ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΤΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ Ενότητα 8: Το Σύνταγμα του 1975: τα μέρη του και το περιεχόμενό του Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής Σχολή Ανθρωπιστικών.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Ιστορία και Θεολογία των Εκκλησιαστικών Ύμνων Ενότητα 2: Η πρώτη περίοδος της εκκλησιαστικής υμνογραφίας (Α´ - Δ´αι.) Γεώργιος Φίλιας Θεολογική Σχολή Τμήμα.
Advertisements

ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 1: Εισαγωγή στην έννοια και την ύλη της Εφαρμοσμένης Ηθικής Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής Σχολή Ανθρωπιστικών και.
Εορτολογία Ενότητα 2: Η εορτή του Πάσχα Γεώργιος Φίλιας Θεολογική Σχολή Τμήμα Κοινωνικής Θεολογίας.
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 8 (PART B): Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη και Επιχειρείν Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών.
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 10: Φιλοσοφική Συμβουλευτική Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Σπουδών Τμήμα Φιλοσοφίας.
Ιστορία και Θεολογία των Εκκλησιαστικών Ύμνων
Kant: Ηθική Φιλοσοφία Ενότητα 5η: Η υποθετική προστακτική της σύνεσης
Όνομα Καθηγητή: Χρήστος Τερέζης
Ποιοτική μεθοδολογία έρευνας στη Διδακτική των Μαθηματικών
Ανάπτυξη ηλεκτρονικών μαθημάτων στην πλατφόρμα Open eClass
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Πρακτική Άσκηση σε σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
Εορτολογία Ενότητα 3: Η Εορτή των Χριστουγέννων και Θεοφανείων
Εορτολογία Ενότητα 8: Οι Εορτές των Αγίων Γεώργιος Φίλιας
Ενότητα 9: Ο Χειμώνας Διδάσκουσα: Βασιλική Φωτοπούλου
ΚΟΙΝΟΤΙΚΗ ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΗ Ι
Εορτολογία Ενότητα 4: Οι Εορτές της Αναλήψεως και της Πεντηκοστής
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Εξέλιξη των ιδεών στις Φυσικές Επιστήμες
Νεοελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Άσκηση στο νερό και τρίτη ηλικία
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής
Kant: Ηθική Φιλοσοφία Ενότητα 4η: Η υποθετική προστακτική της επιδεξιότητας Παύλος Κόντος Σχολή Ανθρωπιστικών & Κοινωνικών Επιστημών Τμήμα Φιλοσοφίας.
Kant: Ηθική Φιλοσοφία Ενότητα 1η:Αγαθή Βούληση Παύλος Κόντος
Πρακτική Άσκηση σε σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Ο Πλάτων και ο Αριστοτέλης για την ψυχή
Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Σπουδών Τμήμα Φιλοσοφίας
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Τμήμα Κοινωνικής Θεολογίας
Διδακτική των εικαστικών τεχνών Ενότητα 2
Ενότητα 5: Συναισθήματα θετικά και δυσάρεστα
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Εισαγωγή στις Επιστήμες της Αγωγής
ΠΕΤΡΟΛΟΓΙΑ ΜΑΓΜΑΤΙΚΩΝ & ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΜΕΝΩΝ ΠΕΤΡΩΜΑΤΩΝ
Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό
Έννοιες Φυσικών Επιστημών Ι
ΠΕΤΡΟΛΟΓΙΑ ΜΑΓΜΑΤΙΚΩΝ & ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΜΕΝΩΝ ΠΕΤΡΩΜΑΤΩΝ
Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Σπουδών Τμήμα Φιλοσοφίας
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Ο Πλάτων και ο Αριστοτέλης για την ψυχή
Όνομα Καθηγητή: Χρήστος Τερέζης
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Ανάπτυξη ηλεκτρονικών μαθημάτων στην πλατφόρμα Open eClass
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Ιστορία και Θεολογία των Εκκλησιαστικών Ύμνων
Ανάπτυξη ηλεκτρονικών μαθημάτων στην πλατφόρμα Open eClass
Ο Πλάτων και ο Αριστοτέλης για την ψυχή
Ανάπτυξη ηλεκτρονικών μαθημάτων στην πλατφόρμα Open eClass
Ο Πλάτων και ο Αριστοτέλης για την ψυχή
Ιστορία και Θεολογία των Εκκλησιαστικών Ύμνων
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 3: Το παράδειγμα της Τρέισι Λάτιμερ (συνέχεια) Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών.
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 9 (PART B): Σχέση Ηθικής και Δικαιοσύνης
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 8 (PART A): Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη και Επιχειρείν Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών.
Διδακτική Μαθηματικών ΙΙ
Ανάπτυξη ηλεκτρονικών μαθημάτων στην πλατφόρμα Open eClass
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Μεθοδολογία των Επιστημών του Ανθρώπου: Στατιστική
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΤΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ Ενότητα 8: Το Σύνταγμα του 1975: τα μέρη του και το περιεχόμενό του Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Σπουδών Τμήμα Φιλοσοφίας

