Ρωμαϊκός Γάμος.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΓΑΜΟΣ ΑΛΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ Δημητρακόπουλος Ηλίας Ζοπανιώτης Μάριος
Advertisements

ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΗΣ ΤΗΛΕΡΓΑΣΙΑΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ
ΙΔΙΩΤΙΚΟ ΡΩΜΑΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
Νομή Νομή ονομάζεται στο Ρωμαϊκό Δίκαιο η άσκηση φυσικής εξουσιάσεως επί κινητού ή ακινήτου πράγματος, με τη θέληση να εξουσιάζει κανείς το πράγμα σαν.
Project part-financed by ERDF #1 ΔΙΑΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ -16 Ι0ΥΛΙΟΥ 2012 “Η ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΔΙΑΣΤΑΣΗ ΤΩΝ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΩΝ ΤΗΣ ΔΙΑΔΟΧΗΣ ΚΑΙ ΜΕΤΑΒΙΒΑΣΗΣ.
© 2007 Εκδόσεις Κριτική Διαφάνεια 1 Κοινωνιολογία Οι Βασικές Έννοιες Michael Hughes Carolyn J. Kroehler.
 Οικογενειακό Δίκαιο Οικογενειακό Δίκαιο είναι το σύνολο των κανόνων που ρυθμίζει τις οικογενειακές σχέσεις κυρίως μεταξύ συζύγων καθώς και γονέων και.
Γυναίκα στην Αρχαία Ελλάδα
4ο ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΧΑΛΑΝΔΡΙΟΥ ΜΑΘΗΜΑ: EΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΘΕΜΑ: «H OIKOΓΕΝΕΙΑ ΚΑΙ Η ΘΕΣΗ ΤΗΣ ΓΥΝΑΙΚΑΣ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ» ΤΑΞΗ Α΄ ΟΜΑΔΑ A΄
Προξενιό και Γάμος κατά τη βυζαντινή εποχή
Ο ΓΑΜΟΣ ΣΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΟ.
Η θεση τησ γυναικασ στην αρχαια ελλαδα
Iδιωτικο δικαιο.
Ρόλοι κατοίκων: ● Άντρες :γεωργοί, πολιτικοί αρχηγοί, θρησκευτικοί ηγέτες, στρατιώτες, σύζυγοι έπαιρναν μέρος σε όλες τις δημόσιες τελετές ● Γυναίκες:
ΔΙΑΦΥΛΙΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ.
Τρόποι προστασίας της κυριότητας. 1. Η διεκδικητική αγωγή (Rei vindicatio) Διεκδικητική αγωγή (rei vindicatio) είναι η εμπράγματη αγωγή, με την οποία.
Τι θα πει Δίκαιο; Δίκαιο είναι ένα σύστημα κανόνων που ρυθμίζουν με τρόπο δεσμευτικό την κοινωνική συμπεριφορά.
Αρχές Δικαίου Επιχειρήσεων Διάλεξη 14 η Νικόλαος Καρανάσιος Δικαιοπραξίες.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΗΡΙΑ ΤΟΜΕΑΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΤΕΧΝΙΚΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΗΡΙΑ ΤΟΜΕΑΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΕΣ: ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ.
Αρχές Δικαίου Επιχειρήσεων Διάλεξη 16 η Νικόλαος Καρανάσιος Τα πράγματα (Εμπράγματα δικαιώματα)
Η γυναίκα στην Αρχαία Αθήνα
2.2 Άσκηση και κατάχρηση δικαιώματος  Συνισταμένη όλων των δικαιωμάτων είναι το δικαίωμα στην ελεύθερη ανάπτυξη της προσωπικότητας κάθε ανθρώπου.  Το.
Η θέση και ο ρόλος της γυναίκας στην Ιλιάδα
Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ
Η ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΗ ΖΩΗ ΣΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΟ
Η ΜΑΣΤΙΓΑ ΤΗΣ ΑΓΝΟΙΑΣ… Είμαστε οι Nos AIDS fovemus, που σημαίνει «περιβάλλουμε με αγάπη το AIDS» και σκοπός της έρευνάς μας είναι να ενημερώσουμε για.
Ευγνωσία Ραφτοπούλου-Χατζηπρίμου
ΕΡΓΑΣΙΑ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΡΙΩΝ: Τάξη : B4 Καθηγήτρια : Παπαδημητρίου Ζωή
Πολιτειακή οργάνωση. Λυκούργος Η πολιτειακή οργάνωση της Σπάρτης, αγγίζει τα όρια μιας μυθοπλασίας. Ως πρώτος νομοθέτης και θεμελιωτής του πολιτικού συστήματος,
