Χρόνος καί αἰωνιότητα στόν Πλωτῖνο Ενότητα 7η: Χρόνος Ι Ελένη Περδικούρη Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Σπουδών Τμήμα Φιλοσοφίας.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Τέλος Ενότητας.
Advertisements

Η ανοσοαποτύπωση ως επιβεβαιωτική μέθοδος
Σχεδίαση Ολοκληρωμένων Κυκλωμάτων
Ενότητα 8: Μιλάμε για το θέατρο
ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΤΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ Ενότητα 1: Εισαγωγή στην έννοια της Φιλοσοφίας του Δικαίου Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών.
Τεχνολογία οφθαλμικών φακών Ι (Ε) Ενότητα 5: Έγχρωμοι φακοί Θεμιστοκλής Γιαλελής, Οπτικός, MSc, PhD candidate ΕΔΙΠ του τμήματος Οπτικής και Οπτομετρίας.
Εισαγωγή στην Ψυχολογία Ενότητα 2:Τομείς Έρευνας της Σύγχρονης Ψυχολογίας Διδάσκουσα: Ειρήνη Σκοπελίτη Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην.
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ ΤΗΣ ΡΥΠΑΝΣΗΣ
Όνομα Καθηγητή: Χρήστος Τερέζης
Άλλες μορφές νευρώσεων
Ενότητα 12: Πάσχα Διδάσκουσα: Βασιλική Φωτοπούλου
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Υπολογιστική Γεωμετρία και Εφαρμογές στις ΒΧΔ
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Ενότητα 4 (part B) : Ιατρική ηθική
Φιλοσοφία της Ιστορίας και του Πολιτισμού
Kant: Ηθική Φιλοσοφία Ενότητες 9η : Η 2η εκδοχή της κατηγορικής προστακτικής Παύλος Κόντος Σχολή Ανθρωπιστικών & Κοινωνικών Επιστημών Τμήμα Φιλοσοφίας.
Εισαγωγή στους Η/Υ Ενότητα 9: Μετατροπές και πράξεις στους Η/Υ
Χρόνος καί αἰωνιότητα στόν Πλωτῖνο Ενότητα 8η: Κριτική των Πρότερων Θεωριών Περί Χρόνου Ι Ελένη Περδικούρη Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Σπουδών.
Χρόνος καί αἰωνιότητα στόν Πλωτῖνο Ενότητα 12η: Ολοκλήρωση της Πραγματείας Περὶ αἰῶνος καὶ χρόνου Ελένη Περδικούρη Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών.
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 2: Βιοτικές κρίσεις και ηθικά επιχειρήματα (part B) Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών.
Όνομα Καθηγητή: Χρήστος Τερέζης
Ενότητα 6: Μιλάμε για την 28η Οκτωβρίου 1940
ΠΡΟΤΥΠΟ ΕΛΟΤ EN ISO 3251 Ζύγιση μάζας υγρού μελανιού (m1 g)
Σχολή Ανθρωπιστικών & Κοινωνικών Επιστημών
Ενότητα 13 Αξιολόγηση μαθήματος και διδάσκοντος από την εφαρμογή της Μονάδας Ολικής Ποιότητας (ΜΟΔΙΠ) του ΤΕΙ Αθήνας Αξιολόγηση του μαθήματος Αξιολόγηση.
Άσκηση 9 (1 από 2) Ανακαλύψτε στο χάρτη σας μερικά χαρτογραφικά αντικείμενα που να ανήκουν στις παρακάτω κατηγορίες : φυσικά, τεχνητές κατασκευές, αφηρημένα.
Νεότερη Ηθική Φιλοσοφία
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Όνομα Καθηγητή: Χρήστος Τερέζης
Φιλοσοφία της Ιστορίας και του Πολιτισμού
Ο Πλάτων και ο Αριστοτέλης για την ψυχή
Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Σπουδών Τμήμα Φιλοσοφίας
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία
Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Σπουδών Τμήμα Φιλοσοφίας
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 9 (PART A): Σχέση Ηθικής και Δικαιοσύνης
Τοπολογικές σχέσεις 1/3 Βρείτε και περιγράψτε τις τοπολογικές σχέσεις σύμφωνα με τους (Pantazis, Donnay 1996) για τα παρακάτω γεω-γραφικά αντικείμενα:
ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΤΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ Ενότητα 12: Δικαστής και διαδικασίας δίκης
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία
Προσχολική Παιδαγωγική
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Εικαστικές συνθέσεις - Χρώμα στο χώρο
Ενότητα 11: Επίλυση Προβλημάτων
Εισαγωγή στις εικαστικές τέχνες
Εισαγωγή στους Η/Υ Ενότητα 1: Εισαγωγή στους Η/Υ Ιωάννης Σταματίου
Νεότερη Ηθική Φιλοσοφία
Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Σπουδών Τμήμα Φιλοσοφίας
Λιθογραφία – Όφσετ (Θ) Ενότητα 8.2: Εκτυπωτική Διαδικασία Μηχανής
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Διδακτική της Πληροφορικής
Εισαγωγή στους Η/Υ Ενότητα 12: Το διάγραμμα ροής και η λειτουργία του
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 5 (part A): Ηθική αρχών και ηθική ωφέλειας
Τηλεοπτική και Ραδιοφωνική Παραγωγή
Όνομα Καθηγητή: Χρήστος Τερέζης
Ενότητα 4 (part A) : Ιατρική ηθική
Ειδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων -E
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Αισθητική Σώματος Ι (Ε)
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Μυθος και Τελετουργία στην Αρχαία Ελλάδα
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 5 (part B): Ηθική αρχών και ηθική ωφέλειας
Γενικὴ Ἐκκλησιαστικὴ Ἱστορία Α´
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 6 (part A): Όταν τα άτομα δεν είναι σε θέση να λάβουν αποφάσεις για τον εαυτό τους Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής.
Ενότητα 1: ……………….. Όνομα Επώνυμο Τμήμα __
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Χρόνος καί αἰωνιότητα στόν Πλωτῖνο Ενότητα 7η: Χρόνος Ι Ελένη Περδικούρη Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Σπουδών Τμήμα Φιλοσοφίας