Σκοποί ενότητας Σχέση δικαίου-ηθικής-πολιτικής Υπάρχει η ισχύς του δικαίου ισορροπημένη μεταξύ της ηθικής και της πολιτικής; Σύνταγμα και κράτος δικαίου

1. Σχέση δικαίου-ηθικής-πολιτικής Κοινός πυρήνας μεταξύ δικαίου και ηθικής και πολιτικής Σημεία τομής μεταξύ δικαίου και πολιτικής , δικαίου και ηθικής και ηθικής και πολιτικής Πεδία που το δίκαιο δεν παρεμβαίνει καθόλου για να ρυθμίσει  

2.Ισχύς του δικαίου Ηθική-δίκαιο → ζήτημα ισχύος του δικαίου Ένα δίκαιο ισχύει μόνο: αν έχει ηθικό θεμέλιο; ανεξάρτητα από ηθικό θεμέλιο; εναντίον της ηθικής;  

3. Σχέση δικαίου-πολιτικής Εάν η ισχύς του δικαίου ισχύει μόνο όταν: Έχει ηθικό θεμέλιο → αποκομμένη σχέση δικαίου και πολιτικής Είναι ανεξάρτητη από το ηθικό θεμέλιο → σχετική επίδραση Είναι ενάντια στην ηθική → απόλυτη επικράτηση της πολιτικής έναντι του δικαίου

4. Ισχύς του δικαίου μεταξύ της ηθικής και της πολιτικής Το δίκαιο: Δεν είναι αποκομμένο από την πολιτική Δεν μπορεί να ισχύει μόνο όταν έχει ηθικό θεμέλιο

5.Το δίκαιο ως μέσο Ηθική – δίκαιο - πολιτική ↓ μέσο ως ένα σύνολο κανόνων ↕ μια ηθική ή μια πολιτική επιλογή πραγματώνεται

6.Η συμβιβαστική άποψη Περιπτώσεις που το δίκαιο ισχύει ανεξάρτητα από το ηθικό του θεμέλιο Όχι όλες οι ρυθμίσεις του δικαίου ανεξάρτητες από το ηθικό θεμέλιο Η ισχύς του δικαίου εξαρτάται: Βιοτική σχέση Κοινωνικό πρόβλημα

7.Κράτος δικαίου Οι θεσμοί όπως τους έχει προβλέψει το δίκαιο προηγούνται των προσώπων Ισχύει απολύτως η αρχή της νομιμότητας Σύνταγμα

8.Σύνταγμα-δίκαιο-ηθική Οφείλει να είναι μια απόλυτη νίκη του θετικισμού Το Σύνταγμα ο εγγυητής της ύπαρξης άμεσων σχέσεων μεταξύ δικαίου και ηθικής

9.Τέσσερα μέρη Συντάγματος Βασικές διατάξεις (άρθρα 1-3) Ατομικά και Κοινωνικά δικαιώματα (άρθρα 4-25) Οργάνωση και λειτουργίες της πολιτείας (άρθρα 26-105) Ειδικές και μεταβατικές διατάξεις (άρθρα 106-119) Ακροτελεύτια διάταξη : άρθρο 120

10. Το πρώτο άρθρο βασικών διατάξεων Μορφή του πολιτεύματος Προεδρευόμενη κοινοβουλευτική δημοκρατία

11.Δεύτερη παράγραφος του άρθρου 1 Αναφορά στο θεμέλιο του πολιτεύματος Λαϊκή κυριαρχία Αναγνώριση της ισότητας και της ελευθερίας όλων

12.Τρίτη παράγραφος του άρθρου 1 Όλες οι εξουσίες πηγάζουν από τον λαό Υπέρ αυτού και του έθνους Οι εξουσίες ασκούνται όπως ορίζει το Σύνταγμα

13.Διαφορά λαού-έθνους Το έθνος έχει μια διττή διάσταση: Όσοι είναι εκτός Ελλάδος αλλά διατηρούν μια σχέση με το έθνος Ιστορική αξία, οποιαδήποτε πολιτική συμβαίνει πρέπει να μην αντιβαίνει στα λεγόμενα εθνικά συμφέροντα Το έθνος και ο λαός δεν είναι ταυτόσημες έννοιες

14.Δεύτερο άρθρο των βασικών διατάξεων Το βασικότερο κάθε ηθικής αντίληψης για την λειτουργία του νόμου και της πολιτικής

15.Η πρώτη παράγραφος του άρθρου 2 Σεβασμός και προστασία της αξίας του ανθρώπου Η αξία του ανθρώπου ως όρος άσκησης των εξουσιών της πολιτείας Σεβασμός της αξίας του ανθρώπου: να μην χρησιμοποιείται ποτέ ως μέσο αλλά πάντα ως αυτοσκοπός

