Ιστορία και Ιστοριογραφία

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΜΝΗΜΗ ΚΑΙ ΠΡΟΦΟΡΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
Advertisements

La vie économique et la vie sociale au XVIeme siècle
Η κρίση στα Βαλκάνια Δημιουργία: Ζάρκος Δημήτριος Μίσσιου Γεωργία
ΔΗΜΟΣΙΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ Μαρία Πεμπετζόγλου Eπίκουρη Καθηγήτρια Κομοτηνή ΔΗΜΟΚΡΙΤΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΡΑΚΗΣ ΤΜΗΜΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ & ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ.
Το ψυχοπαιδαγωγικό υπόβαθρο της Διδακτικής. Σκοπός της Διάλεξης Να μελετηθεί η ανάδυση του γνωστικού πεδίου που οριοθετείται με τον όρο ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ.
Τεκμηριωμένη Λήψη Κλινικής Απόφασης Ενότητα 11: Ποιοτική αξιολόγηση μελετών Κλαίρη Γουρουντή, PhD Τμήμα Μαιευτικής Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ.
Μάθημα: Μουσική Υπεύθυνη Καθηγήτρια: Μιχαηλίδου Ματίνα Σχ. Έτος:
Bιοχημεία Νοσηλευτικής Τρούγκος Κωνσταντίνος Αν. Καθ. Βιοχημείας Εργ. Βιολογικής Χημείας ΕΚΠΑ- Ιατρική Σχολή.
Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία Ι Παρουσίαση Δρ. Δημήτρης Λαμπρούλης ΤΕΙ Λάρισας.
Δημόσιες σχέσεις – Συμπεριφορά, δεοντολογία Διονύσης Ανανιάδης Δερματολόγος - Αφροδισιολόγος 11 ο Πανελλήνιο Συνέδριο Δερματολογίας Αφροδισιολογίας
ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ-ΕΚΤΕΛΕΣΗ-ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ της ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Ο εκπαιδευτικός ως ‘αρχιτέκτονας της διδασκαλίας’ «Επιστήμονας» και «Δάσκαλος» Ιωάννης Ε. Βρεττός.
Μια ιστορική διαδρομή – 1991 Limit cycles MONTE CARLO αποτελέσματα Αποτελέσματα ενός TOY MODEL Μονοενεργητικά πρωτόνια.
Τα γυναικεία γεννητικά όργανα διακρίνονται σε εσωτερικά και εξωτερικά. Εξωτερικά είναι το αιδοίο το οποίο αποτελείται από τα μεγάλα και μικρά χείλη εσωτερικά.
Ο υπολογιστής στην εκπαίδευση. Η αναβάθμιση του μαθησιακού περιβάλλοντος στο σχολείο, με την αξιοποίηση των δυνατοτήτων των υπολογιστών, δεν είναι εύκολη.
EΘΝΙΚΟ ΜΕΤΣΟΒΙΟ ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟ
Το σχολείο -Η γένεση του σχολείου -Οι λειτουργίες του σχολείου
Μάθημα: Ιστορία και Πολιτισμός στην εκπαίδευση
ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΤΕΧΝΗ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ Η Κρητική Σχολή Η Επτανησιακή Σχολή
Πατσόπουλος Αριστοτέλης
Bιοχημεία Νοσηλευτικής
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Νεοελληνική μεταπολεμική ποίηση: α΄ και β΄ μεταπολεμική γενιά ΕΥ, VIII
Μάθημα 4 ΙΣΧΥΣ ΣΤΗΝ Η.Μ.Κ.
Bonjour Athenes, Καλημέρα Παρίσι
Τα προπύλαια του Μονάχου
Annales d’ histoire économique et sociale
Ο μόνος πραγματικός Αριθμός;;;
Θεωρία Συστημάτων και Πληροφοριακά Συστήματα
Οι Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ)
ΚΥΤΤΑΡΑ ΤΗΣ ΦΥΣΙΚΗΣ ΜΗ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΝΟΣΙΑΣ
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΙΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ
ΕΓΚΕΦΑΛΙΚΗ ΠΑΡΑΛΥΣΗ Κ. Ασωνίτου.
Πολιτικές διαστάσεις της κρίσης του 1929
Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΚΑΙ Η ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΗΣ
Ημι-κλασσική θεωρία – ηλεκτρόνια σε περιοδικό δυναμικό
… αισθάνομαι τον Διάλογο σαν έναν "φορτιστή" δημιουργικότητας και αλληλεπίδρασης … συμμετέχουσα.
Όνομα: Στέφανος Πίπης Τάξη: Ε’
Η ανάπτυξη του κωφού παιδιού
Ατομικός Φάκελος Αξιολόγησης Νηπίου (Portfolio Assessment)
Μάθημα 1ο: Ο υπολογιστής και οι εφαρμογές του
ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΓΙΑΝΝΟΥΛΑΤΟΣ
Αναιμία Fanconi Μεταβιβάζεται με τον αυτοσωματικό υπολειπόμενο χαρακτήρα Αρχικά εκλεκτική μυελική ανεπάρκεια (αναιμία, αργότερα λευκοπενία) που καταλήγει.
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΑΞΙΔΙΩΤΙΚΗΣ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑΣ Ι
Παύλος Μωραΐτης 18 Ιανουαρίου 2010 Αντίο Παύλο.
ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ VON NEUMAN
Το σοσιαλιστικό σύστημα
Μελετήστε το άρθρο και διαμορφώστε μια σύντομη παρουσίασή του στην τάξη (ερευνητικά ερωτήματα, μεθοδολογία/συμμετέχοντες, σύντομη παρουσίαση των αποτελεσμάτων)
Διεθνής οικονομική Θεωρία και πολιτική 4η βελτιωμένη έκδοση
Διεθνής οικονομική Θεωρία και πολιτική 4η βελτιωμένη έκδοση
Οικοδομώντας την αυτοεκτίμηση του παιδιού
Ανάπτυξη της γλώσσας Η ανάπτυξη της γλωσσικής ικανότητας περνάει από συγκεκριμένα στάδια απόκτησης γλωσσικών επιπέδων. Ο στόχος ενός παιδιού που μαθαίνει.
Άλλα είδη παραπομπής και βιβλιογραφίας.
Μεθοδολογία των Κοινωνικών Επιστημών
ΕΙΣΟΔΗΜΑ – ΔΑΠΑΝΕΣ ΝΟΙΚΟΚΥΡΙΩΝ
Ιστορικές Πηγές & Ιστορικές Μαρτυρίες
Εισαγωγή στις Κοινωνικές Επιστήμες
Εργαστήριο Από την απλή παρατήρηση στην αξιοποίηση των στοιχείων της
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΟΣ ΣΥΝΕΡΓΑΤΗΣ MSc Ιατρική Σχολή Παν. Αθηνών
ΑΠΟΨΕΙΣ ΕΚΠΡΟΣΩΠΩΝ ΤΗΣ ΘΕΩΡΙΑΣ ΤΟΥ ΕΠΟΙΚΟΔΟΜΙΣΜΟΥ
THOMAS H. CORMEN, et al., ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΟΥΣ ΑΛΓΟΡΙΘΜΟΥΣ, Β΄ έκδοση, ΠΕΚ 2016,
Jeremy M. Berg et. al., ΒΙΟΧΗΜΕΙΑ, ΠΕΚ 2017,
2ο Λύκειο Αγίας Βαρβάρας
Παραπτωματικότητα: πρόληψη & αντιμετώπιση 1η Διάλεξη: Εισαγωγή, Δίκαιο & Έγκλημα, Θεωρητικές Προσεγγίσεις/Έννοιες Μαρία Σμυρνάκη, Ψυχολόγος, MSc στις.
Βασικές έννοιες της Μηχανικής
THOMAS H. CORMEN, et al., ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΟΥΣ ΑΛΓΟΡΙΘΜΟΥΣ, Β΄ έκδοση, ΠΕΚ 2016,
Jeremy M. Berg et. al., ΒΙΟΧΗΜΕΙΑ, ΠΕΚ 2017,
επιστημονικοσ συνεργατησ Κυνηγετικησ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑΣ ΣΤΕΡΕΑΣ ελλαδοσ
Εμπειρογνώμονες (στο πλαίσιο της φιλοσοφικής ερμηνευτικής)
Jeremy M. Berg et. al., ΒΙΟΧΗΜΕΙΑ, ΠΕΚ 2017,
ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΤΑΞΗ Β΄ ΣΧ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Ιστορία και Ιστοριογραφία