Σκοπός ενότητας Διεξοδική μελέτη και ολοκλήρωση του 7ου κεφαλαίου της πραγματείας του Πλωτίνου Περί αἰώνος καί χρόνου ΙΙΙ 7 [45] 7. Ο Πλωτῖνος εκκινεί τη διερεύνηση της αποσαφήνισης της έννοιας του χρόνου.

Είναι ο χρόνος κάτι που ανήκει στον αἰσθητό κόσμο; ΙΙΙ 7 [45] 7. Δεν είναι κοσμολογική η αντίληψη του χρόνου για τον Πλωτῖνο, και αυτό συμβαίνει για πρώτη φορά στην αρχαία σκέψη, είναι ὀντολογική και θα δούμε ότι ο χρόνος συνδέεται με την Ψυχή και ο αἰσθητός κόσμος είναι κάτι που ανήκει στον χρόνο αντί να πούμε ότι ο χρόνος ανήκει στον αἰσθητό κόσμο. ἐφαπτομένοις

περί ἀλλοτρίων (ΙΙΙ 7 [45] 7. 2) περί ἀλλοτρίων (ΙΙΙ 7 [45] 7. 2) Τι είδους συγγένεια είναι αυτή η οποία συνίσταται στην ομοιότητα ανάμεσα στο γνωστικό υποκείμενο και στο γνωστικό αντικείμενο;

VI 8 [39] Περὶ τοῦ ἑκουσίου καὶ θελήματος τοῦ ἑνός Η συγγένειά μας με την αἰωνιότητα βρίσκεται στη δυνατότητα που έχει ο ἑαυτός μας ν' αλλάξει επίπεδο, να αναχθεί μέσω της φιλοσοφίας από το επίπεδο της ἐξωτερικότητας σε ένα επίπεδο ἐσωτερικότητας και στην πρόσβαση στις ἀρχές.

«Τίς γὰρ ἂν σύνεσις γένοιτο μὴ ἐφαπτομένοις;» ἐφάπτεσθαι θιγγάνειν – θίξις Ο Πλωτῖνος θα πει ότι στην αισθητηριακή αντίληψη είναι σα να παρεμβάλλεται ένα παραβάν ανάμεσα σε μένα και στο πράγμα, μπορώ να γνωρίσω ένα κομμάτι μόνο του πράγματος. Στη νόηση δεν έχω κάτι τέτοιο, γιατί η νόηση είναι ένα είδος επαφής, δε μεσολαβείται, έτσι όπως το κατανοεί ο Πλωτῖνος, από παράσταση, είναι εσωτερικό στη νόηση. Εξ ου και η ανάγκη τα αντικείμενα του Νοῦ να είναι εσωτερικά στον Νοῦ.

Η διήγηση για τον χρόνο συνεχίζεται… Αυτό όμως δεν είναι επαρκές για να δούμε τι είναι ο χρόνος, οπότε θα συνεχιστεί η διήγηση και θα μάς δείξει πώς ο χρόνος προκύπτει από την αἰωνιότητα. Και αυτό θα μάς δείξει ο Πλωτῖνος, γιατί μπορούμε να έχουμε σύνεση του χρόνου, γιατί εφόσον έχουμε ορίσει την αἰωνιότητα ως τη ζωή του Νοῦ και η Ψυχή αυτό που προκύπτει από τη ζωή του Νοῦ, τότε θα καταλάβουμε ότι εμείς μετέχουμε ταυτόχρονα και στην αἰωνιότητα ως νοητικά ὄντα μέσω της Ψυχῆς και στον χρόνο, εφόσον ο χρόνος είναι αυτό που είναι η ζωή της Ψυχῆς. Θεωρείται, πάντως, ότι ο Πλωτῖνος θέλει να παραγάγει τον αἰσθητό κόσμο σε γενικές γραμμές, τον χώρο τον ίδιο από τον χρόνο! Προσπαθεί να κάνει τον χώρο τροπικότητα του χρόνου, ο χώρος είναι συνάρτηση του χρόνου.

