Έρευνα στη Διδακτική των Μαθηματικών και Διδακτική Πράξη

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Τέλος Ενότητας.
Advertisements

Η ανοσοαποτύπωση ως επιβεβαιωτική μέθοδος
Καμπυλότητα Φακού P c
Σχεδίαση Ολοκληρωμένων Κυκλωμάτων
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση Ενότητα 2.1: Μυθολογία Αγγελική Γιαννικοπούλου Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία.
Zωολογία Ι Ενότητα 19: Εχινόδερμα Εργαστηριακή Άσκηση: Συστηματική Εχινοδέρμων Κυρίτση – Κρικώνη Βασιλική, ΕΔΙΠ Σχολή Θετικών Επιστημών Τμήμα Βιολογίας.
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση Ενότητα 2.1: Μυθολογία Αγγελική Γιαννικοπούλου Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία.
Τεχνολογία οφθαλμικών φακών Ι (Ε) Ενότητα 5: Έγχρωμοι φακοί Θεμιστοκλής Γιαλελής, Οπτικός, MSc, PhD candidate ΕΔΙΠ του τμήματος Οπτικής και Οπτομετρίας.
Κανόνες Ασφαλείας Εργοταξίων
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ ΤΗΣ ΡΥΠΑΝΣΗΣ
Άλλες μορφές νευρώσεων
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Υπολογιστική Γεωμετρία και Εφαρμογές στις ΒΧΔ
Έρευνα στη Διδακτική των Μαθηματικών και Διδακτική Πράξη
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Πρακτική Άσκηση σε σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
Φιλοσοφία της Ιστορίας και του Πολιτισμού
Ενότητα 10: Καμπύλες κόστους
Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ιονίων Νήσων
ΠΡΟΤΥΠΟ ΕΛΟΤ EN ISO 3251 Ζύγιση μάζας υγρού μελανιού (m1 g)
Ενότητα 13 Αξιολόγηση μαθήματος και διδάσκοντος από την εφαρμογή της Μονάδας Ολικής Ποιότητας (ΜΟΔΙΠ) του ΤΕΙ Αθήνας Αξιολόγηση του μαθήματος Αξιολόγηση.
Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ιονίων Νήσων
Εισαγωγή στο Κουκλοθέατρο
Ιχθυολογία Ενότητα 4η. Eργαστηριακή Άσκηση
Άσκηση 9 (1 από 2) Ανακαλύψτε στο χάρτη σας μερικά χαρτογραφικά αντικείμενα που να ανήκουν στις παρακάτω κατηγορίες : φυσικά, τεχνητές κατασκευές, αφηρημένα.
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Φιλοσοφία της Ιστορίας και του Πολιτισμού
Ο Πλάτων και ο Αριστοτέλης για την ψυχή
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία
Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Σπουδών Τμήμα Φιλοσοφίας
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 9 (PART A): Σχέση Ηθικής και Δικαιοσύνης
Τοπολογικές σχέσεις 1/3 Βρείτε και περιγράψτε τις τοπολογικές σχέσεις σύμφωνα με τους (Pantazis, Donnay 1996) για τα παρακάτω γεω-γραφικά αντικείμενα:
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Χριστιανική και Βυζαντινή Αρχαιολογία
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Εικαστικές συνθέσεις - Χρώμα στο χώρο
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Οργάνωση και Διοίκηση Πρωτοβάθμιας (Θ)
Εισαγωγή στις εικαστικές τέχνες
Εισαγωγή στις Επιστήμες της Αγωγής
Λιθογραφία – Όφσετ (Θ) Ενότητα 8.2: Εκτυπωτική Διαδικασία Μηχανής
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Διδακτική της Πληροφορικής
Ποιοτική μεθοδολογία έρευνας στη Διδακτική των Μαθηματικών
Εισαγωγή στους Η/Υ Ενότητα 12: Το διάγραμμα ροής και η λειτουργία του
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Τηλεοπτική και Ραδιοφωνική Παραγωγή
Ειδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων -E
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Μυθος και Τελετουργία στην Αρχαία Ελλάδα
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Ενότητα 8: Συστήματα Υγείας στην Ευρώπη: Γαλλία
Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ιονίων Νήσων
Ψυχιατρική Ενότητα 7: Συνέχεια σταδίων
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 5 (part B): Ηθική αρχών και ηθική ωφέλειας
Γενικὴ Ἐκκλησιαστικὴ Ἱστορία Α´
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 6 (part A): Όταν τα άτομα δεν είναι σε θέση να λάβουν αποφάσεις για τον εαυτό τους Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής.
Ενότητα 1: ……………….. Όνομα Επώνυμο Τμήμα __
Ιστορία και Θεολογία των Εκκλησιαστικών Ύμνων
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Έρευνα στη Διδακτική των Μαθηματικών και Διδακτική Πράξη Ενότητα 3: Σκέψεις γύρω από την έννοια της παραμέτρου Δέσποινα Πόταρη Σχολή Θετικών επιστημών Τμήμα Μαθηματικό