Στο δίκαιο της κλασικής Αθήνας
ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ ΡΩΜΑΪΚΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ. Ρωμαϊκό Δίκαιο  Το δίκαιο είναι « η τέχνη του ορθού και του ίσου » : ius est ars boni et aequi (Celsus, 2 ος αι.
2 ο ΜΑΘΗΜΑ Ο γάμος και το σύμφωνο συμβιώσεως στο πεδίο του ιδιωτικού διεθνούς δικαίου.
Ο οικοσ Πυρήνας της πόλεως (Αριστοτέλης, Πολιτικά)
ΙΚΑΝΟΤΗΤΑ ΓΙΑ ΔΙΚΑΙΟΠΡΑΞΙΑ ΝΟΜΙΚΑ ΠΡΟΣΩΠΑ.  Πολίτες : Διάκριση ηλικίας :  Νήπια (infantes): δεν μπορούν λόγω ηλικίας να μιλήσουν ( έως 7 ετών )  Άνηβοι.
Η θέση της γυναίκας ανά τους αιώνες
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών Τμήμα Νομικής Ιδιωτικό Διεθνές Δίκαιο Καθηγητής Χαράλαμπος Π. Παμπούκης.
ΤΑ ΝΕΑ ΟΡΙΑ ΗΛΙΚΙΑΣ ΣΥΝΤΑΞΙΟΔΟΤΗΣΗΣ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΜΕ ΤΟΥΣ Ν.4336/2015 & 4337/2015.
Bertrand Russel Αν ένα παιδί ζει μέσα στην κριτική: Μαθαίνει να κατακρίνει. Αν ένα παιδί ζει μέσα στην έχθρα: Μαθαίνει να καυγαδίζει. Αν ένα παιδί ζει.
Θέμα: «Η κοινωνική θέση της γυναίκας και η θέση της στη θρησκεία»
Η προσωπική ευθύνη των διοικούντων νομικά πρόσωπα για τα εταιρικά φορολογικά χρέη πριν και μετά τον Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας - Ορισμένα ειδικότερα.
Η γυναίκα ως πολεμικό λάφυρο και ερωμένη στην ομηρική κοινωνία
ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΗΣ ΚΥΡΙΟΤΗΤΑΣ. Προστασία κυριότητας : 3 αγωγές  Διεκδικητική αγωγή  Αρνητική αγωγή  Πουβλικιανή αγωγή.
ΡΩΜΑΪΚΟ ΠΟΛΙΤΕΥΜΑ : ΗΓΕΜΟΝΙΑ - ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑ Από τον Αύγουστο στον Κωνσταντίνο.
ΣΥΣΤΗΜΑ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΟΣ & ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ. Δεδομένα που δεν μπορούμε να αγνοήσουμε!!! άτομα το χρόνο μένουν ανίκανα για εργασία λόγω τροχαίων.
Χαρακτηριστικά διοικητικών πράξεων: Τεκμήριο νομιμότητας Εκτελεστότητα
Δημόσια διοίκηση Διακρίσεις και ταξινομήσεις Αικατερίνη Ν. Ηλιάδου
«Αρχές και Θεσμοί Δικαίου»
Η κορη στο Βυζαντιο «Γυναικός κολακεία ψιθύρισμα όφεως»
ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ
Κωνσταντίνος Δραβίλας Β’1
OI ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ
Οικογενειακό Ρωμαϊκό Δίκαιο Νομική Σχολή, ΕΚΠΑ
Η ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΤΩΝ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΩΝ ΤΕΚΜΗΡΙΩΝ
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ
ΠΡΟΣΩΠΑ, ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ, ΠΕΡΙΟΥΣΙΑ ΣΤΗ ΡΩΜΗ
Διαδικασία και έννομες συνέπειες της άσκησης της εγκατάλειψης
ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ
Ο ιατρός ως πραγματογνώμονας και τεχνικός σύμβουλος στη δίκη
Διαδικασία και έννομες συνέπειες της άσκησης της εγκατάλειψης
5.Πρόσωπα, οικογένεια, περιουσία στην ελληνική αρχαιότητα
Ιδιωτικό Διεθνές Δίκαιο
Ρωμαϊκός Γάμος.
Ερευνητική εργασία Ερευνητική ομάδα: Υπεύθυνη καθηγήτρια:
Ανθρώπινα δικαιώματα.
Η ισότητα των δυο φύλων Η θέση της γυναίκας ιστορικά
«Θεωρία και Δίκαιο Διεθνών Οργανισμών»
ΣΟΥΜΕΡΙΟΙ.
διεθνησ ευθυνη-εννοια, καταλογισμοσ
EΕΥΘΥΝΗ ΜΕΛΩΝ Δ.Σ. – Τι αλλάζει;
ΒΑΘΜΟΙ ΣΥΓΓΕΝΕΙΑΣ – ΤΑΞΕΙΣ ΣΤΗΝ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΚΗ ΔΙΑΔΟΧΗ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Ρωμαϊκός Γάμος

