Στρατηγική αναζήτησης δεδομένων σε ηλεκτρονικές βάσεις δεδομένων

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Τεκμηριωμένη Λήψη Κλινικής Απόφασης Ενότητα 5: Στρατηγική Αναζήτησης Δεδομένων σε Ηλεκτρονικές Βάσεις Δεδομένων- Εργαστηριακή Άσκηση Κλαίρη Γουρουντή,
Advertisements

Ιστορία και Θεολογία των Εκκλησιαστικών Ύμνων
Η αξιολόγηση της ψυχικής υγείας 1/2
Όνομα Καθηγητή: Χρήστος Τερέζης
Ανάγκες των ασθενών Φυσικές ανάγκες
Ποιοτική μεθοδολογία έρευνας στη Διδακτική των Μαθηματικών
Συνείδηση Επίπεδα Προϋποθέσεις καλής λειτουργίας Διαταραχές.
Ανατρίψεις Εν τω βάθει θωπείες
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Πρακτική Άσκηση σε σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
Εορτολογία Ενότητα 3: Η Εορτή των Χριστουγέννων και Θεοφανείων
Εορτολογία Ενότητα 8: Οι Εορτές των Αγίων Γεώργιος Φίλιας
Ενότητα 9: Ο Χειμώνας Διδάσκουσα: Βασιλική Φωτοπούλου
ΚΟΙΝΟΤΙΚΗ ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΗ Ι
Εορτολογία Ενότητα 4: Οι Εορτές της Αναλήψεως και της Πεντηκοστής
Βιοηθική Κατά το δεύτερο ήμισυ του προηγούμενου αιώνα αναπτύχθηκε μια νέα τεχνολογία, η Βιοτεχνολογία, βασισμένη στην απίστευτα γοργή ανάπτυξη των Μοριακών.
Δραστηριότητες Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας 1/2
Νεοελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα
Η θεωρητική βάση της εργασίας με την οικογένεια 1/2
Συνέντευξη Συζήτηση με σκόπιμο στόχο τον οποίο οι συμμετέχοντες αποδέχονται. Η συνέντευξη μοιάζει με τη συζήτηση: Περιλαμβάνουν λεκτική και μη λεκτική.
Άσκηση στο νερό και τρίτη ηλικία
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής
Πρακτική Άσκηση σε σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
ΣΥΣΤΗΜΑ ΥΓΕΙΑΣ Σύστημα Παραγωγής Διανομής Σύστημα Διεύθυνσης
Αρχή του αρχειακού δεσμού
Ο Πλάτων και ο Αριστοτέλης για την ψυχή
Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Σπουδών Τμήμα Φιλοσοφίας
Φροντίδα μετά την αιμοληψία 1/3
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Τμήμα Κοινωνικής Θεολογίας
Προετοιμασία εργασίας
Διδακτική των εικαστικών τεχνών Ενότητα 2
Ενότητα 5: Συναισθήματα θετικά και δυσάρεστα
ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΤΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ Ενότητα 8: Το Σύνταγμα του 1975: τα μέρη του και το περιεχόμενό του Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής Σχολή Ανθρωπιστικών.
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Εισαγωγή στις Επιστήμες της Αγωγής
Μελάνια και επικαλυπτικά (Ε)
Υπηρεσίες Πληροφόρησης
Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό
Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Σπουδών Τμήμα Φιλοσοφίας
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Ο Πλάτων και ο Αριστοτέλης για την ψυχή
Όνομα Καθηγητή: Χρήστος Τερέζης
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Αισθητική Σώματος Ι (Ε)
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Ιστορία και Θεολογία των Εκκλησιαστικών Ύμνων
Πολιτική πληροφόρησης
Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας
Ο Πλάτων και ο Αριστοτέλης για την ψυχή
Ψυχιατρική Ενότητα 6: Οριακή σύγκρουση Ευάγγελος Γ. Παπαγεωργίου
Αισθητική Σώματος Ι (Ε)
Ο Πλάτων και ο Αριστοτέλης για την ψυχή
Ψυχιατρική Ενότητα 8: Μηχανισμοί άμυνας Ευάγγελος Γ. Παπαγεωργίου
Εικαστικές συνθέσεις - Χρώμα στο χώρο
Ιστορία και Θεολογία των Εκκλησιαστικών Ύμνων
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 3: Το παράδειγμα της Τρέισι Λάτιμερ (συνέχεια) Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών.
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 9 (PART B): Σχέση Ηθικής και Δικαιοσύνης
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 8 (PART A): Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη και Επιχειρείν Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών.
Ψυχιατρική Ενότητα 4: Συνέχεια ψυχικών λειτουργιών
Μεθοδολογία των Επιστημών του Ανθρώπου: Στατιστική
Λιθογραφία – Όφσετ (Θ) Ενότητα 9: Καινοτομίες στις τεχνολογίες όφσετ
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Ειδική Κοσμητολογία (Θ)
Εφαρμοσμένη Ενζυμολογία (Θ)
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Τεκμηριωμένη Λήψη Κλινικής Απόφασης Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας Τεκμηριωμένη Λήψη Κλινικής Απόφασης Ενότητα 4: Ακρωνύμιο PICO και ηλεκτρονική αναζήτηση δεδομένων Κλαίρη Γουρουντή, PhD Τμήμα Μαιευτικής Το περιεχόμενο του μαθήματος διατίθεται με άδεια Creative Commons εκτός και αν αναφέρεται διαφορετικά Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.

