Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Τέλος Ενότητας.
Advertisements

1 Μικροοικονομική Ενότητα 9 : Παραγωγική διαδικασία Καραμάνης Κωνσταντίνος Ελληνική Δημοκρατία Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Ηπείρου.
Χρηματοοικονομική των Επιχειρήσεων, Ενότητα : Βέλτιστη Κεφαλαιακή Δομή, ΤΜΗΜΑ ΧΡΗΜΑΤΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΉΣ ΚΑΙ ΛΟΓΙΣΤΙΚΗΣ, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ – Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα.
1 Βιοχημεία - Αρχές Βιοτεχνολογίας - Προσδιορισμός συγκέντρωσης πρωτεϊνών, Τμήμα Τεχνολόγων γεωπόνων, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ.
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΛΟΓΙΣΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ :Ισοζύγιο Ελληνική Δημοκρατία Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Ηπείρου.
Εισαγωγή στη λογιστική, Ενότητα : Ημερολογιακές εγγραφές, ΤΜΗΜΑ ΧΡΗΜΑΤΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΉΣ ΚΑΙ ΛΟΓΙΣΤΙΚΗΣ ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ – Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου.
Τμήμα Τεχνολόγων Γεωπόνων Τίτλος Μαθήματος Ρύπανση Υδάτινων Πόρων Ενότητα 11 : Ποιότητα του αρδευτικού νερού Θεοχάρης Μενέλαος – Μυριούνης Χρήστος Αν.
ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ Eγγειοβελτιωτικά έργα και επιπτώσεις στο περιβάλλον Ενότητα 1 : Εκπόνηση μελέτης Ευαγγελίδης.
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΛΟΓΙΣΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ :Λογιστική ισότητα και ισολογισμός Ελληνική Δημοκρατία Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Ηπείρου.
Τμήμα Τεχνολόγων Γεωπόνων Τίτλος Μαθήματος: ΚΑΛΛΩΠΙΣΤΙΚΑ ΔΕΝΤΡΑ ΚΑΙ ΘΑΜΝΟΙ Ενότητα 12: Οδηγίες δημιουργίας φυτολογίου Γρηγόριος Βάρρας Αν. Καθηγητής Άρτα,
Εισαγωγή στη λογιστική, Ενότητα :Προσδιοριστικοί παράγοντες του λογιστικού αποτελέσματος, ΤΜΗΜΑ ΧΡΗΜΑΤΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΉΣ ΚΑΙ ΛΟΓΙΣΤΙΚΗΣ, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ – Ανοικτά.
Εισαγωγή στη λογιστική, Ενότητα :Μεταβολές της οικονομικής κατάστασης, ΤΜΗΜΑ ΧΡΗΜΑΤΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΉΣ ΚΑΙ ΛΟΓΙΣΤΙΚΗΣ, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ – Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα.
Προγραμματισμός κινητών συσκευών
Ενότητα 7 : Χρήση Πινάκων στο Ηλεκτρονικό εμπόριο (I) Ιωάννης Τσούλος
Μακροοικονομική Ενότητα: Χρήμα και νομισματικό σύστημα (Μέρος Δ)
Eιδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων
Παράγοντες που επηρεάζουν ένα σύστημα Υγείας
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ ΤΗΣ ΡΥΠΑΝΣΗΣ
Προγραμματισμός κινητών συσκευών
Προγραμματισμός Διαδικτύου
Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου
Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου
Άλλες μορφές νευρώσεων