Θεωρίες περί χρόνου

Υποκατηγορίες των θεωριών περί χρόνου

Ο χρόνος μάς παρουσιάζεται σχετικός με την κίνηση, αλλά δεν είναι αυτή η φύση του Ο χρόνος δε μάς ενδιαφέρει μόνο ως φυσικό μέγεθος, μάς ενδιαφέρει αλλιώς. Αλλά προφανώς αυτό έχει να κάνει με το γεγονός ότι ο Πλωτῖνος είναι αυτός ο οποίος πρώτος εισάγει ή θεματοποιεί τόσο καλά την έννοια του ὑποκειμένου, την έννοια του ἑαυτοῦ, την έννοια της αὐτοσυνειδησίας και φαίνεται όλο αυτό να συνδέεται με τον χρόνο.

Εικόνες – Πηγές: (1) Εικόνα 1 – Ο Einstein και η Θεωρία της Σχετικότητας στον πίνακα. http://www.pbs.org/deepspace/timeline/tl17.html (2) Εικόνα 2 – Ο Stephen Hawking και το Μικρό Χρονικό του Χρόνου. http://www.amazon.com/Brief-History-Time-Stephen-Hawking/dp/0553380168 (3) Εικόνα 3 – Ο Husserl συνομιλεί με τον Heidegger. http://www.hyperorg.com/blogger/2013/08/12/when-husserl-met-heidegger/ (4) Εικόνα 4 – Ο T. S. Eliot διαβάζει τα Κουαρτέτα του. Εικόνα στιγμιότυπου video: https://www.youtube.com/watch?v=Ga8tQrG4ZSw (5) Εικόνα 5 – Σκίτσο του Marcel Proust. http://www.haaretz.com/life/books/.premium-1.642742 (6) Εικόνα 6 – Γραμμένη χειρόγραφα η αρχή της Ὀδυσσείας του Ὁμήρου από τον James Joyce σε σχεδιάγραμμα για τον δικό του Οδυσσέα. http://www.openculture.com/2013/02/james_joyces_drawing_of_leopold_bloom_the_story_behind_the_sketch.html (7) Εικόνα 7 – Από το εξώφυλλο από το Μαγικό Βουνό του Thomas Mann. http://www.readliterature.com/BC_magicmountain.htm

Σύμβολα: Bullets: http://www.gutenberg.org/files/17330/17330-h/ 17330 -h.htm#linkC2HCH0002

Τέλος ενότητας

Σημείωμα Αναφοράς Copyright Πανεπιστήμιο Πατρών, Ελένη Περδικούρη, 2015. «Χρόνος και Αιωνιότητα στον Πλωτίνο». Έκδοση: 1.0. Πάτρα 2015. Διαθέσιμο από τη δικτυακή διεύθυνση: eclass.upatras.gr/courses/PHIL1905

Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στo πλαίσιο του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο Πανεπιστήμιο Αθηνών» έχει χρηματοδοτήσει μόνο την αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.

Σημείωμα Αδειοδότησης Το παρόν υλικό διατίθεται με τους όρους της άδειας χρήσης Creative Commons Αναφορά, Μη Εμπορική Χρήση Παρόμοια Διανομή 4.0 [1] ή μεταγενέστερη, Διεθνής Έκδοση. Εξαιρούνται τα αυτοτελή έργα τρίτων π.χ. φωτογραφίες, διαγράμματα κ.λ.π., τα οποία εμπεριέχονται σε αυτό και τα οποία αναφέρονται μαζί με τους όρους χρήσης τους στο «Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων». [1] http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ Ως Μη Εμπορική ορίζεται η χρήση: που δεν περιλαμβάνει άμεσο ή έμμεσο οικονομικό όφελος από την χρήση του έργου, για το διανομέα του έργου και αδειοδόχο που δεν περιλαμβάνει οικονομική συναλλαγή ως προϋπόθεση για τη χρήση ή πρόσβαση στο έργο που δεν προσπορίζει στο διανομέα του έργου και αδειοδόχο έμμεσο οικονομικό όφελος (π.χ. διαφημίσεις) από την προβολή του έργου σε διαδικτυακό τόπο Ο δικαιούχος μπορεί να παρέχει στον αδειοδόχο ξεχωριστή άδεια να χρησιμοποιεί το έργο για εμπορική χρήση, εφόσον αυτό του ζητηθεί.