας δίνουν την ταυτότητα του οριζόμενου (τι τύπου πράγμα είναι). Τυπικά αυτές οι ιδιότητες ανήκουν αναγκαία στο οριζομένο. Το οριζόμενο όμως θα διαθέτει και άλλες ιδιότητες οι οποίες δεν σχετίζονται με την ταυτότητα του: ιδιότητες τις οποίες μπορεί να απωλέσει. Τις ιδιότητες αυτές ο Αριστοτέλης τις ονομάζει συμβεβηκότα, εμείς τις ονομάζουμε ενδεχομενικές ιδιότητες. Είναι όμως η διάζευξη μεταξύ ουσιωδών και ενδεχομενικών ιδιότητων αποκλειστική και εξαντλητική; Δηλαδή ισχύει ότι κάθε ιδιότητα είναι είτε ουσιώδης είτε ενδεχομενική για ένα υποκείμενο; Η μήπως υπάρχει και ένας τρίτος τύπος ιδιοτήτων;

Ουσιώδεις/ μη ουσιώδεις ιδιότητες 2 Είναι η διάζευξη μεταξύ ουσιωδών και ενδεχομενικών ιδιότητων αποκλειστική και εξαντλητική; Υπαρχουν ιδιότητες οι οποίες δεν είναι ουσιώδεις και παρόλα αυτά δεν είναι ενδεχομενικές αλλά αναγκαίες. Π.χ. Η ιδιότητα του δέρματος μου να έχει κάποιο χρώμα. Το ότι θα έχει κάποιο χρώμα είναι αναγκαίο. Αλλά δεν είναι μια ουσιώδης ιδιότητα του. ‘Αρα το κριτήριο της ενδεχομενικότητας δεν είναι αναγκαίο γνώρισμα των μη ουσιωδών ιδιότητων (υπάρχουν μη ουσιώδεις ιδιότητες που δεν είναι αναγκαίες. Αντίστοχια το κριτήριο της αναγκαιότητας δεν είναι επαρκές για να διακρίνουμε τις ουσιώδεις ιδιότητες (υπάρχουν αναγκαίες μη ουσιώδεις ιδιότητες).

Τέλος Ενότητας

Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στο πλαίσιο του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο Πανεπιστήμιο Πατρών» έχει χρηματοδοτήσει μόνο την αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.

Σημείωμα Αναφοράς Copyright Πανεπιστήμιο Πατρών, Σταυριανέας Στασινός. «Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία / Μεταφυσική». Έκδοση: 1.0. Πάτρα 2015. Διαθέσιμο από τη δικτυακή διεύθυνση: https://eclass.upatras.gr/courses/PHIL1803/

Σημείωμα Αδειοδότησης Το παρόν υλικό διατίθεται με τους όρους της άδειας χρήσης Creative Commons Αναφορά, Μη Εμπορική Χρήση Παρόμοια Διανομή 4.0 [1] ή μεταγενέστερη, Διεθνής Έκδοση. Εξαιρούνται τα αυτοτελή έργα τρίτων π.χ. φωτογραφίες, διαγράμματα κ.λ.π., τα οποία εμπεριέχονται σε αυτό και τα οποία αναφέρονται μαζί με τους όρους χρήσης τους στο «Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων». [1] http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ Ως Μη Εμπορική ορίζεται η χρήση: που δεν περιλαμβάνει άμεσο ή έμμεσο οικονομικό όφελος από την χρήση του έργου, για το διανομέα του έργου και αδειοδόχο που δεν περιλαμβάνει οικονομική συναλλαγή ως προϋπόθεση για τη χρήση ή πρόσβαση στο έργο που δεν προσπορίζει στο διανομέα του έργου και αδειοδόχο έμμεσο οικονομικό όφελος (π.χ. διαφημίσεις) από την προβολή του έργου σε διαδικτυακό τόπο Ο δικαιούχος μπορεί να παρέχει στον αδειοδόχο ξεχωριστή άδεια να χρησιμοποιεί το έργο για εμπορική χρήση, εφόσον αυτό του ζητηθεί.

Διατήρηση Σημειωμάτων Οποιαδήποτε αναπαραγωγή ή διασκευή του υλικού θα πρέπει να συμπεριλαμβάνει: το Σημείωμα Αναφοράς το Σημείωμα Αδειοδότησης τη δήλωση Διατήρησης Σημειωμάτων το Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων (εφόσον υπάρχει) μαζί με τους συνοδευόμενους υπερσυνδέσμους.