Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Τέλος Ενότητας.
Advertisements

Η ανοσοαποτύπωση ως επιβεβαιωτική μέθοδος
Τριφασικά συμμετρικά δίκτυα σε συνδεσμολογία Υ (1/2)
Διάνοιξη πόρων Με ακτινοβολούμενη θερμότητα. Θερμαινόμενα σίδερα.
Σχεδίαση Ολοκληρωμένων Κυκλωμάτων
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία Ενότητα 7η: Η έννοια του ομιλιακού ενεργήματος. Όνομα Καθηγητή: Παρούσης Μιχαήλ Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών.
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική Ενότητα 12: Επιστήμη και αίτια / Θεωρητικές & πρακτικές επιστήμες Στασινός Σταυριανέας Σχολή Ανθρωπιστικών & Κοινωνικών.
Zωολογία Ι Ενότητα 19: Εχινόδερμα Εργαστηριακή Άσκηση: Συστηματική Εχινοδέρμων Κυρίτση – Κρικώνη Βασιλική, ΕΔΙΠ Σχολή Θετικών Επιστημών Τμήμα Βιολογίας.
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία. Ενότητα 2η: Η έννοια του ορθού Λόγου. Όνομα Καθηγητή: Παρούσης Μιχαήλ. Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών. Τμήμα.
Τεχνολογία οφθαλμικών φακών Ι (Ε) Ενότητα 5: Έγχρωμοι φακοί Θεμιστοκλής Γιαλελής, Οπτικός, MSc, PhD candidate ΕΔΙΠ του τμήματος Οπτικής και Οπτομετρίας.
Εργαστήριο 9 : Scratch (Μέρος 9_Α) Δημήτριος Νικολός ΤΕΕΑΠΗ
Eιδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων
Κανόνες Ασφαλείας Εργοταξίων
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ ΤΗΣ ΡΥΠΑΝΣΗΣ
Άλλες μορφές νευρώσεων
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Υπολογιστική Γεωμετρία και Εφαρμογές στις ΒΧΔ
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Ενότητα 4 (part B) : Ιατρική ηθική
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Φιλοσοφία της Ιστορίας και του Πολιτισμού
Kant: Ηθική Φιλοσοφία Ενότητες 9η : Η 2η εκδοχή της κατηγορικής προστακτικής Παύλος Κόντος Σχολή Ανθρωπιστικών & Κοινωνικών Επιστημών Τμήμα Φιλοσοφίας.
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
ΠΡΟΤΥΠΟ ΕΛΟΤ EN ISO 3251 Ζύγιση μάζας υγρού μελανιού (m1 g)
Σχολή Ανθρωπιστικών & Κοινωνικών Επιστημών
Ενότητα 13 Αξιολόγηση μαθήματος και διδάσκοντος από την εφαρμογή της Μονάδας Ολικής Ποιότητας (ΜΟΔΙΠ) του ΤΕΙ Αθήνας Αξιολόγηση του μαθήματος Αξιολόγηση.
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία
Άσκηση 9 (1 από 2) Ανακαλύψτε στο χάρτη σας μερικά χαρτογραφικά αντικείμενα που να ανήκουν στις παρακάτω κατηγορίες : φυσικά, τεχνητές κατασκευές, αφηρημένα.
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Φιλοσοφία της Ιστορίας και του Πολιτισμού
Ο Πλάτων και ο Αριστοτέλης για την ψυχή
Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Σπουδών Τμήμα Φιλοσοφίας
Εργαστήριο 7 : Scratch (Μέρος 7ο) Δημήτριος Νικολός ΤΕΕΑΠΗ
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία
Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Σπουδών Τμήμα Φιλοσοφίας
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 9 (PART A): Σχέση Ηθικής και Δικαιοσύνης
Τοπολογικές σχέσεις 1/3 Βρείτε και περιγράψτε τις τοπολογικές σχέσεις σύμφωνα με τους (Pantazis, Donnay 1996) για τα παρακάτω γεω-γραφικά αντικείμενα:
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Εικαστικές συνθέσεις - Χρώμα στο χώρο
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Οργάνωση και Διοίκηση Πρωτοβάθμιας (Θ)
Εισαγωγή στις εικαστικές τέχνες
Λιθογραφία – Όφσετ (Θ) Ενότητα 8.2: Εκτυπωτική Διαδικασία Μηχανής
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Διδακτική της Πληροφορικής
Εισαγωγή στους Η/Υ Ενότητα 12: Το διάγραμμα ροής και η λειτουργία του
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 5 (part A): Ηθική αρχών και ηθική ωφέλειας
Τηλεοπτική και Ραδιοφωνική Παραγωγή
Ενότητα 4 (part A) : Ιατρική ηθική
Ειδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων -E
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Αισθητική Σώματος Ι (Ε)
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Μυθος και Τελετουργία στην Αρχαία Ελλάδα
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Ενότητα 8: Συστήματα Υγείας στην Ευρώπη: Γαλλία
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 5 (part B): Ηθική αρχών και ηθική ωφέλειας
Γενικὴ Ἐκκλησιαστικὴ Ἱστορία Α´
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 6 (part A): Όταν τα άτομα δεν είναι σε θέση να λάβουν αποφάσεις για τον εαυτό τους Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής.
Οργανική Χημεία (Ε) Ενότητα 2: Προσδιορισμός σημείου τήξης
Ενότητα 1: ……………….. Όνομα Επώνυμο Τμήμα __
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική Ενότητα 8: Πρώτες και δεύτερες ουσίες / Αριστοτελικός συλλογισμός Στασινός Σταυριανέας Σχολή Ανθρωπιστικών & Κοινωνικών Επιστημών Τμήμα Φιλοσοφίας