Στρατηγική αναζήτησης δεδομένων σε ηλεκτρονικές βάσεις δεδομένων Η διαχείριση του τεράστιου όγκου διαθέσιμων δεδομένων και τελικά η ανεύρεση όλων των δεδομένων που αφορούν στην ερευνητική ερώτηση μπορεί να επιτευχθεί με την υιοθέτηση βασικών ή προχωρημένων στρατηγικών αναζήτησης των δεδομένων. Η αναζήτηση χρησιμοποιώντας απλές μεθόδους τμηματοποίησης της ερευνητικής ερώτησης σε συνιστώσες μπορεί να διευκολύνει την εύρεση των ερευνητικών τεκμηρίων.

Διάσπαση της ερευνητικής ερώτησης σε συνιστώσες- Ακρωνύμιο PICO Το πρώτο βήμα στην εκπόνηση στρατηγικής αναζήτησης είναι η διάσπαση του ερωτήματος στις καίριες συνιστώσες του. Αναλογισθείτε τον πληθυσμό, τις παρεμβάσεις/θεραπείες, τυχόν συγκριτικές παρεμβάσεις και ειδικές εκβάσεις που καλύπτονται από ένα ερώτημα. Το ακρωνύμιο PICO (Population, Intervention, Comparison, Outcome) είναι ένας μνημονοτεχνικός όρος που μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να γίνει διάσπαση ενός κλινικού ερευνητικού ερωτήματος σε κομμάτια.

Ακρωνύμιο PICO Πίνακας 1: Παραδείγματα τμηματοποίησης ερευνητικών ερωτημάτων χρησιμοποιώντας το ακρονύμιο PICO Πληθυσμός Παρέμβαση Εναλλακτική θεραπέια/ ομάδα ελέγχου Έκβαση Σχεδιασμός μελέτης 1ο Παράδειγμα Έγκυες, Γυναίκες χαμηλού κινδύνου, Νεογνά ΚΤΓ εισαγωγής Διακεκομένη ακρόαση παλμών Καισαρική τομή, Apgar score, Αιμορραγία Τυχαιοποι-ημένη μελέτη 2ο Παράδειγμα Ενδομυϊκή χορήγηση κονακίου Peros, χορήγηση βιταμίνης Κ

Σχηματισμός λίστας λέξεων (1 από 2) Αφού έχουμε καθορίσει τις καίριες συνιστώσες ενός ερωτήματος, σχηματίζουμαι λίστα λέξεων για κάθε συνιστώσα. Σ’αυτές τις λίστες, θα πρέπει να περιλαμβάνονται όλα τα διαφορετικά συνώνυμα και φράσεις που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για να περιγράψουν μια συνιστώσα καθώς και λέξεις ενικού και πληθυντικού, συντμήσεις, παραλλαγές του τρόπου γραφής, πιθανές σύνθετες λέξεις και κάθε συχνά χρησιμοποιούμενος όρος άλλης γλώσσας εκτός από την αγγλική.

