Εισαγωγή στη Βυζαντινή Λογοτεχνία Ενότητα 10: Φιλολογία Μαρίνα Λουκάκη Φιλοσοφική Σχολή Τμήμα Φιλολογίας Τομέας Βυζαντινής Φιλολογίας και Λαογραφίας.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Τέλος Ενότητας.
Advertisements

Η ανοσοαποτύπωση ως επιβεβαιωτική μέθοδος
Περιλήψεις Γιατί; Πως; Τι είναι; Ποιος τις κάνει;
Διάνοιξη πόρων Με ακτινοβολούμενη θερμότητα. Θερμαινόμενα σίδερα.
Καμπυλότητα Φακού P c
Εισαγωγή στη Βυζαντινή Φιλολογία
Σχεδίαση Ολοκληρωμένων Κυκλωμάτων
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση Ενότητα 2.1: Μυθολογία Αγγελική Γιαννικοπούλου Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία.
Εορτολογία Ενότητα 5: Η Εορτή της Μεταμορφώσεως Γεώργιος Φίλιας Θεολογική Σχολή Τμήμα Κοινωνικής Θεολογίας.
Εισαγωγή στην Ειδική Αγωγή Ενότητα 3: Ιστορικοί και νομοθετικοί σταθμοί στην Ειδική Αγωγή Ευδοξία Ντεροπούλου-Ντέρου Σχολή Επιστημών της Αγωγής Τμήμα Εκπαίδευσης.
Zωολογία Ι Ενότητα 19: Εχινόδερμα Εργαστηριακή Άσκηση: Συστηματική Εχινοδέρμων Κυρίτση – Κρικώνη Βασιλική, ΕΔΙΠ Σχολή Θετικών Επιστημών Τμήμα Βιολογίας.
Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Θεσσαλίας Αρδευτική Μηχανική Εργαστήριο 3: Τεχνολογία Διανεμητών Μικροάρδευσης Καθηγητής Παναγιώτης Βύρλας Σχολή Τεχνολόγων.
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση Ενότητα 1.1: Συναισθήματα Αγγελική Γιαννικοπούλου Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία.
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση Ενότητα 2.1: Μυθολογία Αγγελική Γιαννικοπούλου Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία.
Τηλεοπτικά Ρεπορτάζ Ενότητα 1: Εισαγωγή στα Ρεπορτάζ Νίκος Μύρτου Σχολή ΟΠΕ Τμήμα ΕΜΜΕ.
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία. Ενότητα 2η: Η έννοια του ορθού Λόγου. Όνομα Καθηγητή: Παρούσης Μιχαήλ. Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών. Τμήμα.
Τεχνολογία οφθαλμικών φακών Ι (Ε) Ενότητα 5: Έγχρωμοι φακοί Θεμιστοκλής Γιαλελής, Οπτικός, MSc, PhD candidate ΕΔΙΠ του τμήματος Οπτικής και Οπτομετρίας.
Κανόνες Ασφαλείας Εργοταξίων
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ ΤΗΣ ΡΥΠΑΝΣΗΣ
Άλλες μορφές νευρώσεων
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Υπολογιστική Γεωμετρία και Εφαρμογές στις ΒΧΔ
Ενότητα 4 (part B) : Ιατρική ηθική
Φιλοσοφία της Ιστορίας και του Πολιτισμού
ΠΡΟΤΥΠΟ ΕΛΟΤ EN ISO 3251 Ζύγιση μάζας υγρού μελανιού (m1 g)
Ενότητα 13 Αξιολόγηση μαθήματος και διδάσκοντος από την εφαρμογή της Μονάδας Ολικής Ποιότητας (ΜΟΔΙΠ) του ΤΕΙ Αθήνας Αξιολόγηση του μαθήματος Αξιολόγηση.
Εισαγωγή στο Κουκλοθέατρο
Άσκηση 9 (1 από 2) Ανακαλύψτε στο χάρτη σας μερικά χαρτογραφικά αντικείμενα που να ανήκουν στις παρακάτω κατηγορίες : φυσικά, τεχνητές κατασκευές, αφηρημένα.
Χριστιανική και Βυζαντινή Αρχαιολογία
Φιλοσοφία της Ιστορίας και του Πολιτισμού
Ο Πλάτων και ο Αριστοτέλης για την ψυχή
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία
Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Σπουδών Τμήμα Φιλοσοφίας
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 9 (PART A): Σχέση Ηθικής και Δικαιοσύνης
Τοπολογικές σχέσεις 1/3 Βρείτε και περιγράψτε τις τοπολογικές σχέσεις σύμφωνα με τους (Pantazis, Donnay 1996) για τα παρακάτω γεω-γραφικά αντικείμενα:
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Χριστιανική και Βυζαντινή Αρχαιολογία
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Εικαστικές συνθέσεις - Χρώμα στο χώρο
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Οργάνωση και Διοίκηση Πρωτοβάθμιας (Θ)
Εισαγωγή στις εικαστικές τέχνες
Εισαγωγή στις Επιστήμες της Αγωγής
Λιθογραφία – Όφσετ (Θ) Ενότητα 8.2: Εκτυπωτική Διαδικασία Μηχανής
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Ενότητα 9: Συστήματα Υγείας στην Ευρώπη: Σουηδία
Διδακτική της Πληροφορικής
Τηλεοπτική και Ραδιοφωνική Παραγωγή
Ειδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων -E
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Αισθητική Σώματος Ι (Ε)
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Μυθος και Τελετουργία στην Αρχαία Ελλάδα
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Ενότητα 8: Συστήματα Υγείας στην Ευρώπη: Γαλλία
Συστήματα Θεματικής Πρόσβασης (Θ)
Ψυχιατρική Ενότητα 7: Συνέχεια σταδίων
Γενικὴ Ἐκκλησιαστικὴ Ἱστορία Α´
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Ενότητα 1: ……………….. Όνομα Επώνυμο Τμήμα __
Ιστορία και Θεολογία των Εκκλησιαστικών Ύμνων
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Εισαγωγή στη Βυζαντινή Λογοτεχνία Ενότητα 10: Φιλολογία Μαρίνα Λουκάκη Φιλοσοφική Σχολή Τμήμα Φιλολογίας Τομέας Βυζαντινής Φιλολογίας και Λαογραφίας

