Ναυπηγικό σχέδιο και αρχές casd (Ε) Ενότητα 1.2: Ορισμοί – Γενικές έννοιες Γεώργιος Κ. Χατζηκωνσταντής Επίκουρος Καθηγητής Διπλ. Ναυπηγός Μηχανολόγος Μηχανικός M.Sc. ‘’Διασφάλιση Ποιότητας’’, Τμήμα Ναυπηγικών Μηχανικών ΤΕ Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας Το περιεχόμενο του μαθήματος διατίθεται με άδεια Creative Commons εκτός και αν αναφέρεται διαφορετικά Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.
Πλοίο 1/3 Πλοίο είναι μια ειδική κατασκευή (ναυπήγημα), σχεδιασμένη για να κινείται με ασφάλεια στο νερό. ΝΟΜΙΚΗ ΕΝΝΟΙΑ ΠΛΟΙΟΥ προσδιορίζεται από : 1.ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ : 1.ΙΔΙΩΤΙΚΟ ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ (διατάξεις ενδοτικού δικαίου) Κ.Ι.Ν.Δ : Κώδικας Ιδιωτικού Ναυτικού Δικαίου 2.ΔΗΜΟΣΙΟ ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ (διατάξεις αναγκαστικού δικαίου Κ.Δ.Ν.Δ : Κώδικας Δημοσίου Ναυτικού Δικαίου 2.ΔΙΕΘΝΕΣ ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ : 1.ΔΗΜΟΣΙΟ ΔΙΕΘΝΕΣ ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ 2.ΙΔΙΩΤΙΚΟ ΔΙΕΘΝΕΣ ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ 1
Πλοίο 2/3 Κατά τον Κ.Ι.Ν.Δ. άρ.1 παρ.1 "Πλοίο είναι κάθε σκάφος καθαρής χωρητικότητας (δηλ. μεγίστης εκμεταλλεύσιμης) τουλάχιστον 10 κόρων, προορισμένο να κινείται αυτοδύναμα στη Θάλασσα".Κ.Ι.Ν.Δ. κόρων Σύμφωνα με τον παραπάνω ορισμό απαραίτητες προϋποθέσεις είναι 1ον να είναι σκάφος, 2ον να έχει καθαρή χωρητικότητα από 10 κόρους και άνω και 3ον να έχει αυτοδύναμη κίνηση. Κατά τον Κ.Δ.Ν.Δ. άρ.3 παρ.1 "Πλοίο είναι κάθε σκάφος προορισμένο να μετακινείται στο νερό για μεταφορά προσώπων, ή πραγμάτων, ρυμούλκηση, επιθαλάσσια αρωγή, αλιεία, αναψυχή, επιστημονικές έρευνες ή άλλο σκοπό.Κ.Δ.Ν.Δ. Σύμφωνα με τον παραπάνω ορισμό μοναδική βασική προϋπόθεση είναι: "να είναι σκάφος προορισμένο να μετακινείται στο νερό", ανεξάρτητα χωρητικότητας και αυτοδύναμης κίνησης. 2
Πλοίο 3/3 Τεχνική θεώρηση Κύρια χαρακτηριστικά: Ικανότητα να πλέει με ασφάλεια, σε κατάσταση που πληροί τις προδιαγραφές (συμμόρφωση με κανονισμούς SOLAS, ΔΣΓΦ). Ικανότητα να μεταφέρει με ασφάλεια επιβάτες/ εμπορεύματα. Ικανότητα να κινείται με ασφάλεια στο νερό. Επίσης: Σύνολο ερευνών βελτίωσης τεχνικών μερών / εξοπλισμού/συμμόρφωσης με εξελίξεις. 3
Ναυπηγήματα Πλοιάρια: χαρακτηρίζονται τα ναυπηγήματα κάτω των 10 κόρων και είναι κυρίως σκάφη αγώνων (racing boats), αλιευτικά (fishing boats), βοηθητικών υπηρεσιών (service boats) κ.ά. Βοηθητικό Ναυπήγημα: προβλέπεται στον Κ.Δ.Ν.Δ. (άρθ.1 παρ.1) και θεωρείται κάθε πλωτό ναυπήγημα ανεξαρτήτως χωρητικότητας που προορίζεται να χρησιμοποιείται σε σταθερή παραμονή για βοηθητικούς σκοπούς εντός λιμένων και αλλού. 4