Σχηματισμός λίστας λέξεων (2 από 2) Πληθυσμός Παρέμβαση Εναλλακτική παρέμβαση Εκβάσεις Pregnan$ AND Cardiotoc$ OR Admission Fetal monitoring Admission EFM Auscultat$ Intermitten auscultat$ Caesarean delivery Casesarean section Apgar score

Λογικοί τελεστές Αφού έχουν σχηματισθεί οι χωριστές λίστες λέξεων, τις διασυνδέουμε προκειμένου να έχουμε τον συνδυασμό συνιστωσών που απαιτείται για ένα ερώτημα. Η διασύνδεση των λέξεων κατά την αναζήτηση γίνεται με την χρήση των λογικών τελεστών «ΚΑΙ», «Η» και «ΟΧΙ». Οι λογικοί τελεστές (ΚΑΙ-AND, Η-OR, και ΌΧΙ-NO) χρησιμοποιούνται για το συνδυασμό όρων αναζήτησης, για τον συνυπολογισμό εναλλακτικών όρων και διαφορετικής ορθογραφίας, καθώς και για τον αποκλεισμό λέξεων που οδηγούν σε μη επιθυμητά αποτελέσματα.

Λογικός τελεστής OR (1 από 2) Ο λογικός τελεστής «OR» είναι σημαντικό να χρησιμοποιείται όταν για την περιγραφή ενός όρου (π.χ. καρδιοτοκογραφία) έχουν καταχωρηθεί συνώνυμές ή παρόμοιες λέξεις-κλειδιά (π.χ. ‘cardiotocography’ OR ‘electronic fetal monitoring’). Επίσης, ο λογικός τελεστής «OR» χρησιμοποιείται για τον συνδυασμό όρων που αφορούν την ίδια θεματική ενότητα και για την αναζήτηση λέξεων με διαφορετική ορθογραφία (π.χ. ‘gynecology’ OR ‘gynaecology’). Ως εκ τούτου, με την χρήση του τελεστή «OR» η αναζήτηση γίνεται περισσότερο ευρεία. Είναι ανάγκη να διασυνδέονται όλοι οι επί μέρους όροι/φράσεις σε κάθε λίστα λέξεων, κάνοντας χρήση του Η, για να αποφεύγεται η απώλεια τυχόν άρθρων που συζητούν την ειδική αυτή συνιστώσα.

Λογικός τελεστής OR (2 από 2) Πληθυσμός Παρέμβαση Εναλλακτική παρέμβαση Εκβάσεις Pregnan$ AND Cardiotoc$ OR Admission Fetal monitoring Admission EFM Auscultat$ Intermitten auscultat$ Caesarean delivery Casesarean section Apgar score

Λογικός τελεστής AND (1 από 2) Ο λογικός τελεστής «AND» χρησιμοποιείται όταν επιθυμούμε να ανακτήσουμε άρθρα που να συμπεριλαμβάνουν δύο ή περισσότερους όρους (π.χ. ‘electronic fetal monitoring’ AND ‘intermittent auscultation’) ταυτοχρόνως. Ως εκ τούτου, με την χρήση του λογικού τελεστή «AND» η αναζήτηση περιορίζεται διότι εστιάζεται περισσότερο σε ένα θέμα.

Λογικός τελεστής AND (2 από 2) Πληθυσμός Παρέμβαση Εναλλακτική παρέμβαση Εκβάσεις Pregnan$ AND Cardiotoc$ OR Admission Fetal monitoring Admission EFM Auscultat$ Intermitten auscultat$ Caesarean delivery Casesarean section Apgar score

Λογικός τελεστής NO Ο λογικός τελεστής «NO» χρησιμοποιείται όταν επιθυμούμε να αποκλείσουμε συγκεκριμένουν όρους ή λέξεις κλειδιά από την αναζήτηση μας (π.χ. ΝΟ ‘fetal echocardiography’). Πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί όταν χρησιμοποιούμαι το ΟΧΙ καθώς μπορεί από απροσεξία να αποκλείσουμαι άρθρα που είναι συναφή με το ερώτημα.