2 Φιλολογία Βυζαντινοί Φιλόλογοι Διαφύλαξη και μεταβίβαση, δια της αντιγραφής, των αρχαίων κειμένων. Προϋποθέσεις για την ανάπτυξη της φιλολογίας: 1)H γλωσσική εξέλιξη. 2)H μίμηση της αττικής διαλέκτου. 3)Πολιτική και κοινωνική λειτουργία της ρητορικής. 4)Σχολεία - σπουδές, απαραίτητος ο επαρκής αριθμός κειμένων, κυρίως αρχαίων συγγραφέων, προς μίμηση. Βυζαντινοί, εκδότες και σχολιαστές αρχαίων κειμένων.

3 Φιλολογία Χειρόγραφα 4 ος αι.: Εξάπλωση χρήσης της περγαμηνής (ευχρηστότερο υλικό από τον πάπυρο). Επιτρέπει σχόλια στα περιθώρια. 7 ος -9 ος αι.: Περιορισμένη αντιγραφή. Χάνονται πολλά κείμενα. 9 ος -10 ος αι.: Καθιέρωση μικρογράμματης. Αναζήτηση των καλύτερων μεγαλογράμματων χειρογράφων για αντιγραφή, κριτικός έλεγχος, ορθογραφία, τονισμός, στίξη. Ανάγκη βοηθημάτων. Ανθολογίες. Λεξικά.

4 Φιλολογία Λεξικά Γέννημα των Ελληνιστικών χρόνων. Αλεξανδρινοί κατάλογοι σπανίων λέξεων. Αττικισμός: Αυξημένη ανάγκη για λεξικά. Ονομαστικά λεξικά: στηρίζονται στη σημασιολογικά συνάφεια των λέξεων μιας ορισμένης ομάδας πραγμάτων. Ετυμολογικά λεξικά: προσδιορισμός της αρχικής σημασίας κάθε λέξης. Συλλογές συνωνύμων (χρήσιμα στους ρήτορες). Διγλωσσία Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας: Ελληνολατινικά Λεξικά και γλωσσικές μέθοδοι - πρακτικές ανάγκες.

