1 To πρότυπο υπόδειγμα του εμπορίου Κοινά χαρακτηριστικά υποδειγμάτων διεθνούς εμπορίου: Προσφορά προϊόντος - σχετική προσφορά Ζήτηση προϊόντος – σχετική ζήτηση «παγκόσμια» προσφορά και ζήτηση Οι χώρες διαφέρουν κυρίως ως προς τις συνθήκες παραγωγής:
2 Β Α Συνθήκες παραγωγής: (προσφορά)
3 A B P A /P B
4 Β Α Συνθήκες παραγωγής: (προσφορά) P A /P B QBQB Q A
5 Αν μεταβληθούν σχετικές τιμές μεταβάλλονται και σχετικές ποσότητες π.χ. αν (P A /P B )↑ → (Q A /Q B) ↑ ⇒ Σχετικές τιμές, σχετικές ποσότητες παραγωγής συνδέονται θετικά
6 P A /P B Q A /Q B Σχετική προσφορά
7 P A /P B Q A /Q B Σχετική προσφορά Q A /Q B
8 P A /P B Q A /Q B Σχετική προσφορά – Σχετική ζήτηση Q A /Q B D(A/B)
9 Ισορροπία για δύο χώρες: Παράγουν τα ίδια προϊόντα Έχουν τις ίδιες προτιμήσεις Διαφέρουν ως προς τις συνθήκες παραγωγής των προϊόντων
10 P A /P B Q A /Q B Σχετική προσφορά-ζήτηση για δύο χώρες (Q A /Q B )Ι (Q A /Q B )ΙΙ
11 P A /P B Q A /Q B Σχετική προσφορά – ζήτηση για δύο χώρες (Q A /Q B )Ι (Q A /Q B )ΙΙ D(A/B)
12 P A /P B Q A /Q B Σχετική προσφορά – ζήτηση για δύο χώρες (Q A /Q B )ΙΙ (Q A /Q B )Ι D(A/B) (P A /P B )ΙΙ (P A /P B )Ι
13 Θέματα που θα εξεταστούν: Μεγέθυνση και Διεθνές Εμπόριο Μεγέθυνση - ευημερία Ευημερία και όροι εμπορίου Όροι εμπορίου = σχετική τιμή του εξαγόμενου προϊόντος Όροι εμπορίου βελτιώνονται όταν αυξάνεται η σχετική τιμή του εξαγόμενου προϊόντος Βελτίωση όρων εμπορίου ⇒ αύξηση ευημερίας Όροι εμπορίου κυμαίνονται όταν μεταβάλλεται η σχετική ζήτηση, ή, η σχετική προσφορά.
14 Μεγέθυνση α. ισόρροπη μεγέθυνση: Όλοι οι κλάδοι μεγεθύνονται κατά το ίδιο ποσοστό Αν προτιμήσεις σταθερές ⇒ όροι εμπορίου σταθεροί ⇒ ευημερία αυξάνεται β. ανισομερής μεγέθυνση: Τεχνολογία ή αύξηση στην προσφορά ενός παραγωγικού συντελεστή. Ευνοείται περισσότερο η παραγωγή ενός προϊόντος.
15 Ισόρροπη μεγέθυνση QBQB QAQA
16 Ανισομερής μεγέθυνση QBQB QAQA
17 Συνολική επίδραση της μεγέθυνσης στην ευημερία Άμεση επίδραση της μεγέθυνσης: θετική (αποτέλεσμα εισοδήματος) Αν μεταβάλλονται και οι σχετικές τιμές (όροι εμπορίου) : αποτέλεσμα υποκατάστασης Επίδραση των όρων εμπορίου: + αν βελτιώνονται - αν χειροτερεύουν → συνολική επίδραση στην ευημερία +, ή, -.
