Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Τέλος Ενότητας.
Advertisements

Η ανοσοαποτύπωση ως επιβεβαιωτική μέθοδος
Τριφασικά συμμετρικά δίκτυα σε συνδεσμολογία Υ (1/2)
Σχεδίαση Ολοκληρωμένων Κυκλωμάτων
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική Ενότητα 12: Επιστήμη και αίτια / Θεωρητικές & πρακτικές επιστήμες Στασινός Σταυριανέας Σχολή Ανθρωπιστικών & Κοινωνικών.
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία Ενότητα 3η: Η έννοια της ελευθερίας και της δικαιοσύνης. Όνομα Καθηγητή: Παρούσης Μιχαήλ Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών.
Zωολογία Ι Ενότητα 19: Εχινόδερμα Εργαστηριακή Άσκηση: Συστηματική Εχινοδέρμων Κυρίτση – Κρικώνη Βασιλική, ΕΔΙΠ Σχολή Θετικών Επιστημών Τμήμα Βιολογίας.
Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Θεσσαλίας Αρδευτική Μηχανική Εργαστήριο 3: Τεχνολογία Διανεμητών Μικροάρδευσης Καθηγητής Παναγιώτης Βύρλας Σχολή Τεχνολόγων.
Τεχνολογία οφθαλμικών φακών Ι (Ε) Ενότητα 5: Έγχρωμοι φακοί Θεμιστοκλής Γιαλελής, Οπτικός, MSc, PhD candidate ΕΔΙΠ του τμήματος Οπτικής και Οπτομετρίας.
Εργαστήριο 9 : Scratch (Μέρος 9_Α) Δημήτριος Νικολός ΤΕΕΑΠΗ
Κανόνες Ασφαλείας Εργοταξίων
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ ΤΗΣ ΡΥΠΑΝΣΗΣ
Όνομα Καθηγητή: Χρήστος Τερέζης
Άλλες μορφές νευρώσεων
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Υπολογιστική Γεωμετρία και Εφαρμογές στις ΒΧΔ
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Ενότητα 4 (part B) : Ιατρική ηθική
Έννοιες Φυσικών Επιστημών Ι
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Φιλοσοφία της Ιστορίας και του Πολιτισμού
Kant: Ηθική Φιλοσοφία Ενότητες 9η : Η 2η εκδοχή της κατηγορικής προστακτικής Παύλος Κόντος Σχολή Ανθρωπιστικών & Κοινωνικών Επιστημών Τμήμα Φιλοσοφίας.
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
ΠΡΟΤΥΠΟ ΕΛΟΤ EN ISO 3251 Ζύγιση μάζας υγρού μελανιού (m1 g)
Σχολή Ανθρωπιστικών & Κοινωνικών Επιστημών
Ενότητα 13 Αξιολόγηση μαθήματος και διδάσκοντος από την εφαρμογή της Μονάδας Ολικής Ποιότητας (ΜΟΔΙΠ) του ΤΕΙ Αθήνας Αξιολόγηση του μαθήματος Αξιολόγηση.
Εισαγωγή στο Κουκλοθέατρο
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία
Άσκηση 9 (1 από 2) Ανακαλύψτε στο χάρτη σας μερικά χαρτογραφικά αντικείμενα που να ανήκουν στις παρακάτω κατηγορίες : φυσικά, τεχνητές κατασκευές, αφηρημένα.
Νεότερη Ηθική Φιλοσοφία
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Φιλοσοφία της Ιστορίας και του Πολιτισμού
Ο Πλάτων και ο Αριστοτέλης για την ψυχή
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία
Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Σπουδών Τμήμα Φιλοσοφίας
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 9 (PART A): Σχέση Ηθικής και Δικαιοσύνης
Τοπολογικές σχέσεις 1/3 Βρείτε και περιγράψτε τις τοπολογικές σχέσεις σύμφωνα με τους (Pantazis, Donnay 1996) για τα παρακάτω γεω-γραφικά αντικείμενα:
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Εικαστικές συνθέσεις - Χρώμα στο χώρο
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Εισαγωγή στις εικαστικές τέχνες
Εισαγωγή στις Επιστήμες της Αγωγής
Λιθογραφία – Όφσετ (Θ) Ενότητα 8.2: Εκτυπωτική Διαδικασία Μηχανής
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Διδακτική της Πληροφορικής
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 5 (part A): Ηθική αρχών και ηθική ωφέλειας
Τηλεοπτική και Ραδιοφωνική Παραγωγή
Αισθητική Σώματος Ι (Ε)
Ενότητα 4 (part A) : Ιατρική ηθική
Ειδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων -E
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Αισθητική Σώματος Ι (Ε)
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Μυθος και Τελετουργία στην Αρχαία Ελλάδα
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Ενότητα 8: Συστήματα Υγείας στην Ευρώπη: Γαλλία
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 5 (part B): Ηθική αρχών και ηθική ωφέλειας
Γενικὴ Ἐκκλησιαστικὴ Ἱστορία Α´
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 6 (part A): Όταν τα άτομα δεν είναι σε θέση να λάβουν αποφάσεις για τον εαυτό τους Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής.
Ενότητα 1: ……………….. Όνομα Επώνυμο Τμήμα __
Ιστορία και Θεολογία των Εκκλησιαστικών Ύμνων
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική Ενότητα 20: Φυσική τελεολογία/Πρώτη φιλοσοφία Στασινός Σταυριανέας Σχολή Ανθρωπιστικών & Κοινωνικών Επιστημών Τμήμα Φιλοσοφίας

