Μεθοδολογία Κοινωνικής Εργασίας με Κοινότητα Ενότητα 2:Εξέλιξη και Χαρακτηριστικά της Κοινότητας Ελένη Κοντογιάννη Τμήμα Κοινωνικής Εργασίας Ανοικτά Ακαδημαϊκά.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Τέλος Ενότητας.
Advertisements

Βασικές αρχές ευρετηρίασης
Η ανοσοαποτύπωση ως επιβεβαιωτική μέθοδος
Τριφασικά συμμετρικά δίκτυα σε συνδεσμολογία Υ (1/2)
Αυτοματοποιημένη ευρετηρίαση
Διαμόρφωση πεδίων Περιγραφικά πεδία Διαχειριστικά πεδία Δομικά πεδία.
Η αναγκαιότητα συνθετικής προσέγγισης 1/6
Διάνοιξη πόρων Με ακτινοβολούμενη θερμότητα. Θερμαινόμενα σίδερα.
Καμπυλότητα Φακού P c
Σχεδίαση Ολοκληρωμένων Κυκλωμάτων
Συστήματα Θεματικής Πρόσβασης (Θ) Ενότητα 5: Θεματική επεξεργασία απεικονιστικών τεκμηρίων Δάφνη Κυριάκη-Μάνεση Τμήμα Βιβλιοθηκονομίας και Συστημάτων Πληροφόρησης.
Ψυχιατρική Ενότητα 17: Θεραπευτικές παρεμβάσεις στην ψυχιατρική Ευάγγελος Γ. Παπαγεωργίου Τμήμα Κοινωνικής Εργασίας Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ.
Αρχιτεκτονική εσωτερικών χώρων Χώροι αναψυχής Ενότητα 8: Ο ρόλος του σχεδιασμού εσωτερικών χώρων στην ποιοτική αναβάθμιση του τουρισμού Διονυσία Φράγκου.
Οργάνωση και Διοίκηση Πρωτοβάθμιας (Θ) Ενότητα 1: Βασικές αρχές και ορισμοί Γιώργος Πιερράκος Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων Εισαγωγική Κατεύθυνση Διοίκησης.
Zωολογία Ι Ενότητα 19: Εχινόδερμα Εργαστηριακή Άσκηση: Συστηματική Εχινοδέρμων Κυρίτση – Κρικώνη Βασιλική, ΕΔΙΠ Σχολή Θετικών Επιστημών Τμήμα Βιολογίας.
Τεχνολογία οφθαλμικών φακών Ι (Ε) Ενότητα 2: Διόρθωση αμετρωπιών με οφθαλμικούς φακούς Θεμιστοκλής Γιαλελής, Οπτικός, MSc, PhD candidate ΕΔΙΠ του τμήματος.
Τεχνολογία οφθαλμικών φακών Ι (Ε) Ενότητα 5: Έγχρωμοι φακοί Θεμιστοκλής Γιαλελής, Οπτικός, MSc, PhD candidate ΕΔΙΠ του τμήματος Οπτικής και Οπτομετρίας.
Eιδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων
Κανόνες Ασφαλείας Εργοταξίων
Παράγοντες που επηρεάζουν ένα σύστημα Υγείας
Πρωτοβάθμια περίθαλψη
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ ΤΗΣ ΡΥΠΑΝΣΗΣ
Άλλες μορφές νευρώσεων
Διαχείριση παραγωγής εντύπων 1/2
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Άσκηση 8 (1 από 3) Προβολές 1. Να επιλέξετε ένα θέμα βασισμένο σε κάποια παράγραφο / υποπαράγραφο του κεφαλαίου 6 των σημειώσεων και να κάνετε μια εργασία.
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Υπολογιστική Γεωμετρία και Εφαρμογές στις ΒΧΔ
Βασικά δεδομένα Το σύστημα υγείας δεν αποτελεί απλά άθροισμα επιμέρους μερών. Τα επιμέρους στοιχεία του συστήματος βρίσκονται σε συνεχή αλληλεξάρτηση.
Φιλοσοφία της Ιστορίας και του Πολιτισμού