Σκοποί ενότητας Εξέταση της προτεραιότητας των ουσιών και της σχέσης οντολογικής εξάρτησης των συμβεβηκότων από τις ουσίες Οι δύο έννοιες του όρου ουσία (essentia & substantia) και οι διαφορές μεταξύ πρώτων και δεύτερων ουσιών Εξέταση των σχημάτων του συλλογισμού, της χρησιμότητάς του, και της διαφοράς απλού και επιστημονικού συλλογισμού

Ουσίες και Συμβεβηκότα Ουσίες: αυτόνομα, χωριστά υποκείμενα, όπως π.χ. ο Σωκράτης. Συμβεβηκότα: ιδιότητες των ουσιών οι οποίες εξαρτώνται από αυτές για να υπάρξουν - δεν μας εξηγούν τι είδους ον είναι το υποκείμενο στο οποίο ανήκουν αλλά συνιστούν ενα δευτερεύον χαρακτηριστικό τους (οντολογική εξάρτηση). Γένη των Όντων ΚΑΘΕΚΑΣΤΑ ΚΑΘΟΛΙΚΑ Ουσίες Σωκράτης Άνθρωπος Συμβεβηκότα Η λευκότητα του δέρματος του Σωκράτη Το λευκό εν γένει

Δύο έννοιες του όρου ουσία Ουσία (substantia: υπόσταση): αυτόνομα, χωριστά υποκείμενα, όπως π.χ. ο Σωκράτης. Τι κάνει όμως τον Σωκράτη να είναι ένα αυτόνομο χωριστό υποκείμενο; Ποια είναι εκείνα τα σταθερά χαρακτηριστικά του που μας δίνουν την ταυτότητά του; Το ερώτημα ισοδυναμεί με το να ρωτήσουμε ποια ιδιότητα ή ιδιότητες του Σωκράτη δεν είναι απλά συμβεβηκότα, αλλά μας εξηγούν τι είδους πράγμα είναι ο Σωκράτης. Αυτή η ιδιότητα μας δίνει την ουσία (με τη δεύτερη σημασία του όρου πλέον, ως essentia) του Σωκράτη;

Πρώτες & δεύτερες ουσίες Οι ατομικές ουσίες, τα αυτόνομα, χωριστά υποκείμενα, όπως π.χ. ο Σωκράτης, θεωρούνται από τον Αριστοτέλη πρώτες ουσίες (δηλαδή πρωταρχικές ή ουσίες με την κύρια σημασία του όρου). Οι γενικές ιδιότητες που μας δίνουν την ουσία του (essentia), όπως οι ιδιότητες άνθρωπος, δίποδο, ζώο, κτλ., ονομάζονται δεύτερες ουσίες, επειδή: * Με έναν τρόπο είναι ουσίες (ανήκουν στην κατηγορία της ουσίας) εφόσον μας δίνουν τις ουσιώδεις ιδιότητες ουσιών. * Αλλά είναι δεύτερες, επειδή η ύπαρξη τους εξαρτάται από την ύπαρξη των ατομικών ουσιών, των πρώτων ουσιών. Μόνο οι πρώτες ουσίες υπάρχουν χωριστές, ενώ οι δεύτερες υπάρχουν αχώριστες από τις πρώτες. Οι δεύτερες ουσίες είναι τύποι ουσιών, ενώ οι πρώτες ουσίες είναι δείγματα αυτών των τύπων.

