ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΚΑΝΟΝΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑ ΥΠΟ ΤΗΝ ΕΝΝΟΙΑ ΤΟΥ ΟΡΘΟΛΟΓΙΣΜΟΥ ΣΚΟΠΟΣ ΤηΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΤΙ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΚΑΝΟΝΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ ΕΛΕΝΗ Α.Μ 3033201300084
ΚΑΝΟΝΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑ= οι κανόνες του συστήματος που οι ίδιοι οι άνθρωποι έχουν αποφασίσει. πχ αντιπροσώπευση, εκλογές Ορθός λόγος= κανόνες καλής ζωής, με την κοινωνική ορθολογικότητα, η οποία έρχεται σε ρήξη με τον μύθο. Πρόταγμα των ανθρώπων για τις πραγματικές του ανάγκες π.χ σύστημα υγείας, εκλογές, δημόσια εκπαίδευση. Μύθος= οτιδήποτε μου επιβάλλεται χωρίς να το έχω αποφασίσει.
Ορισμός Νεωτερικότητας ΝΕΩΤΕΡΙΚΟΤΗΤΑ= Σύμφωνα με τον Μax Weber είναι μία ορθολογική διαδικασία κατά την οποία η Ευρώπη απελευθερώθηκε από τη θρησκευτική της κουλτούρα. Γαλλική Επανάσταση- Διαφωτισμός. Δημιουργία επιστημών, τεχνών, θεωριών ηθικής και δικαίου και την ανάπτυξη σύγχρονων κοινωνιών. Νεωτερικός χρόνος: κριτική (Διαδίκτυο), μέσω της άρνησης επέρχεται το διαφορετικό.
Hegel= Οριοθέτηση των νεώτατων χρόνων, αντιλαμβάνεται την δική μας εποχή ως την νεώτατη εποχή. Πρόβλημα νεώτερων χρόνων= Κατά πόσο μπορούμε να πραγματοποιήσουμε μία ριζική ρήξη με την παράδοση. Η νεωτερικότητα αισθάνεται ότι δεν πρέπει να δανείζεται πρότυπα από κάποια άλλη εποχή. Αυτό φαίνεται από την έννοια του μοντέρνου την απαλλαγή από αρχαία πρότυπα.
Βασική αρχή των νεώτερων χρόνων είναι η αυτοαναφορά που ονομάζει υποκειμενικότητα. Η αρχή του νεώτερου κόσμου είναι εν γένει η ελευθερία της υποκειμενικότητας. Θεωρεί ότι το μεγαλείο της εποχής μας έγκειται στο γεγονός ότι αναγνωρίστηκε η ελευθερία του πνεύματος. Συγκεκριμένα συνεπάγεται τον ατομικισμό, το δικαίωμα στην κριτική, αυτονομία του πράττειν ( θέλουμε να φέρουμε την ευθύνη αυτού που κάνουμε). Την αφετηρία αυτής της ιδεολογίας θέτει ο Κάντ, ως απόλυτη αυτοσυνείδηση και αυτοαναφορά του υποκειμένου= αναστοχασμός. Η αυτοαναφορά αντιτίθεται στην διαλεκτική.
ΤΟ ΚΑΝΟΝΙΣΤΙΚΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΤΗΣ ΝΕΩΤΕΡΙΚΟΤΗΤΑΣ Σύμφωνα με την θεωρία των συστημάτων ο κόσμος έχει διαιρεθεί σε λειτουργικά εξειδικευμένα υποσυστήματα όπως η οικονομία, το κράτος, η εκπαίδευση, η επιστήμη, χωρίς όμως αυτά τα συστήματα να μπορούν να ρυθμίζονται στο πλαίσιο της συνολικής κοινωνίας. Επίσης κανένα από τα επιμέρους συστήματα δεν θα μπορούσε να καταλάβει την κορυφή μίας ιεραρχίας και να αντιπροσωπεύσει το όλον. Στις σύγχρονες κοινωνίες δεν υπάρχει ένα κεντρικό όργανο αυτοστοχασμού και ρύθμισης. Κάθε περιβάλλον έχει ξεχωριστή αυτοσυνείδηση και ρυθμίζεται από τα μέσα -χρήμα και εξουσία.
Σύμφωνα με την λαική κυριαρχία υποτίθεται ότι ο κρατικός μηχανισμός μπορεί να πραγματώσει την θέληση του κοινού των πολιτών. Όμως το κράτος δεν μπορεί να εκφράσει συλλογικά την κοινωνία. Δημιουργία κοινωνικού κράτους ως ένα μέσο τιθάσευσης του καπιταλισμού και του παρεμβατικού κράτους.
Εάν όχι το έθνος τότε ποιός μπορεί να διαμορφώσει οικουμενιστικές αξίες? Το ΝΑΤΟ σύμφωνα με τον Αντενάουερ και τον Ντε Γκώλ είναι απλώς μία εμπορική ένωση, μία κοινή αγορά. Επομένως, η παλιά Ευρώπη δεν θα καταφέρει να βρεί μία νέα ταυτότητα παρά μόνο εάν μέσα από αυτή την οικονομική πραγματικότητα και τις παλιές αξίες, απελευθερωθεί από τους καταναγκασμούς αυτού του συστήματος και σταματήσει να αναπαράγει όλο και πιο πολύπλοκα συστήματα.
Συμπέρασμα Συμπερασματικά, μέσα από αυτή την ανάλυση προσπαθήσαμε να εξηγήσουμε τί είναι η κανονιστικότητα, μέσα από το πλαίσιο της νεωτερικότητας και το εξορθολογιστικό περιεχόμενο που την διακατέχει. Κανονιστικότητα: φτιάχνω κανόνες που να μπορούν να αξιοποιηθούν και να δρούν σε όλους. Για να υπάρξει επίδραση πρέπει να το δούμε στον τρόπο που οι άνθρωποι σκέφτονται και πράττουν. Το Διαδίκτυο δεν έχει διαμορφώσει πολιτικές συμπεριφορές, δεν έχουν διαμορφωθεί αποτελέσματα στην πολιτική.
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ HABERMAS JURGEN, Ο φιλοσοφικός λόγος της νεωτερικότητας, Αθήνα: Αλεξάνδρεια, 1993. (Κεφάλαια 5, 11, 12). Finlayson, James Gordon, Χάμπερμας: Όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε, Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα, 2006. (Κεφάλαια 3,4,8) Honneth Axel, Από την επικοινωνία στην αναγνώριση, Αθήνα: Πόλις, 2000. (Κεφάλαιο για κανονιστικότητα)