Kant: Ηθική Φιλοσοφία Ενότητα 5η: Η υποθετική προστακτική της σύνεσης

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Ιστορία και Θεολογία των Εκκλησιαστικών Ύμνων Ενότητα 2: Η πρώτη περίοδος της εκκλησιαστικής υμνογραφίας (Α´ - Δ´αι.) Γεώργιος Φίλιας Θεολογική Σχολή Τμήμα.
Advertisements

ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 1: Εισαγωγή στην έννοια και την ύλη της Εφαρμοσμένης Ηθικής Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής Σχολή Ανθρωπιστικών και.
Εορτολογία Ενότητα 2: Η εορτή του Πάσχα Γεώργιος Φίλιας Θεολογική Σχολή Τμήμα Κοινωνικής Θεολογίας.
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 8 (PART B): Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη και Επιχειρείν Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών.
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 10: Φιλοσοφική Συμβουλευτική Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Σπουδών Τμήμα Φιλοσοφίας.
Ιστορία και Θεολογία των Εκκλησιαστικών Ύμνων
Όνομα Καθηγητή: Χρήστος Τερέζης
Ποιοτική μεθοδολογία έρευνας στη Διδακτική των Μαθηματικών
Ανάπτυξη ηλεκτρονικών μαθημάτων στην πλατφόρμα Open eClass
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Πρακτική Άσκηση σε σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
Εορτολογία Ενότητα 3: Η Εορτή των Χριστουγέννων και Θεοφανείων
Εορτολογία Ενότητα 8: Οι Εορτές των Αγίων Γεώργιος Φίλιας
Ενότητα 9: Ο Χειμώνας Διδάσκουσα: Βασιλική Φωτοπούλου
ΚΟΙΝΟΤΙΚΗ ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΗ Ι
Εορτολογία Ενότητα 4: Οι Εορτές της Αναλήψεως και της Πεντηκοστής
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Εξέλιξη των ιδεών στις Φυσικές Επιστήμες
Νεοελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Kant: Ηθική Φιλοσοφία Ενότητες 6η & 7η : Η κατηγορική προστακτική
Άσκηση στο νερό και τρίτη ηλικία
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής
Kant: Ηθική Φιλοσοφία Ενότητα 4η: Η υποθετική προστακτική της επιδεξιότητας Παύλος Κόντος Σχολή Ανθρωπιστικών & Κοινωνικών Επιστημών Τμήμα Φιλοσοφίας.
Kant: Ηθική Φιλοσοφία Ενότητα 1η:Αγαθή Βούληση Παύλος Κόντος
Πρακτική Άσκηση σε σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Ο Πλάτων και ο Αριστοτέλης για την ψυχή
Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Σπουδών Τμήμα Φιλοσοφίας
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Τμήμα Κοινωνικής Θεολογίας
Διδακτική των εικαστικών τεχνών Ενότητα 2
Ενότητα 5: Συναισθήματα θετικά και δυσάρεστα
ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΤΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ Ενότητα 8: Το Σύνταγμα του 1975: τα μέρη του και το περιεχόμενό του Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής Σχολή Ανθρωπιστικών.
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Εισαγωγή στις Επιστήμες της Αγωγής
ΠΕΤΡΟΛΟΓΙΑ ΜΑΓΜΑΤΙΚΩΝ & ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΜΕΝΩΝ ΠΕΤΡΩΜΑΤΩΝ
Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό
Έννοιες Φυσικών Επιστημών Ι
ΠΕΤΡΟΛΟΓΙΑ ΜΑΓΜΑΤΙΚΩΝ & ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΜΕΝΩΝ ΠΕΤΡΩΜΑΤΩΝ
Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Σπουδών Τμήμα Φιλοσοφίας
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Ο Πλάτων και ο Αριστοτέλης για την ψυχή
Όνομα Καθηγητή: Χρήστος Τερέζης
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Ανάπτυξη ηλεκτρονικών μαθημάτων στην πλατφόρμα Open eClass
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Ιστορία και Θεολογία των Εκκλησιαστικών Ύμνων
Ανάπτυξη ηλεκτρονικών μαθημάτων στην πλατφόρμα Open eClass
Ο Πλάτων και ο Αριστοτέλης για την ψυχή
Ανάπτυξη ηλεκτρονικών μαθημάτων στην πλατφόρμα Open eClass
Ο Πλάτων και ο Αριστοτέλης για την ψυχή
Ιστορία και Θεολογία των Εκκλησιαστικών Ύμνων
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 3: Το παράδειγμα της Τρέισι Λάτιμερ (συνέχεια) Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών.
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 9 (PART B): Σχέση Ηθικής και Δικαιοσύνης
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 8 (PART A): Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη και Επιχειρείν Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών.
Διδακτική Μαθηματικών ΙΙ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Μεθοδολογία των Επιστημών του Ανθρώπου: Στατιστική
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Kant: Ηθική Φιλοσοφία Ενότητα 5η: Η υποθετική προστακτική της σύνεσης Παύλος Κόντος Σχολή Ανθρωπιστικών & Κοινωνικών Επιστημών Τμήμα Φιλοσοφίας

