Ενότητα 5: Συναισθήματα θετικά και δυσάρεστα Διδασκαλία και Μάθηση στο Νηπιαγωγείο: Σχεδιασμός Εκπαιδευτικών Δραστηριοτήτων Ι Ενότητα 5: Συναισθήματα θετικά και δυσάρεστα Διδάσκουσα: Βασιλική Φωτοπούλου Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία
Περιεχόμενα ενότητας Περιγραφή: Αξιοποιούμε τα δύο προηγούμενα μαθήματα για την οργάνωση και υλοποίηση δραστηριοτήτων που αναφέρονται στο σύνολο των συναισθημάτων, θετικών και δυσάρεστων Λέξεις κλειδιά: θετικά, δυσάρεστα, μορφασμοί, κατανόηση συναισθήματος
Συναισθήματα, μορφασμοί και στάσεις σώματος Λύπη, στενοχώρια= δάκρυα, θα κλαίνε Ντροπή= θα δείχνουν τα μάγουλα που κοκκινίζουν και θα κατεβάζουν το κεφάλι Θυμός= σφίγγουν τα δόντια και σχηματίζουν γροθιές με το χέρι Φόβος= με τις παλάμες καλύπτουν το πρόσωπο Χαρά= χαμόγελο στο πρόσωπο Αγάπη= θα αγκαλιάζουν έναν καλό τους φίλο/συμμαθητή ή κάποιο ζωάκι
Εικόνες με διάφορα συναισθήματα και τα παιδιά να τα αναγνωρίσουν. Αντιστοίχιση συναισθημάτων με καταστάσεις που τα προκαλούν. Να τα αναπαράγουν τα ίδια κάνοντας αντίστοιχους μορφασμούς. Να τα σχεδιάσουν.
Προτεινόμενες δραστηριότητες
Σχεδιασμός/απεικόνιση ενός συναισθήματος στον πίνακα ή κάποια εικόνα/κάρτα/ παραμύθι και τα παιδιά: να το αναγνωρίζουν, να το φωνάζουν όλα μαζί (συντονισμένα και ταυτόχρονα), να κάνουν τον αντίστοιχο μορφασμό και στάση σώματος (ομαδικά και με συντονισμό) ή/και να το σχεδιάζουν στον αέρα με τα χέρια τους.
Γωνιές συναισθημάτων (στο χώρο): Ορίζουμε με τη βοήθεια των παιδιών 3-4 γωνιές που καθεμιά αντιστοιχεί σε ένα συναίσθημα και την ονοματίζουμε (βάζουμε εικόνες/καρτέλες να θυμούνται τα παιδιά). Κατόπιν μαζεύουμε τα παιδιά στο κέντρο και κάθε φορά λέμε ένα συναίσθημα και τα παιδιά τρέχουν γρήγορα στην αντίστοιχη γωνιά και κατόπιν κάνουν τους μορφασμούς του συναισθήματος της γωνιάς.
Μάντεψε! Δίνουμε σε κάθε παιδί ένα κομμάτι χαρτί λευκό ή χρωματιστό ή με σχέδιο και τους ζητάμε να σχεδιάσουν ένα συναίσθημα Δεν παραλείπουμε σε εμφανές σημείο και ορατό από όλα τα παιδιά να απεικονίζονται τα συναισθήματα για τα οποία αναφερόμαστε στο μάθημα. Όταν τελειώσουν όλα τα παιδιά, καθόμαστε σε κύκλο και κάθε παιδί παρουσιάζει τη ζωγραφιά του. Τα υπόλοιπα παιδιά προσπαθούν να αναγνωρίσουν τι ζωγράφισε ο συμμαθητής τους και το φωνάζουν δυνατά. Αυτό γίνεται για όλα τα παιδιά.
Μάντεψε!!! (Νο 2) – Προτεινόμενη Δραστηριότητα κλεισίματος Μάντεψε!!! (Νο 2) – Προτεινόμενη Δραστηριότητα κλεισίματος Βάζουμε τα παιδιά καθισμένα σε κύκλο και πηγαίνουμε πίσω από κάθε παιδί και στην πλάτη του σχεδιάζουμε με το δάχτυλο ένα συναίσθημα (κυρίως την έκφραση του χαμόγελου και της λύπης με αργές κινήσεις και απλές γραμμές αποφυγή πολύπλοκων σχεδιασμών). Κάθε παιδί προσπαθεί να μαντέψει. Γίνεται για κάθε παιδί και μετά αποχωρούν.
Τέλος Ενότητας
Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στo πλαίσιo του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο Πανεπιστήμιο Πατρών» έχει χρηματοδοτήσει μόνο την αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.
Σημείωμα Αναφοράς Copyright Πανεπιστήμιο Πατρών, Σχολή Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών, Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία, Βασιλική Φωτοπούλου, «Διδασκαλία και Μάθηση στο Νηπιαγωγείο: Σχεδιασμός Εκπαιδευτικών Δραστηριοτήτων Ι». Ενότητα 5: Συναισθήματα θετικά και δυσάρεστα. Έκδοση: 1.0. Πάτρα 2015. Διαθέσιμο από τη δικτυακή διεύθυνση: https://eclass.upatras.gr/courses/PN1566/
Σημείωμα Αδειοδότησης Το παρόν υλικό διατίθεται με τους όρους της άδειας χρήσης Creative Commons Αναφορά, Μη Εμπορική Χρήση Παρόμοια Διανομή 4.0 [1] ή μεταγενέστερη, Διεθνής Έκδοση. Εξαιρούνται τα αυτοτελή έργα τρίτων π.χ. φωτογραφίες, διαγράμματα κ.λ.π., τα οποία εμπεριέχονται σε αυτό και τα οποία αναφέρονται μαζί με τους όρους χρήσης τους στο «Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων». [1] http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ Ως Μη Εμπορική ορίζεται η χρήση: που δεν περιλαμβάνει άμεσο ή έμμεσο οικονομικό όφελος από την χρήση του έργου, για το διανομέα του έργου και αδειοδόχο που δεν περιλαμβάνει οικονομική συναλλαγή ως προϋπόθεση για τη χρήση ή πρόσβαση στο έργο που δεν προσπορίζει στο διανομέα του έργου και αδειοδόχο έμμεσο οικονομικό όφελος (π.χ. διαφημίσεις) από την προβολή του έργου σε διαδικτυακό τόπο Ο δικαιούχος μπορεί να παρέχει στον αδειοδόχο ξεχωριστή άδεια να χρησιμοποιεί το έργο για εμπορική χρήση, εφόσον αυτό του ζητηθεί.