Demand: key factors world economy sea borne commodity trade

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Παράδοση 8 1 Οικονομικός πειραματισμός μέσω Διαδικτύου Main reference: Kim,B.-Barua,A.-Whinston,A.B., (2002), ‘Virtual Field Experiments for a Digital.
Advertisements

Β2Β eBusiness Παρουσίαση στα ΤΕΙ Δυτικής Μακεδονίας Παράρτημα Καστοριάς Αθ. Στουρνάρας Διευθυντής Υπηρεσιών
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ ΔΗΜΟΣΙΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ
ΗΥ Παπαευσταθίου Γιάννης1 Clock generation.
ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΗΣ ΙΔΙΟΚΤΗΣΙΑΣ “Preparing Europe for Global Competition” THE NETWORK : The Patent and Trademark Offices.
Demand: key factors world economy sea borne commodity trade
Ξένη Ορολογία Ενότητα 6: Working Capital Ευαγγελία Κουτσογιάννη Τμήμα Λογιστικής & Χρηματοοικονομικής ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ Ανώτατο Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Πειραιά.
Week 11 Quiz Sentence #2. The sentence. λαλο ῦ μεν ε ἰ δότες ὅ τι ὁ ἐ γείρας τ ὸ ν κύριον Ἰ ησο ῦ ν κα ὶ ἡ μ ᾶ ς σ ὺ ν Ἰ ησο ῦ ἐ γερε ῖ κα ὶ παραστήσει.
«Ενέργεια χωρίς Σύνορα», Μάιος 2008, Αθήνα Renewable Energy Sources Necessity, trends and perspectives Dr. P. Κ. Chaviaropoulos CRES Renewable Energy Sources.
Ο PID έλεγχος. Integral Lag Distance velocity lag Υλοποιούμε την.
Διοίκηση Απόδοσης Επιχειρηματικών Διαδικασιών Ενότητα #5: Key result indicators (KRIs), Performance Indicators (PIs), Key Performance Indicators (KPIs)
Διοίκηση Τεχνολογίας Εργασία: “Sources of Innovation” Πρόγραμμα:MBA Part-Time.
Προσομοίωση Δικτύων 4η Άσκηση Σύνθετες τοπολογίες, διακοπή συνδέσεων, δυναμική δρομολόγηση.
Διοίκηση Τεχνολογίας Case Study: How smart connected products are transforming competition Διδάσκων: Δρ. Αγγελική Πουλυμενάκου Τμήμα: Διοικητικής Επιστήμης.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ Εκπαιδευτικά Προγράμματα με Χρήση Η/Υ Ι ΘΕΩΡΙΕΣ ΜΑΘΗΣΗΣ ΚΑΙ ΝΕΕΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ (Learning Theories and.
Αριθμητική Επίλυση Διαφορικών Εξισώσεων 1. Συνήθης Δ.Ε. 1 ανεξάρτητη μεταβλητή x 1 εξαρτημένη μεταβλητή y Καθώς και παράγωγοι της y μέχρι n τάξης, στη.
Γιώργος Μαυρομμάτης Δια - εθνική πολιτική οικονομία.
ΜΑΘΗΜΑ 5 Ο ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ. Ο Κύκλος Ζωής Του Προϊόντος.
ΕΝΔΕΔΕΙΓΜΕΝΗ ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗΣ & ΠΡΟΙΟΝΤΟΣ ΓΙΑ ΜΙΑ ΣΩΣΤΗ ΕΞΑΓΩΓΙΚΗ ΔΙΑΔΡΟΜΗ.
ΕΞΑΓΩΓΙΚΟ ΕΜΠΟΡΙΟ ΑΓΡΟΤΙΚΩΝ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ ΚΑΙ ΤΡΟΦΙΜΩΝ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ ΕΙΣΑΓΩΓΕΣ - ΕΞΑΓΩΓΕΣ - ΕΜΠΟΡΙΚΟ ΙΣΟΖΥΓΙΟ ΚΟΚΚΑΛΗ ΦΙΛΟΘΕΗ ΜΑΡΤΙΟΣ-ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2013.
Ανάπτυξη και δοκιμή νέων προϊόντων και υπηρεσιών.
Διαχείριση Διαδικτυακής Φήμης! Do the Online Reputation Check! «Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου 2015» Ε. Κοντοπίδη, ΠΕ19.
Guide to Business Planning The Value Chain © Guide to Business Planning A principal use of value chain analysis is to identify a strategy mismatch between.
Guide to Business Planning The Value System © Guide to Business Planning The “value system” is also referred to as the “industry value chain”. In contrast.
3nd Training Workshop 12th of October 8:30 -16:30
Επιλογή τοποθεσίας και προγραμματισμός των εγκαταστάσεων
Διασφάλιση των κανόνων του ελεύθερου ανταγωνισμού στον τομέα των ΜΜΕ
Τρέχουσα και Προθεσμιακή Αγορά
Ερωτήσεις –απαντήσεις Ομάδων Εργασίας
Προσφορά θαλάσσιων μεταφορών
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ "ΛΟΓΙΣΤΙΚΗ & ΕΛΕΓΚΤΙΚΗ”
JSIS E 111: Elementary Modern Greek
Natural Resources PC.
Ψηφιακeς ιδEες και αξIες
ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ Β4 Σχ. Έτος:
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών Νομική Σχολή
1η Διάλεξη «Το διεθνές οικονομικό σύστημα»
ΑΓΡΟΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ Οικονομική Ανάλυση.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΡΟΜΠΟΤΙΚΗ ΡΟΜΠΟΤΙΚΟΙ ΒΡΑΧΙΟΝΕΣ.
Freight market.
ESA 2010 vs ESA 95 Τμήμα Εσωτερικής Οικονομίας Τμήμα Οικονομετρικών Προβλέψεων (Γιάννης Παπαδογεώργης και Ζαχαρίας Μπραγουδάκης) Διεύθυνση Οικονομικής.
(ALPHA BANK – EUROBANK – PIRAEUS BANK)
Γεώργιος Σ. Γκουμάς MD,PhD, FESC
Αγωγιμόμετρο Λ΄=1/R Siemens.
2 Θεςη και διαταξη 11/9/2018 6:52 πμ ΔΡ. ΧΡΥΣΟΥΛΑ ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ
Παγκοσμιοποίηση μύθος ή πραγματικότητα
FUTURES MARKETS Fundamentals of Futures and Options Markets, 6th Edition, Copyright © John C. Hull
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών Νομική Σχολή
Freight market.
ANDREW B. ABEL,BEN S. BERNANKE, DEAN CROUSHORE
Προσφορά θαλάσσιων μεταφορών
Ο ρόλος του επιχειρηματικού σχεδίου
Πάμε να φτάσουμε τ΄αστέρια…
Find: φ σ3 = 400 [lb/ft2] CD test Δσ = 1,000 [lb/ft2] Sand 34˚ 36˚ 38˚
Θεωρία Παιγνίων: οι Καταλήψεις και οι Τζαμπατζήδες
aka Mathematical Models and Applications
GLY 326 Structural Geology
Find: minimum B [ft] γcon=150 [lb/ft3] γT=120 [lb/ft3] Q φ=36˚
Renewable Energy Sources in Greece, within the crisis environment
Find: KBE PBE=180 [k] AB, BC  W12x14 compression fy= 36 [ksi]
KYRIAKOU Your requirements, Our priority ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΕΜΑΣ ABOUT US
Financial Market Theory
We can manipulate simple equations:
Deriving the equations of
Μεταβλητή Κοστολόγηση: Εργαλείο Διοίκησης
Find: ρc [in] from load (4 layers)
CPSC-608 Database Systems
Energy Efficiency Operational Index &
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Demand: key factors world economy sea borne commodity trade average haul exogenous factors transport cost