Άρθρο Συγγραφείς: Marcus Plescia, MD, MPH, Martha Groblewski, PhD, RD, LDN. Τίτλος: A Community Oriented Primary care Demonstration Project Refining.
Ταυτότητα και περίγραμμα μαθήματος
ΠΡΟΤΥΠΟ ΕΛΟΤ EN ISO 3251 Ζύγιση μάζας υγρού μελανιού (m1 g)
Φυσικοθεραπεία σε ειδικές πληθυσμιακές μονάδες (Ε)
Ενότητα 13 Αξιολόγηση μαθήματος και διδάσκοντος από την εφαρμογή της Μονάδας Ολικής Ποιότητας (ΜΟΔΙΠ) του ΤΕΙ Αθήνας Αξιολόγηση του μαθήματος Αξιολόγηση.
Άσκηση 9 (1 από 2) Ανακαλύψτε στο χάρτη σας μερικά χαρτογραφικά αντικείμενα που να ανήκουν στις παρακάτω κατηγορίες : φυσικά, τεχνητές κατασκευές, αφηρημένα.
Φιλοσοφία της Ιστορίας και του Πολιτισμού
Ο Πλάτων και ο Αριστοτέλης για την ψυχή
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία
Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Σπουδών Τμήμα Φιλοσοφίας
Τοπολογικές σχέσεις 1/3 Βρείτε και περιγράψτε τις τοπολογικές σχέσεις σύμφωνα με τους (Pantazis, Donnay 1996) για τα παρακάτω γεω-γραφικά αντικείμενα:
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Εικαστικές συνθέσεις - Χρώμα στο χώρο
Οργάνωση και Διοίκηση Πρωτοβάθμιας (Θ)
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Οργάνωση και Διοίκηση Πρωτοβάθμιας (Θ)
Εισαγωγή στις εικαστικές τέχνες
Λιθογραφία – Όφσετ (Θ) Ενότητα 8.2: Εκτυπωτική Διαδικασία Μηχανής
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Ενότητα 9: Συστήματα Υγείας στην Ευρώπη: Σουηδία
Διδακτική της Πληροφορικής
Ποιοτική μεθοδολογία έρευνας στη Διδακτική των Μαθηματικών
Τηλεοπτική και Ραδιοφωνική Παραγωγή
Αισθητική Σώματος Ι (Ε)
Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας
Ειδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων -E
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Αισθητική Σώματος Ι (Ε)
Μυθος και Τελετουργία στην Αρχαία Ελλάδα
Ενότητα 8: Συστήματα Υγείας στην Ευρώπη: Γαλλία
Eιδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων -Θ
Συστήματα Θεματικής Πρόσβασης (Θ)
Ψυχιατρική Ενότητα 7: Συνέχεια σταδίων
Γενικὴ Ἐκκλησιαστικὴ Ἱστορία Α´
Ανοσολογία (Ε) Ενότητα 3: Αιμοσυγκόλληση Πέτρος Καρκαλούσος
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Οργανική Χημεία (Ε) Ενότητα 2: Προσδιορισμός σημείου τήξης
Ενότητα 1: ……………….. Όνομα Επώνυμο Τμήμα __
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Μεθοδολογία Κοινωνικής Εργασίας με Κοινότητα Ενότητα 2:Εξέλιξη και Χαρακτηριστικά της Κοινότητας Ελένη Κοντογιάννη Τμήμα Κοινωνικής Εργασίας Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας Το περιεχόμενο του μαθήματος διατίθεται με άδεια Creative Commons εκτός και αν αναφέρεται διαφορετικά Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.