Σκοποί ενότητας Ανάλυση του επιχειρήματος του Αριστοτέλη υπέρ της φυσικής τελεολογίας και ενάντια στις υλιστικές μηχανιστικές εξηγήσεις των προσωκρατικών φιλόσοφων. Ποια είναι η σχέση τελικής και υλικής αιτίας στον Αριστοτέλη. Η γενική επιστήμη της πρώτης φιλοσοφίας, η εξέταση της κύριας σημασίας του όντος, ως θεολογία, ως εξέταση του σπουδαιότερου τύπου όντος, δηλαδή των θεϊκών όντων.

Σύνθετες ουσίες: ύλη και είδος Οι ατομικές ουσίες των Κατηγοριών, αποδεικνύεται ότι είναι σύνθετες από ύλη και είδος (μορφή). Τα συστατικά μιας οντότητας είναι βασικότερα από εκείνο το οποίο συνθέτουν. Άρα, θα πρέπει να δείξουμε πως συμβάλλουν τα συστατικά, ύλη και είδος, στις σύνθετες ουσίες, και εάν εκείνο το στοιχείο που μας δίνει την ταυτότητά τους είναι η ύλη ή η μορφή τους.

Τελεολογία & τύχη Τα αγαθά (ωφέλιμα) αποτελέσματα είναι είτε (α) σκοποί είτε (β) όχι (είναι προϊόντα τύχης). Εάν συμβαίνει το (α), τα ποιητικά αίτια τους είναι τα κατάλληλα βήματα ή μέσα για το αποτέλεσμα ως σκοπό (πράγματι αποτελέσματα αυτού του είδους συνήθως επιτυγχάνονται μέσω αντίστοιχων ποιητικών αιτίων). Εάν συμβαίνει το (β), τα ποιητικά αίτια δεν είναι παρά μόνο κατ’ εξαίρεση κατάλληλα βήματα για το σκοπό που πέτυχαν (πράγματι τέτοια αποτελέσματα σπάνια επιτυγχάνονται μέσω αντίστοιχων ποιητικών αιτίων).

Τελικά αίτια στη βιολογία 1 Τα έμβια όντα έχουν ωφέλιμα μέρη (που διευκολύνουν την επιβίωσή τους). Γιατί συμβαίνει αυτό; Φυσιολόγοι (μηχανιστική αντι-τελεολογική εξήγηση): τα μέρη των ζώων προκύπτουν αναγκαία από την διαντίδραση των υλικών στοιχείων που τα συνθέτουν. Πλάτων (μεταφυσική τελεολογία): τα μέρη των ζώων έχουν σχεδιαστεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο από έναν δημιουργό.

Τελικά αίτια στη βιολογία 2 1. Τα έμβια όντα έχουν ωφέλιμα μέρη (που διευκολύνουν την επιβίωσή τους). 2. (Αριστοτέλης) Αν τα μέρη των ζώων είναι προϊόντα της τυχαίας ανάμειξης των υλικών τους, θα συμβαίνουν σπάνια με τον ίδιο τρόπο, εάν όμως είναι τελικά αίτια, θα εμφανίζονται με τακτικότητα. 3. Οι φυσικές γεννήσεις και η δημιουργία ζώων με τα συγκεκριμένα μέρη εμφανίζουν τακτικότητα. 4. (2, 3) Τα αποτελέσματα των φυσικών γεννήσεων συνιστούν τελικά αίτια.

Αριστοτελική φυσική τελεολογία Για τον Αριστοτέλη ο κόσμος είναι τέτοιος ώστε απλά οι φυσικές γεννήσεις καθορίζονται απο τελικά αίτια (τα είδη των φυσικών όντων συνιστούν σκοπούς, αλλά οι σκοποί δεν προέρχονται από έναν νου εκτός φύσης, π.χ. έναν δημιουργό). Η τελεολογία του, υποστηρίζει ο Αριστοτέλης, εξηγεί εκείνο που για τους Προσωκρατικούς μένει ανεξήγητο: γιατί τα ζωϊκά μέρη να είναι ωφέλιμα; Εκείνοι εξηγούν τα μέρη με βάση τις αναγκαίες ιδιότητες της ύλης οι οποίες μηχανικά παράγουν τα φυσικά σώματα. Αλλά τότε γιατί τα σώματα να έχουν ωφέλιμα μέρη; Το ερώτημα μένει μετέωρο.

