ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ Ι

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Ιστορία και Θεολογία των Εκκλησιαστικών Ύμνων Ενότητα 2: Η πρώτη περίοδος της εκκλησιαστικής υμνογραφίας (Α´ - Δ´αι.) Γεώργιος Φίλιας Θεολογική Σχολή Τμήμα.
Advertisements

Εορτολογία Ενότητα 2: Η εορτή του Πάσχα Γεώργιος Φίλιας Θεολογική Σχολή Τμήμα Κοινωνικής Θεολογίας.
Ιστορία και Θεολογία των Εκκλησιαστικών Ύμνων
Όνομα Καθηγητή: Χρήστος Τερέζης
Ποιοτική μεθοδολογία έρευνας στη Διδακτική των Μαθηματικών
Ανάπτυξη ηλεκτρονικών μαθημάτων στην πλατφόρμα Open eClass
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Πρακτική Άσκηση σε σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
Εορτολογία Ενότητα 3: Η Εορτή των Χριστουγέννων και Θεοφανείων
Εορτολογία Ενότητα 8: Οι Εορτές των Αγίων Γεώργιος Φίλιας
Ενότητα 9: Ο Χειμώνας Διδάσκουσα: Βασιλική Φωτοπούλου
ΚΟΙΝΟΤΙΚΗ ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΗ Ι
Εορτολογία Ενότητα 4: Οι Εορτές της Αναλήψεως και της Πεντηκοστής
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Εξέλιξη των ιδεών στις Φυσικές Επιστήμες
Νεοελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Άσκηση στο νερό και τρίτη ηλικία
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής
Kant: Ηθική Φιλοσοφία Ενότητα 1η:Αγαθή Βούληση Παύλος Κόντος
Πρακτική Άσκηση σε σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Ο Πλάτων και ο Αριστοτέλης για την ψυχή
Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Σπουδών Τμήμα Φιλοσοφίας
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Τμήμα Κοινωνικής Θεολογίας
Διδακτική των εικαστικών τεχνών Ενότητα 2
Ενότητα 5: Συναισθήματα θετικά και δυσάρεστα
ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΤΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ Ενότητα 8: Το Σύνταγμα του 1975: τα μέρη του και το περιεχόμενό του Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής Σχολή Ανθρωπιστικών.
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Εισαγωγή στις Επιστήμες της Αγωγής
ΠΕΤΡΟΛΟΓΙΑ ΜΑΓΜΑΤΙΚΩΝ & ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΜΕΝΩΝ ΠΕΤΡΩΜΑΤΩΝ
Εισαγωγή στις Επιστήμες της Αγωγής
Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό
Έννοιες Φυσικών Επιστημών Ι
ΠΕΤΡΟΛΟΓΙΑ ΜΑΓΜΑΤΙΚΩΝ & ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΜΕΝΩΝ ΠΕΤΡΩΜΑΤΩΝ
Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Σπουδών Τμήμα Φιλοσοφίας
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Ο Πλάτων και ο Αριστοτέλης για την ψυχή
Όνομα Καθηγητή: Χρήστος Τερέζης
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Ανάπτυξη ηλεκτρονικών μαθημάτων στην πλατφόρμα Open eClass
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Ιστορία και Θεολογία των Εκκλησιαστικών Ύμνων
Ανάπτυξη ηλεκτρονικών μαθημάτων στην πλατφόρμα Open eClass
Ο Πλάτων και ο Αριστοτέλης για την ψυχή
Ανάπτυξη ηλεκτρονικών μαθημάτων στην πλατφόρμα Open eClass
Διδακτική των εικαστικών τεχνών Ενότητα 2
Ο Πλάτων και ο Αριστοτέλης για την ψυχή
Ιστορία και Θεολογία των Εκκλησιαστικών Ύμνων
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 3: Το παράδειγμα της Τρέισι Λάτιμερ (συνέχεια) Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών.
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 9 (PART B): Σχέση Ηθικής και Δικαιοσύνης
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 8 (PART A): Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη και Επιχειρείν Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών.
Διδακτική Μαθηματικών ΙΙ
Ανάπτυξη ηλεκτρονικών μαθημάτων στην πλατφόρμα Open eClass
Ανάπτυξη ηλεκτρονικών μαθημάτων στην πλατφόρμα Open eClass
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Ανάπτυξη ηλεκτρονικών μαθημάτων στην πλατφόρμα Open eClass
Ανάπτυξη ηλεκτρονικών μαθημάτων στην πλατφόρμα Open eClass
Μεθοδολογία των Επιστημών του Ανθρώπου: Στατιστική
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ Ι Ενότητα 3: Κοινωνικοπολιτισμικές θεωρήσεις κατασκευής της γνώσης Γιώργος Ψυχάρης Σχολή Θετικών επιστημών Τμήμα Μαθηματικό

ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ I Γιώργος Ψυχάρης

ΘΕΩΡΙΑ ΤΟΥ VYGOTSKY Mάθηση: Εισαγωγή σε μια προϋπάρχουσα κουλτούρα Διαμεσολάβηση από ιστορικά και κοινωνικά διαμορφωμένα συστήματα συμβολικών αναπαραστάσεων (εργαλεία) Γλώσσα: νοητικό εργαλείο οικοδόμηση της σκέψης κατανόηση του κόσμου διαμόρφωση ταυτότητας

Σκέψη και γλώσσα (1/2) Η γλώσσα δεν εκφράζει ‘έτοιμα’ νοήματα “Κατά την οικειοποίηση μιας καινούριας λέξης [λ.χ. από ένα παιδί] η εξελικτική διαδικασία της συγκεκριμένης έννοιας δεν τελειώνει, αλλά μόλις αρχίζει” (Vygotsky) Η γλώσσα δεν εκφράζει ‘έτοιμα’ νοήματα H γλώσσα δεν εκφράζει μόνο αλλά καθοδηγεί τη σκέψη (Luria) Τα νοήματα γεννιούνται και διαμορφώνονται μέσω της γλώσσας Αμοιβαία αλληλεπίδραση σκέψης και γλώσσας

Σκέψη και γλώσσα (2/2) Χρήση της γλώσσας: Εσωτερικά – εξωτερικά Εσωτερικός μονόλογος Μαθηματικά νοήματα “Μια οικογένεια έχει να διανύσει με το αυτοκίνητό της 261 μίλια για να πάει από το Λονδίνο στο Leeds. Μετά από 87 μίλια η οικογένεια σταματάει για φαγητό. Πόσα μίλια έχει ακόμη να διανύσει;” (CSMS-Child Methods in Secondary Mathematics). Απάντηση: 174 Πράξη: 87+261

Διαμεσολάβηση Αντικείμενο των νοητικών λειτουργιών: νοητικές αναπαραστάσεις Σημεία (ή σήματα) και εργαλεία Θεωρία (γνώση, νόηση, έννοια)–Πράξη (πρακτική) Διαλεκτική σχέση Σημειωτική διαμεσολάβηση Λειτουργία εργαλείων: Εξωτερικά ( ολοκλήρωση στόχου) Εσωτερικά ( απόκτηση ελέγχου)

Εσωτερίκευση (1/2) Η εσωτερίκευση είναι η ατομική πρόσκτηση πολιτισμικών σημείων (σημάτων) ή εργαλείων και σχέσεων κατά τη οποία το παιδί δεν χρειάζεται την ανάγκη των εξωτερικών διαμεσολαβήσεων αφού τα νέα επίπεδα δραστηριοτήτων που επιτυγχάνει μέσω της χρήσης σημείων/εργαλείων γίνονται μέρος της εσωτερικής, εγκεφαλικής και νοητικής του οργάνωσης. Γνωστική αυτοδιαχείριση Μετασχηματιστική ιδιότητα των σημείων (σημάτων)

Διαμεσολαβημένη δραστηριότητα Εσωτερίκευση (2/2) Εργαλείο Ψυχολογικό εργαλείο Σχήμα διαμεσολαβημένης δραστηριότητας Διαμεσολαβημένη δραστηριότητα Σημείο Εργαλείο

Ζώνη Επικείμενης Ανάπτυξης (ΖΕΑ) (1/3) Επίπεδο πραγματικής ανάπτυξης (actual developmental level) - Επίπεδο επικείμενης ανάπτυξης (level of potential development) Η ΖΕΑ αναφέρεται στην απόσταση μεταξύ του κατεχόμενου επιπέδου ανάπτυξης σε μια γνωστική περιοχή (οπότε το άτομο μπορεί να λειτουργεί επιλύοντας προβλήματα μόνο του) και του επιπέδου εκείνου στο οποίο το άτομο είναι εν δυνάμει σε θέση να αναπτυχθεί επιλύοντας προβλήματα με την καθοδήγηση και συνεργασία έμπειρων ενηλίκων ή συνεργατών.

