Κοινότητα (1/5) Μια ομάδα ανθρώπων οι οποίοι ζούν στην ίδια, οριοθετημένη περιοχή, μοιράζονται τις ίδιες βασικές αξίες, την οργάνωση και ενδιαφέροντα.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Ιστορία και Θεολογία των Εκκλησιαστικών Ύμνων
Advertisements

Όνομα Καθηγητή: Χρήστος Τερέζης
Εισαγωγή στην Ειδική Αγωγή
Ανάγκες των ασθενών Φυσικές ανάγκες
Ποιοτική μεθοδολογία έρευνας στη Διδακτική των Μαθηματικών
Συνείδηση Επίπεδα Προϋποθέσεις καλής λειτουργίας Διαταραχές.
Ανατρίψεις Εν τω βάθει θωπείες
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Πρακτική Άσκηση σε σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
Εορτολογία Ενότητα 3: Η Εορτή των Χριστουγέννων και Θεοφανείων
Εορτολογία Ενότητα 8: Οι Εορτές των Αγίων Γεώργιος Φίλιας
Ενότητα 9: Ο Χειμώνας Διδάσκουσα: Βασιλική Φωτοπούλου
ΚΟΙΝΟΤΙΚΗ ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΗ Ι
Εορτολογία Ενότητα 4: Οι Εορτές της Αναλήψεως και της Πεντηκοστής
Βιοηθική Κατά το δεύτερο ήμισυ του προηγούμενου αιώνα αναπτύχθηκε μια νέα τεχνολογία, η Βιοτεχνολογία, βασισμένη στην απίστευτα γοργή ανάπτυξη των Μοριακών.
Εξέλιξη των ιδεών στις Φυσικές Επιστήμες
Δραστηριότητες Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας 1/2
Νεοελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα
Η θεωρητική βάση της εργασίας με την οικογένεια 1/2
Συνέντευξη Συζήτηση με σκόπιμο στόχο τον οποίο οι συμμετέχοντες αποδέχονται. Η συνέντευξη μοιάζει με τη συζήτηση: Περιλαμβάνουν λεκτική και μη λεκτική.
Άσκηση στο νερό και τρίτη ηλικία
Ψυχική Υγεία - Ψυχική Νόσος - Φυσιολογικότητα (Ορισμός, κριτήρια, βασικές έννοιες) (Ι) Α. Ψυχική Υγεία Σύμφωνα με την Παγκόσμια Οργάνωση Υγείας σαν "ψυχική.
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής
Πρακτική Άσκηση σε σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
ΣΥΣΤΗΜΑ ΥΓΕΙΑΣ Σύστημα Παραγωγής Διανομής Σύστημα Διεύθυνσης
Αρχή του αρχειακού δεσμού
Ο Πλάτων και ο Αριστοτέλης για την ψυχή
Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Σπουδών Τμήμα Φιλοσοφίας
Φροντίδα μετά την αιμοληψία 1/3
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Τμήμα Κοινωνικής Θεολογίας
Διδακτική των εικαστικών τεχνών Ενότητα 2
Ενότητα 5: Συναισθήματα θετικά και δυσάρεστα
ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΤΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ Ενότητα 8: Το Σύνταγμα του 1975: τα μέρη του και το περιεχόμενό του Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής Σχολή Ανθρωπιστικών.
Διατροφή Ενότητα 22: Διατροφή και άθληση
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Εισαγωγή στις Επιστήμες της Αγωγής
Μελάνια και επικαλυπτικά (Ε)
Υπηρεσίες Πληροφόρησης
Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό
Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Σπουδών Τμήμα Φιλοσοφίας
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Ο Πλάτων και ο Αριστοτέλης για την ψυχή
Όνομα Καθηγητή: Χρήστος Τερέζης
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Αισθητική Σώματος Ι (Ε)
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Ιστορία και Θεολογία των Εκκλησιαστικών Ύμνων
Πολιτική πληροφόρησης
Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας
Ο Πλάτων και ο Αριστοτέλης για την ψυχή
Ψυχιατρική Ενότητα 6: Οριακή σύγκρουση Ευάγγελος Γ. Παπαγεωργίου
Αισθητική Σώματος Ι (Ε)
Ο Πλάτων και ο Αριστοτέλης για την ψυχή
Ψυχιατρική Ενότητα 8: Μηχανισμοί άμυνας Ευάγγελος Γ. Παπαγεωργίου
Εικαστικές συνθέσεις - Χρώμα στο χώρο
Ιστορία και Θεολογία των Εκκλησιαστικών Ύμνων
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 3: Το παράδειγμα της Τρέισι Λάτιμερ (συνέχεια) Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών.
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 9 (PART B): Σχέση Ηθικής και Δικαιοσύνης
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 8 (PART A): Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη και Επιχειρείν Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών.
Ψυχιατρική Ενότητα 4: Συνέχεια ψυχικών λειτουργιών
Μεθοδολογία των Επιστημών του Ανθρώπου: Στατιστική
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Ειδική Κοσμητολογία (Θ)
Εφαρμοσμένη Ενζυμολογία (Θ)
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Μεθοδολογία Κοινωνικής Εργασίας με Κοινότητα Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας Μεθοδολογία Κοινωνικής Εργασίας με Κοινότητα Ενότητα 1: Ορισμοί Κοινότητας – Α’ Φάση Εξέλιξης Ελένη Κοντογιάννη Τμήμα Κοινωνικής Εργασίας Το περιεχόμενο του μαθήματος διατίθεται με άδεια Creative Commons εκτός και αν αναφέρεται διαφορετικά Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.

