Ενότητα 11: Επίλυση Προβλημάτων Γνωστική Ανάπτυξη Ενότητα 11: Επίλυση Προβλημάτων Διδάσκουσα: Ειρήνη Σκοπελίτη Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία
Σκοποί ενότητας Επισκόπηση της διαδικασίας επίλυσης προβλημάτων και των αναπτυξιακών διαφορών που παρατηρούνται στην επίλυση προβλημάτων
Περιεχόμενα ενότητας Εισαγωγικά Κεντρικά θέματα στην επίλυση προβλημάτων Ανάλυση του έργου Κωδικοποίηση Νοητικά μοντέλα Γενική και ειδική γνώση τομέα Αναπτυξιακές διαφορές στην επίλυση προβλημάτων
Εισαγωγικά Ο στόχος όλων των γνωστικών διαδικασιών αντίληψης, μνήμης, κατανόησης εννοιών Διαδικασία διαδεδομένη σε ενήλικες και παιδιά συνδυάζουν κάθε λογικό συλλογισμό, την εννοιολογική κατανόηση, τις στρατηγικές, τη γνώση του περιεχομένου, άλλους ανθρώπους και οποιαδήποτε άλλη διαθέσιμη δυνατότητα για να λύσουν το πρόβλημα
Κεντρικά θέματα στην επίλυση προβλημάτων Ανάλυση του έργου Κωδικοποίηση Νοητικά μοντέλα Γενική και ειδική γνώση τομέα
Ανάλυση του Έργου Οι προσεκτικές εξετάσεις των προβλημάτων που στόχο έχουν να αναγνωρίσουν τις διαδικασίες που χρειάζονται για την επίλυσή τους Klahr: Ανάλυση μέσων-σκοπών Τα παιδιά προσπαθούν σε κάθε κίνηση να αυξήσουν την ομοιότητα ανάμεσα στην τρέχουσα και την επιθυμητή κατάσταση
Γρίφος λογικής για την ανάλυση μέσων-σκοπών Γρίφος λογικής για την ανάλυση μέσων-σκοπών http://www.novelgames.com/en/spgames/wolf/
Κωδικοποίηση Αναγνώριση των κρίσιμων πληροφοριών σε μία κατάσταση και χρησιμοποίησή τους για τη δόμηση μίας εσωτερικής αναπαράστασης Οι αλλαγές στην κωδικοποίηση παίζουν κρίσιμο ρόλο στην ανάπτυξη μίας ποικιλίας τύπων επίλυσης προβλημάτων. Η εσφαλμένη κωδικοποίηση συνήθως καταδικάζει τις προσπάθειες επίλυσης προβλημάτων σε αποτυχία
Νοητικά Μοντέλα Νοητικά μοντέλα της δομής και των χαρακτηριστικών ενός πολύπλοκου συστήματος Χαρακτηριστικά: Το μοντέλο να αναπαριστά σωστά τη δομή του προβλήματος Αναπαράσταση στατικών και δυναμικών χαρακτηριστικών Αφαίρεση μη-ουσιαστικών χαρακτηριστικών
Γενική & Ειδική Γνώση Τομέα Διαδικασίες επίλυσης προβλημάτων ποικίλλουν ως προς το φάσμα καταστάσεων που μπορούν να εφαρμοστούν Γενικές διαδικασίες: ευρύ πεδίο εφαρμογών Ειδικές διαδικασίες: περιορισμένο πεδίο εφαρμογών Όμως γενικές διαδικασίες μη-αποτελεσματικές σε προβλήματα ειδικής τάξης Πιο χρήσιμο να σκεφτόμαστε πώς λειτουργούν και οι δύο μαζί παρά να συγκρίνουμε την ανεξάρτητη συμβολή τους
Αναπτυξιακές Διαφορές Δεδομένα ερευνών Piaget: Τα παιδιά στο προεννοιολογικό στάδιο είναι ανίκανα για επιστημονικό και επαγωγικό συλλογισμό Πρόσφατες έρευνες: Τα μικρά παιδιά είναι περισσότερο ικανά ενώ τα μεγαλύτερα λιγότερο ικανά από όσο πιστευόταν
Αναπτυξιακές διαφορές - Συμπεράσματα Τα μεγαλύτερα παιδιά: Αντεπεξέρχονται σε μεγαλύτερη γκάμα Ανταποκρίνονται στις πυκνές απαιτήσεις μνήμης και στις παραπλανητικές ενδείξεις Μαθαίνουν γρηγορότερα πώς να λύνουν καινούργια προβλήματα
Τέλος Ενότητας
Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στo πλαίσιo του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο Πανεπιστήμιο Πατρών» έχει χρηματοδοτήσει μόνο την αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.
Σημείωμα Αναφοράς Copyright Πανεπιστήμιο Πατρών, Σχολή Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών, Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία, Ειρήνη Σκοπελίτη, «Γνωστική Ανάπτυξη». Ενότητα 11: Επίλυση Προβλημάτων. Έκδοση: 1.0. Πάτρα 2015. Διαθέσιμο από τη δικτυακή διεύθυνση: https://eclass.upatras.gr/courses/PN1565/index.php?vis=5815
Σημείωμα Αδειοδότησης Το παρόν υλικό διατίθεται με τους όρους της άδειας χρήσης Creative Commons Αναφορά, Μη Εμπορική Χρήση Παρόμοια Διανομή 4.0 [1] ή μεταγενέστερη, Διεθνής Έκδοση. Εξαιρούνται τα αυτοτελή έργα τρίτων π.χ. φωτογραφίες, διαγράμματα κ.λ.π., τα οποία εμπεριέχονται σε αυτό και τα οποία αναφέρονται μαζί με τους όρους χρήσης τους στο «Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων». [1] http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ Ως Μη Εμπορική ορίζεται η χρήση: που δεν περιλαμβάνει άμεσο ή έμμεσο οικονομικό όφελος από την χρήση του έργου, για το διανομέα του έργου και αδειοδόχο που δεν περιλαμβάνει οικονομική συναλλαγή ως προϋπόθεση για τη χρήση ή πρόσβαση στο έργο που δεν προσπορίζει στο διανομέα του έργου και αδειοδόχο έμμεσο οικονομικό όφελος (π.χ. διαφημίσεις) από την προβολή του έργου σε διαδικτυακό τόπο Ο δικαιούχος μπορεί να παρέχει στον αδειοδόχο ξεχωριστή άδεια να χρησιμοποιεί το έργο για εμπορική χρήση, εφόσον αυτό του ζητηθεί.