ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ I

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Ιστορία και Θεολογία των Εκκλησιαστικών Ύμνων Ενότητα 2: Η πρώτη περίοδος της εκκλησιαστικής υμνογραφίας (Α´ - Δ´αι.) Γεώργιος Φίλιας Θεολογική Σχολή Τμήμα.
Advertisements

Εορτολογία Ενότητα 2: Η εορτή του Πάσχα Γεώργιος Φίλιας Θεολογική Σχολή Τμήμα Κοινωνικής Θεολογίας.
Ιστορία και Θεολογία των Εκκλησιαστικών Ύμνων
Όνομα Καθηγητή: Χρήστος Τερέζης
Ποιοτική μεθοδολογία έρευνας στη Διδακτική των Μαθηματικών
Ανάπτυξη ηλεκτρονικών μαθημάτων στην πλατφόρμα Open eClass
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Πρακτική Άσκηση σε σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
Εορτολογία Ενότητα 3: Η Εορτή των Χριστουγέννων και Θεοφανείων
Εορτολογία Ενότητα 8: Οι Εορτές των Αγίων Γεώργιος Φίλιας
Ενότητα 9: Ο Χειμώνας Διδάσκουσα: Βασιλική Φωτοπούλου
ΚΟΙΝΟΤΙΚΗ ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΗ Ι
Εορτολογία Ενότητα 4: Οι Εορτές της Αναλήψεως και της Πεντηκοστής
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Εξέλιξη των ιδεών στις Φυσικές Επιστήμες
Νεοελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Άσκηση στο νερό και τρίτη ηλικία
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής
Kant: Ηθική Φιλοσοφία Ενότητα 1η:Αγαθή Βούληση Παύλος Κόντος
Πρακτική Άσκηση σε σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Ο Πλάτων και ο Αριστοτέλης για την ψυχή
Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Σπουδών Τμήμα Φιλοσοφίας
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Τμήμα Κοινωνικής Θεολογίας
Διδακτική των εικαστικών τεχνών Ενότητα 2
Ενότητα 5: Συναισθήματα θετικά και δυσάρεστα
ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΤΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ Ενότητα 8: Το Σύνταγμα του 1975: τα μέρη του και το περιεχόμενό του Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής Σχολή Ανθρωπιστικών.
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Εισαγωγή στις Επιστήμες της Αγωγής
ΠΕΤΡΟΛΟΓΙΑ ΜΑΓΜΑΤΙΚΩΝ & ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΜΕΝΩΝ ΠΕΤΡΩΜΑΤΩΝ
Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό
Έννοιες Φυσικών Επιστημών Ι
ΠΕΤΡΟΛΟΓΙΑ ΜΑΓΜΑΤΙΚΩΝ & ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΜΕΝΩΝ ΠΕΤΡΩΜΑΤΩΝ
Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Σπουδών Τμήμα Φιλοσοφίας
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Ο Πλάτων και ο Αριστοτέλης για την ψυχή
Όνομα Καθηγητή: Χρήστος Τερέζης
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Ανάπτυξη ηλεκτρονικών μαθημάτων στην πλατφόρμα Open eClass
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Ιστορία και Θεολογία των Εκκλησιαστικών Ύμνων
Ανάπτυξη ηλεκτρονικών μαθημάτων στην πλατφόρμα Open eClass
Ο Πλάτων και ο Αριστοτέλης για την ψυχή
Ανάπτυξη ηλεκτρονικών μαθημάτων στην πλατφόρμα Open eClass
Ο Πλάτων και ο Αριστοτέλης για την ψυχή
Ιστορία και Θεολογία των Εκκλησιαστικών Ύμνων
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 3: Το παράδειγμα της Τρέισι Λάτιμερ (συνέχεια) Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών.
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 9 (PART B): Σχέση Ηθικής και Δικαιοσύνης
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 8 (PART A): Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη και Επιχειρείν Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών.
Διδακτική Μαθηματικών ΙΙ
Ανάπτυξη ηλεκτρονικών μαθημάτων στην πλατφόρμα Open eClass
Ανάπτυξη ηλεκτρονικών μαθημάτων στην πλατφόρμα Open eClass
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Ανάπτυξη ηλεκτρονικών μαθημάτων στην πλατφόρμα Open eClass
Ανάπτυξη ηλεκτρονικών μαθημάτων στην πλατφόρμα Open eClass
Ανάπτυξη ηλεκτρονικών μαθημάτων στην πλατφόρμα Open eClass
Ανάπτυξη ηλεκτρονικών μαθημάτων στην πλατφόρμα Open eClass
Μεθοδολογία των Επιστημών του Ανθρώπου: Στατιστική
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ I Ενότητα 4: Θεωρία Διδακτικών Καταστάσεων Γιώργος Ψυχάρης Σχολή Θετικών επιστημών Τμήμα Μαθηματικό

ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ I Γιώργος Ψυχάρης

Επισκόπηση του μαθήματος Βασικές θεωρητικές παραδοχές Η Θεωρία Διδακτικών Καταστάσεων (ΘΔΚ) Καταστάσεις προβλήματος

Στόχος του μαθήματος H αξιοποίηση της Θεωρίας των Διδακτικών Καταστάσεων (Brousseau, 1997) στο σχεδιασμό εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων για μαθηματικές έννοιες που διδάσκονται στα σχολικά μαθηματικά της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Brousseau, G. (1997) Theory of Didactical Situations, Kluwer Academic Publishers.

H Θεωρία Διδακτικών Καταστάσεων (ΘΔΚ) (1/3) Εστιάζεται στις δραστηριότητες των μαθητών Εκφράζει τις συνθήκες γένεσης των μαθηματικών γνώσεων στα πλαίσια της διδασκαλίας και επιτρέπει μελέτη τους Κονστρουκτιβιστική βάση: η μάθηση είναι μια διεργασία προσαρμογής που βασίζεται στην αφομοίωση (assimilation) του νέου και στον εννοιολογικό συμβιβασμό (accommodation), στην περίπτωση που το νέο έρχεται σε σύγκρουση και προκαλεί γνωστική σύγκρουση με την κεκτημένη γνώση.

Η Θεωρία Διδακτικών Καταστάσεων (ΘΔΚ) (2/3) Διδακτική κατάσταση: σύνολο σχέσεων ανάμεσα σε ένα διδάσκοντα και ένα διδασκόμενο, μέσα στο οποίο μπορούμε να διακρίνουμε ένα κοινωνικού χαρακτήρα (κοινό) σχέδιο που αποσκοπεί στην εκμάθηση μιας γνώσης από το διδασκόμενο (Brousseau, 1986).

Η Θεωρία Διδακτικών Καταστάσεων (ΘΔΚ) (3/3) Δημιουργία μιας διδακτικής κατάστασης (από τον εκπαιδευτικό) - επιλογή μαθηματικής έννοιας - σχεδιασμός μαθηματικών δραστηριοτήτων - προβλέψεις για την ‘συμπεριφορά’ των μαθητών - πειραματισμός πάνω στη διαδοχή των δραστηριοτήτων - παρατήρηση των φαινομένων της τάξης - ανάλυση των απαντήσεων των μαθητών - αποτελέσματα και αρχικές προβλέψεις.

Η φάση της δράσης Οι μαθητές εμπλέκονται με τη λύση ενός προβλήματος (κατάσταση) που είναι τέτοιο ώστε ο μαθητής μπορεί να επεμβαίνει και να ανατροφοδοτεί με πληροφορίες τη δράση του. Δημιουργία ενός υπόρρητου μοντέλου που δεν συνεπάγεται τη δυνατότητα διατύπωσης. Στη φάση αυτή ο μαθητής με αφορμή μια ενέργεια (π.χ. σχεδίαση ενός γεωμετρικού σχήματος) μπορεί να εκφράσει κάποιες απόψεις του που αφορούν μαθηματικές έννοιες, ιδιότητες και διαδικασίες οι οποίες αντικατοπτρίζουν το επίπεδο των γνώσεών του τη δεδομένη στιγμή.

Η φάση της διατύπωσης Οι γνώσεις που εφαρμόστηκαν στην προηγούμενη φάση γίνονται αντικείμενα διαπραγμάτευσης μέσα από μια όσο το δυνατόν σαφή λεκτική διατύπωση. Προσπάθεια διατύπωσης συμπερασμάτων, πιθανών σχέσεων ή κανόνων με μαθηματική ορολογία κάνοντας χρήση της φυσικής γλώσσας. Αν η ποιότητα της διατύπωσης δεν επιτρέπει την ακριβή μετάδοση του επιθυμητού μηνύματος, τότε επανεξετάζεται όχι μόνο η διατύπωση, αλλά και η υποκείμενη γνώση.