Κοινότητα (1/5) Μια ομάδα ανθρώπων οι οποίοι ζούν στην ίδια, οριοθετημένη περιοχή, μοιράζονται τις ίδιες βασικές αξίες, την οργάνωση και ενδιαφέροντα (Rifkin et al, 1988) Μία ανεπίσημα οργανωμένη κοινωνική οντότητα η οποία χαρακτηρίζεται από μία αίσθηση ταυτότητας (White, 1982)

Κοινότητα (2/5) Ένας πληθυσμός ο οποίος είναι γεωγραφικά εστιασμένος αλλά επίσης υφίσταται ως μια ξεχωριστή κοινωνική οντότητα, με τοπική συλλογική ταυτότητα και συλλογικούς στόχους. (Manderson et al, 1992)

Κοινότητα (3/5) Στην μελέτη της έννοιας της κοινότητας περιλαμβάνεται η συναισθηματική ταύτιση του ατόμου με μια γεωγραφική περιοχή και εκτιμάται σύμφωνα με τον Willmott (1984:7 στο Σταθόπουλος, 2001) από την αλληλεπίδραση μεταξύ κατοίκων, από τα κοινά ενδιαφέροντα κι τις αξίες και τέλος από την αίσθηση της ταύτισης και του ανήκειν των ατόμων με την περιοχή.

Κοινότητα (4/5) Σύμφωνα με τον Orr κάθε αναφορά στην έννοια της κοινότητας πρέπει να περιλαμβάνει τις εξής διαστάσεις: Τοποθεσία της κοινότητας (φυσικά όρια, σχέσεις με άλλες περιοχές). Κοινωνική δομή (δημογραφικά στοιχεία, κοινωνική τάξη, εθνότητα, απασχόληση). Κοινωνική δραστηριότητα (ψυχαγωγία, κοινοτικές υπηρεσίες, κτιριακή υποδομή). Συναισθήματα (γνώμη και συναισθήματα κατοίκων – επισκεπτών για τη περιοχή).

Κοινότητα (5/5) Επιπλέον, Ο Willmott αναφέρεται σε τρεις κατηγορίες κοινότητας: Την γεωγραφική κοινότητα, (τα άτομα έχουν την αίσθηση του ανήκειν, έχουν κοινό τόπο, κοινά ενδιαφέροντα, κοινές δραστηριότητες). Τις κοινότητες ενδιαφέροντος, (κοινή εθνικότητα, κοινό θρήσκευμα, κοινά πολιτισμικά ενδιαφέροντα). Τις κοινότητες αφοσίωσης ή συναισθήματος, (αίσθηση συλλογικής δράσης, αμοιβαιότητα, κοινές ιδέες, αντιλήψεις).