Γενικά Κύριο αντικείμενο της: ΝαυπηγικήςΝαυπηγικής (Shipbuilding) είναι η κατασκευή "Ναυπήγηση" των πλοίων. ΝαυτιλίαςΝαυτιλίας - Ναυσιπλοΐας (Navigation) είναι η ασφαλής πλεύση του πλοίου. Οικονομικής Ναυτιλίας είναι η οικονομική εκμετάλλευση των πλοίων. Ναυτολογίας είναι η ασφαλής στελέχωση των πλοίων. Επιθεώρησης Επιθεώρησης των πλοίων δηλαδή ο τακτικός (περιοδικός) και έκτακτος έλεγχος - των πλοίων, είναι αντικείμενο της Επιθεώρησης Εμπορικών Πλοίων (Ε.Ε.Π.), ειδική υπηρεσία του Υ.Ε.Ν., και των Νηογνωμόνων (Registers).Νηογνωμόνων 5
Ταυτότητα πλοίου 1/3 Κάθε πλοίο έχει δική του νομική ταυτότητα, στοιχεία της οποίας είναι: Το όνομα (που ορίζεται ελεύθερα από τον πλοιοκτήτη ή την υπηρεσία αν είναι κρατικό πχ πολεμικό, ακταιωρός κλπ) που αναγράφεται στη πρύμνη και στις παρειές του σκάφους, ενώ τα κρατικά φέρουν κωδικό αριθμό.πρύμνη Η χωρητικότητα που υπολογίζεται σε κόρους (από ειδικούς φορείς) και διακρίνεται σε ολική (κ.ο.χ.) και καθαρή (κ.κ.χ.). 6
Ταυτότητα πλοίου 2/3 Το λιμάνι νηολόγησης (που είναι ελεύθερης επιλογής του πλοιοκτήτου) και ο αριθμός νηολογίου. Το πρώτο προσδιορίζει και την εθνικότητα - σημαία του πλοίου και σημειώνεται στη πρύμη κάτω από το όνομα. (Δεν σημειώνεται στα κρατικά, αρκεί η επίδειξη της σημαίας).εθνικότητασημαία Σημείωση: Κάθε πλοίο είναι υπόχρεο σε Νηολόγηση ανεξάρτητα μεγέθους και τύπου, τα δε κρατικά νηολογούνται στο κυρίως λιμάνι της χώρας. Χώρες ηπειρωτικές, με διακρατικές συμβάσεις καθορίζουν ως λιμάνι νηολόγησης των πλοίων τους λιμάνι όμορης ή άλλης χώρας.Νηολόγηση 7
Ταυτότητα πλοίου 3/3 Το διεθνές διακριτικό σήμα Δ.Δ.Σ. (που αποτελείται από συνδυασμό τεσσάρων γραμμάτων του λατινικού αλφαβήτου) δίνεται σε πλοία άνω των 30 κόρων καθαρής χωρητικότητας (κ.κ.χ.). Στην Ελλάδα έχουν παραχωρηθεί από SVAA μέχρι SZZZ, αμόδιος φορέας διαχείρησης είναι η Επιθεώρηση Εμπορικών Πλοίων (ΕΕΠ) του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας (ΥΕΝ).Επιθεώρηση Εμπορικών Πλοίων (Σημείωση: Δ.Δ.Σ. λαμβάνουν και τα κρατικά πλοία. Μετά τη καταστροφή πλοίου ή διάλυσή του, το Δ.Δ.Σ. που είχε, δεν δίδεται σε άλλο πλοίο). Ευνόητο είναι ότι μετά τα παραπάνω αποκλείεται δύο πλοία να έχουν ίδια στοιχεία ταυτότητας έστω κι αν έχουν ίδιο όνομα, χωρητικότητα και λιμάνι νηολογίου αφού θα διαφέρουν στον αριθμό νηολόγησης και στο Δ.Δ.Σ. 8
Κατηγοριοποίηση πλοίων 1/4 Η κατάταξη των πλοίων γίνεται στις παρακάτω κατηγορίες, ανάλογα με : I.Προορισμός : - Εμπορικά (φορτηγά / επιβατηγά / ειδικoύ προορισμού / βοηθητικά – Πολεμικά. II.Θαλάσσια περιοχή απασχόλησης Διεθνών πλοίων – Ακτοπλοΐας - Εσωτερικών υδάτων. III.Υλικό κατασκευής Μεταλλικά – Ξύλινα – Μεικτής κατασκευής – Σύνθετα υλικά. Μέσο πρόωσης Μηχανοκίνητα - Ιστιοφόρα. 9