Ιστορία και Ιστοριογραφία Η Ιστορία συνιστά την κριτική προσέγγιση και αφήγηση του παρελθόντος. Είναι η επιστήμη που περιλαμβάνει τη μελέτη της εξέλιξης των ανθρώπινων κοινωνιών στο χρόνο και στο χώρο, καθώς επίσης και τη διαδικασία συγκρότησης ιστορικής ταυτότητας και μνήμης των κοινωνιών αυτών. Η Ιστοριογραφία συνιστά τη μελέτη των μεθοδολογικών αρχών που διέπουν την ιστορική επιστήμη. Στην Ιστοριογραφία εντάσσεται και η μελέτη της εξέλιξης της ίδιας της επιστήμης της Ιστορίας: πρόκειται δηλαδή και για την Ιστορία της Ιστορίας.

Οι Ιστορίες Διπλωματική Ιστορία Κοινωνική Ιστορία Πολιτική Ιστορία Διπλωματική Ιστορία Κοινωνική Ιστορία Οικονομική ή Δημογραφική Ιστορία Ιστορία των ιδεών Διανοητική Ιστορία Ιστορία των νοοτροπιών

Η Πολιτική Ιστορία είναι η κατεξοχήν ιστορία της εξουσίας περιβεβλημένη το νομικό σχήμα του κράτους. Η Κοινωνική Ιστορία καταγίνεται με τη μελέτη των δημογραφικών γνωρισμάτων ενός πληθυσμού, με την έρευνα των ταξικών σχέσεων ενός συγκεκριμένου κοινωνικού σχηματισμού, με το βιοτικό επίπεδο, τα συστήματα αναπαραστάσεων και την ταξική κατάσταση και θέση των υποτελών τάξεων και ομάδων, με τα κοινωνικά φύλα, τις φυλετικές, ηλικιακές, εθνοτικές, εθνοπολιτισμικές ομάδες, τις μειονότητες κτλ.

Η εθνική Ιστορία κατά τον 19ο αι. Ο 19ος αιώνας αποτελεί τον αιώνα της συγκρότησης των εθνικών κρατών. Η γένεση των εθνών-κρατών συνδέθηκε με τον Ιστορικισμό, υπό το πρίσμα της δημιουργίας αξόνων εθνικής συνέχειας. Στη Γαλλία, η φιλελεύθερη γενιά της δεκαετίας του 1820 με κύριο εκπρόσωπο τον Jules Michelet κατασκεύασε την Ιστορία-Επιστήμη: το έθνος συνιστά μια οντότητα, μια πραγματικότητα και έναν πολιτικό συσχετισμό δυνάμεων που συμβαδίζει με τη μεθοδολογική συγκρότηση της ιστορικής επιστήμης. Η έννοια της εθνικής συνέχειας ως προϊόν της εθνικής αυτής Ιστορίας του 19ου αιώνα διαχύθηκε μέσω των υποστηρικτικών κρατικών θεσμών, κυρίως της διοικητικής οργάνωσης και των εκπαιδευτικών μηχανισμών. Επομένως, η ιστορική σκέψη κατά τον 19ο αιώνα, οι απαρχές της ιστορικής έρευνας, αλλά και η διδασκαλία της Ιστορίας είχαν ως κεντρική τους κατεύθυνση την εθνική Ιστορία. Την ίδια συνεπώς κατεύθυνση είχαν και η συλλογική μνήμη και η συλλογική ταυτότητα των εθνών.

Κυρίαρχα ιστοριογραφικά ρεύματα (τέλη 19ου αι Κυρίαρχα ιστοριογραφικά ρεύματα (τέλη 19ου αι. - πρώτες μεταπολεμικές δεκαετίες του 20ού αι.)