Γάμος sine manu Ήταν ο χαλαρός τύπος γάμου. Ήταν η δεύτερη μορφή ενός νόμιμου ρωμαϊκού γάμου μετά την cum manu. Εν προκειμένω, η γυναίκα δεν εισερχόταν στην οικογένεια του συζύγου της. Η γυναίκα εξακολουθούσε να διατηρεί τις ουσιαστικές νομικές σχέσεις με τη δική της οικογένεια. Εάν η γυναίκα ήταν αυτεξούσια παρέμενε σε αυτό το καθεστώς και μετά τον γάμο. Εάν ήταν υπεξούσια εξακολουθούσε να βρίσκεται υπό την εξουσία του μέχρι τότε εξουσιαστή της. Η περιουσία εξακολουθούσε να της ανήκει.

Παλλακεία α) Μόνιμη σχέση μεταξύ ενός άνδρα και μιας γυναίκας, στους οποίους δεν υφίσταται η γαμική πρόθεση. β) Η παλλακεία δεν δημιουργούσε ηθικό στίγμα. γ) Πολλοί στρατιώτες που υπηρετούσαν στις λεγεώνες διατηρούσαν παλλακές. δ) Η παλλακεία μέχρι και την μετακλασική περίοδο δεν ήταν αποδεκτή νομοθετικά. Επί Αυγούστου, αναγνωρίστηκε η παλλακεία ως έννομη σχέση. Για ποιό λόγο συνέβη αυτό; Επειδή υπήρχαν πολλές απαγορεύσεις επιγαμίας μεταξύ διαφόρων κατηγοριών πολιτών.

Παλλακεία ( συνέχεια) ε)Η παλλακεία κατά τη μετακλασική περίοδο αναγνωρίζεται ως γάμος με μειωμένα αποτελέσματα. στ)Τίθενται προϋποθέσεις αναφορικά με την παλλακή: i)Κατώτατο όριο ηλικίας για την παλλακή ήταν τα δώδεκα έτη ii)Αποκλειόταν η περίπτωση ο σύζυγος να έχει και νόμιμη σύζυγο και παλλακή. iii)Δεν επιτρεπόταν στην παλλακή του πατέρα να γίνει παλλακή του γιού.

