Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Τέλος Ενότητας.
Advertisements

Η ανοσοαποτύπωση ως επιβεβαιωτική μέθοδος
Τριφασικά συμμετρικά δίκτυα σε συνδεσμολογία Υ (1/2)
Σχεδίαση Ολοκληρωμένων Κυκλωμάτων
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία Ενότητα 7η: Η έννοια του ομιλιακού ενεργήματος. Όνομα Καθηγητή: Παρούσης Μιχαήλ Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών.
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική Ενότητα 12: Επιστήμη και αίτια / Θεωρητικές & πρακτικές επιστήμες Στασινός Σταυριανέας Σχολή Ανθρωπιστικών & Κοινωνικών.
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία Ενότητα 3η: Η έννοια της ελευθερίας και της δικαιοσύνης. Όνομα Καθηγητή: Παρούσης Μιχαήλ Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών.
Zωολογία Ι Ενότητα 19: Εχινόδερμα Εργαστηριακή Άσκηση: Συστηματική Εχινοδέρμων Κυρίτση – Κρικώνη Βασιλική, ΕΔΙΠ Σχολή Θετικών Επιστημών Τμήμα Βιολογίας.
Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Θεσσαλίας Αρδευτική Μηχανική Εργαστήριο 3: Τεχνολογία Διανεμητών Μικροάρδευσης Καθηγητής Παναγιώτης Βύρλας Σχολή Τεχνολόγων.
Τεχνολογία οφθαλμικών φακών Ι (Ε) Ενότητα 5: Έγχρωμοι φακοί Θεμιστοκλής Γιαλελής, Οπτικός, MSc, PhD candidate ΕΔΙΠ του τμήματος Οπτικής και Οπτομετρίας.
Εργαστήριο 9 : Scratch (Μέρος 9_Α) Δημήτριος Νικολός ΤΕΕΑΠΗ
Κανόνες Ασφαλείας Εργοταξίων
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ ΤΗΣ ΡΥΠΑΝΣΗΣ
Νεότερη Ηθική Φιλοσοφία
Άλλες μορφές νευρώσεων
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Υπολογιστική Γεωμετρία και Εφαρμογές στις ΒΧΔ
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Ενότητα 4 (part B) : Ιατρική ηθική
Φιλοσοφία της Ιστορίας και του Πολιτισμού
Kant: Ηθική Φιλοσοφία Ενότητες 9η : Η 2η εκδοχή της κατηγορικής προστακτικής Παύλος Κόντος Σχολή Ανθρωπιστικών & Κοινωνικών Επιστημών Τμήμα Φιλοσοφίας.
Εργαστήριο 9 : Scratch (Μέρος 9_Β) Δημήτριος Νικολός ΤΕΕΑΠΗ
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
ΠΡΟΤΥΠΟ ΕΛΟΤ EN ISO 3251 Ζύγιση μάζας υγρού μελανιού (m1 g)
Σχολή Ανθρωπιστικών & Κοινωνικών Επιστημών
Ενότητα 13 Αξιολόγηση μαθήματος και διδάσκοντος από την εφαρμογή της Μονάδας Ολικής Ποιότητας (ΜΟΔΙΠ) του ΤΕΙ Αθήνας Αξιολόγηση του μαθήματος Αξιολόγηση.
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία
Άσκηση 9 (1 από 2) Ανακαλύψτε στο χάρτη σας μερικά χαρτογραφικά αντικείμενα που να ανήκουν στις παρακάτω κατηγορίες : φυσικά, τεχνητές κατασκευές, αφηρημένα.
Νεότερη Ηθική Φιλοσοφία
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Φιλοσοφία της Ιστορίας και του Πολιτισμού
Ο Πλάτων και ο Αριστοτέλης για την ψυχή
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία
Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Σπουδών Τμήμα Φιλοσοφίας
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 9 (PART A): Σχέση Ηθικής και Δικαιοσύνης
Τοπολογικές σχέσεις 1/3 Βρείτε και περιγράψτε τις τοπολογικές σχέσεις σύμφωνα με τους (Pantazis, Donnay 1996) για τα παρακάτω γεω-γραφικά αντικείμενα:
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Εικαστικές συνθέσεις - Χρώμα στο χώρο
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Οργάνωση και Διοίκηση Πρωτοβάθμιας (Θ)
Εισαγωγή στις εικαστικές τέχνες
Νεότερη Ηθική Φιλοσοφία
Λιθογραφία – Όφσετ (Θ) Ενότητα 8.2: Εκτυπωτική Διαδικασία Μηχανής
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Διδακτική της Πληροφορικής
Εισαγωγή στους Η/Υ Ενότητα 12: Το διάγραμμα ροής και η λειτουργία του
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 5 (part A): Ηθική αρχών και ηθική ωφέλειας
Τηλεοπτική και Ραδιοφωνική Παραγωγή
Ενότητα 4 (part A) : Ιατρική ηθική
Ειδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων -E
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Μυθος και Τελετουργία στην Αρχαία Ελλάδα
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Ενότητα 8: Συστήματα Υγείας στην Ευρώπη: Γαλλία
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 5 (part B): Ηθική αρχών και ηθική ωφέλειας
Γενικὴ Ἐκκλησιαστικὴ Ἱστορία Α´
Ανοσολογία (Ε) Ενότητα 3: Αιμοσυγκόλληση Πέτρος Καρκαλούσος
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 6 (part A): Όταν τα άτομα δεν είναι σε θέση να λάβουν αποφάσεις για τον εαυτό τους Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής.
Ενότητα 1: ……………….. Όνομα Επώνυμο Τμήμα __
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική Ενότητα 15: Η εξήγηση της φυσικής μεταβολής 1 Στασινός Σταυριανέας Σχολή Ανθρωπιστικών & Κοινωνικών Επιστημών Τμήμα Φιλοσοφίας