Εργαλεία περικοπής και μπαλαντέρ λέξεων (1 από 2) Εργαλεία περικοπής και μπαλαντέρ λέξεων (1 από 2) Πολλές βάσεις δεδομένων θα ανασύρουν εκείνες τις εγγραφές μόνον που περιέχουν την ακριβή λέξη ή φράση που έχετε πληκτρολογήσει. Η περικοπή (κολόβωση) είναι επινόηση ενός γρήγορου μονοπατιού προς εξοικονόμιση χρόνου, έτσι ώστε όλες οι διάφορες παραλλαγές μιας λέξης δεν χρειάζεται να πληκτρολογούνται σαν μέρος της ερευνητικής στρατηγικής. Λειτουργεί ανευρίσκοντας την αρχή μιας λέξης με οποιαδήποτε διαφορετική κατάληξη σ’αυτήν. Για να ανακτήσουμε όλες τις λέξεις με κοινή ρίζα θα πρέπει να αφαιρέσουμε από την λέξη την κατάληξη της και να τοποθετήσουμε το σύμβολο «$», ή το σύμβολο «*» (ανάλογα με την βάση δεδομένων) στο τέλος της ρίζας της λέξης (π.χ. αναζήτωντας τον όρο ‘pregnan’* οι μηχανές αναζήτησης θα ανακτήσουν καταχωρήσεις που περιλαμβάνουν τους όρους ‘pregnant’ και ‘pregnancy’).

Εργαλεία περικοπής και μπαλαντέρ λέξεων (2 από 2) Εργαλεία περικοπής και μπαλαντέρ λέξεων (2 από 2) Πληθυσμός Παρέμβαση Εναλλακτική παρέμβαση Εκβάσεις Pregnan$ AND Cardiotoc$ OR Admission Fetal monitoring Admission EFM Auscultat$ Intermitten auscultat$ Caesarean delivery Casesarean section Apgar score

Τέλος Ενότητας

Σημειώματα

Σημείωμα Αναφοράς Copyright Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Αθήνας, Κλαίρη Γουρουντή 2014. Κλαίρη Γουρουντή. «Τεκμηριωμένη Λήψη Κλινικής Απόφασης. Ενότητα 4: Ακρωνύμιο pico και ηλεκτρονική αναζήτηση δεδομένων». Έκδοση: 1.0. Αθήνα 2014. Διαθέσιμο από τη δικτυακή διεύθυνση: ocp.teiath.gr.

Σημείωμα Αδειοδότησης Το παρόν υλικό διατίθεται με τους όρους της άδειας χρήσης Creative Commons Αναφορά, Μη Εμπορική Χρήση Παρόμοια Διανομή 4.0 [1] ή μεταγενέστερη, Διεθνής Έκδοση. Εξαιρούνται τα αυτοτελή έργα τρίτων π.χ. φωτογραφίες, διαγράμματα κ.λ.π., τα οποία εμπεριέχονται σε αυτό και τα οποία αναφέρονται μαζί με τους όρους χρήσης τους στο «Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων». [1] http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ Ως Μη Εμπορική ορίζεται η χρήση: που δεν περιλαμβάνει άμεσο ή έμμεσο οικονομικό όφελος από την χρήση του έργου, για το διανομέα του έργου και αδειοδόχο που δεν περιλαμβάνει οικονομική συναλλαγή ως προϋπόθεση για τη χρήση ή πρόσβαση στο έργο που δεν προσπορίζει στο διανομέα του έργου και αδειοδόχο έμμεσο οικονομικό όφελος (π.χ. διαφημίσεις) από την προβολή του έργου σε διαδικτυακό τόπο Ο δικαιούχος μπορεί να παρέχει στον αδειοδόχο ξεχωριστή άδεια να χρησιμοποιεί το έργο για εμπορική χρήση, εφόσον αυτό του ζητηθεί.

Διατήρηση Σημειωμάτων Οποιαδήποτε αναπαραγωγή ή διασκευή του υλικού θα πρέπει να συμπεριλαμβάνει: το Σημείωμα Αναφοράς το Σημείωμα Αδειοδότησης τη δήλωση Διατήρησης Σημειωμάτων το Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων (εφόσον υπάρχει) μαζί με τους συνοδευόμενους υπερσυνδέσμους.

Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στo πλαίσιo του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας» έχει χρηματοδοτήσει μόνο την αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.