Παλλακεία (συνέχεια) Τα τέκνα που γεννιόνταν από σχέση παλλακείας θεωρούνταν ως και την κλασική περίοδο νόθα τέκνα και μη συνδεόμενα με το φυσικό τους πατέρα. Μεταγενέστερα τα τέκνα αυτά καλούνταν πλέον φυσικά τέκνα ( liberi naturales), τα οποία όμως και πάλι δεν υπάγονταν στην πατρική εξουσία του φυσικού τους πατέρα. Επί Ιουστινιανού όμως αναγνωρίστηκαν ορισμένα κληρονομικά δικαιώματα επί της πατρικής περιουσίας του φυσικού πατέρα(1/6 επί της κληρονομίας, εάν δεν υπήρχαν γνήσια τέκνα)

α)Η παροδική σχέση μεταξύ ενός άνδρα και μιας γυναίκας. Πορνεία α)Η παροδική σχέση μεταξύ ενός άνδρα και μιας γυναίκας. β)Ειδικότερα, η παροδική σχέση ελεύθερου Ρωμαίου με άγαμη εκ γενετής ελεύθερη και έντιμη γυναίκα. γ)Η ίδια ανωτέρω σχέση με έγγαμη γυναίκα διωκόταν ποινικά ως μοιχεία.

Μνηστεία Είναι η αμοιβαία υπόσχεση άντρα και γυναίκας ότι θα τελέσουν μεταξύ τους γάμο. Στην αρχαϊκή περίοδο η μνηστεία καταρτιζόταν με αμοιβαίες επερωτήσεις. Για τη μνηστή την πανηγυρική υπόσχεση έδινε ο εξουσιαστής της, εκτός εάν ήταν αυτεξούσια. Ο μνηστήρας έδινε την πανηγυρική υπόσχεση αυτοπροσώπως, εάν όμως ήταν υπεξούσιος με τη συγκατάθεση του πατέρα του. Κατά την προκλασική περίοδο εμφανίζονται και περιπτώσεις κατάρτισης μνηστείας με μονομερή υπόσχεση, χωρίς προηγούμενη ερώτηση.

Μνηστεία ( συνέχεια ) Κατά την κλασική περίοδο η μνηστεία καταρτίζεται άτυπα. Από τη μετακλασική περίοδο εμφανίζονται τάσεις οι οποίες εξαναγκάζουν τα προς μνηστεία πρόσωπα να τελέσουν γάμο. Για το σκοπό αυτό ο μνηστήρας έδινε στη μνηστή αρραβώνα μνηστείας. Από τον αρραβώνα μνηστείας διακρίνεται το δαχτυλίδι της μνηστείας, το οποίο ήταν σιδερένιο και δινόταν από το μνηστήρα στη μνηστή κατά την τέλεση της μνηστείας. Εμφανίστηκε παράλληλα και η υπόσχεση ποινικής ρήτρας η οποία θα κατέπιπτε σε περίπτωση αδικαιολόγητης διάλυσης της μνηστείας.

Προίκα Είναι η περιουσία που δίνεται από τον εξουσιαστή της γυναίκας ή από τρίτο ή από την ίδια προς τον άνδρα με σκοπό την ανακούφιση των βαρών του γάμου. Επειδή η γυναίκα προσερχόμενη στον οίκο του συζύγου της απέκοπτε τους συγγενικούς δεσμούς με την οικογένεια της, έχανε τα κληρονομικά δικαιώματα επί της πατρικής περιουσίας. Ως αντίβαρο, δημιουργήθηκε μια ηθική υποχρέωση του εξουσιαστή της γυναίκας να δίνει ορισμένα περιουσιακά στοιχεία στον άνδρα ως αποζημίωση.

Προϋπόθέσεις προίκας Η προίκα προϋπέθετε πως υπήρχε έγκυρος γάμος. Ήταν δυνατή η σύσταση της προίκας και πριν την τέλεση του γάμου υπό την αναβλητική αίρεση ότι ο γάμος θα τελεστεί. Σε μια τέτοια περίπτωση όμως ο άνδρας γινόταν κύριος της προίκας όταν πληρωνόταν η αίρεση, δηλαδή όταν τελούνταν ο γάμος.