Κατηγοριοποίηση πλοίων 2/4 ΦΟΡΤΗΓΑ (cargo ships): ‒ξηρού φορτίου: γενικών φορτίων, ομοειδών φορτίων (χύδην) RO/RO, Containerships,LASH. ‒Συνδυασμένων φορτίων: μετάλλευμα / υγρό. ‒Υγρού φορτίου : δεξαμενόπλοιο / υγραεριοφόρο / χημικών. ΕΠΙΒΑΤΗΓΑ (passenger ships) : ‒αμιγή επιβατηγά (υπερωκεάνεια/τοπικών πλόων/ακτοπλοϊκά). ‒μικτά επιβατηγά (φορτηγά, οχηματαγωγά). ‒κρουαζιερόπλοια. 10
Κατηγοριοποίηση πλοίων 3/4 ΠΛΟΙΑ ΒΟΗΘΗΤΙΚΗΣ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ κλειστών υδάτων (ποταμόπλοιο / λιμνόπλοιο). βοηθητικά (ρυμουλκό / ναυαγοσωστικό/πλοηγίδα/ εφοδιαστικό/παγοθραυστικό). πλωτά ναυπηγήματα (φορτηγίδα/βυθοκόρος/πλωτός γερανός/δεξαμενή). ΠΛΟΙΑ ΕΙΔΙΚΟΥ ΠΡΟΟΡΙΣΜΟΥ Πλοία ψυγεία. Αλιευτικά. Επιστημονικών ερευνών. Καλωδιακά. Φαρόπλοια. Εκπαιδευτικά. Αναψυχής. 11
Κατηγοριοποίηση πλοίων 4/4 Η κατηγοριοποίηση των πλοίων, μπορεί επίσης να γίνει με αναφορά στη διαδικασία μελέτης. ΠΛΟΙΑ ΚΥΒΙΣΜΟΥ: κύριο χαρακτηριστικό ο διαθέσιμος όγκος των κυτών (χώρων) φορτίου ανάλογα με το είδος του φορτίου. ΠΛΟΙΑ ΕΚΤΟΠΙΣΜΑΤΟΣ: κύριο χαρακτηριστικό το βάρος του μεταφερόμενου φορτίου που εκφράζεται με τον συντελεστή στοιβασίας (πλοία χύδην φορτίου, γενικού ξηρού φορτίου, υγρού φορτίου). ΠΛΟΙΑ ΓΡΑΜΜΙΚΩΝ ΔΙΑΣΤΑΣΕΩΝ: κύριο χαρακτηριστικό μια κύρια διάσταση του πλοίου (μήκος, πλάτος, ύψος κατασκευής, βύθισμα) που σχετίζεται με εξωτερικούς παράγοντες (διέλευση από διώρυγες, μεταφορά τυποποιημένων εμπορευματοκιβωτίων κ.α.). ΠΛΟΙΑ ΕΙΔΙΚΩΝ ΣΥΝΘΗΚΩΝ: τα πλοία που δεν περιλαμβάνονται στις προαναφερόμενες κατηγορίες (ρυμουλκά, αλιευτικά, δίγαστρα (catamaran), ταχύπλοα κ.α.). 12
Επιβατηγά πλοία - κρουαζιερόπλοια Τα επιβατηγά πλοία μεταφέρουν επιβάτες για σκοπούς κυρίως τουριστικούς. Είναι κατασκευασμένα με πολλά καταστρώματα στους χώρους των οποίων υπάρχουν θάλαμοι επιβατών (καμπίνες), κοινόχρηστοι χώροι (σαλόνια, τραπεζαρίες, χώροι υγιεινής), αλλά και χώροι για τη φόρτωση οχημάτων. Εκτός από τα επιβατηγά πλοία που καλύπτουν ανάγκες συγκοινωνίας, υπάρχουν και κρουαζιερόπλοια δηλαδή σύγχρονα και με υπερπολυτελή ξενοδοχειακό εξοπλισμό πλοία, που κυρίως χρησιμοποιούνται από τους επιβάτες για διακοπές. 13 “MSMajestyOfTheSeasEdit1”, από JJ Harrison διαθέσιμο με άδεια CC BY-SA 3.0MSMajestyOfTheSeasEdit1CC BY-SA 3.0 “Silver Cloud Cruise ship”, από kenjonbro διαθέσιμο με άδεια CC BY-NC 2.0Silver Cloud Cruise shipkenjonbroCC BY-NC 2.0
Επιβατηγά - Οχηματαγωγά πλοία Ανοικτού τύπου Αμφίπλωρο Ε/Γ-Ο/Γ Απλό Ε/Γ-Ο/Γ Πορθμείο (Π/Θ), ή Επιβατηγό - οχηματαγωγό (Ε/Γ-Ο/Γ), χαρακτηρίζεται γενικά οποιοδήποτε πλωτό ναυπήγημα που χρησιμοποιείται γα τη ζεύξη δύο αντίπερα συνήθως ακτών.πλωτό ναυπήγημαακτών Με την άδεια του πλοιοκτήτη 14