16.Η δεύτερη παράγραφος του άρθρου 2 Εμπέδωση της δικαιοσύνης Εμπέδωση της ειρήνης Ανάπτυξη των φιλικών σχέσεων μεταξύ των λαών και των κρατών

17.Μέρος Β: Ατομικά και Κοινωνικά δικαιώματα άρθρα 4-25 17.Μέρος Β: Ατομικά και Κοινωνικά δικαιώματα άρθρα 4-25 Ο τίτλος για να είναι πλήρης θα έπρεπε να έχει και άλλη μια λέξη ή μια επιπλέον διάκριση: ατομικά δικαιώματα ↓ ατομικά + πολιτικά δικαιώματα.

18.Η παράγραφος 1 του άρθρου 4 Αρχή της ισότητας Αναφέρεται σε Έλληνες πολίτες/υπηκόους και όχι σε ανθρώπους

19. Στην παράγραφο 2 του άρθρου 4 Οι Έλληνες και οι Ελληνίδες έχουν ίσα δικαιώματα και υποχρεώσεις

20.Το άρθρο 4 Είδαμε ότι θεσπίζει ως δικαίωμα την ισότητα, ως συνέπεια κάθε καθεστώτος λαϊκής κυριαρχίας Η ισότητα οφείλει να συνοδεύεται από συνθήκες ελευθερίας

21.Το άρθρο 5 Ελεύθερη ανάπτυξη της προσωπικότητας

22.Στην παράγραφο 2 του άρθρου 5 Προϋποθέσεις για την ελεύθερη ανάπτυξη της προσωπικότητας: Η ανενόχλητη απόλαυση της: ζωής της τιμής της ελευθερίας της μη ύπαρξης διακρίσεων

23. Άρθρο 16: Ελευθερία τέχνης και επιστήμης Η έρευνα και η διδασκαλία είναι ελεύθερες Η κριτική σκέψη και η έρευνα στηρίζονται στην ελευθερία και γι’ αυτό υπάρχει το Πανεπιστήμιο Τα Πανεπιστήμια δεν απαλλάσσονται από την υπακοή στο Σύνταγμα Το Σύνταγμα είναι το όριο στο οποίο πάντα αναφερόμαστε

24.Άρθρο 25: ανακεφαλαίωση Το Σύνταγμα: ένα νομικό θεμέλιο → άρει ουσιαστικά στην πράξη τις αγεφύρωτες διαφορές που υπήρχαν παλιά μεταξύ θετικισμού και φυσικού δικαίου Εκφράζει πολιτική βούληση αλλά και ηθικές αξίες Είναι μια σύμπραξη αρχών της δικαιοσύνης, της ηθικής, πολιτικών που χαρακτηρίζουν τον 20ο αι. αλλά και ενός σεβασμού προς τα μέσα του δικαίου

Τέλος ενότητας

Σημείωμα Αναφοράς Copyright Πανεπιστήμιο Πατρών, Παρούσης Μιχαήλ 2015. «Φιλοσοφία του Δικαίου. Το Σύνταγμα του 1975: τα μέρη του και το περιεχόμενό του ». Έκδοση: 1.0. Πάτρα 2014. Διαθέσιμο από τη δικτυακή διεύθυνση: https://eclass.upatras.gr/courses/PHIL1918/

Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στo πλαίσιo του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο Πανεπιστήμιο Πατρών» έχει χρηματοδοτήσει μόνο την αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.

Σημείωμα Αδειοδότησης Το παρόν υλικό διατίθεται με τους όρους της άδειας χρήσης Creative Commons Αναφορά, Μη Εμπορική Χρήση Παρόμοια Διανομή 4.0 [1] ή μεταγενέστερη, Διεθνής Έκδοση. Εξαιρούνται τα αυτοτελή έργα τρίτων π.χ. φωτογραφίες, διαγράμματα κ.λ.π., τα οποία εμπεριέχονται σε αυτό και τα οποία αναφέρονται μαζί με τους όρους χρήσης τους στο «Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων». [1] http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ Ως Μη Εμπορική ορίζεται η χρήση: που δεν περιλαμβάνει άμεσο ή έμμεσο οικονομικό όφελος από την χρήση του έργου, για το διανομέα του έργου και αδειοδόχο που δεν περιλαμβάνει οικονομική συναλλαγή ως προϋπόθεση για τη χρήση ή πρόσβαση στο έργο που δεν προσπορίζει στο διανομέα του έργου και αδειοδόχο έμμεσο οικονομικό όφελος (π.χ. διαφημίσεις) από την προβολή του έργου σε διαδικτυακό τόπο Ο δικαιούχος μπορεί να παρέχει στον αδειοδόχο ξεχωριστή άδεια να χρησιμοποιεί το έργο για εμπορική χρήση, εφόσον αυτό του ζητηθεί.