Σύσταση της προίκας α) Με δόση. Δηλαδή μεταβιβαζόταν το καθένα από τα περιουσιακά στοιχεία της προίκας από τον εξουσιαστή της γυναίκας προς τον σύζυγο της υπεξουσίας. β) Με πανηγυρική επαγγελία. Αποτελούσε ειδική μονομερή δικαιοπραξία καταρτιζόμενη με πανηγυρικά λόγια, η οποία δημιουργούσε υποχρέωση εκείνου που έκανε την επαγγελία να συστήσει την προίκα. γ) Με πανηγυρική υπόσχεση. Αυτή γινόταν με επερώτηση.

Προίκα Προικολήπτης ήταν ο άνδρας προσωπικά έστω και εάν ήταν υπεξούσιος. Ενώ διαρκούσε ο γάμος, ο άνδρας παρέμενε μεν κύριος της προίκας και αποκτούσε τους καρπούς της. Προοδευτικά, όμως, η κυριότητά του επί της προίκας υποβαλλόταν σε περιορισμούς που σκοπό είχαν τη διατήρηση της προίκας για χάρη της γυναίκας. Έτσι ο άνδρας ευθυνόταν ως προς τα προικώα τόσο για δόλο όσο και για αμέλεια. Εάν γινόταν διατίμηση των προικώων, ο άνδρας ευθυνόταν διαζευκτικά είτε για τα προικώα αυτούσια, είτε για τη διατίμηση αυτών ακόμη και σε περίπτωση απώλειας ή βλάβης αυτών από τυχαίο γεγονός.

Επιστροφή των προικώων Εάν είχε συμφωνηθεί πως σε περίπτωση λύσεως του γάμου έπρεπε η προίκα να αποδοθεί στη γυναίκα, τότε παρεχόταν αγωγή στη σύζυγο να διεκδικήσει την επιστροφή της προίκας. Εάν δεν υπήρχε τέτοια συμφωνία, παρεχόταν μια ειδική αγωγή στη σύζυγο προς διεκδίκηση της προίκας. Η εν λόγω αγωγή βασιζόταν στην καλή πίστη. Εάν ο γάμος λυνόταν με διαζύγιο ο άνδρας μπορούσε να παρακρατήσει τα εξής στοιχεία:

Επιστροφή προικώων(συνέχεια) 1)παρακράτηση λόγω τέκνων(1/6 για κάθε τέκνο έως το μισό της προίκας) 2)παρακράτηση λόγω δαπανών (αναγκαίες και ωφέλιμες-όχι πολυτελείς) 3)λόγω ηθών(αν το διαζύγιο ήταν λόγω μοιχείας τότε έπαιρνε το 1/6) Η απόδοση της προίκας γινόταν αμέσως μετά τη λύση του γάμου.

Προγαμιαία δωρεά Μεταξύ των συζύγων απαγορεύονταν οι δωρεές. Όμως στο πλαίσιο αυτής της απαγόρευσης δεν εντάσσονταν τα δώρα του μνηστήρα προς τη μνηστή του ή εκείνα που γίνονται μεν μετά τον γάμο αλλά σύμφωνα με υπόσχεση η οποία είχε δοθεί πριν τον γάμο. Οι δωρεές αυτές καλούνταν προγαμιαίες.

Παράφερνα Περιουσιακά στοιχεία τα οποία δεν περιλαμβάνονταν στην προίκα της γυναίκας, η οποία ήρθε σε ελεύθερο γάμο. Η γυναίκα συνήθιζε να εισφέρει αυτά τα περιουσιακά στοιχεία τα οποία όμως έπρεπε να καταγραφούν και να διατιμηθούν. Τα παράφερνα ήταν συνήθως κινητά πράγματα(π.χ κοσμήματα, σκεύη, μετρητά)

Λύση του γάμου Τέσσερις ήταν οι τρόποι λύσεως του γάμου: α) Αφάνεια β)Capitis deminutio maxima ή media γ)Διαζύγιο δ)Θάνατος

Αφάνεια Ήταν η απουσία ενός εκ των συζύγων χωρίς να υπάρχουν ειδήσεις για την τύχη του, ώστε να θεωρείται ιδιαιτέρως πιθανός ο θάνατός του. Λυνόταν ο γάμος επειδή έλειπε το στοιχείο της πραγματικής συμβίωσης.