Η φάση της επικύρωσης (1/2) Οι μαθητές εμπλέκονται σε διαδικασίες επιχειρηματολογίας Σημασιολογική και συντακτική επικύρωση των συλλογισμών τους, που συχνά είναι ανεπαρκείς ή λανθασμένοι. - Η διδακτική κατάσταση θα πρέπει να βοηθήσει τους μαθητές στη βελτίωση των τεχνικών τους, στην αναθεώρηση των ιδεών τους, να αντικαταστήσουν τις θεωρίες τους με άλλες πληρέστερες ή σωστές. Αυτή η εξέλιξη έχει διαλεκτικό χαρακτήρα: η κάθε υπόθεση πρέπει να αιτιολογείται επαρκώς ώστε είτε να γίνει αποδεκτή είτε να απορριφθεί (Brousseau, 1997).

Η φάση της επικύρωσης (2/2) Οι καταστάσεις επικύρωσης απαιτούν ένα ορισμένο επίπεδο βεβαιότητας, χωρίς όμως να είναι απαραίτητες οι αυστηρές αποδείξεις (δηλαδή η διατύπωση των λόγων που δικαιολογούν αυτή τη βεβαιότητα).

Η φάση της θεσμοποίησης (“επισημοποίησης”) (1/2) Ορίζεται συμβατικά και ρητά και κατόπιν συμφωνίας η γνωστική υπόσταση της γνώσης μέσα από την κοινωνική αναγνώρισή της Πολύπλοκη σύνθεση προσωπικής-συλλογικής-μαθηματικής γνώσης Εννοιολογικός έλεγχος των μαθητών Ευρύτητα εννοιολογικού πλαισίου για να επιδέχεται γενικεύσεις Διαχωρισμός παραγωγής μιας λύσης από τη γενίκευσή της

Η φάση της θεσμοποίησης (“επισημοποίησης”) (2/2) Πρόωρη θεσμοθέτηση διακόπτει την κατασκευή νοήματος, και μπορεί να βλάψει την προσδοκώμενη μάθηση. Όψιμη θεσμοθέτηση ενισχύει ανακριβείς ερμηνείες και μπορεί να εμποδίσει την εκμάθηση και τις εφαρμογές. Ασκήσεις εφαρμογής, εξάσκησης και νέας εφαρμογής συμπληρώνουν τη διδακτική διαδικασία.

Τέλος Ενότητας

Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στo πλαίσιo του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο Πανεπιστήμιο Αθηνών» έχει χρηματοδοτήσει μόνο την αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.

Σημειώματα

Σημείωμα Αναφοράς Copyright Εθνικόν και Καποδιστριακόν Πανεπιστήμιον Αθηνών, Γιώργος Ψυχάρης, 2014. Γιώργος Ψυχάρης. «Διδακτική Μαθηματικών Ι. Θεωρία Διδακτικών Καταστάσεων». Έκδοση: 1.0. Αθήνα 2014. Διαθέσιμο από τη δικτυακή διεύθυνση: http://opencourses.uoa.gr/courses/MATH307.

Σημείωμα Αδειοδότησης Το παρόν υλικό διατίθεται με τους όρους της άδειας χρήσης Creative Commons Αναφορά, Μη Εμπορική Χρήση Παρόμοια Διανομή 4.0 [1] ή μεταγενέστερη, Διεθνής Έκδοση. Εξαιρούνται τα αυτοτελή έργα τρίτων π.χ. φωτογραφίες, διαγράμματα κ.λ.π., τα οποία εμπεριέχονται σε αυτό και τα οποία αναφέρονται μαζί με τους όρους χρήσης τους στο «Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων». [1] http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ Ως Μη Εμπορική ορίζεται η χρήση: που δεν περιλαμβάνει άμεσο ή έμμεσο οικονομικό όφελος από την χρήση του έργου, για το διανομέα του έργου και αδειοδόχο που δεν περιλαμβάνει οικονομική συναλλαγή ως προϋπόθεση για τη χρήση ή πρόσβαση στο έργο που δεν προσπορίζει στο διανομέα του έργου και αδειοδόχο έμμεσο οικονομικό όφελος (π.χ. διαφημίσεις) από την προβολή του έργου σε διαδικτυακό τόπο Ο δικαιούχος μπορεί να παρέχει στον αδειοδόχο ξεχωριστή άδεια να χρησιμοποιεί το έργο για εμπορική χρήση, εφόσον αυτό του ζητηθεί.

Διατήρηση Σημειωμάτων Οποιαδήποτε αναπαραγωγή ή διασκευή του υλικού θα πρέπει να συμπεριλαμβάνει: το Σημείωμα Αναφοράς το Σημείωμα Αδειοδότησης τη δήλωση Διατήρησης Σημειωμάτων το Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων (εφόσον υπάρχει) μαζί με τους συνοδευόμενους υπερσυνδέσμους.