Εγκυρότητα Έγκυρο είναι κάποιο επιχείρημα εάν και μόνο εάν είναι αδύνατον οι προκείμενες να είναι αληθείς και το συμπέρασμα ψευδές. ΣΗΜ: Προσέξτε ότι η εγκυρότητα δεν απαιτεί οι προκείμενες να είναι αληθείς. Στο ακόλουθο παράδειγμα έχουμε ένα έγκυρο επιχείρημα, η προκείμενη (1) του οποίου είναι ψευδής. Αυτό δεν επηρεάζει την εγκυρότητά του. (1) Όλοι οι φοιτητές στο αμφιθέατρο είναι πρωτοετείς (ΨΕΥΔΗΣ) (2) Κανένας πρωτοετής δεν έχει διδαχθεί Αριστοτέλη (ΑΛΗΘΕΣ) (3) (από τις 1 και 2) Άρα κανένας φοιτητής στο αμφιθέατρο δεν έχει διδαχθεί Αριστοτέλη

Αριστοτελικός συλλογισμός Ο αριστοτελικός συλλογισμός (ΑΣ) χρησιμοποιεί γενικούς όρους, π.χ. άνθρωπος, ζώο, κτλ. Διότι ο συλλογισμός είναι μια μέθοδος για την επιστημονική γνώση και η επιστημονική γνώση αφορά προτάσεις που χρησιμοποιούν γενικούς όρους (όρους που σημαίνουν τύπους και όχι δείγματα όντων). ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ: (1) Οι Έλληνες είναι Βαλκάνιοι, (2) Οι Βαλκάνιοι είναι πολίτες της Ε.Ε., (3) Άρα οι Έλληνες είναι πολίτες της Ε.Ε. Ο ΑΣ περιέχει τρεις όρους. Δύο ακραίους οι οποίοι συνδέονται στο συμπέρασμα (3): Π.χ. Έλληνες ΚΑΙ Πολίτες της Ε.Ε. Έναν μέσο όρο που τους συνδέει (εμφανίζεται στην 1η προκείμενη του ΑΣ με τον έναν και στη δεύτερη με τον άλλον. Οι δύο όροι που συνδέονται στο συμπέρασμα ονομάζονται ελάσσων και μείζων αντιστοίχως, λόγω του πλάτους ή της έκτασής τους (ο πρώτος περιέχεται στον δεύτερο). Αντιστοίχως ονομάζονται και οι προκείμενες του ΑΣ στις οποίες οι όροι του συμπεράσματος εμφανίζονται.

Σχήματα αριστοτελικών συλλογισμών Εφόσον στους ΑΣ έχουμε δύο ακραίους όρους οι οποίοι συνδέονται στις προκείμενες διαδοχικά με έναν μέσο όρο, τότε μπορούμε να έχουμε τρεις διαφορετικούς δυνατούς συνδυασμούς με βάση τη θέση του μέσου όρου. Σχήμα 1: (1) ΑχΒ, (2) ΒχΓ, (3) ΑχΓ Σχήμα 2: (1) ΒχΑ, (2) ΒχΓ, (3) ΑχΓ Σχήμα 3: (1) ΑχΒ, (2) ΓχΒ, (3) ΑχΓ Η μεταβλητή χ σημαίνει ότι η προκείμενη μπορεί να πάρει μια οποιαδήποτε από τις τιμές: a, e, i, ανάλογα με το εάν είναι μερική ή γενική, καταφατική ή αρνητική. Ανάλογα με την τιμή που θα δώσουμε στα χ προκύπτει ένας αριθμός διαφορετικών δυνατών τύπων εντός κάθε σχήματος ΑΣ. Τότε μπορούμε να δούμε ποιοι τύποι κάθε σχήματος είναι έγκυροι.

