Πρακτική Άσκηση σε σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Τέλος Ενότητας.
Advertisements

Η ανοσοαποτύπωση ως επιβεβαιωτική μέθοδος
Τριφασικά συμμετρικά δίκτυα σε συνδεσμολογία Υ (1/2)
Αυτοματοποιημένη ευρετηρίαση
Καμπυλότητα Φακού P c
Σχεδίαση Ολοκληρωμένων Κυκλωμάτων
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση Ενότητα 2.1: Μυθολογία Αγγελική Γιαννικοπούλου Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία.
Πρακτική Άσκηση σε σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης Ενότητα 7: Παράδειγμα από Α΄ Λυκείου: Ανισοτικές σχέσεις στο τρίγωνο Δέσποινα Πόταρη Σχολή Θετικών.
Zωολογία Ι Ενότητα 19: Εχινόδερμα Εργαστηριακή Άσκηση: Συστηματική Εχινοδέρμων Κυρίτση – Κρικώνη Βασιλική, ΕΔΙΠ Σχολή Θετικών Επιστημών Τμήμα Βιολογίας.
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση Ενότητα 2.1: Μυθολογία Αγγελική Γιαννικοπούλου Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία.
Πρακτική Άσκηση σε σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης Ενότητα 6: Ρεαλιστικά μαθηματικά και μοντελοποίηση Γιώργος Ψυχάρης Σχολή Θετικών επιστημών Τμήμα.
Τεχνολογία οφθαλμικών φακών Ι (Ε) Ενότητα 5: Έγχρωμοι φακοί Θεμιστοκλής Γιαλελής, Οπτικός, MSc, PhD candidate ΕΔΙΠ του τμήματος Οπτικής και Οπτομετρίας.
Eιδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων
Κανόνες Ασφαλείας Εργοταξίων
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ ΤΗΣ ΡΥΠΑΝΣΗΣ
Άλλες μορφές νευρώσεων
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Άσκηση 8 (1 από 3) Προβολές 1. Να επιλέξετε ένα θέμα βασισμένο σε κάποια παράγραφο / υποπαράγραφο του κεφαλαίου 6 των σημειώσεων και να κάνετε μια εργασία.
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Υπολογιστική Γεωμετρία και Εφαρμογές στις ΒΧΔ
Ποιοτική μεθοδολογία έρευνας στη Διδακτική των Μαθηματικών
Έρευνα στη Διδακτική των Μαθηματικών και Διδακτική Πράξη
Πρακτική Άσκηση σε σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
Ορισμός Επίδειξη είναι η παρουσίαση μιας πράξης μιας διαδικασίας ή ενός φαινόμενου με πραγματικά μέσα. Όταν δεν χρησιμοποιούνται πραγματικά μέσα ΑΠΕΙΚΟΝΙΣΗ.
Φιλοσοφία της Ιστορίας και του Πολιτισμού
Ταυτότητα και περίγραμμα μαθήματος
ΠΡΟΤΥΠΟ ΕΛΟΤ EN ISO 3251 Ζύγιση μάζας υγρού μελανιού (m1 g)
Ενότητα 13 Αξιολόγηση μαθήματος και διδάσκοντος από την εφαρμογή της Μονάδας Ολικής Ποιότητας (ΜΟΔΙΠ) του ΤΕΙ Αθήνας Αξιολόγηση του μαθήματος Αξιολόγηση.
Εισαγωγή στο Κουκλοθέατρο
Ιχθυολογία Ενότητα 4η. Eργαστηριακή Άσκηση
Άσκηση 9 (1 από 2) Ανακαλύψτε στο χάρτη σας μερικά χαρτογραφικά αντικείμενα που να ανήκουν στις παρακάτω κατηγορίες : φυσικά, τεχνητές κατασκευές, αφηρημένα.
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Φιλοσοφία της Ιστορίας και του Πολιτισμού
Ο Πλάτων και ο Αριστοτέλης για την ψυχή
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 9 (PART A): Σχέση Ηθικής και Δικαιοσύνης
Τοπολογικές σχέσεις 1/3 Βρείτε και περιγράψτε τις τοπολογικές σχέσεις σύμφωνα με τους (Pantazis, Donnay 1996) για τα παρακάτω γεω-γραφικά αντικείμενα:
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Εικαστικές συνθέσεις - Χρώμα στο χώρο
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Οργάνωση και Διοίκηση Πρωτοβάθμιας (Θ)
Εισαγωγή στις εικαστικές τέχνες
Εισαγωγή στις Επιστήμες της Αγωγής
Λιθογραφία – Όφσετ (Θ) Ενότητα 8.2: Εκτυπωτική Διαδικασία Μηχανής
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Διδακτική της Πληροφορικής
Ποιοτική μεθοδολογία έρευνας στη Διδακτική των Μαθηματικών
Τηλεοπτική και Ραδιοφωνική Παραγωγή
Ειδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων -E
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Αισθητική Σώματος Ι (Ε)
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Μυθος και Τελετουργία στην Αρχαία Ελλάδα
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Ενότητα 8: Συστήματα Υγείας στην Ευρώπη: Γαλλία
Ψυχιατρική Ενότητα 7: Συνέχεια σταδίων
Γενικὴ Ἐκκλησιαστικὴ Ἱστορία Α´
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Ανοσολογία (Ε) Ενότητα 3: Αιμοσυγκόλληση Πέτρος Καρκαλούσος
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Ενότητα 1: ……………….. Όνομα Επώνυμο Τμήμα __
Ιστορία και Θεολογία των Εκκλησιαστικών Ύμνων
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Πρακτική Άσκηση σε σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης Ενότητα 2: Θέματα γύρω από τη μαθηματική απόδειξη Δέσποινα Πόταρη Σχολή Θετικών επιστημών Τμήμα Μαθηματικό