Βλέπε οδηγίες ανάγνωσης Σκοποί ενότητας Σκοπός όσων ακολουθούν είναι να διευκρινισθεί η υποθετική προστακτική της σύνεσης, να δειχθούν οι πιθανές παρερμηνείες της και να επιχειρηθεί μια αναδιατύπωσή της. Βλέπε οδηγίες ανάγνωσης

Η υποθετική προστακτική της σύνεσης. «Υπάρχει ένας σκοπός τον οποίο μπορούμε να προϋποθέσουμε ως πραγματικό σκοπό όλων των έλλογων όντων [...] είναι ένας σκοπός τον οποίο όχι μόνο ίσως έχουν αλλά και για τον οποίο μπορούμε να προϋποθέσουμε με βεβαιότητα ότι τον έχουν όλα τα έλλογα όντα κατά μια φυσική αναγκαιότητα, και αυτός είναι ο σκοπός για ευτυχία. Η υποθετική προστακτική που εκφράζει την πρακτική αναγκαιότητα μιας πράξης ως μέσου για την απόκτηση της ευτυχίας είναι βεβαιωτική.» (ΘΜΗ, 4:415) Αλλά αυτές οι προτάσεις δίνουν λαβή για μια σειρά από παρερμηνείες!

1η πιθανή παρερμηνεία. «Υπάρχει ένας σκοπός τον οποίο μπορούμε να προϋπο- θέσουμε ως πραγματικό σκοπό όλων των έλλογων όντων [...] ότι τον έχουν όλα τα έλλογα όντα κατά μια φυσική αναγκαιότητα, και αυτός είναι ο σκοπός για ευτυχία.» Οι υπογραμμισμένες διατυπώσεις είναι παραπλανητικές διότι, όπως ξέρουμε: δεν υπάρχουν «φυσικοί σκοποί» ως σκοποί της βούλησης, διότι η ίδια η βούληση παράγει τους σκοπούς της χάρη στο ότι είναι ελεύθερη, δηλαδή χάρη στο ότι δεν είναι φυσική.

2η πιθανή παρερμηνεία. «Η υποθετική προστακτική που εκφράζει την πρακτική αναγκαιότητα μιας πράξης ως μέσου για την απόκτηση της ευτυχίας είναι βεβαιωτική.» Η υπογραμμισμένη έννοια είναι, επίσης, παραπλανητική διότι: Αυτό που κάνει μια προστακτική να είναι προστακτική δεν συνίσταται στο ότι «βεβαιώνει» κάτι που ούτως ή άλλως έχουν όλα τα έλλογα όντα. Αν, ούτως ή άλλως, τα έλλογα όντα έχουν αυτό το σκοπό, γιατί να τα προστάξουμε να τον έχουν;