5 Φιλολογία Βυζαντινά Λεξικά Λεξικό του Ησύχιου (6ος αι.). Σύντομα λήμματα (π.χ. δαιτρός· μάγειρος διαιρῶν τὰ κρέα, ἢ ὁ ἐν τραπέζῃ κόπτων τὰ μέρη). Εθνικά του Στέφανου Βυζαντίου (6ος αι.). Γεωγραφικές, τοπογραφικές και εθνογραφικές πληροφορίες (π.χ. Αἰγηίς, φυλὴ τῆς Ἀττικῆς, ἀπὸ Αἰγέως τοῦ Πανδίονος). Λεξικό του Φωτίου (9ος αι.). Σούδα (10ος αι.): Το εκτενέστερο μετά τον Ησύχιο. Εγκυκλοπαιδικό και γλωσσοετυμολογικό (π.χ. α). Φάβιος Πίκτωρ, συγγραφεὺς Ῥωμαίων. οὗτος λέγει ἄρχοντι Ῥωμαίων μὴ ἐξεῖναι μηδενὶ σφετερίσασθαι ἐκ τοῦ δημοσίου ὁτιοῦν· β). Φάκελλος, τὸ τῆς κεφαλῆς φόρεμα. ὃ καὶ φακιόλιον λέγεται).

6 Φιλολογία Γραμματική Δημιούργημα Αλεξανδρινών λογίων. Διονύσιος ο Θράξ (2 ος αι.): Τέχνη Γραμματική. Θεοδόσιος Αλεξανδρινός (5 ος αι.): Κανόνες περί κλίσεως ονομάτων και ρημάτων = βασικά εγχειρίδια του βυζαντινού μαθητή. Ιωάννης Χάραξ, Γεώργιος Χοιροβοσκός: Σχόλια στους Κανόνες του Θεοδοσίου. Πραγματείες περί σολοικισμού και βαρβαρισμού.

7 Φιλολογία Ορθογραφία Ηρωδιανός (2 ος αι. μ.Χ.):βασικό εγχειρίδιο των βυζαντινών μαθητών. Ενδιαφέρον για τα πάθη συμφώνων, μακρά-βραχέα-δίχρονα, συλλαβισμός, κ.α. Οι περισσότεροι βυζαντινοί συγγραφείς γραμματικής έγραψαν σύγγραμμα περί ορθογραφίας. Συχνά οι κανόνες σε στίχους.

8 Φιλολογία Επιμερισμοί - Σχεδογραφία Μέθοδοι διδασκαλίας. Επιμερισμός: Τα πάντα γύρω από μια λέξη (υπαγωγή σε μέρος του λόγου, σημασία, ετυμολογία, ορθογραφία). Γλωσσικό υλικό από διάφορα κείμενα (Όμηρος, Ψαλμοί κ.α.). Οι συγγραφείς Επιμερισμών ακολουθούν λέξη προς λέξη το κείμενο. Συχνά ερωταποκρίσεις π.χ. Κύριε: ποίας πτώσεως; Κλητικῆς τῶν ἑνικῶν, ἡ εὐθεία ὁ Κύριος. Πόθεν γίνεται; Παρά τὸ κύρος, ὃ γίνεται ἀπὸ τοῦ κυρόω. Σχεδογραφία: Σύντομο διδακτικό κείμενο σε πεζό ή ποιητικό λόγο, με σκοπό τη μετάδοση ορισμένων γνώσεων. Οι μαθητές καλούνται να ανασυνθέσουν τις λέξεις σε νέο κείμενο. Ανάπτυξη 11 ος -12 ος αι..