A’ Φάση εξέλιξης της κοινοτικής εργασίας (1/2) Αυτές οι κοινοτικές οργανώσεις αποτέλεσαν το πρώτο βήμα για τη δημιουργία κρατικών κοινωνικών υπηρεσιών στη διάρκεια του 20ου αιώνα (κυρίως στο δεύτερο μισό του). Την περίοδο του Μεσοπολέμου οι διάφορες κοινωνικές οργανώσεις παρείχαν υπηρεσίες σε ατομικό και οικογενειακό επίπεδο. Η κοινοτική εργασία ήταν αποσπασματική και υποβαθμισμένη. Στις ΗΠΑ έγιναν περιορισμένες προσπάθειες για οργάνωση υποβαθμισμένων αστικών περιοχών (δρόμοι, πλατείες, ύδρευση, κλπ) με τη συνεργασία ομάδων πολιτών. 1

A’ Φάση εξέλιξης της κοινοτικής εργασίας (2/2) Ταυτόχρονα αναπτύσσονται κεντρικές υπηρεσίες (Community Welfare Councils και Council of Social Agencies) για να συντονίσουν το έργο φιλανθρωπικών οργανώσεων και αναπτύσσεται διάλογος σε θέματα σχετικά με τα δικαιώματα των γυναικών, των μεταναστών και των μαύρων. Αγγλία: Από την πρώτη δεκαετία του 20ου αιώνα κυριαρχούν βαθμιαία παρεμβάσεις προσωπικής βελτίωσης ενώ οι κοινοτικές πρωτοβουλίες περιορίζονται σε διεκδικήσεις ορισμένων ομάδων πολιτών (π.χ. ενοικιαστές). Το «κίνημα κοινωνικής αποκατάστασης» της Βρετανίας ενέπνευσε αρκετούς στην Ολλανδία να δημιουργήσουν αντίστοιχες δομές. Το 1926 δημιουργήθηκε στην περιοχή Drente (υψηλή ανεργία, φτώχεια, κακές συνθήκες στέγασης) ο Κεντρικός Σύνδεσμος για την Κοινοτική Ανάπτυξη της Drente. Στόχος η συμμετοχή της κοινότητας στην πολιτισμική, οικονομική και υγειονομική ανάπτυξη της περιοχής. 2

Κοινωνική εργασία με κοινότητα (1/2) Η ΚΕΚ ως οργανωμένη και συστηματική παρέμβαση μέσα από τα δίκτυα κρατικών υπηρεσιών και προγραμμάτων, χρονολογείται από το Β’ παγκόσμιο πόλεμο. ανάπτυξη θεωρητικού & μεθοδολογικού υπόβαθρου υλοποιήθηκαν προγράμματα κοινωνικών υπηρεσιών σε τοπικό επίπεδο (δημιουργία ομάδων πρωτοβουλίας νέων, κέντρων επιμόρφωσης ανηλίκων, τοπικών συμβουλευτικών σταθμών). Παράλληλα αναπτύχθηκαν δράσεις εθελοντικών ομάδων και ακτιβιστών σε κοινοτικές οργανώσεις και κοινωνικά κινήματα 3

Κοινωνική εργασία με κοινότητα (2/2) H κοινοτική εργασία αποτελεί διαμεθοδική και διεπιστημονική προσέγγιση που επικεντρώνεται σε πρακτικές και παρεμβάσεις στον τοπικό χώρο με στόχο τη διαμόρφωση συνθηκών κοινωνικής, οικονομικής και πολιτισμικής ανάπτυξης και υγιών ψυχοκοινωνικών δομών που με τη σειρά τους θα εξασφαλίσουν τις προϋποθέσεις για την κάλυψη των τοπικών αναγκών και την αντιμετώπιση του κοινωνικού αποκλεισμού της φτώχειας και της κοινωνικής αποδιοργάνωσης. Τα παραπάνω επιτυγχάνονται μέσω: Της κριτικής συνειδητοποίησης, Τη συλλογικής αφύπνισης, Της συλλογικής δράσης και Της οργανωτικής συγκρότησης. Σ’ αυτό το πλαίσιο η κοινοτική εργασία έχει κριτικό περιεχόμενο και ριζοσπαστική προοπτική 4

Δύο κλασσικές εργασίες για την ΚΕΚ (1/3) 1.Saul Alinsky: Αφύπνιση για τους ριζοσπάστες (1946). Το έργο γίνεται γνωστό δύο δεκαετίες αργότερα στο πλαίσιο συζήτησης για την ΚΕΚ. Κεντρικό σημείο ανάλυσης του Alinsky είναι το ζήτημα των σχέσεων εξουσίας και δύναμης ανάμεσα σε διαφορετικές ομάδες σε μια κοινωνία και η καταπίεση που υφίστανται κάποιες απ΄ αυτές. Σε πρακτικό επίπεδο υποστηρίζει την ανάληψη κοινωνικής και παιδαγωγικής δράσης από τους καταπιεσμένους με στόχο: o την αυτοοργάνωση, o τη διεκδίκηση πόρων, o την άσκηση πίεσης προς την κυβέρνηση και τις προνομιούχες ομάδες και τέλος, o την αλλαγή του συσχετισμού των δυνάμεων στην κοινωνία προς όφελος των καταπιεσμένων. 5