Επιβατηγά - Οχηματαγωγά πλοία Kλειστού τύπου Commercial - RORO PASSENGER-CAR-TRUCK-CARGO CLOSED FERRIES 15
Πλοία τύπου Ro – Ro (Roll – on / Roll – off) Τα πλοία αυτά μεταφέρουν διαφόρων τύπων τροχοφόρα φορτία, όπως φορτία σε φορτηγά και σε συρόμενα εμπορευματοκιβώτια. Η φορτο – εκφόρτωση επιτυγχάνεται με ειδικούς καταπέλτες (ράμπες) που τοποθετούνται στην πλώρη ή και στην πρύμνη του πλοίου. 16 “Ship Vinni”, από Tvabutzku1234 διαθέσιμο ως κοινό κτήμαShip VinniTvabutzku1234
Πλοία γενικού φορτίου (general cargo) Τα πλοία γενικού φορτίου (general cargo) μεταφέρουν ποικιλία φορτίων, όπως ξηρά / υγρά φορτία σε σάκους και δοχεία, μηχανήματα, οικοδομικά υλικά. 17 “Bonasia at phu My”, από pete διαθέσιμο με άδεια CC BY 2.0Bonasia at phu Mypete CC BY 2.0
Πλοία ψυγεία Τα πλοία αυτά είναι εξοπλισμένα με ψυκτικές εγκαταστάσεις σε θερμοκρασίες συντήρησης ή και κατάψυξης σε θερμοκρασίες C έως 12 0 C για να μεταφέρουν κυρίως τρόφιμα σε συσκευασίες. Τέτοια φορτία μπορεί να είναι κατεψυγμένα ψάρια, κρέατα φρούτα. Τα πλοία είναι εξοπλισμένα με γερανούς και ανελκυστήρες, για την φορτοεκφόρτωση των φορτίων. Στο κατάστρωμα του πλοίου υπάρχουν τα απαραίτητα ανοίγματα των κυτών φορτίου (αμπαριών), αντίστοιχα δε ανοίγματα υπάρχουν και στα ενδιάμεσα καταστρώματα εάν το πλοίο διαθέτει. 18 “Maestro Reefers Starboard”, από Klaus Ottes διαθέσιμο με άδεια CC BY-NC-SA 2.0Maestro Reefers StarboardKlaus OttesCC BY-NC-SA 2.0
Πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων (container ships) Τα πλοία αυτά μεταφέρουν εμπορευματοκιβώτια μέσα στο κύτος τους (αμπάρια) καθώς και στο κύριο κατάστρωμα. Τα κύτη έχουν ειδική κατασκευαστική διάταξη για την τοποθέτηση των κιβωτίων, επί του κυρίου καταστρώματος υπάρχει ειδική διάταξη για τη στήριξη αυτών. Η φορτο-εκφόρτωση των κιβωτίων πραγματοποιείται με γερανογέφυρες και μεγάλους γερανούς. Τα κιβώτια υπάρχουν σε συγκεκριμένες διαστάσεις και ανάλογα προσδιορίζεται το μέγεθος του πλοίου. 19 “Container Ship MOL Paramount”, από Mr. T in DC διαθέσιμο με άδεια CC BY-NC-ND 2.0Container Ship MOL ParamountMr. T in DC CC BY-NC-ND 2.0
Πλοία μεταφοράς φ ο ρτίων ΧΥΔΗΝ (bulkcarrier ships) Η κατηγορία αυτών των πλοίων περιλαμβάνει πλοία που έχουν τη δυνατότητα να μεταφέρουν ξηρά κυρίως φορτία χύδην (χύμα) όπως σιτηρά, μεταλλεύματα, τσιμέντο, ζάχαρη, λιπάσματα, ζωοτροφές, κάρβουνο και άλλα. Για τη φορτο – εκφόρτωση των φορτίων, χρησιμοποιούνται αντλητικά συστήματα ή κυλιόμενος μηχανισμός ανάλογα με το βάρος και το είδος του φορτίου. 20 “Brosen bulk carrier m rataj”, από Brosen διαθέσιμο με άδεια CC BY-SA 3.0Brosen bulk carrier m ratajBrosenCC BY-SA 3.0