9 Φιλολογία Προϊόντα φιλολογικής εργασίας Εκδόσεις κειμένων. Υπομνηματισμοί αρχαίων συγγραφέων. Α΄Βυζαντινός Ουμανισμός (9 ος -10 ος αι.) Συγκέντρωση χειρογράφων στην Κωνσταντινούπολη. Αρέθας Καισαρείας: Αντιγραφή και σχόλια αρχαίων συγγραφέων (ευρύτητα ενδιαφερόντων π.χ. Πλάτων, Αριστοτέλης, Ευκλείδης κ.α.). Μονή Στουδίου. 11 ος αι. Φιλολογική δραστηριότητα Μιχαήλ Ψελλού (αλληγορίες στον Όμηρο). 12 ος αι. Πληθώρα φιλολόγων: Ιωάννης Τζέτζης (σχόλια στον Αριστοφάνη), Ευστάθιος Θεσσαλονίκης (σχόλια στον Όμηρο), Θεόδωρος Πρόδρομος. 13 ος -14 ος αι.: Νικηφόρος Βλεμμύδης, Μάξιμος Πλανούδης. 15 ος αι. Βυζαντινοί φιλόλογοι στη Δύση: Μάρκος Μουσούρος, Ζαχαρίας Καλλιέργης, Μιχαήλ Αποστόλιος.

Τέλος Ενότητας

11 Φιλολογία Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στo πλαίσιo του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο Πανεπιστήμιο Αθηνών» έχει χρηματοδοτήσει μόνο την αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.

Σημειώματα

13 Φιλολογία Σημείωμα Ιστορικού Εκδόσεων Έργου Το παρόν έργο αποτελεί την έκδοση 1.0. Έχουν προηγηθεί οι κάτωθι εκδόσεις: Έκδοση διαθέσιμη εδώ

14 Φιλολογία Σημείωμα Αναφοράς Copyright Εθνικόν και Καποδιστριακόν Πανεπιστήμιον Αθηνών, Μαρίνα Λουκάκη Μαρίνα Λουκάκη. «Εισαγωγή στη Βυζαντινή Λογοτεχνία. Ενότητα 10: Φιλολογία». Έκδοση: 1.0. Αθήνα Διαθέσιμο από τη δικτυακή διεύθυνση:

15 Φιλολογία Σημείωμα Αδειοδότησης Το παρόν υλικό διατίθεται με τους όρους της άδειας χρήσης Creative Commons Αναφορά, Μη Εμπορική Χρήση Παρόμοια Διανομή 4.0 [1] ή μεταγενέστερη, Διεθνής Έκδοση. Εξαιρούνται τα αυτοτελή έργα τρίτων π.χ. φωτογραφίες, διαγράμματα κ.λ.π., τα οποία εμπεριέχονται σε αυτό και τα οποία αναφέρονται μαζί με τους όρους χρήσης τους στο «Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων». [1] Ως Μη Εμπορική ορίζεται η χρήση: που δεν περιλαμβάνει άμεσο ή έμμεσο οικονομικό όφελος από την χρήση του έργου, για το διανομέα του έργου και αδειοδόχο που δεν περιλαμβάνει οικονομική συναλλαγή ως προϋπόθεση για τη χρήση ή πρόσβαση στο έργο που δεν προσπορίζει στο διανομέα του έργου και αδειοδόχο έμμεσο οικονομικό όφελος (π.χ. διαφημίσεις) από την προβολή του έργου σε διαδικτυακό τόπο Ο δικαιούχος μπορεί να παρέχει στον αδειοδόχο ξεχωριστή άδεια να χρησιμοποιεί το έργο για εμπορική χρήση, εφόσον αυτό του ζητηθεί.

16 Φιλολογία Διατήρηση Σημειωμάτων Οποιαδήποτε αναπαραγωγή ή διασκευή του υλικού θα πρέπει να συμπεριλαμβάνει:  το Σημείωμα Αναφοράς  το Σημείωμα Αδειοδότησης  τη δήλωση Διατήρησης Σημειωμάτων  το Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων (εφόσον υπάρχει) μαζί με τους συνοδευόμενους υπερσυνδέσμους.