ΤΕΙ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ ΑΓΟΡΑ ΑΓΡΟΤΙΚΩΝ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ ΤΕΙ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ ΑΓΟΡΑ ΑΓΡΟΤΙΚΩΝ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ Εισήγηση 2η Δρ. Δημήτριος Π. Πετρόπουλος Οικονομολόγος
Είδη αγοράς Γεωγραφική έκταση Τοπική Εγχώρια ή εσωτερική ή εθνική Διεθνής ή παγκόσμια ή εξωτερική 2. Αριθμό των πωλητών και των αγοραστών Ατομιστική αγορά Ολιγοπωλιακή αγορά Μονοπωλιακή αγορά 3. Διάφορα χαρακτηριστικά γνωρίσματα των καταναλωτών Αγορά παιδιών, νέων, μεσήλικων, ηλικιωμένων Αγορά χαμηλών, μέσων, υψηλών εισοδημάτων Αγορά…. 4. Ανάλογα με το προϊόν Αγορά φρούτων και λαχανικών Αγορά κρασιού Αγορά κρέατος κλπ
Δομή αγοράς Τα χαρακτηριστικά στοιχεία της αγοράς, τα οποία επηρεάζουν σημαντικά τη συμπεριφορά των παραγωγών- πωλητών και των καταναλωτών-αγοραστών του προϊόντος αυτού
Ο βαθμός συγκέντρωσης των πωλητών και των αγοραστών (αριθμό πωλητών και αγοραστών, το μέγεθος, την κατανομή τους) Ο βαθμός ποιοτικής διαφοροποίησης του προϊόντος Οι συνθήκες εισόδου και εξόδου στην αγορά του προϊόντος
Είδη της δομής αγοράς Τέλειος ανταγωνισμός (μεγάλος αριθμός παραγωγών, ομοιόμορφο προϊόν, ελεύθερη είσοδος στην αγορά, ο προσδιορισμός της τιμής γίνεται με την αλληλεπίδραση της προσφοράς και της ζήτησης του προϊόντος
2. Μονοπώλιο-Μονοψώνιο (ομοιογενές προϊόν, οι συνθήκες εισόδου στην αγορά είναι δύσκολες, η τιμή προσδιορίζεται από τον μοναδικό και παντοδύναμο μονοπωλητή
3. Ολιγοπώλιο – ολιγοψώνιο (υπάρχουν λίγοι και μεγάλοι παραγωγοί-πωλητές ενός προϊόντος στην αγορά και ταυτόχρονα υπάρχουν λίγοι αγοραστές, το προϊόν είναι ομοιογενές είτε διαφοροποιημένο, η είσοδος στην αγορά νέων παραγωγών-πωλητών είναι πολύ δύσκολη, ο καθορισμός της τιμής συνήθως είναι αποτέλεσμα διαβουλεύσεων)
4. Μονοπωλιακός ανταγωνισμός (υπάρχουν πολλοί παραγωγοί-πωλητές ενός προϊόντος, έτσι που ο καθένας αποφασίζει ανεξάρτητα, το προϊόν είναι διαφοροποιημένο από λίγο έως πολύ, η είσοδος στην αγορά και άλλων πωλητών είναι κάπως περιορισμένη, ο καθορισμός της τιμής ενός προϊόντος γίνεται από κάθε παραγωγό-πωλητή εντελώς ανεξάρτητα)
Συμπεριφορά αγοράς Οι διάφορες τακτικές, πρακτικές και πολιτικές που εφαρμόζουν οι πωλητές και οι αγοραστές ενός προϊόντος για να καταλήξουν στις σχετικές αποφάσεις τους.
Οι κυριότερες διαστάσεις της συμπεριφοράς αγοράς είναι οι εξής: Η πολιτική τιμών Η πολιτική προϊόντων Η πολιτική προώθησης των πωλήσεων Συγκεκριμένες τακτικές που αποσκοπούν στην εξασθένηση ή την ισχυροποίηση της δύναμης των μονοπωλίων
Η συμπεριφορά του καταναλωτή Ο καταναλωτής είναι το τελευταίο μέλος της όλης αλυσίδας παραγωγής και διάθεσης των αγροτικών προϊόντων και τροφίμων. Σε αυτόν απευθύνονται τα τρόφιμα και από αυτόν τελικά θα καταναλωθούν.
Παράγοντες που διαμορφώνουν τη συμπεριφορά του καταναλωτή Οικονομικοί παράγοντες Ψυχολογικοί παράγοντες Κοινωνιολογικοί παράγοντες
1. Οικονομικοί παράγοντες Ο καταναλωτής προσπαθεί με συγκεκριμένο (περιορισμένο) εισόδημα που έχει, να μεγιστοποιήσει την ικανοποίηση του (ωφέλεια)
Παράγοντες που επηρεάζουν την οικονομική συμπεριφορά του καταναλωτή Το εισόδημα των καταναλωτών Το μελλοντικό εισόδημα των καταναλωτών Η αποταμίευση και η επένδυση Το ύψος των σταθερών δαπανών μιας οικογένειας Οι ευκολίες πληρωμής Η συχνότητα πληρωμής Ο πληθωρισμός Η τιμή του προϊόντος Οι τιμές των ανταγωνιστικών προϊόντων Οι τιμές των συμπληρωματικών προϊόντων
2. Ψυχολογικοί παράγοντες Η ψυχολογία του καταναλωτή ερμηνεύει την αγοραστική συμπεριφορά του καταναλωτή με βάση τα κίνητρα. Το κίνητρο δεν είναι ιδιότητα του προϊόντος ή του πωλητή αλλά είναι ιδιότητα του ίδιου του καταναλωτή, στον ψυχικό και πνευματικό κόσμο του οποίου βρίσκεται. Το κίνητρο είναι μια κατάσταση που ωθεί τα άτομα στην εκπληρωση των σκοπών τους.
Παράγοντες που επηρεάζουν την ψυχολογική συμπεριφορά του καταναλωτή Παράγοντες που επηρεάζουν την ψυχολογική συμπεριφορά του καταναλωτή Οι προτιμήσεις των καταναλωτών Η τυποποίηση των προϊόντων Η συσκευασία των προϊόντων Το εμπορικό σήμα της επιχείρησης Η διαφήμιση
3. Κοινωνιολογικοί παράγοντες Το μέγεθος της οικογένειας Το επάγγελμα και το είδος εργασίας Η ηλικία του καταναλωτή Το φύλο του καταναλωτή Το μορφωτικό επίπεδο
Τιμές αγροτικών προϊόντων