Δεξαμενόπλοια Τα πλοία αυτά είναι σχεδιασμένα να μεταφέρουν υγρά φορτία, όπως προϊόντα πετρελαίου, χημικά, μέσα σε δεξαμενές. Η μελέτη - σχεδίαση των δεξαμενόπλοιων, κυρίως σε ότι αφορά στη διάταξη των δεξαμενών φορτίου, γίνεται ακολουθώντας τη σχετική νομοθεσία για την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος. Η φορτο-εκφόρτωση γίνεται με αντλίες. 21 “Bridgeton 1993”, από Dual Freq διαθέσιμο ως κοινό κτήμαBridgeton 1993Dual Freq
Πλοία μεταφοράς υγροποιημένων αερίων Τα πλοία μεταφέρουν φυσικά αέρια για τις ανάγκες μεταφοράς τους, υγροποιούνται είτε με την αύξηση της πίεσης είτε με τη μείωση της θερμοκρασίας σε τιμές κάτω των 0 ο C. Πλοία L.P.G. (Liquified Petroleum Gas) : μεταφορά υγροποιημένων αερίων προϊόντων πετρελαίου. Πλοία L.N.G. (Liquified Natural Gas) : μεταφορά φυσικών υγροποιημένων αερίων. 22 “LNG Carrier”, από Magnus Manske διαθέσιμο με άδεια CC BY-SA 3.0LNG CarrierMagnus Manske CC BY-SA 3.0
Αλιευτικό πλοίο ΑΛΙΕΥΤΙΚΟ ΠΛΟΙΟ Γρι – Γρι (μέσης αλιείας) Μηχανότρατα (μέσης και υπερπόντιας αλιείας ) Τρεχαντήρι (παράκτιας αλιείας) 23
Υδροπτέρυγα (hydrofoils) Χαρακτηριστική η ύπαρξη πτερυγίων υδροδυναμικής μορφής βυθισμένα στο νερό : όταν το σκάφος κινείται παράγεται υδροδυναμική άνωση η οποία ανυψώνει το σκάφος πάνω από την επιφάνεια του νερού. Hydrofoil Passenger Ferry AGS
Δίγαστρα σκάφη Το σκάφος αποτελείται από δύο συμμετρικές γάστρες με υπερυψωμένη υπερκατασκευή. Η μορφή αυτή γάστρας συνεπάγεται το μεγάλο πλάτος του καταστρώματος. 34m Quaranta Catamaran Motor Yacht by Curvelle. 25
Αερόστρωμνα σκάφη 1/2 Η στήριξη του πλοίου στην επιφάνεια του νερού επιτυγχάνεται από τη δημιουργία στρώματος αέρα μεταξύ σκάφους και επιφάνειας νερού. 1 ος τύπος : ACV (=Air Cushion Vehicle ή Hovercraft) : κατάλληλοι φυσητήρες παρέχουν κάτω από το σκάφος μεγάλο όγκο αέρα με πίεση μεγαλύτερη της ατμοσφαιρικής και αυτή η διαφορά πίεσης δημιουργεί δυναμική άνωση με αποτέλεσμα την ανύψωση του σκάφους πάνω από την επιφάνεια (νερό, έδαφος κλπ). “PA Griffon 2000TDX Mk II, 2006, deflated”, από Bahnfrend διαθέσιμο με άδεια CC BY-SA 3.0PA Griffon 2000TDX Mk II, 2006, deflated BahnfrendCC BY-SA
Αερόστρωμνα σκάφη 2/2 2 ος τύπος: Surface Effect Ship (SES) ή Sidewall Hovercraft Σκάφος με ΄΄μαξιλάρι αέρα και δύο πλευρικές συμμετρικές γάστρες. Πλεονεκτήματα ως προς τα Hovertcrafts σε πλόες ανοικτής θάλασσας : α. Αντιστέκεται περισσότερο σε πλευρικές μετατοπίσεις εξ αιτίας αέρα ή και θάλασσα. β. Μπορούν να χρησιμοποιηθούν υδροβολές (waterjets) για πρόωση αφού τα στόμια των προφυσίων είναι πάντοτε μέσα στο νερό Shipbuilding, 27