Μεθοδολογία ΚΕΚ – Εισαγωγικά Τα Σκανδιναβικά «Λαϊκά σχολεία» (Folk High Schools Μέσα 19ου αιώνα) Ξεκίνησαν από την Δανία – φιλόσοφος Grundtvig – υποστηρικτής λαϊκής επιμόρφωσης. Λαϊκά στρώματα της εποχής δεν είχαν πρόσβαση στην εκπαίδευση, τα μαθήματα γίνονταν στα λατινικά. Τα λαϊκά σχολεία επεχείρησαν να «διαφωτίσουν» τους κατοίκους αγροτικών περιοχών και να συμβάλλουν στη διαμόρφωση συλλογικής συνείδησης μέσα από δράσεις που έδιναν έμφαση στις δημοκρατικές διαδικασίες και στη λήψη συλλογικών αποφάσεων. Ξεκίνησαν σε εθελοντική βάση και στη συνέχεια χρηματοδοτήθηκαν από κρατικά κονδύλια.

Πολλοί από τους αγρότες των «λαϊκών σχολείων» αργότερα συγκρότησαν το συνεργατικό κίνημα των αγροτών στη Δανία (τέλη 19ου αιώνα). Η ανάπτυξη των «λαϊκών σχολείων» επεκτάθηκε και στις υπόλοιπες σκανδιναβικές χώρες αλλά και τη Γερμανία και τη Βρετανία.

A’ Φάση εξέλιξης της κοινοτικής εργασίας (1/5) Τελευταίο τέταρτο 19ου αιώνα ΗΠΑ και Μ. Βρετανία Στόχος: Αντιμετώπιση προβλημάτων εξαθλίωσης και φτώχειας στα περίχωρα των μεγάλων πόλεων. Αγγλία: Κίνημα κοινωνικής αποκατάστασης (social settlement movement) από μέλη της μεσαίας και υψηλής κοινωνικής τάξης. Επεδίωκαν την προώθηση μεταρρυθμιστικών μέτρων για την αντιμετώπιση των αναγκών συγκεκριμένων ομάδων πληθυσμού. Δημιούργησαν κοινοτικές οργανώσεις εθελοντικού χαρακτήρα που παρείχαν υπηρεσίας κοινωνικής φροντίδας σε επίπεδο γειτονιάς.

A’ Φάση εξέλιξης της κοινοτικής εργασίας (2/5) Ήταν ένα είδος ξενώνων που λειτουργούσαν ως Κέντρα επιμόρφωσης (οργάνωναν συλλογικές δράσεις και ψυχαγωγικές δραστηριότητες, προγράμματα φροντίδας και εκπαίδευση σε όσους συμμετείχαν). Οργανώσεις τέτοιου τύπου πρωτοεμφανίζονται στη δεκαετία του 1880 με το Oxford House (1883) και το Toynbee Hall (1885). ΗΠΑ: Παρόμοιες μορφές κοινοτικής εργασίας με σταδιακή έμφαση στην πολιτισμική αφομοίωση και την κοινωνική ενσωμάτωση των μεταναστών Hull House (HΠΑ). 1886-1917 ετησίως εισέρχονταν 200.000 Ευρωπαίοι μετανάστες (Ν. Υόρκη, Φιλαδέλφεια, Σικάγο, Βοστόνη)

A’ Φάση εξέλιξης της κοινοτικής εργασίας (3/5) Η συντριπτική πλειοψηφία των μεταναστών ήταν φτωχοί, χωρίς επαγγελματική κατάρτιση, αναλφάβητοι και δεν γνώριζαν την αγγλική γλώσσα. Το κίνημα κοινωνικής αποκατάστασης ασχολήθηκε από το 1880 και μετά με τις συνθήκες (κοινωνικές – οικονομικές) που επικρατούσαν στις κοινότητες των μεταναστών. Προβλήθηκε η ανάγκη λήψης μεταρρυθμιστικών μέτρων για την αντιμετώπιση της φτώχειας και της κοινωνικής στέρησης. Όσοι εργάζονταν στο πλαίσιο του κινήματος ονομάζονταν κοινωνικοί εργάτες, ζούσαν στα slums και τα γκέτο των μεταναστών.