Σκοποί ενότητας Να εξηγηθεί το ελεατικό παράδοξο που οδηγεί στον ισχυρισμό ότι η φυσική μεταβολή είναι αδύνατη, και η αριστοτελική απάντηση. Ποιες είναι οι αρχές με βάση τις οποίες εξηγεί ο Αριστοτέλης τη φυσική μεταβολή. Να διακρίνουμε δύο τύπους μεταβολών: τις ουσιώδεις και τις μη ουσιώδεις μεταβολές.

Η φυσική μεταβολή Η έννοια της φυσικής μεταβολής είναι θεμελιώδης για την φυσική. Εκείνο που διακρίνει τα φυσικά όντα είναι ότι αλλάζουν από μόνα τους (τρέφονται, κινούνται, κτλ.). Είναι σημαντικό να εξετάσουμε την έννοια της φυσικής μεταβολής για να δούμε: 1. Πώς ο Αριστοτέλης υπερασπίζεται τη θέση ότι η φυσική μεταβολή είναι λογικά δυνατή, εξηγήσιμη (ενάντια στα παράδοξα των Ελεατών); 2. Ποιες αρχές εισάγονται για να την εξηγήσουν (οι αρχές του είδους και της ύλης);

Το Ελεατικό παράδοξο Έστω ότι η μεταβολή υφίσταται στη φύση (πράγματα και ιδιότητες γεννιούνται και φθείρονται) Καθετί που γεννιέται με τη μεταβολή είτε είναι (υπάρχει) είτε δεν είναι (δεν υπάρχει) πριν γεννηθεί Κάτι που είναι (υπάρχει), δεν μπορεί να γεννηθεί Κάτι που δεν είναι, δεν μπορεί να γεννηθεί (Από τις 2,3 & 4) Τίποτε δεν μπορεί να γεννηθεί Η 5 αντιφάσκει προς την αρχική μας υπόθεση, την 1. Επομένως η υπόθεση 1 πρέπει να απορριφθεί.

Η αριστοτελική λύση 1 Κάτι νέο γεννιέται από κάτι που εν μέρει είναι (υπάρχει) και κάτι που εν μέρει δεν είναι (δεν υπάρχει). Όταν έχουμε μια μεταβολή και π.χ. κάτι Α γίνεται Β, εκείνο που συμβαίνει είναι ότι μια οντότητα, το χ, που ήδη υπάρχει και έχει την ιδιότητα Α (δεν είναι Β δηλαδή) αποκτά την ιδιότητα ή γίνεται Β. Άρα η μεταβολή από το Α στο Β προϋποθέτει κάτι που είναι, το χ, και κάτι που δεν είναι, την απουσία του Β. Παράδειγμα: το πράσινο χρώμα γίνεται κίτρινο, όταν μια οντότητα που ήδη είναι, π.χ. ένα φύλλο που ήταν πράσινο, αποκτά μια νέα ιδιότητα, το κίτρινο χρώμα το οποίο δεν υφίστατο πριν τη μεταβολή.

Η αριστοτελική λύση 2: αρχές της μεταβολής Οι αρχές ή προϋποθέσεις της μεταβολής: Ένα υποκείμενο, π.χ. ένα φύλλο, το οποίο μπορεί να αλλάξει μια ιδιότητα και να αποκτήσει μια νέα Την παρουσία μιας νέας ιδιότητας στο τέλος της μεταβολής (ο όρος του Αριστοτέλη για την ιδιότητα είναι είδος) Η απουσία της ιδιότητας που θα δημιουργηθεί (ο όρος του Αριστοτέλη για την απουσία αυτή είναι στέρηση). ΠΡΟΣΟΧΗ: οι παραπάνω είναι αναγκαίοι όροι της μεταβολής, αλλά όχι επαρκείς. Για να συμβεί θα χρειαστούν και άλλοι όροι, π.χ. ένα ποιητικό αίτιο.

Μεταβολή & αρχή του αποχρώντος λόγου Τόσο οι Ελεάτες (ο Παρμενίδης) όσο και ο Αριστοτέλης δέχονται μια αρχή (του αποχρώντος λόγου ή της επαρκούς εξήγησης) που υποστηρίζει ότι: Εάν κάτι οτιδήποτε υφίσταται (π.χ. το φαινόμενο της μεταβολής), τότε θα πρέπει να εξηγείται λογικά. Διαφέρουν όμως στο ότι οι Ελεάτες θεωρούν την απόδοση ψευδή (άρα και την υπόθεση) ενώ ο Αριστοτέλης θεωρεί την υπόθεση αληθή (και αναζητά την αντίστοιχη εξήγηση).