Capitis deminutio maxima-media Η απώλεια της ιδιότητας του Ρωμαίου πολίτη επέφερε τη λύση του γάμου. Η λύση του γάμου επέφερε και την άρση της εξουσίας επάνω στη γυναίκα σε περίπτωση αυστηρού γάμου. Postliminium.

Διαζύγιο Εάν ο γάμος ήταν αυστηρός, μόνο ο σύζυγος ή ο εξουσιαστής αυτού μπορούσαν να λύσουν τον γάμο, όχι όμως και η σύζυγος ή ο πρώην εξουσιαστής της. Η απεριόριστη εξουσία του συζύγου περιοριζόταν στην πράξη από τον έλεγχο των ηθών εκ μέρους των Κηνσόρων αλλά και από την υποχρέωση του συζύγου να συγκαλεί οικογενειακό συμβούλιο. Λόγοι διάζευξης υπέρ του συζύγου αναγνωρίζονταν μόνο οι βαριές ηθικές παραβάσεις της συζύγου, όπως η μοιχεία.

Διαζύγιο(συνέχεια) Το 227 π.Χ απαντάται περίπτωση λύσεως του γάμου λόγω ατεκνίας της γυναίκας. Στην περίπτωση του χαλαρού γάμου, η λύση ήταν δυνατή με μονομερή δήλωση τόσο του άνδρα όσο και της γυναίκας ή του εξουσιαστή αυτών. Συνήθως, η δήλωση για το διαζύγιο γινόταν προφορικά με άγγελο. Ο ελεύθερος γάμος συνήθως λυνόταν άτυπα με την τέλεση ενός νέου γάμου. Υπήρχε όμως και το συναινετικό διαζύγιο.

Διαζύγιο(συνέχεια) Από την κλασική περίοδο, το δικαίωμα της γυναίκας να λύσει με μονομερή δήλωση το γάμο της επεκτάθηκε και στους αυστηρούς γάμους. Συνεπώς, επικράτησε η αρχή της ελεύθερης διάλυσης των γάμων. Χαρακτηρίστηκε ως άκυρη η συμφωνία με την οποία αποκλείεται η διάζευξη. Σε περίπτωση αυστηρού γάμου, έπρεπε να πραγματοποιηθεί και άρση της εξουσίας του άνδρα ή του εξουσιαστή αυτού επάνω στη γυναίκα.

Διαζύγιο (επί Ιουστινιανού) Τα διαζύγια διακρίνονται σε: α)Υπαίτια β) Αναίτια (Μη υπαίτια) γ) Δίχως λόγο

Υπαίτιοι λόγοι Υπέρ του άνδρα: Εσχάτη προδοσία της γυναίκας Μοιχεία της γυναίκας που αποδείχθηκε δικαστικά Επιβουλή της ζωής του άνδρα Επιλήψιμη διαγωγή της γυναίκας Υπέρ της γυναίκας: Εσχάτη προδοσία του άνδρα Απόπειρα έκδοσης της γυναίκας σε πορνεία Ψευδής καταμήνυση της γυναίκας για μοιχεία Επιμονή στη διατήρηση της παλλακής

Αναίτιοι λόγοι Η επιλογή της μοναχικής ζωής Ανικανότητα για συνουσία που διαρκούσε τρία έτη από την τέλεση του γάμου.

Διαζύγιο χωρίς λόγο Ήταν δυνατή η εν λόγω διάζευξη αλλά επέφερε επιζήμιες περιουσιακές συνέπειες και άλλες ποινές κατά εκείνου που έλυνε τον γάμο με αυτόν τον τρόπο(π.χ ισόβιο κλείσιμο της γυναίκας σε μονή, αργότερα και του συζύγου) Αργότερα, ο Ιουστινιανός όρισε ακυρότητα της μονομερούς δήλωσης διαζυγίου που γίνεται χωρίς να συντρέχει ένας από τους παραπάνω λόγους.