Τελικά αίτια και υλικά αίτια Οι υλικές μεταβολές για τον Αριστοτέλη είναι αναγκαίες, αλλά μόνο υποθετικά αναγκαίες. Δηλαδή, εάν υποθέσουμε ότι το αποτέλεσμα κάθε φυσικής γέννησης είναι τελικό αίτιο, είναι αναγκαίο συγκεκριμένες υλικές, μηχανικές κινήσεις να συμβούν. Όπως και στην τέχνη είναι αναγκαίο να χρησιμοποιήσουμε κάποια υλικά για να κατασκευάσουμε ένα αποτέλεσμα το οποίο συνιστά τελικό αίτιο, π.χ. ένα οίκημα.

Μετά τα Φυσικά Τα κεντρικά βιβλία των Μετά τα Φυσικά πραγματεύονται την κύρια και πρωταρχική σημασία του όντος, εκείνη που αποδίδεται στα κύρια και πρωταρχικά όντα, τις ουσίες. Θεωρητικές επιστήμες: Πρώτη φιλοσοφία, Φυσική & Μαθηματικά.

Θεωρητικές επιστήμες ΘΕΩΡΗΤΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ Αμετάβλητα όντα Αυτόνομα χωριστά όντα Πρώτη φιλοσοφία + Φυσική - Μαθηματικά

Η πρώτη φιλοσοφία ως θεολογία Τα θεϊκά πράγματα θα πρέπει να είναι το σπουδαιότερο γένος πραγμάτων. Η επιστήμη/φιλοσοφία για τα αμετάβλητα και χωριστά όντα είναι η επιστήμη η οποία είναι σπουδαιότερη από όλες τις άλλες. Η σπουδαιότερη επιστήμη θα πρέπει να μελετά τα σπουδαιότερα πράγματα. (Από τις 1, 2 & 3) Η επιστήμη για τα αμετάβλητα και τα χωριστά (η πρώτη φιλοσοφία) θα μελετά και τα θεία πράγματα (θα είναι και θεολογία).

Τέλος Ενότητας

Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στο πλαίσιο του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο Πανεπιστήμιο Πατρών» έχει χρηματοδοτήσει μόνο την αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.

Σημείωμα Αναφοράς Copyright Πανεπιστήμιο Πατρών, Σταυριανέας Στασινός. «Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία / Μεταφυσική». Έκδοση: 1.0. Πάτρα 2015. Διαθέσιμο από τη δικτυακή διεύθυνση: https://eclass.upatras.gr/courses/PHIL1803/

Σημείωμα Αδειοδότησης Το παρόν υλικό διατίθεται με τους όρους της άδειας χρήσης Creative Commons Αναφορά, Μη Εμπορική Χρήση Παρόμοια Διανομή 4.0 [1] ή μεταγενέστερη, Διεθνής Έκδοση. Εξαιρούνται τα αυτοτελή έργα τρίτων π.χ. φωτογραφίες, διαγράμματα κ.λ.π., τα οποία εμπεριέχονται σε αυτό και τα οποία αναφέρονται μαζί με τους όρους χρήσης τους στο «Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων». [1] http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ Ως Μη Εμπορική ορίζεται η χρήση: που δεν περιλαμβάνει άμεσο ή έμμεσο οικονομικό όφελος από την χρήση του έργου, για το διανομέα του έργου και αδειοδόχο που δεν περιλαμβάνει οικονομική συναλλαγή ως προϋπόθεση για τη χρήση ή πρόσβαση στο έργο που δεν προσπορίζει στο διανομέα του έργου και αδειοδόχο έμμεσο οικονομικό όφελος (π.χ. διαφημίσεις) από την προβολή του έργου σε διαδικτυακό τόπο Ο δικαιούχος μπορεί να παρέχει στον αδειοδόχο ξεχωριστή άδεια να χρησιμοποιεί το έργο για εμπορική χρήση, εφόσον αυτό του ζητηθεί.

Διατήρηση Σημειωμάτων Οποιαδήποτε αναπαραγωγή ή διασκευή του υλικού θα πρέπει να συμπεριλαμβάνει: το Σημείωμα Αναφοράς το Σημείωμα Αδειοδότησης τη δήλωση Διατήρησης Σημειωμάτων το Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων (εφόσον υπάρχει) μαζί με τους συνοδευόμενους υπερσυνδέσμους.