A’ Φάση εξέλιξης της κοινοτικής εργασίας (4/5) Προσπαθούσαν να κοινωνικοποιήσουν τους μετανάστες(μετέδιδαν τις αξίες του αμερικανικού οράματος, της φιλελεύθερης οικονομίας και την ιδεολογία της «ανοιχτής» κοινωνίας διατηρώντας τις ιδιαίτερες πολιτισμικές τους παραδόσεις. Η ανάγκη για υποστήριξη των παρεχόμενων υπηρεσιών οδήγησε στη δημιουργία μιας κεντρικής υπηρεσίας (Community Organization) που ανέλαβε το συντονισμό και την οργάνωση των προγραμμάτων. Βασική μονάδα παρέμβασης των κοινωνικών εργατών είναι η συνοικία και όχι το άτομο ή η οικογένεια όπως συνέβαινε με τους φιλικούς επισκέπτες (friendly visitors) -πρόδρομοι των Κοινωνικών Λειτουργών.

A’ Φάση εξέλιξης της κοινοτικής εργασίας (5/5) Οι προσπάθειες αυτές: δεν είχαν ριζοσπαστικό περιεχόμενο. δεν αμφισβητούσαν τις δομές του συστήματος που συνέβαλαν στη κοινωνική εξαθλίωση των φτωχών και περιθωριοποιημένων στρωμάτων. προσανατολίζονταν σε μια περισσότερο «ανθρώπινη» διαχείριση της φτώχειας με παροχή υπηρεσιών εκπαίδευσης και φροντίδας τα οποία θα βοηθούσαν στη παραγωγική αξιοποίηση αυτών των στρωμάτων. ενώ η δυσαρέσκεια της εργατικής τάξης στις πόλεις του δυτικού κόσμου εντεινόταν, το κίνημα κοινωνικής αποκατάστασης πρόβαλε συναινετική αντίληψη και πρακτική (κοινωνική ειρήνη-συνεργασία ανάμεσα στις τάξεις.

Τέλος Ενότητας

Σημειώματα

Σημείωμα Αναφοράς Copyright Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Αθήνας, Ελένη Κοντογιάννη 2014. Ελένη Κοντογιάννη. «Μεθοδολογία Κοινωνικής Εργασίας με Κοινότητα. Ενότητα 1: Ορισμοί Κοινότητας – Α’ Φάση Εξέλιξης». Έκδοση: 1.0. Αθήνα 2014. Διαθέσιμο από τη δικτυακή διεύθυνση: ocp.teiath.gr.

Σημείωμα Αδειοδότησης Το παρόν υλικό διατίθεται με τους όρους της άδειας χρήσης Creative Commons Αναφορά, Μη Εμπορική Χρήση Παρόμοια Διανομή 4.0 [1] ή μεταγενέστερη, Διεθνής Έκδοση. Εξαιρούνται τα αυτοτελή έργα τρίτων π.χ. φωτογραφίες, διαγράμματα κ.λ.π., τα οποία εμπεριέχονται σε αυτό και τα οποία αναφέρονται μαζί με τους όρους χρήσης τους στο «Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων». [1] http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ Ως Μη Εμπορική ορίζεται η χρήση: που δεν περιλαμβάνει άμεσο ή έμμεσο οικονομικό όφελος από την χρήση του έργου, για το διανομέα του έργου και αδειοδόχο που δεν περιλαμβάνει οικονομική συναλλαγή ως προϋπόθεση για τη χρήση ή πρόσβαση στο έργο που δεν προσπορίζει στο διανομέα του έργου και αδειοδόχο έμμεσο οικονομικό όφελος (π.χ. διαφημίσεις) από την προβολή του έργου σε διαδικτυακό τόπο Ο δικαιούχος μπορεί να παρέχει στον αδειοδόχο ξεχωριστή άδεια να χρησιμοποιεί το έργο για εμπορική χρήση, εφόσον αυτό του ζητηθεί.

Διατήρηση Σημειωμάτων Οποιαδήποτε αναπαραγωγή ή διασκευή του υλικού θα πρέπει να συμπεριλαμβάνει: το Σημείωμα Αναφοράς το Σημείωμα Αδειοδότησης τη δήλωση Διατήρησης Σημειωμάτων το Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων (εφόσον υπάρχει) μαζί με τους συνοδευόμενους υπερσυνδέσμους.

Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στo πλαίσιo του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας» έχει χρηματοδοτήσει μόνο την αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.