Ιστορικισμός Υφίσταται αντικειμενική γνώση για το παρελθόν την οποία διερευνά με επιστημονικές μεθόδους η Ιστορία. Τα γεγονότα του παρελθόντος ανασυντίθενται δηλαδή όπως αυτά πραγματικά συνέβησαν. Θεμελιωτής του Ιστορικισμού υπήρξε ο γερμανός ιστορικός Leopold von Ranke. Ο Ranke υποστήριξε πως υπάρχει μια αυτούσια ιστορική εξέλιξη, διακριτή από την εξέλιξη του κόσμου στο σύνολό της. Η ιστορική αυτή εξέλιξη αποτελεί ένα συμπαγές πεδίο, τη σταθερότητα του οποίου εγγυώνται ο Θεός, η Εκκλησία και το Κράτος => το θέμα της εξουσίας είναι κεντρικό. Ταύτιση της Ιστορίας με το κράτος => κάτι που συνεπάγεται πως η έμφαση δίνεται στην Πολιτική Ιστορία (αρχειακό υλικό που παράγεται από τον επίσημο κρατικό μηχανισμό, χρονολογική διαδοχή των γεγονότων).

Σχολή των Annales Στη δεκαετία του 1930 γεννιέται η Σχολή της Νέας Ιστορίας ή Σχολή των Annales, με ιδρυτές τους Marc Bloch και Lucien Febvre. Κύριο όργανο των μελών της Σχολής υπήρξε το γαλλικό περιοδικό Annales d’Histoire Economique et Sociale (εξού και το όνομα της Σχολής). Η Σχολή αυτή αμφισβητεί την Πολιτική Ιστορία και στοχεύει: α) στη μελέτη των συλλογικών μορφωμάτων και των κοινωνικών ομάδων β) στην αναζήτηση της διεπιστημονικότητας (μέσω της αναίρεσης του διαχωρισμού μεταξύ των Κοινωνικών Επιστημών), ώστε να δοθεί η ευκαιρία να προσεγγίζεται πολλαπλά η κοινωνική πραγματικότητα της εξεταζόμενης κάθε φορά ιστορικής περιόδου. Μέθοδος της Σχολής των Annales: Ιστορία-Πρόβλημα. Η μέθοδος αφορά την ανάλυση του παρελθόντος με αφετηρία ένα επίκαιρο ερώτημα, χωρίς φυσικά αυτό να σημαίνει ότι τα φαινόμενα του παρελθόντος όφειλαν να χρησιμοποιηθούν για να εξηγήσουν την τρέχουσα κατάσταση. Για τους ιστορικούς της Σχολής αυτής, αλλάζει η πρόσληψη του χρόνου. Σε αντιδιαστολή με το βραχύ χρόνο και το στιγμιαίο γεγονός της Πολιτικής Ιστορίας, τα φαινόμενα εδώ μελετώνται σε βάθος, στη μακρά διάρκεια και στην εξέλιξή τους στον χρόνο.

Η μαρξιστική προσέγγιση Για τον Marx η αντικειμενική γνώση είναι δυνατή κατά το παράδειγμα των Θετικών Επιστημών καθώς βασίζεται σε γενικά αξιώματα (νόμους) που συστηματοποιούν τα φαινόμενα. Πρωταρχικός παράγοντας της ιστορικής εξέλιξης είναι οι ταξικές συγκρούσεις. Η έμφαση κατά τη μαρξιστική ιστορική ανάλυση δίνεται επομένως στο οικονομικό κυρίως πεδίο και στο ρόλο της πάλης των τάξεων ως καταλύτη της εξέλιξης. Οι οικονομικές εξάλλου σχέσεις είναι αυτές που διέπουν τη λειτουργία της κοινωνίας και συγκροτούν τη δομή της, ενώ οι ιδεολογικές της συνιστώσες ανήκουν στο εποικοδόμημα. Το ύστατο επίπεδο της ανθρώπινης εξέλιξης, κατά τη μαρξιστική πολιτική θεωρία, είναι η κομμουνιστική κοινωνία, στην οποία θα ξεπεραστούν όλοι οι κοινωνικοί ανταγωνισμοί.