Ρυμουλκό 28
Βυθοκόρος Η Βυθοκόρος (βυθός + κορέω =καθαρίζω) (dredger, βορβοραφάγος ή φαγάνα ή ντράγκα ) είναι ιδιαίτερος τύπος πλοίου, συνήθως πλωτό ναυπήγημα χωρίς δική του πρόωση. Χρησιμοποιείται για εκβαθύνσεις, διανοίξεις, διαπλατύνσεις και γενικά τον καθαρισμό των βυθών, την αξιοποίηση διαμόρφωση ακτών για κατασκευή λιμενικών, τουριστικών κλπ. έργων.βυθόςπλοίουβυθώνακτώνλιμενικών Ο κλασσικός τύπος της βυθοκόρου συνίσταται από μια μηχανική διάταξη με ατέρμονα αλυσίδα που φέρεται σε τύμπανα μεταλλικού πλαισίου. Στους κρίκους της αλυσίδας αυτής φέρονται μικροί κάδοι που όταν φθάνουν στο βυθό με κάποια κλίση παραλαμβάνουν την λάσπη ("ιλύ") και κατά την επιστροφή τους την απορρίπτουν σε φορτηγίδες ή σε ίδια κύτη (αμπάρια) της βυθοκόρου που όταν γεμίσουν μετακινείται μακράν και τα απορρίπτει από ύφαλα ανοίγματα.αλυσίδα 29
ΦΑΡΟΠΛΟΙΟ File:Lv-Nore.jpg “ Lv-Nore ”, από Sv1xv διαθέσιμο με άδεια CC BY-SA 3.0 Lv-Nore Sv1xvCC BY-SA
Φορτηγίδα (μπάρζα) 31
Πλωτός γερανός
Παγοθραυστικό 33
Πλωτή δεξαμενή
Μόνιμη δεξαμενή 35 “Dry Dock, Falmouth - geograph.org.uk ”, από File Upload Bot (Magnus Manske) διαθέσιμο με άδεια CC BY-SA 2.0Dry Dock, Falmouth - geograph.org.uk File Upload Bot (Magnus Manske)CC BY-SA
ΣΥΝΤΜΗΣΕΙΣ ΤΥΠΩΝ Α/Κ αλιευτικό F/S (F/V) Α/Π ατμόπλοιο S/S Α/Σ αερόστρωμνο H/C Β/Θ βυθοκόρος D/S (dredger ship) Δ/Ξ δεξαμενόπλοιο Tanker Ε/Γ επιβατηγό P/S Ε/Φ εμπορ/κιβ/φόρο C/S Η/Π ημερόπλοιο D/S Ι/Φ ιστιοφόρο S/B Κ/Ζ κρουαζιερόπλοιο Cr/S Ο/Γ οχηματαταγωγό C/F 36 Πλοία 1/2 Π/Γ πλωτός γερανός F/C Π/Δ πλωτή δεξαμενή FD Π/Θ Πορθμείο F/B Π/Φ Πετρελαιοφόρο O/C Ρ/Κ Ρυμουλκό T/B Τ/Φ Τσιμεντοφόρο C/S Υ/Π Υδροπτέρυγο H/F Υ/Φ Υδροφόρο WT/S Φ/Φ Φορτηγιδοφόρο LASH Φ/Π Φαρόπλοιο L/S
37 ΓΡΑΜΜΑΤΑ – ΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ ΛΕΞΕΩΝ / ΟΝΟΜΑΤΩΝ Α Alfa I India Q Quebec B bravo J Juliet R romeo C charlie K Kilo S siera D delta L Lima T tango E echo M maik U uniform F foxtrot N november V victor G golf O oscar W whiskey H hotel P papa X xray Y yankie Z zulu Πλοία 2/2
Τέλος Ενότητας
Σημειώματα
Σημείωμα Αναφοράς Copyright Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Αθήνας, Γεώργιος Χατζηκωνσταντής Γεώργιος Χατζηκωνσταντής. «Ναυπηγικό σχέδιο και αρχές casd (Ε). Ενότητα 1.2: Ορισμοί – Γενικές έννοιες». Έκδοση: 1.0. Αθήνα Διαθέσιμο από τη δικτυακή διεύθυνση: ocp.teiath.gr.ocp.teiath.gr