Ζώνη Επικείμενης Ανάπτυξης (ΖΕΑ) (2/3) Πεδίο δραστηριοποίησης – Δυναμική έννοια Υποστηρικτικό πλαίσιο: Σκαλωσιά (scaffold) Διδακτική πράξη στο σχολείο: καθημερινή και επιστημονική γνώση νοηματοδοτημένες δραστηριότητες κατασκευή νοημάτων από το μαθητή Πολιτισμικά νοήματα (ιστορία ανθρώπινης κοινωνίας) Προσωπικά νοήματα (προσωπική αξία σε δράση, στόχους, προσωπικά κίνητρα σε μια δραστηριότητα)

Ζώνη Επικείμενης Ανάπτυξης (ΖΕΑ) (3/3) Τρία επίπεδα προσδιορισμού της ΖΕΑ Ατομικό επίπεδο Επίπεδο του πολιτισμικού περιβάλλοντος Προσωπικά νοήματα, Θεσμικά νοήματα Ευρύτερο κοινωνικό επίπεδο Koινωνική πράξη, καθημερινή ζωή

Παιδαγωγικές προεκτάσεις της θεωρίας του Vygotsky Διαμεσολαβητικός ρόλος του δασκάλου Η διδασκαλία ως πλαίσιο στήριξης (scaffolding) Η έννοια της γνωστικής μαθητείας Καθοδηγούμενη συμμετοχή, Συνεργατική μάθηση, Καθοδηγούμενη ανακάλυψη κ.λπ. Η έννοια της διαπραγμάτευσης Η έννοια του μαθησιακού περιβάλλοντος

H συμβολή της θεωρίας του Vygotsky στο σχεδιασμό μαθησιακών περιβαλλόντων (1/2) Χαρακτηριστικά μαθησιακών περιβαλλόντων Εκπαιδευτικές δραστηριότητες με βάση αυθεντικά πλαίσια Καταστάσεις που προάγουν τη μάθηση με ενεργό συμμετοχή Συνεργατική επίλυση προβλημάτων Εργαλεία που υποστηρίζουν την αλληλεπίδραση

H συμβολή της θεωρίας του Vygotsky στο σχεδιασμό μαθησιακών περιβαλλόντων (2/2) Μέσα έκφρασης και πειραματισμού Κοινότητες μάθησης και κοινότητες πρακτικής Νέες μαθησιακές πρακτικές (αναστοχαστικήδραστηριότητα) Έμφαση στη διαδικασία και όχι μόνο στο αποτέλεσμα

Βιβλία του Vygotsky στα ελληνικά Vygotsky, L. (1988) Σκέψη και Γλώσσα, Εκδ. Γνώση, Αθήνα. Vygotsky, L. (1997) Noυς στην Κοινωνία, Εκδ. Gutenberg, Αθήνα.

Τέλος Ενότητας

Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στo πλαίσιo του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο Πανεπιστήμιο Αθηνών» έχει χρηματοδοτήσει μόνο την αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.

Σημειώματα

Σημείωμα Αναφοράς Copyright Εθνικόν και Καποδιστριακόν Πανεπιστήμιον Αθηνών, Γιώργος Ψυχάρης 2014. Γιώργος Ψυχάρης. «Διδακτική Μαθηματικών Ι. Κοινωνικοπολιτισμικές θεωρήσεις κατασκευής της γνώσης». Έκδοση: 1.0. Αθήνα 2014. Διαθέσιμο από τη δικτυακή διεύθυνση: http://opencourses.uoa.gr/courses/MATH307.

Σημείωμα Αδειοδότησης Το παρόν υλικό διατίθεται με τους όρους της άδειας χρήσης Creative Commons Αναφορά, Μη Εμπορική Χρήση Παρόμοια Διανομή 4.0 [1] ή μεταγενέστερη, Διεθνής Έκδοση. Εξαιρούνται τα αυτοτελή έργα τρίτων π.χ. φωτογραφίες, διαγράμματα κ.λ.π., τα οποία εμπεριέχονται σε αυτό και τα οποία αναφέρονται μαζί με τους όρους χρήσης τους στο «Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων». [1] http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ Ως Μη Εμπορική ορίζεται η χρήση: που δεν περιλαμβάνει άμεσο ή έμμεσο οικονομικό όφελος από την χρήση του έργου, για το διανομέα του έργου και αδειοδόχο που δεν περιλαμβάνει οικονομική συναλλαγή ως προϋπόθεση για τη χρήση ή πρόσβαση στο έργο που δεν προσπορίζει στο διανομέα του έργου και αδειοδόχο έμμεσο οικονομικό όφελος (π.χ. διαφημίσεις) από την προβολή του έργου σε διαδικτυακό τόπο Ο δικαιούχος μπορεί να παρέχει στον αδειοδόχο ξεχωριστή άδεια να χρησιμοποιεί το έργο για εμπορική χρήση, εφόσον αυτό του ζητηθεί.

Διατήρηση Σημειωμάτων Οποιαδήποτε αναπαραγωγή ή διασκευή του υλικού θα πρέπει να συμπεριλαμβάνει: το Σημείωμα Αναφοράς το Σημείωμα Αδειοδότησης τη δήλωση Διατήρησης Σημειωμάτων το Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων (εφόσον υπάρχει) μαζί με τους συνοδευόμενους υπερσυνδέσμους.