Νέες ιστοριογραφικές τάσεις στις δεκαετίες 1960-1970 Νέες ιστοριογραφικές τάσεις στις δεκαετίες 1960-1970

Η Πολιτισμική Ιστορία Η Πολιτισμική ή νέα Πολιτισμική Ιστορία μελετά: δημόσια δρώμενα και τελετουργίες, ιδέες, συναισθήματα, αντιλήψεις, στάσεις νοοτροπίες, συμπεριφορές και πρακτικές, συλλογικά βιώματα, εννοηματωμένες συλλογικές πρακτικές, την υψηλή, αλλά και τη λαϊκή κουλτούρα, τη διανοητική και καλλιτεχνική παραγωγή των αρχηγεσιών αλλά και του λαού, τις διαδικασίες συλλογικού αυτοπροσδιορισμού και ετεροπροσδιορισμού, γενικότερα τα πλέγματα των νοηματοδοτήσεων των διαφόρων κοινωνικών υποκειμένων. Η ανάλυση λοιπόν των κοινωνιών σε ιστορική προοπτική μετατίθεται πλέον, θα λέγαμε, στην Πολιτισμική Ιστορία. Για να γνωρίσουμε το υποκείμενο, δεν υπάρχει άλλος δρόμος παρά μέσα από την γνώση της κουλτούρας που το διαμορφώνει. Η έμφαση στην Πολιτισμική Ιστορία σήμανε και τη στενότερη επαφή της Ιστορίας με την Ανθρωπολογία.

Η Μικροϊστορία Το ενδιαφέρον εστιάζεται σε θέματα καθημερινότητας και υλικού πολιτισμού, τα οποία προγενέστερα είχαν αγνοηθεί από την επίσημη Ιστορία. Εξετάζονται από τη σκοπιά των μικροεπιπέδων. Στο επίκεντρο βρίσκεται το ατομικό βίωμα, όχι όμως στη μοναδικότητά του, αλλά σε αλληλεπίδραση με τις υποκειμενικές στρατηγικές που τελικά συγκροτούν τον κοινωνικό ιστό. Έτσι, μέσα από τα μικροεπίπεδα της ανάλυσης συγκροτείται η εικόνα του συνόλου. Η Μικροϊστορία υπήρξε συνέπεια της αύξουσας απομυθοποίησης της λεγόμενης «μεγάλης αφήγησης» της προόδου, της ανέλιξης του σύγχρονου δυτικού πολιτισμού μέσω της αρχαίας Ελλάδας και της Ρώμης, του χριστιανισμού, της Αναγέννησης, της Μεταρρύθμισης, του Διαφωτισμού, της Γαλλικής και Βιομηχανικής Επανάστασης. Αυτή η θριαμβολογούσα ιστορία παρέβλεψε τα επιτεύγματα και τη συμβολή πολλών άλλων πολιτισμών. Υπήρξε η αντίδραση θα λέγαμε στην παγκοσμιοποίηση, που τονίζει την αξία των περιφερειακών πολιτισμών και των τοπικών μορφών γνώσης. Ένας από του θεμελιωτές της Μικροϊστορίας είναι ο Carlo Ginzburg. Το βιβλίο του με τίτλο Il fromaggio e i vermi (1976, Το τυρί και τα σκουλήκια) για την καταδίκη ενός αναλφάβητου μυλωνά από την Ιερά Εξέταση κατά τον 16ο αιώνα, στο Φρίουλι της ΒΑ Ιταλίας, βοηθά με μοναδικό τρόπο να κατανοήσουμε το μεσαιωνικό πολιτισμικό σύμπαν. Το έργο βασίζεται στα μητρώα της Ιεράς Εξέτασης.

Σύγχρονοι προβληματισμοί στον τομέα της ιστορικής έρευνας και στην Ιστοριογραφία

Ιστορία και Μνήμη Ιστορική / συλλογική μνήμη Επίσημη / ανεπίσημη μνήμη Προσθετική μνήμη ...

Ιστορία και Νέες Τεχνολογίες Μπορούμε να μιλήσουμε για το «τέλος της Ιστορίας», στη σύγχρονη εποχή; Πώς μπορούμε να προβλέψουμε την πορεία της ιστορίας και της ιστορικής κουλτούρας στο πλαίσιο του κυβερνοπολιτισμού;