Σημείωμα Αδειοδότησης Το παρόν υλικό διατίθεται με τους όρους της άδειας χρήσης Creative Commons Αναφορά, Μη Εμπορική Χρήση Παρόμοια Διανομή 4.0 [1] ή μεταγενέστερη, Διεθνής Έκδοση. Εξαιρούνται τα αυτοτελή έργα τρίτων π.χ. φωτογραφίες, διαγράμματα κ.λ.π., τα οποία εμπεριέχονται σε αυτό. Οι όροι χρήσης των έργων τρίτων επεξηγούνται στη διαφάνεια «Επεξήγηση όρων χρήσης έργων τρίτων». Τα έργα για τα οποία έχει ζητηθεί άδεια αναφέρονται στο «Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων». [1] Ως Μη Εμπορική ορίζεται η χρήση: που δεν περιλαμβάνει άμεσο ή έμμεσο οικονομικό όφελος από την χρήση του έργου, για το διανομέα του έργου και αδειοδόχο που δεν περιλαμβάνει οικονομική συναλλαγή ως προϋπόθεση για τη χρήση ή πρόσβαση στο έργο που δεν προσπορίζει στο διανομέα του έργου και αδειοδόχο έμμεσο οικονομικό όφελος (π.χ. διαφημίσεις) από την προβολή του έργου σε διαδικτυακό τόπο Ο δικαιούχος μπορεί να παρέχει στον αδειοδόχο ξεχωριστή άδεια να χρησιμοποιεί το έργο για εμπορική χρήση, εφόσον αυτό του ζητηθεί.
Επεξήγηση όρων χρήσης έργων τρίτων Δεν επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου, παρά μόνο εάν ζητηθεί εκ νέου άδεια από το δημιουργό. © διαθέσιμο με άδεια CC-BY διαθέσιμο με άδεια CC-BY-SA διαθέσιμο με άδεια CC-BY-NC-SA διαθέσιμο με άδεια CC-BY-NC Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου και η δημιουργία παραγώγων αυτού με απλή αναφορά του δημιουργού. Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού, και διάθεση του έργου ή του παράγωγου αυτού με την ίδια άδεια. Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. Δεν επιτρέπεται η εμπορική χρήση του έργου. Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού και διάθεση του έργου ή του παράγωγου αυτού με την ίδια άδεια. Δεν επιτρέπεται η εμπορική χρήση του έργου. διαθέσιμο με άδεια CC-BY-ND Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. Δεν επιτρέπεται η δημιουργία παραγώγων του έργου. διαθέσιμο με άδεια CC-BY-NC-ND Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. Δεν επιτρέπεται η εμπορική χρήση του έργου και η δημιουργία παραγώγων του. διαθέσιμο με άδεια CC0 Public Domain διαθέσιμο ως κοινό κτήμα Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου, η δημιουργία παραγώγων αυτού και η εμπορική του χρήση, χωρίς αναφορά του δημιουργού. χωρίς σήμανσηΣυνήθως δεν επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου.
Διατήρηση Σημειωμάτων Οποιαδήποτε αναπαραγωγή ή διασκευή του υλικού θα πρέπει να συμπεριλαμβάνει: το Σημείωμα Αναφοράς το Σημείωμα Αδειοδότησης τη δήλωση Διατήρησης Σημειωμάτων το Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων (εφόσον υπάρχει) μαζί με τους συνοδευόμενους υπερσυνδέσμους.
Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στo πλαίσιo του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθηνών» έχει χρηματοδοτήσει μόνο την αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.