Δύο κλασσικές εργασίες για την ΚΕΚ (2/3) Κριτική στην εργασία του Alinsky: Χρησιμοποιεί ριζοσπαστική ρητορική αλλά επί της ουσίας οι προτάσεις του εξαντλούνται σε κοινωνικές μεταρρυθμίσεις και θεσμικές αλλαγές που αποσκοπούν στη βελτίωση των συνθηκών διαβίωσης των φτωχών, χωρίς ωστόσο να πρόκειται για δομικές αλλαγές που θα αντιμετώπιζαν ριζικά τα προβλήματα της φτώχειας και της εκμετάλλευσης. 6

Δύο κλασσικές εργασίες για την ΚΕΚ (3/3) 2.ROSS: (1955) Σύμφωνα με τον Ross τα προβλήματα προκύπτουν από τη δυσλειτουργία ορισμένων θεσμών και λειτουργιών και πλήττουν ορισμένες ομάδες και άτομα. Προτείνει: Την ανάπτυξη, Την οργάνωση και Την προαγωγή οργανωμένων ομάδων και επιτροπών που θα αναλάβουν τη διαχείριση των προβλημάτων, των αναγκών και της δυσαρέσκειας στην κοινότητα. 7

Τέλος Ενότητας

Σημειώματα

Σημείωμα Αναφοράς Copyright Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Αθήνας, Ελένη Κοντογιάννη Ελένη Κοντογιάννη. «Μεθοδολογία Κοινωνικής Εργασίας με Κοινότητα. Ενότητα 2:Εξέλιξη και Χαρακτηριστικά της Κοινότητας». Έκδοση: 1.0. Αθήνα Διαθέσιμο από τη δικτυακή διεύθυνση: ocp.teiath.gr.ocp.teiath.gr

Σημείωμα Αδειοδότησης Το παρόν υλικό διατίθεται με τους όρους της άδειας χρήσης Creative Commons Αναφορά, Μη Εμπορική Χρήση Παρόμοια Διανομή 4.0 [1] ή μεταγενέστερη, Διεθνής Έκδοση. Εξαιρούνται τα αυτοτελή έργα τρίτων π.χ. φωτογραφίες, διαγράμματα κ.λ.π., τα οποία εμπεριέχονται σε αυτό και τα οποία αναφέρονται μαζί με τους όρους χρήσης τους στο «Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων». [1] Ως Μη Εμπορική ορίζεται η χρήση: που δεν περιλαμβάνει άμεσο ή έμμεσο οικονομικό όφελος από την χρήση του έργου, για το διανομέα του έργου και αδειοδόχο που δεν περιλαμβάνει οικονομική συναλλαγή ως προϋπόθεση για τη χρήση ή πρόσβαση στο έργο που δεν προσπορίζει στο διανομέα του έργου και αδειοδόχο έμμεσο οικονομικό όφελος (π.χ. διαφημίσεις) από την προβολή του έργου σε διαδικτυακό τόπο Ο δικαιούχος μπορεί να παρέχει στον αδειοδόχο ξεχωριστή άδεια να χρησιμοποιεί το έργο για εμπορική χρήση, εφόσον αυτό του ζητηθεί.

Διατήρηση Σημειωμάτων Οποιαδήποτε αναπαραγωγή ή διασκευή του υλικού θα πρέπει να συμπεριλαμβάνει:  το Σημείωμα Αναφοράς  το Σημείωμα Αδειοδότησης  τη δήλωση Διατήρησης Σημειωμάτων  το Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων (εφόσον υπάρχει) μαζί με τους συνοδευόμενους υπερσυνδέσμους.

Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στo πλαίσιo του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας» έχει χρηματοδοτήσει μόνο την αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.