Πρακτική Άσκηση σε σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης Δέσποινα Πόταρη

Θέματα γύρω από τη μαθηματική απόδειξη Αξιολογήστε κατά πόσο τα παρακάτω κείμενα, που γράφτηκαν από μαθητές της Γ’ Γυμνασίου, που μόλις έχουν αρχίσει να ασχολούνται με αποδείξεις στα μαθηματικά κρίνονται ικανοποιητικά, ώστε να «Αποδώσουν μια γενική τεκμηρίωση, δηλ. μια μαθηματική απόδειξη, για την πρόταση: το άθροισμα δυο διαδοχικών περιττών αριθμών διαιρείται με τέσσερα.» Αιτιολογήστε την άποψη σας.»

Απάντηση 1 p +p +2= 2p +2 =4p (p περιττός) που ο 4p διαιρείται από το 4.

Απάντηση 2 Κάνοντας κάποιες δοκιμές, όπως για παράδειγμα, 3+5, 15+17, 31+ 33, διαπίστωσα ότι πάντα παίρνω αθροίσματα που αποτελούνται από τον πρώτο περιττό αριθμό και από τον ίδιο περιττό αριθμό αυξημένο κατά δυο, και άρα παίρνω το διπλάσιο ενός μονού αριθμού συν δυο. Το αποτέλεσμα διαιρείται με τέσσερα επειδή το άθροισμα δυο ίσων περιττών αριθμών θα ήταν (από μόνο του) ένας περιττός αριθμός που διαιρείται από το δυο, αλλά αν προσθέσω δυο θα πάρω τον επόμενο ζυγό αριθμό, που διαιρείται με τέσσερα επειδή οι ζυγοί αριθμοί ακολουθούν ο ένας τον άλλον με τον κανόνα ότι αν ο ένας διαιρείται με δυο, ο επόμενός του διαιρείται με τέσσερα (όπως: 2, 4, 6, 8, 22, 24, κλπ) επειδή τα πολλαπλάσια του τέσσερα απέχουν κατά τέσσερα μεταξύ τους.

Απάντηση 3 p= a +1 , ο επόμενος μονός αριθμός είναι ο p+2=a+3. Σχηματίζοντας το άθροισμα p+ p+ 2 που δίνει a+ a+4, διότι p+ p+ 2= a+ 1+ a+ 3= a+ a+4. (p περιττός, a άρτιος)

Ερωτήματα Τι φαίνεται να είναι κρίσιμο μέσα από αυτά τα παραδείγματα; Τι φαίνεται να είναι κρίσιμο μέσα από αυτά τα παραδείγματα; Τι ερωτήματα τίθενται σχετικά με την απόδειξη; Ποια είναι η φύση της απόδειξης στα μαθηματικά; Ποια είναι η φύση της απόδειξης στη διδασκαλία των μαθηματικών στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση;

Λειτουργίες της απόδειξης Ανάλυση – Σύνθεση Επαλήθευση Επεξήγηση Να δημιουργήσει βεβαιότητα Συστηματοποίηση (να ενσωματώσει κάποιος μαθηματικά αποτελέσματα σε ευρύτερο πλαίσιο) Ανακάλυψη (νέα αποτελέσματα) Επικοινωνία (μεταφορά μαθηματικής γνώσης και κατανόησης) Ευχαρίστηση (λογική πρόκληση)

Προκλήσεις της μαθηματικής απόδειξης από την οπτική της Διδακτικής των Μαθηματικών (1/2) Η κίνηση «πίσω στα βασικά» (μπιχεβιοριστική προσέγγιση – έμφαση στους υπολογισμούς, στην εφαρμογή αλγορίθμων)- υποβάθμιση της απόδειξης και της επεξήγησης Η κίνηση της «ανακαλυπτικής» – συνεργατικής – αλληλεπιδραστικής διδασκαλίας και της επίλυσης προβλήματος – όχι έμφαση στην απόδειξη, έμφαση στις ευρετικές