Έρευνα στη Διδακτική των Μαθηματικών και Διδακτική Πράξη Δέσποινα Πόταρη

Από το άρθρο του Radford Αναφέρεται σε ένα συγκεκριμένο μαθηματικό θέμα αυτό των patterns Θεωρεί ότι η κατανόηση της παραμέτρου είναι μια πιο πολύπλοκη διαδικασία από αυτή της μεταβλητής καθώς είναι ένα απροσδιόριστο αλλά συγκεκριμένο στοιχείο των τιμών μιας μεταβλητής Στο συγκεκριμένο πρόβλημα η δυσκολία βρίσκεται στο ότι χρειάζεται οι μαθητές να διακρίνουν τη θέση που παίρνει η τιμή στο καινούριο pattern από αυτή που παίρνει στο αρχικό

Από το άρθρο Hava Bloedy-Vinner (1/2) Διαφορετικές σημασίες των γραμμάτων στις αλγεβρικές εκφράσεις Συγκεκριμένοι άγνωστοι (π.χ στην εξίσωση) Γενικευμένοι αριθμοί (μπορεί το γράμμα να πάρει περισσότερες από μία τιμή – π.χ η Πρόταση Λ+Μ+Ν= Λ+Π+Ν είναι πάντα αληθινή, μερικές φορές αληθινή ή ποτέ ). Μεταβλητές (αναπαριστούν ένα εύρος τιμών – π.χ ποιο είναι μεγαλύτερο το 2n ή το n+2;)

Από το άρθρο Hava Bloedy-Vinner (2/2) Οι παραπάνω σημασίες συνδέονται με διαφορετικές αντιλήψεις για την Άλγεβρα Άλγεβρα ως η μελέτη διαδικασιών για επίλυση συγκεκριμένης μορφής προβλημάτων Άλγεβρα ως γενικευμένη αριθμητική όπου τα γράμματα χρησιμοποιούνται για γενίκευση (μοτίβα) Άλγεβρα ως η μελέτη σχέσεων

Ο ρόλος της παραμέτρου Εξαρτάται από το πλαίσιο και την εφαρμογή των αλγεβρικών εκφράσεων Δύο διαφορετικές χρήσεις στα μαθηματικά Καθορίζει στοιχεία μιας οικογένειας εξισώσεων ή συναρτήσεων Καθορίζει σημεία σε μια καμπύλη όταν αυτή αναπαρίσταται παραμετρικά (x=t+1, y=3t)