1. World economy factor Business cycles (strong correlation). The 2008 crisis strongly influenced trade… Sea trade elasticity. ΔST / ΔGDP. Positive means more trade increase/decrease in GDP increase/decrease. Keep in mind: 90% of global trade through shipping Global see trade cycle (e.g. BRICs)

Investment Multiplier & income accelerator Business cycles Investment Multiplier & income accelerator Time-lags make cyclical fluctuations extreme Stockbuilding (pro-cyclical…) Behavioural reasons psychology/expectations (Pigou ‘non-compensating errors’ effect, or ‘herding’, or self-fulfilling expectations” Business cycles (the most important factor. They influence shipping cycles)

Volume of World Trade. An example of volatility

2. Seaborne commodity trades Short term (seasonality of commodities makes difficult to plan, spot market critical). Long term: Changes in Product’s demand (i.e. oil in 60s) Change in the sources’ “place” of the product (i.e. 70s Alaska, North sea…+ iron in China in the 90s…). Changes in the location of production – trade pattern change). i.e., refining oil before shipment… Change in transport policy (especially since the’70s where oil companies planned the tonnage needed to transport, signing long-term contracts with ship-owners, spot market only 10%). Spot market now more than 50%.

3. Average haul (μέση διανυόμενη απόσταση θαλάσσιας διαδρομής) & ton miles (tonnage of cargo shipped, multiplied by the average transported distance) Μεταβλητή της απόστασης ως παράγοντας ζήτησης (i.e. closure of Suez…D ↑, Freights ↑) To take account of AH we measure sea transport demand in terms of: Ton miles (τονάζ φορτίου Χ μέση απόσταση). Παράγοντες: 1. ένα κλείσιμο διώρυγας προκαλεί αύξηση AH, αύξηση ζήτησης, αύξηση ναύλων!). 2. Σημαντικός ο παράγων απόστασης εξαγωγικών περιοχών και καταναλωτικών. 3.The discovery of Alaska & Mexico oil diminished AH Ποικίλει σχετικά με το μεταφερόμενο εμπόρευμα. Short / long haul suppliers

4. External (random) factors of Demand Κύκλοι διεθνούς εμπορίου Διαφορές κύκλων και κρίσεων exceptional moments) στις τιμές των ναύλων κατά Stopford. Also: Accidents, natural or social forces, lack of periodicity & connections with free markets , etc. Technology (Kuhn: the logic of scientific revolution) Λογική της κανονικής καμπύλης της προσφοράς όταν οι επιδράσεις είναι θετικές (νέες παραγγελίες πλοίων, νέοι εφοπλιστές, μεγαλύτερης χωρητικότητας νέα πλοία, κτλ Κόστος μεταφοράς! 2.5% κατά ΜΟ (cost of transactions) Εργασία για φοιτητές: Επιλέξτε μεγάλα γεγονότα εξωτερικών παραγόντων και συσχετίστε τα με τις τιμές των ναύλων!

Long run, transport costs (8 times bigger ships, same Freight price!!!

E= Δ Demand transport service / Δ Price (freight). In the short-term inelastic, as no substitutes exist. So demand is not depending so much on… Δ freight rates. E= Δ Demand transport service / Δ Price (freight). Δq/q / Δp/p = Δq·p / q·Δp Freight Passengers 2010 $1000 10.000 2011 $1250 9.000 2012 $1500 8.900

E1= 1000·1000 / 10.000·250 = 0.4 E2= 100·1250 / 250·9.000 = 0,055 Inelastic – steep ! The less the value of the “freight / total value of the product”, the more (in the short-term) inelastic demand is.