Η χρησιμότητα των συλλογισμών για τη γνώση Ο Αριστοτέλης διακρίνει δύο είδη γνώσης: Τη γνώση του ότι (κάτι ισχύει). Π.χ. τη γνώση ότι η ανθοφορία συμβαίνει την άνοιξη. Τη γνώση του διότι (γιατί κάτι ισχύει). Π.χ. γιατί τα λουλούδια ανθίζουν την άνοιξη. Επιστημονική γνώση συνιστά η γνώση του διότι, η γνώση της αιτίας που εξηγεί ένα φαινόμενο: π.χ. γιατί η ανθοφορία συμβαίνει την άνοιξη; Η αιτία είναι ουσιαστικά ένας μέσος όρος που συνδέει τους δύο αυτούς όρους που συγκροτούν το φαινόμενο που εξετάζουμε. Και όταν τον ανακαλύψουμε μπορούμε να διατυπώσουμε έναν συλλογισμό που εξηγεί την αναγκαιότητα με την οποία συμβαίνει το φαινόμενο.

Απλοί και επιστημονικοί συλλογισμοί Ο Αριστοτέλης διακρίνει εκείνους τους συλλογισμούς στους οποίους ο μέσος όρος είναι η αιτία που εξηγεί το συμπέρασμα, από εκείνους στους οποίους δεν συμβαίνει αυτό. Οι δεύτεροι είναι έγκυροι αλλά δεν μας δίνουν επιστημονική γνώση, άρα δεν είναι επιστημονικοί συλλογισμοί. ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΙΣΜΟΣ: 1. Στις φετινές εξετάσεις (Α) οι βαθμοί των γραπτών είναι χαμηλότεροι (Β) 2. Όταν οι βαθμοί των γραπτών είναι χαμηλότεροι (Β) τότε οι βάσεις είναι χαμηλότερες (Γ) 3. Γι’ αυτό στις φετινές εξετάσεις (Α) οι βάσεις είναι χαμηλότερες (Γ) ΑΠΛΟΣ ΣΥΛΛΟΓΙΣΜΟΣ: 1. Στις φετινές εξετάσεις (Α) οι βάσεις είναι χαμηλότερες (Β) 2. Οταν οι βάσεις είναι χαμηλότερες (Β) τότε οι βαθμοί των γραπτών είναι χαμηλότεροι (Γ) 3. Γι’ αυτό στις φετινές εξετάσεις (Α) οι βαθμοί των γραπτών είναι χαμηλότεροι (Γ)

Τέλος Ενότητας

Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στο πλαίσιο του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο Πανεπιστήμιο Πατρών» έχει χρηματοδοτήσει μόνο την αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.

Σημείωμα Αναφοράς Copyright Πανεπιστήμιο Πατρών, Σταυριανέας Στασινός. «Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία / Μεταφυσική». Έκδοση: 1.0. Πάτρα 2015. Διαθέσιμο από τη δικτυακή διεύθυνση: https://eclass.upatras.gr/courses/PHIL1803/

Σημείωμα Αδειοδότησης Το παρόν υλικό διατίθεται με τους όρους της άδειας χρήσης Creative Commons Αναφορά, Μη Εμπορική Χρήση Παρόμοια Διανομή 4.0 [1] ή μεταγενέστερη, Διεθνής Έκδοση. Εξαιρούνται τα αυτοτελή έργα τρίτων π.χ. φωτογραφίες, διαγράμματα κ.λ.π., τα οποία εμπεριέχονται σε αυτό και τα οποία αναφέρονται μαζί με τους όρους χρήσης τους στο «Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων». [1] http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ Ως Μη Εμπορική ορίζεται η χρήση: που δεν περιλαμβάνει άμεσο ή έμμεσο οικονομικό όφελος από την χρήση του έργου, για το διανομέα του έργου και αδειοδόχο που δεν περιλαμβάνει οικονομική συναλλαγή ως προϋπόθεση για τη χρήση ή πρόσβαση στο έργο που δεν προσπορίζει στο διανομέα του έργου και αδειοδόχο έμμεσο οικονομικό όφελος (π.χ. διαφημίσεις) από την προβολή του έργου σε διαδικτυακό τόπο Ο δικαιούχος μπορεί να παρέχει στον αδειοδόχο ξεχωριστή άδεια να χρησιμοποιεί το έργο για εμπορική χρήση, εφόσον αυτό του ζητηθεί.

Διατήρηση Σημειωμάτων Οποιαδήποτε αναπαραγωγή ή διασκευή του υλικού θα πρέπει να συμπεριλαμβάνει: το Σημείωμα Αναφοράς το Σημείωμα Αδειοδότησης τη δήλωση Διατήρησης Σημειωμάτων το Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων (εφόσον υπάρχει) μαζί με τους συνοδευόμενους υπερσυνδέσμους.