Αναδιατύπωση της υποθετικής προστακτικής. «Η ευδαιμονία/ευτυχία είναι ένας σκοπός που πρέπει να έχουν τα ανθρώπινα έλλογα όντα, όποιοι κι αν είναι οι επιμέρους σκοποί τους.» Αιτιολόγηση της αναδιατύπωσης: Η λέξη «πρέπει» δείχνει ακριβώς ότι αυτό δεν συμβαίνει συνήθως, αλλά ότι είναι το αντικείμενο μιας «προσταγής». Η λέξη «πρέπει» προσθέτει κάτι, ένα κανονιστικό στοιχείο, και δεν περιγράφει κάτι που ούτως ή άλλως συμβαίνει. Αλλά, τότε, τι σημαίνει εδώ ο όρος «ευτυχία»;

Η ευτυχία ως κριτήριο επιλογής σκοπών. 1. Ευτυχία = η μέγιστη δυνατή αρμονία/συμβατότητα των επιμέρους σκοπών μας, το ότι, δηλαδή, επιλέγονται έτσι ώστε να μην υπονομεύουν ο ένας τον άλλον ή, με θετική διατύπωση, ώστε να αποτελούν μια ενότητα. 2. Άρα, η ευτυχία συνιστά ένα κριτήριο για την επιλογή των σκοπών μας (και όχι απλά, όπως η προστακτική της επιδεξιότητας, για τη σχέση σκοπού και μέσων). 3. Βέβαια, τίποτα δεν εξασφαλίζει ακόμα ότι αυτοί οι σκοποί θα είναι αγαθοί.

Αναδιατύπωση της υποθετικής προστακτικής. επειδή μας προστάζει κάτι που συνήθως οι άνθρωποι δεν κάνουν κανόνας Ισχύει αναγκαία για όλα τα έλλογα όντα Υποθετική βεβαιωτική Διότι θέτει ένα βέβαιο σκοπό/ κριτήριο για την επιλογή των όποιων ενδεχόμενων/ υποθετικών σκοπών συνθετική a priori προσθέτει στη βούληση του σκοπού ένα μη-εμπειρικό κανονιστικό στοιχείο.

Τέλος Ενότητας

Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στo πλαίσιo του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο Πανεπιστήμιο Αθηνών» έχει χρηματοδοτήσει μόνο την αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.

Σημείωμα Αναφοράς Copyright Πανεπιστήμιο Πατρών, Παύλος Κόντος. «Καντιανή Ηθική». Έκδοση: 1.0. Πάτρα 2015. Διαθέσιμο από τη δικτυακή διεύθυνση: https://eclass.upatras.gr/courses/PHIL1917/

Σημείωμα Αδειοδότησης Το παρόν υλικό διατίθεται με τους όρους της άδειας χρήσης Creative Commons Αναφορά, Μη Εμπορική Χρήση Παρόμοια Διανομή 4.0 [1] ή μεταγενέστερη, Διεθνής Έκδοση. Εξαιρούνται τα αυτοτελή έργα τρίτων π.χ. φωτογραφίες, διαγράμματα κ.λ.π., τα οποία εμπεριέχονται σε αυτό και τα οποία αναφέρονται μαζί με τους όρους χρήσης τους στο «Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων». [1] http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ Ως Μη Εμπορική ορίζεται η χρήση: που δεν περιλαμβάνει άμεσο ή έμμεσο οικονομικό όφελος από την χρήση του έργου, για το διανομέα του έργου και αδειοδόχο που δεν περιλαμβάνει οικονομική συναλλαγή ως προϋπόθεση για τη χρήση ή πρόσβαση στο έργο που δεν προσπορίζει στο διανομέα του έργου και αδειοδόχο έμμεσο οικονομικό όφελος (π.χ. διαφημίσεις) από την προβολή του έργου σε διαδικτυακό τόπο Ο δικαιούχος μπορεί να παρέχει στον αδειοδόχο ξεχωριστή άδεια να χρησιμοποιεί το έργο για εμπορική χρήση, εφόσον αυτό του ζητηθεί.

Διατήρηση Σημειωμάτων Οποιαδήποτε αναπαραγωγή ή διασκευή του υλικού θα πρέπει να συμπεριλαμβάνει: το Σημείωμα Αναφοράς το Σημείωμα Αδειοδότησης τη δήλωση Διατήρησης Σημειωμάτων το Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων (εφόσον υπάρχει) μαζί με τους συνοδευόμενους υπερσυνδέσμους.