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Άσκηση 8 (1 από 3) Προβολές 1. Να επιλέξετε ένα θέμα βασισμένο σε κάποια παράγραφο / υποπαράγραφο του κεφαλαίου 6 των σημειώσεων και να κάνετε μια εργασία.
Λειτουργικά Συστήματα
Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου
Υπολογιστική Γεωμετρία και Εφαρμογές στις ΒΧΔ
Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου
Ενότητα 5 : Δομές Δεδομένων και αφηρημένοι
Λειτουργικά Συστήματα
Γεωργική Χημεία Ενότητα 2 : Περιοδικός πίνακας στοιχείων, ιδιότητες
Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου
Ελληνική Δημοκρατία Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Ηπείρου
ΠΡΟΤΥΠΟ ΕΛΟΤ EN ISO 3251 Ζύγιση μάζας υγρού μελανιού (m1 g)
Ελληνική Δημοκρατία Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Ηπείρου
Ενότητα 10 : Συχνές ακοολογικές παθήσεις (Μέρος Α’) Ναυσικά Ζιάβρα
Ενότητα 13 Αξιολόγηση μαθήματος και διδάσκοντος από την εφαρμογή της Μονάδας Ολικής Ποιότητας (ΜΟΔΙΠ) του ΤΕΙ Αθήνας Αξιολόγηση του μαθήματος Αξιολόγηση.
Λοιμώδη Νοσήματα – Υγιεινή Αγροτικών Ζώων
Ελληνική Δημοκρατία Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Ηπείρου
Άσκηση 9 (1 από 2) Ανακαλύψτε στο χάρτη σας μερικά χαρτογραφικά αντικείμενα που να ανήκουν στις παρακάτω κατηγορίες : φυσικά, τεχνητές κατασκευές, αφηρημένα.
Ενότητα 10 : Κατασκευή ΝΠΑ Αλέξανδρος Τζάλλας
Ενότητα 9 : Παραγωγική διαδικασία Καραμάνης Κωνσταντίνος
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 9 (PART A): Σχέση Ηθικής και Δικαιοσύνης
Τοπολογικές σχέσεις 1/3 Βρείτε και περιγράψτε τις τοπολογικές σχέσεις σύμφωνα με τους (Pantazis, Donnay 1996) για τα παρακάτω γεω-γραφικά αντικείμενα:
Κανονικοποίηση ΤΙ ΕΙΝΑΙ ; Τεχνική Διαδικασία
Προγραμματισμός κινητών συσκευών
Γεώργιος Παπαδόπουλος
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Εικαστικές συνθέσεις - Χρώμα στο χώρο
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Ανόργανη και Οργανική Χημεία (Θ)
Οργάνωση και Διοίκηση Πρωτοβάθμιας (Θ)
Εισαγωγή στις εικαστικές τέχνες
Προγραμματισμός κινητών συσκευών
Λιθογραφία – Όφσετ (Θ) Ενότητα 8.2: Εκτυπωτική Διαδικασία Μηχανής
Ενότητα 9: Συστήματα Υγείας στην Ευρώπη: Σουηδία
Γεωργική Χημεία Ενότητα 1 : Γενικές αρχές χημείας, άτομα και μόρια
Γεωργική Χημεία Ενότητα 6: Οξέα, βάσεις, pH, γινόμενο διαλυτότητας
Ειδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων -E
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΛΟΓΙΣΤΙΚΗ
Ενότητα 8: Συστήματα Υγείας στην Ευρώπη: Γαλλία
Προγραμματισμός Διαδικτύου
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Προγραμματισμός κινητών συσκευών
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Οργανική Χημεία (Ε) Ενότητα 2: Προσδιορισμός σημείου τήξης
Ενότητα 1: ……………….. Όνομα Επώνυμο Τμήμα __
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου Τμήμα Τεχνολόγων Γεωπόνων Τίτλος Μαθήματος Ρύπανση Υδάτινων Πόρων Ενότητα 13: Επαναχρησιμοποίηση επεξεργασμένων αστικών Θεοχάρης Μενέλαος – Μυριούνης Χρήστος Αν. Καθηγητής Επ. Συνεργάτης Άρτα, 2015 1 1 1

Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου Άδειες Χρήσης Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό υπόκειται σε άδειες χρήσης Creative Commons. Για εκπαιδευτικό υλικό, όπως εικόνες, που υπόκειται σε άλλου τύπου άδειας χρήσης, η άδεια χρήσης αναφέρεται ρητώς.

Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου Χρηματοδότηση Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο TEI Ηπείρου» έχει χρηματοδοτήσει μόνο τη αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στα πλαίσια του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα.

Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου ΕΙΣΑΓΩΓΗ Η επαναχρησιμοποίηση των επεξεργασμένων λυμάτων για αρδευτικούς και βιομηχανικούς σκοπούς απελευθερώνει πηγές καθαρού νερού για αποκλειστική οικιακή χρήση και για τη βελτίωση της ποιότητας του νερού των ποταμών που στη συνέχεια προορίζεται για πόσιμο. Η ανακύκλωση των λυμάτων αποτελεί κύρια λύση στην αναζήτηση νέων υδατικών πόρων σε περιοχές που αντιμετωπίζουν έλλειψη νερού 4

Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου Χαρακτηριστικά των λυμάτων Τα αστικά λύματα αποτελούνται : κυρίως από νερό (99.9%) και από σχετικά μικρές συγκεντρώσεις αιωρούμενων και διαλυμένων οργανικών και ανόργανων στερεών. Οργανικές ουσίες: (υδρογονάνθρακες, λιγνίνη, λίπη, σάπωνες, συνθετικά απορρυπαντικά, πρωτεΐνες κ.α.) Ανόργανες ουσίες: (αρσενικό, κάδμιο, χρώμιο, χαλκός, μόλυβδος, υδράργυρος, ψευδάργυρος κλπ) 5

Τεχνολογία επεξεργασίας λυμάτων Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου Τεχνολογία επεξεργασίας λυμάτων Η επεξεργασία των αστικών λυμάτων αποτελείται από συνδυασμό: φυσικών χημικών και βιολογικών διαδικασιών για την απομάκρυνση των στερεών, της οργανικής ουσίας, των παθογόνων, των μετάλλων και μερικές φορές των θρεπτικών στοιχείων από τα λύματα. 6

Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου Πρωτοβάθμια επεξεργασία Ο όρος πρωτοβάθμια επεξεργασία αναφέρεται στην αρχική επεξεργασία των λυμάτων για την απομάκρυνση συγκεκριμένων ουσιών. Στα συμβατικά συστήματα επεξεργασίας η πρωτοβάθμια επεξεργασία περιλαμβάνει: την εσχάρωση την εξάμμωση και την απομάκρυνση του μεγάλου μεγέθους σωματιδίων 7

Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου Δευτεροβάθμια επεξεργασία Τα συστήματα δευτεροβάθμιας επεξεργασίας περιλαμβάνουν μια σειρά από βιολογικές διαδικασίες συνδυασμένες με το διαχωρισμό υγρής και στερεάς φάσης. Για πολλά συστήματα επεξεργασίας και επαναχρησιμοποίησης λυμάτων, η δευτεροβάθμια επεξεργασία παρέχει ικανοποιητική απομάκρυνση οργανικών ουσιών από τα λύματα. 8

Τριτοβάθμια ή/και προχωρημένη επεξεργασία Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου Τριτοβάθμια ή/και προχωρημένη επεξεργασία Η τριτοβάθμια ή προχωρημένη επεξεργασία των λυμάτων αναφέρεται στην απομάκρυνση συγκεκριμένων συστατικών όπως η αμμωνία ή τα νιτρικά με νιτροποιητικές/απονιτροποιητικές διαδικασίες με ανταλλαγή ιόντων ή με απομάκρυνση του συνόλου των διαλυμένων στερεών με αντίστροφη ώσμωση. Η τριτοβάθμια επεξεργασία των λυμάτων συνήθως έπεται των άλλων βιολογικών διαδικασιών επεξεργασίας. 9

Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου Καθορισμός της ποιότητας των επεξεργασμένων λυμάτων Ο χαρακτηρισμός της ποιότητας του νερού είναι απαραίτητος για την αξιολόγηση της βιολογικής και χημικής επικινδυνότητας κατά τη χρήση των επεξεργασμένων λυμάτων σε διάφορες εφαρμογές, καθώς και της αποτελεσματικότητας των μεθόδων επεξεργασίας των λυμάτων. 10

Καθορισμός της ποιότητας των επεξεργασμένων λυμάτων Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου Καθορισμός της ποιότητας των επεξεργασμένων λυμάτων Τα συστήματα επεξεργασίας λυμάτων είναι σχεδιασμένα ώστε να ανταποκρίνονται στα κριτήρια ποιότητας του νερού σε: βιοχημικά απαιτούμενο οξυγόνο (BOD5) ολικά αιωρούμενα στερεά (TSS) ολική συγκέντρωση εντεροκόκκων επίπεδα θρεπτικών ουσιών (άζωτο και φώσφορος) υπολειμματικό χλώριο 11

Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου Καθορισμός της ποιότητας των επεξεργασμένων λυμάτων Οι Ayers και Westcott (1985) κατατάσσουν το αρδευτικό νερό σε 4 ομάδες βασισμένες αντίστοιχα: στην αλατότητα την διηθητικότητα την τοξικότητα και τους υπόλοιπους κινδύνους 12

Καθορισμός της ποιότητας των επεξεργασμένων λυμάτων Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου Καθορισμός της ποιότητας των επεξεργασμένων λυμάτων Τα κριτήρια αυτά μπορούν να εφαρμοσθούν για την εκτίμηση της ποιότητας των επεξεργασμένων λυμάτων για αρδευτικούς σκοπούς όσον αφορά στην περιεκτικότητα σε χημικές ουσίες όπως είναι: τα διαλυμένα άλατα η σχετική αναλογία νατρίου και τα τοξικά ιόντα 13

Καθορισμός της ποιότητας των επεξεργασμένων λυμάτων Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου Καθορισμός της ποιότητας των επεξεργασμένων λυμάτων Κατά τη χρήση των επεξεργασμένων λυμάτων για άρδευση, πρέπει να γίνει εκτίμηση των πλεονεκτημάτων, μειονεκτημάτων και των πιθανών κινδύνων της χρήσης αυτής. Συνοψίζοντας τις θετικές και αρνητικές πλευρές, μπορεί να ειπωθεί ότι τα λύματα, ακόμη και επεξεργασμένα, σχετίζονται με κινδύνους στην υγεία και το περιβάλλον. 14

Απαιτήσεις ποιότητας σε σχέση με τη δημόσια υγεία Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου Απαιτήσεις ποιότητας σε σχέση με τη δημόσια υγεία Οι πιθανοί κίνδυνοι για την υγεία από την επεξεργασία και την επαναχρησιμοποίηση των λυμάτων σχετίζονται με το βαθμό άμεσης έκθεσης στα επεξεργασμένα λύματα και την καταλληλότητα, την αποτελεσματικότητα και την αξιοπιστία του συστήματος επεξεργασίας. Οι κύριοι κίνδυνοι για την υγεία από τις χημικές ουσίες των επεξεργασμένων λυμάτων, προέρχονται από μόλυνση των καλλιεργειών ή των υπόγειων νερών. 15

Απαιτήσεις ποιότητας για τη γεωργία Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου Απαιτήσεις ποιότητας για τη γεωργία Οι φυσικές και μηχανικές ιδιότητες του εδάφους όπως η διασπορά των τεμαχιδίων η σταθερότητα των συσσωματωμάτων, η δομή του εδάφους και η αγωγιμότητα, είναι χαρακτηριστικά ευαίσθητα στο είδος των ανταλλάξιμων ιόντων που εντοπίζονται στο αρδευτικό νερό. 16

Απαιτήσεις ποιότητας για τη γεωργία Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου Απαιτήσεις ποιότητας για τη γεωργία Οι βασικές παράμετροι ποιότητας των επεξεργασμένων λυμάτων από αγρονομική σκοπιά είναι: Aλατότητα Διηθητικότητα Τοξικότητα ιόντων Ιχνοστοιχεία Θρεπτικά στοιχεία 17

Διεθνή κριτήρια ποιότητας/νόμοι και κατευθυντήριες γραμμές Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου Διεθνή κριτήρια ποιότητας/νόμοι και κατευθυντήριες γραμμές Από την δεκαετία του 70 όταν άρχισε η συστηματική επαναχρησιμοποίηση των λυμάτων γίνονται προσπάθειες για τον καθορισμό κριτηρίων ποιότητας για την χρήση αυτή με σκοπό την προστασία της δημοσίας υγείας, των καλλιεργειών, του εδάφους και του περιβάλλοντος. 18

Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου Διεθνή κριτήρια ποιότητας/νόμοι και κατευθυντήριες γραμμές Αυτές οι προσπάθειες αναφέρονται στους: FAO (1985): Ποιοτικά κριτήρια που καθορίζουν το βαθμό καταλληλότητας του νερού για άρδευση. WHO (1989): Κατευθυντήριες γραμμές υγείας για την χρήση λυμάτων στη γεωργία και την υδροπονία. EPA (1992): Κατευθυντήριες γραμμές για επαναχρησιμοποίηση νερού. 19

Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου Eπανάχρηση των αστικών λυμάτων στις Μεσογειακές χώρες Η επαναχρησιμοποίηση των υγρών αποβλήτων και στη γεωργία στις Μεσογειακές χώρες παρουσιάζει ίδια χαρακτηριστικά που σχετίζονται με: το κλίμα τους διαθέσιμους υδατικούς πόρους και τις κοινωνικές και οικονομικές συνθήκες 20

Eπανάχρηση των αστικών λυμάτων στις Μεσογειακές χώρες Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου Eπανάχρηση των αστικών λυμάτων στις Μεσογειακές χώρες Η χρήση επεξεργασμένων αστικών λυμάτων για άρδευση έχει σταδιακά υιοθετηθεί ουσιαστικά από όλες τις μεσογειακές χώρες. Το Ισραήλ υπήρξε πρωτοπόρος σε αυτόν τον τομέα, και σύντομα ακολούθησαν η Τυνησία, η Κύπρος και η Ιορδανία. Η Αίγυπτος, η Παλαιστίνη, το Μαρόκο και η Συρία ανήκουν στην ομάδα χωρών, οι οποίες έχουν μεγάλη ανάγκη για την ανάπτυξη πρακτικών επανάχρησης του νερού. 21

Eπανάχρηση των αστικών λυμάτων στις Μεσογειακές χώρες Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου Eπανάχρηση των αστικών λυμάτων στις Μεσογειακές χώρες Γαλλία: οι καλλιέργειες αρδεύονται με νερό προερχόμενο από απόβλητα (σχεδόν έναν αιώνα). Το ενδιαφέρον για την επανάχρηση του νερού εμφανίστηκε ξανά στις αρχές της δεκαετίας του 1990 για 2 κυρίως λόγους: α) η ανάπτυξη της εντατικής αρδευόμενης γεωργίας (όπως η καλλιέργεια του αραβοσίτου) και β) η πτώση της υπόγειας στάθμης έπειτα από τις διάφορες πρόσφατες σοβαρές ξηρασίες. 22

Eπανάχρηση των αστικών λυμάτων στις Μεσογειακές χώρες Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου Eπανάχρηση των αστικών λυμάτων στις Μεσογειακές χώρες Ιταλία: Τα επεξεργασμένα απόβλητα χρησιμοποιούνται κυρίως για την άρδευση αγροτικών εκτάσεων που καλύπτουν πάνω από 4000 εκτάρια. Μια από τις μεγαλύτερες εφαρμογές εντοπίζεται στην Emilia Romagna όπου περισσότερα από 450000m3/έτος επεξεργασμένων αποβλήτων χρησιμοποιούνται για την άρδευση περισσότερων από 250 εκταρίων. 23

Eπανάχρηση των αστικών λυμάτων στις Μεσογειακές χώρες Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου Eπανάχρηση των αστικών λυμάτων στις Μεσογειακές χώρες Ισραήλ: Περίπου το 92% των αποβλήτων συλλέγεται από τους υπονόμους των δήμων. Το 72% χρησιμοποιείται για άρδευση (42%) ή αναπλήρωση των υπόγειων υδροφόρων στρωμάτων (30%). Η εκροή υπονόμων που χρησιμοποιείται για άρδευση πρέπει να πληρεί τα κριτήρια ποιότητας του νερού που έχουν τεθεί από το Υπουργείο Υγείας. 24

Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου Eπανάχρηση των αστικών λυμάτων στις Μεσογειακές χώρες Τυνησία: Tα απόβλητα αξιοποιούνται (ή υποβάλλονται σε επεξεργασία) σε περίπου 45 σταθμούς επεξεργασίας αποβλήτων με μια συνολική παροχή σχεδιασμού 130 Μm3 ανά έτος. Τα αστικά λύματα έχουν κυρίως οικιακή προέλευση (περίπου 82% οικιακά λύματα, 12% από τις βιομηχανίες και 6% από τον τουρισμό) και υποβάλλονται σε δευτεροβάθμιο βιολογικό καθαρισμό. 25

Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου Eπανάχρηση των αστικών λυμάτων στις Μεσογειακές χώρες Κύπρος: Τα απόβλητα που προέρχονται από τις κύριες πόλεις ανέρχονται σε περίπου 25 Μm3/έτος. Ο σχεδιασμός είναι να συλλέγονται και να χρησιμοποιούνται για άρδευση αφού υποβάλλονται σε τριτοβάθμια επεξεργασία. Σύμφωνα με αυτόν τον σχεδιασμό, η αρδευόμενη γεωργία θα επεκταθεί κατά 8­10%, ενώ ταυτόχρονα θα αξιοποιείται μια ανάλογη ποσότητα νερού για άλλους τομείς. 26

Eπανάχρηση των αστικών λυμάτων στις Μεσογειακές χώρες Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου Eπανάχρηση των αστικών λυμάτων στις Μεσογειακές χώρες Ελλάδα: Η ζήτηση για νερό έχει αυξηθεί σε πάρα πολύ μεγάλο βαθμό τα τελευταία 50 έτη. Παρά το ικανοποιητικό μέσο ύψος βροχοπτώσεων, συχνά παρατηρείται έλλειψη ισορροπίας στο υδατικό ισοζύγιο λόγω των χρονικών και τοπικών διακυμάνσεων που παρατηρούνται όσον αφορά τη βροχόπτωση, της αυξημένης ζήτησης για νερό κατά τους καλοκαιρινούς μήνες και της δυσκολίας στη μεταφορά του νερού εξ αιτίας του ορεινού ανάγλυφου. 27

Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου Βιβλιογραφία Καλλέργης, Γ., (2001): Εφαρμοσμένη-Περιβαλλοντική Υδρογεωλογία, 2η έκδοση, τόμος Α, Β, Γ, Τ.Ε.Ε., Αθήνα Μυριούνης, Χ., (2008): Υδρογεωλογική και υδροχημική διερεύνηση των υπογείων νερών της παράκτιας ζώνης της υδρολογικής λεκάνης Αλμυρού Μαγνησίας, Διδακτορική διατριβή, Τμήμα Γεωλογίας, Α.Π.Θ., Θεσσαλονίκη, σελ. 379. Χρηστίδης Χ., (2007): Ρύπανση υπόγειων υδάτων, Εργασία ΠΜΣ Γεωπληροφορική, κατεύθυνση Υδατικοί Πόροι, Τμήμα Αγρονόμων & Τοπογράφων Μηχανικών, σελ. 82.

Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου Σημείωμα Αναφοράς Copyright Τεχνολογικό Ίδρυμα Ηπείρου. <Θεοχάρης Μενέλαος – Μυριούνης Χρήστος>. <Ρύπανση Υδάτινων Πόρων>. Έκδοση: 1.0 <Άρτα>, 2015. Διαθέσιμο από τη δικτυακή διεύθυνση: http://eclass.teiep.gr/courses/TEXG114/ 29

Σημείωμα Αδειοδότησης Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου Σημείωμα Αδειοδότησης Το παρόν υλικό διατίθεται με τους όρους της άδειας χρήσης Creative Commons Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 4.0 Διεθνές [1] ή μεταγενέστερη. Εξαιρούνται τα αυτοτελή έργα τρίτων π.χ. φωτογραφίες, Διαγράμματα κ.λ.π., τα οποία εμπεριέχονται σε αυτό και τα οποία αναφέρονται μαζί με τους όρους χρήσης τους στο «Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων». Ο δικαιούχος μπορεί να παρέχει στον αδειοδόχο ξεχωριστή άδεια να χρησιμοποιεί το έργο για εμπορική χρήση, εφόσον αυτό του ζητηθεί. [1] http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.el 30

Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου Τέλος Ενότητας Επεξεργασία: Μυριούνης Χρήστος Άρτα, 2015 31 31