Παραδείγματα που χρησιμοποιούν παραμέτρους Στην παρακάτω εξίσωση x είναι ο άγνωστος και m μια παράμετρος m(x-5) = m+2x. Για ποια τιμή της παραμέτρου η εξίσωση δεν έχει λύση; Η γραφική παράσταση του (x-m)2+(y-n)2=R2 είναι κύκλος Βρες μια εξίσωση για την ευθεία γραμμή που διέρχεται από το σημείο (2,5) με κλίση 3. Γράψε τις συντεταγμένες του μεγίστου ή ελαχίστου της γραφικής παράστασης της f(x) = ax2+bx+c X είναι η τιμή ενός μολυβιού. Βρες την τιμή μιας γόμας αν πλήρωσα κ δολάρια για 10 μολύβια και 7 γόμες Δίνεται ένας αριθμός Α. Μπορώ πάντα να βρίσκω έναν αριθμό Β ώστε (Α-3)(Β-2)=1;

Πώς ξεχωρίζουμε ότι ένα γράμμα είναι παράμετρος; (1/2) Δηλώνεται (1) Κοινή γνώση (συμβολίζουμε με x και y τις μεταβλητές και με m,n, R τις παραμέτρους) (2),(4) Η διατύπωση της ερώτησης (τα δεδομένα παράμετροι, το ζητούμενο άγνωστος)(5,6)

Πώς ξεχωρίζουμε ότι ένα γράμμα είναι παράμετρος; (2/2) Η σημασία ίσως αλλάξει στην πορεία επίλυσης του προβλήματος Η επίλυση της εξίσωση (1) τροποποιείται στη μορφή (m- 2)x= 6m όπου x άγνωστος και m παράμετρος. Στη συνέχεια όταν βλέπουμε πότε m-2=0 τότε το m γίνεται προσωρινά άγνωστος Άλλο παράδειγμα ο ορισμός της παραγώγου f΄(x) ως το όριο της [f(x+h)-f(x)]/h όπου h τείνει στο μηδέν (αρχικά το h είναι η μεταβλητή ενώ το x η παράμετρος – όταν βρούμε την παράγωγο στο x είναι αριθμός και μετά για κάθε τιμή του x γίνεται μεταβλητή στη συνάρτηση f΄(x).

Aπαντήσεις μαθητών στο τι είναι παράμετρος « Είναι μια σταθερά» « Είναι μια μεταβλητή με μια σταθερή τιμή» Μαθηματική σημασία Μια εξίσωση ή συνάρτηση με μια παράμετρο εκφράζει μια οικογένεια εξισώσεων ή συναρτήσεων όπου ειδικές περιπτώσεις μπορούν να δημιουργηθούν αντικαθιστώντας αριθμούς στην παράμετρο ενώ τα άλλα γράμματα ακόμα έχουν το ρόλο των αγνώστων ή των μεταβλητών Η εξίσωση και η συνάρτηση σ’ αυτή την περίπτωση είναι δεύτερης τάξης αντικείμενο (πιο αφαιρετικής μορφής – το αντικείμενο που δημιουργείται είναι η εξίσωση και όχι μια τιμή)

Δυσκολίες των μαθητών (1/2) Η αλλαγή των ρόλων ανάμεσα στη μεταβλητή και στην παράμετρο στο πλαίσιο του προβλήματος Η λογική πολυπλοκότητα που υπάρχει στη διάκριση ανάμεσα στην παράμετρο και στην μεταβλητή (η παράμετρος αλλάζει το υπό μελέτη αντικείμενο) Ύπαρξη λογικών ποσοδεικτών m(x-5) = m+2x Α1) Για όλες τις αντικαταστάσεις του m υπάρχει μια εξίσωση Ε μετά από όλες τις m αντικαταστάσεις m γίνεται μια σταθερή τιμή στο πλαίσιο της εξίσωσης Ε ο υπαρξιακός ποσοδείκτης είναι δεύτερης τάξης με την έννοια ότι αναφέρεται σε μια εξίσωση και όχι σε κάποιον αριθμό