Προκλήσεις της μαθηματικής απόδειξης από την οπτική της Διδακτικής των Μαθηματικών (2/2) Κατασκευαστικές θεωρίες μάθησης – υποβάθμιση της απόδειξης καθώς ερμηνεύτηκε ότι περιορίζει το ρόλο του εκπαιδευτικού Καινούριες οπτικές για την απόδειξη εμφανίστηκαν Συζήτηση Αναδόμηση Μη τυπική παρουσίαση Επιχειρηματολογία (εικασία – απόδειξη)

Μορφές απόδειξης Η απευθείας απόδειξη που στηρίζεται στο modus ponens (P ισχύει, P Q, τότε Q ισχύει) Η μέθοδος της απαγωγής εις άτοπον Η μαθηματική επαγωγή Απόδειξη με παράδειγμα και αντιπαράδειγμα (π.χ ο 331 είναι πρώτος, 3331 πρώτος αλλά 333333331 διαιρείται με το 17.

Προτάσεις για τη διδασκαλία της απόδειξης (1/3) Συζήτηση στην τάξη που οδηγεί σε εικασίες Κατάλληλοι πειραματισμοί για τον έλεγχο των εικασιών Απόδειξη για την υποστήριξη των εικασιών Η απόδειξη του ίδιου θεωρήματος με περισσότερους τρόπους Έμφαση στη γενική δομή της απόδειξης αρχικά πριν τη λεπτομερή περιγραφή των βημάτων Η μεταφορά μιας απόδειξης με απαγωγής σε άτοπο με μια κατασκευαστική

Προτάσεις για τη διδασκαλία της απόδειξης (2/3) Στο Λύκειο οι μαθητές αναμένεται να Κάνουν και ελέγχουν εικασίες Να διατυπώνουν αντιπαραδείγματα Να ακολουθούν λογικά επιχειρήματα Να ελέγχουν την εγκυρότητα των επιχειρημάτων Να κατασκευάζουν απλές αποδείξεις

Προτάσεις για τη διδασκαλία της απόδειξης (3/3) Αποδείξεις που αποδεικνύουν (θεώρημα) Αποδείξεις που επεξηγούν Το άθροισμα των ν φυσικών αριθμών με αντιμετάθεση των όρων Το άθροισμα των ν φυσικών αριθμών με γεωμετρική αναπαράσταση (τρίγωνοι αριθμοί) Το άθροισμα των ν φυσικών αριθμών με τη σκάλα

Τέλος Ενότητας

Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στo πλαίσιo του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο Πανεπιστήμιο Αθηνών» έχει χρηματοδοτήσει μόνο την αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.

Σημειώματα

Σημείωμα Αναφοράς Copyright Εθνικόν και Καποδιστριακόν Πανεπιστήμιον Αθηνών, Δέσποινα Πόταρη, Γιώργος Ψυχάρης 2014. Δέσποινα Πόταρη, Γιώργος Ψυχάρης. «Πρακτική Άσκηση σε σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Θέματα γύρω από τη μαθηματική απόδειξη». Έκδοση: 1.0. Αθήνα 2014. Διαθέσιμο από τη δικτυακή διεύθυνση: http://opencourses.uoa.gr/courses/MATH239/.

Σημείωμα Αδειοδότησης Το παρόν υλικό διατίθεται με τους όρους της άδειας χρήσης Creative Commons Αναφορά, Μη Εμπορική Χρήση Παρόμοια Διανομή 4.0 [1] ή μεταγενέστερη, Διεθνής Έκδοση. Εξαιρούνται τα αυτοτελή έργα τρίτων π.χ. φωτογραφίες, διαγράμματα κ.λ.π., τα οποία εμπεριέχονται σε αυτό και τα οποία αναφέρονται μαζί με τους όρους χρήσης τους στο «Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων». [1] http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ Ως Μη Εμπορική ορίζεται η χρήση: που δεν περιλαμβάνει άμεσο ή έμμεσο οικονομικό όφελος από την χρήση του έργου, για το διανομέα του έργου και αδειοδόχο που δεν περιλαμβάνει οικονομική συναλλαγή ως προϋπόθεση για τη χρήση ή πρόσβαση στο έργο που δεν προσπορίζει στο διανομέα του έργου και αδειοδόχο έμμεσο οικονομικό όφελος (π.χ. διαφημίσεις) από την προβολή του έργου σε διαδικτυακό τόπο Ο δικαιούχος μπορεί να παρέχει στον αδειοδόχο ξεχωριστή άδεια να χρησιμοποιεί το έργο για εμπορική χρήση, εφόσον αυτό του ζητηθεί.

Διατήρηση Σημειωμάτων Οποιαδήποτε αναπαραγωγή ή διασκευή του υλικού θα πρέπει να συμπεριλαμβάνει: το Σημείωμα Αναφοράς το Σημείωμα Αδειοδότησης τη δήλωση Διατήρησης Σημειωμάτων το Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων (εφόσον υπάρχει) μαζί με τους συνοδευόμενους υπερσυνδέσμους.