Δύο τύποι μεταβολής 1 Το μοντέλο που εξηγήσαμε φαίνεται κατανοητό στις περιπτώσεις που έχουμε ένα ον, π.χ. το φύλλο, και μια κατά συμβεβηκός ιδιότητά του, π.χ. το χρώμα, που αλλάζει χωρίς να επηρεάζει την ταυτότητά του. Η ίδια οντότητα υπάρχει πριν και μετά. Τι συμβαίνει στις περιπτώσεις όπου ένα ον χάσει τις ουσιώδεις ιδιότητες του, πάψει να είναι το ίδιο πράγμα (π.χ. όταν το νερό εξατμιστεί και γίνει αέρας ή το ξύλο γίνει τραπέζι); Ή τι συμβαίνει όταν ένα νέο ον, π.χ. ένα ζώο, γεννηθεί; Γενικά τι συμβαίνει όταν δεν έχουμε το ίδιο ον ως υποκείμενο πριν και μετά τη μεταβολή;

Δύο τύποι μεταβολής 2 Οι μεταβολές όπου η ίδια οντότητα υπάρχει ως υποκείμενο πριν και μετά, είναι μη ουσιώδεις ή κατά συμβεβηκός μεταβολές. Οι μεταβολές όπου δεν υπάρχει το ίδιο ον ως υποκείμενο πριν και μετά τη μεταβολή, ονομάζονται γεννήσεις ή θάνατοι και είναι ουσιώδεις μεταβολές. Αλλά ανακύπτουν δύο προβλήματα: 1. Ενώ στα τεχνουργήματα μπορούμε να εντοπίσουμε ένα υποκείμενο που με κάποιον τρόπο υπάρχει πριν και μετά, το υλικό (π.χ. για το τραπέζι: το ξύλο), στα έμβια όντα δεν υπάρχει κάτι ανάλογο. Το υλικό (το σώμα τους) δεν προϋπάρχει, όπως το ξύλο. Τι θα παίξει το ρόλο του υποκειμένου; 2. Ενώ τα έμβια όντα μάθαμε ότι είναι ατομικές ουσίες, φαίνεται ότι είναι σύνθετες από δύο πράγματα: την ύλη, σώμα, και το είδος, τις λειτουργίες του ή την ψυχή του. Αλλά εάν είναι σύνθετες, πρέπει να τις αναλύσουμε και να κρίνουμε ποιο από τα δύο συστατικά κάνει τις ουσίες να είναι ουσίες; Το σώμα τους ή η ύλη τους; Με ποιο κριτήριο θα αποφασίσουμε;

Τέλος Ενότητας

Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στο πλαίσιο του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο Πανεπιστήμιο Πατρών» έχει χρηματοδοτήσει μόνο την αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.

Σημείωμα Αναφοράς Copyright Πανεπιστήμιο Πατρών, Σταυριανέας Στασινός. «Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία / Μεταφυσική». Έκδοση: 1.0. Πάτρα 2015. Διαθέσιμο από τη δικτυακή διεύθυνση: https://eclass.upatras.gr/courses/PHIL1803/

Σημείωμα Αδειοδότησης Το παρόν υλικό διατίθεται με τους όρους της άδειας χρήσης Creative Commons Αναφορά, Μη Εμπορική Χρήση Παρόμοια Διανομή 4.0 [1] ή μεταγενέστερη, Διεθνής Έκδοση. Εξαιρούνται τα αυτοτελή έργα τρίτων π.χ. φωτογραφίες, διαγράμματα κ.λ.π., τα οποία εμπεριέχονται σε αυτό και τα οποία αναφέρονται μαζί με τους όρους χρήσης τους στο «Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων». [1] http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ Ως Μη Εμπορική ορίζεται η χρήση: που δεν περιλαμβάνει άμεσο ή έμμεσο οικονομικό όφελος από την χρήση του έργου, για το διανομέα του έργου και αδειοδόχο που δεν περιλαμβάνει οικονομική συναλλαγή ως προϋπόθεση για τη χρήση ή πρόσβαση στο έργο που δεν προσπορίζει στο διανομέα του έργου και αδειοδόχο έμμεσο οικονομικό όφελος (π.χ. διαφημίσεις) από την προβολή του έργου σε διαδικτυακό τόπο Ο δικαιούχος μπορεί να παρέχει στον αδειοδόχο ξεχωριστή άδεια να χρησιμοποιεί το έργο για εμπορική χρήση, εφόσον αυτό του ζητηθεί.

Διατήρηση Σημειωμάτων Οποιαδήποτε αναπαραγωγή ή διασκευή του υλικού θα πρέπει να συμπεριλαμβάνει: το Σημείωμα Αναφοράς το Σημείωμα Αδειοδότησης τη δήλωση Διατήρησης Σημειωμάτων το Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων (εφόσον υπάρχει) μαζί με τους συνοδευόμενους υπερσυνδέσμους.