Δυσκολίες των μαθητών (2/2) (Α2) Για όλες τις x- αντικαταστάσεις, η αντικατάσταση είτε ικανοποιεί την Ε είτε όχι Η διάταξη των ποσοδεικτών είναι σημαντική πρώτα παίρνουμε μια εξίσωση και μετά αναφερόμαστε στο x (A3) Υπάρχει μια αντικατάσταση του m και μια αντίστοιχη εξίσωση Ε η οποία δεν έχει λύση (Α4) Για όλες τις αντικαταστάσεις του x , η αντικατάσταση δεν ικανοποιεί την Ε (υπάρχει μια διάταξη αντικαταστάσεων που δείχνει το διαφορετικό ρόλο ανάμεσα στην παράμετρο και στη μεταβλητή)

Διδακτικές ιδέες σχετικά με το ρόλο της παραμέτρου Προβλήματα Είναι η ευθεία y=β μια ειδική περίπτωση της ευθείας y=ax+b? Εξήγησε την απάντηση σου «Ναι όταν x=0» «Ναι όταν a=0 και x=0» Μοντέλα μέσα από τα οποία οι μαθητές να βάζουν διάφορες τιμές στις παραμέτρους και να βλέπουν ότι το αντικείμενο διαμορφώνεται ενώ ο άγνωστος παραμένει άγνωστος συνέχεια – Ερωτήσεις γύρω από τα διαφορετικά αντικείμενα

Τέλος Ενότητας

Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στo πλαίσιo του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο Πανεπιστήμιο Αθηνών» έχει χρηματοδοτήσει μόνο την αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.

Σημειώματα

Σημείωμα Αναφοράς Copyright Εθνικόν και Καποδιστριακόν Πανεπιστήμιον Αθηνών, Δέσποινα Πόταρη 2014. Δέσποινα Πόταρη. «Έρευνα στη Διδακτική των Μαθηματικών και Διδακτική Πράξη. Σκέψεις γύρω από την έννοια της παραμέτρου». Έκδοση: 1.0. Αθήνα 2014. Διαθέσιμο από τη δικτυακή διεύθυνση: http://opencourses.uoa.gr/courses/MATH237/.

Σημείωμα Αδειοδότησης Το παρόν υλικό διατίθεται με τους όρους της άδειας χρήσης Creative Commons Αναφορά, Μη Εμπορική Χρήση Παρόμοια Διανομή 4.0 [1] ή μεταγενέστερη, Διεθνής Έκδοση. Εξαιρούνται τα αυτοτελή έργα τρίτων π.χ. φωτογραφίες, διαγράμματα κ.λ.π., τα οποία εμπεριέχονται σε αυτό και τα οποία αναφέρονται μαζί με τους όρους χρήσης τους στο «Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων». [1] http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ Ως Μη Εμπορική ορίζεται η χρήση: που δεν περιλαμβάνει άμεσο ή έμμεσο οικονομικό όφελος από την χρήση του έργου, για το διανομέα του έργου και αδειοδόχο που δεν περιλαμβάνει οικονομική συναλλαγή ως προϋπόθεση για τη χρήση ή πρόσβαση στο έργο που δεν προσπορίζει στο διανομέα του έργου και αδειοδόχο έμμεσο οικονομικό όφελος (π.χ. διαφημίσεις) από την προβολή του έργου σε διαδικτυακό τόπο Ο δικαιούχος μπορεί να παρέχει στον αδειοδόχο ξεχωριστή άδεια να χρησιμοποιεί το έργο για εμπορική χρήση, εφόσον αυτό του ζητηθεί.

Διατήρηση Σημειωμάτων Οποιαδήποτε αναπαραγωγή ή διασκευή του υλικού θα πρέπει να συμπεριλαμβάνει: το Σημείωμα Αναφοράς το Σημείωμα Αδειοδότησης τη δήλωση Διατήρησης Σημειωμάτων το Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων (εφόσον υπάρχει) μαζί με τους συνοδευόμενους υπερσυνδέσμους.