18 Αν ή χώρα είναι μικρή: Όροι εμπορίου σταθεροί Η μεγέθυνση ωφελεί την χώρα πάντα (ευημερία↑) Αν η χώρα είναι μεγάλη: Οι όροι εμπορίου επηρεάζονται. Αν η μεγέθυνση ευνοεί την παραγωγή του αγαθού που ανταγωνίζεται τις εισαγωγές => όροι εμπορίου βελτιώνονται => ευημερία αυξάνεται
19 Έστω ότι η χώρα Ι εξάγει το Α και εισάγει το Β Έστω ότι η οικονομική μεγέθυνση ευνοεί τον κλάδο Β Η σχετική αύξηση της παραγωγής του Β θα βελτιώσει του όρους εμπορίου
20 P A /P B Q A /Q B Μεγέθυνση που ευνοεί τον κλάδο Β στη χώρας Ι Q A /Q B D(A/B)
21 P A /P B Q A /Q B Μεγέθυνση που ευνοεί τον κλάδο Β (που ανταγωνίζεται τις εισαγωγές στη χώρα Ι Q A /Q B D(A/B)
22 A B Χώρα Ι πριν την οικονομική μεγέθυνση P A /P B Ε Ζ u
23 A B Χώρα Ι μετά την οικονομική μεγέθυνση Ε Ζ u
24 A B Άμεσο αποτέλεσμα στην ευημερία (+) Ε Ζ Ζ΄
25 A B Αποτέλεσμα όρων εμπορίου (+) Ε Ζ Ζ΄ Ζ΄΄ Η
26 Άρα, αν η μεγέθυνση ευνοεί τον κλάδο που ανταγωνίζεται τις εισαγωγές Μικρή χώρα: επίδραση στην ευημερία (+) Μεγάλη χώρα: επίδραση στην ευημερία (+) άμεση επίδραση στην ευημερία (αποτέλεσμα εισοδήματος (+)) επίδραση όρων εμπορίου (αποτέλεσμα υποκατάστασης (+))
27 Αν ευνοείται ο τομέας των εξαγωγών: Οι όροι εμπορίου χειροτερεύουν (αν η χώρα είναι μεγάλη) Αύξηση ευημερίας περιορίζεται: άμεση επίδραση στην ευημερία (αποτέλεσμα εισοδήματος (+)) επίδραση όρων εμπορίου (αποτέλεσμα υποκατάστασης (-)) διότι οι όροι εμπορίου χειροτερεύουν
28 Μεγέθυνση που ευνοεί τον κλάδο Α QBQB QAQA
29 Μεγέθυνση που ευνοεί τον κλάδο Α QBQB QAQA Ε Ζ
30 Μεγέθυνση που ευνοεί τον κλάδο Α QBQB QAQA Ε Ζ Ζ΄
31 QBQB QAQA Ε Ζ Απαθλιωτική μεγέθυνση
32 QBQB QAQA Ε Ζ
33 QBQB QAQA Ε Ζ
34 QBQB QAQA Ε Ζ Ζ΄΄ ∙
35 Ειδική περίπτωση: απαθλιωτική μεγέθυνση η αρνητική επίδραση στην ευημερία λόγω της χειροτέρευσης των όρων εμπορίου υπεραντισταθμίζει την θετική επίδραση της μεγέθυνσης στην ευημερία
36 Έστω ότι η μεγέθυνση ευνοεί τον εξαγωγικό κλάδο: αν η μεγέθυνση πραγματοποιείται στη χώρα μας ⇒ επίδραση στην ευημερία της χώρας είναι αμφίβολη αν η μεγέθυνση πραγματοποιείται στην ξένη χώρα ⇒ η επίδραση στην ευημερία της χώρας μας είναι αρνητική
37 Έστω ότι η μεγέθυνση ευνοεί τον εισαγωγικό κλάδο Αν η μεγέθυνση πραγματοποιείται στη χώρα μας => επίδραση στην ευημερία της χώρας είναι θετική Αν η μεγέθυνση πραγματοποιείται στην ξένη χώρα => η επίδραση στην ευημερία της χώρας μας είναι αρνητική
38 Όροι εμπορίου: μεταβάλλονται και ως αποτέλεσμα μεταβολής της σχετικής ζήτησης Προτιμήσεις Τεχνολογία Μεταβιβάσεις εισοδήματος (παράδειγμα Γερμανίας: διαφωνία J.M. Keynes B. και Ohlin )
39 Διεθνείς μεταβιβάσεις: Μειώνουν το εισόδημα της δότριας χώρας Αυξάνουν το εισόδημα της λήπτριας χώρας ⇒ επηρεάζεται σχετική ζήτηση προϊόντων ⇒ Όροι εμπορίου: σταθεροί, βελτιώνονται ή χειροτερεύουν
40 Σταθεροί όροι εμπορίου: μείωση της ζήτησης στη δότρια χώρα = αύξηση της ζήτησης στη λήπτρια χώρα Αν η κατανομή της επίδρασης του εισοδήματος στις δύο χώρες δεν είναι ίδια, τότε οι όροι εμπορίου μεταβάλλονται
41 Χειροτέρευση των όρων εμπορίου: Aν η οριακή ροπή για κατανάλωση του εξαγώγιμου προϊόντος της δότριας χώρας μεγαλύτερη της οριακής ροπής του προϊόντος αυτού στη λήπτρια χώρα => μείωση της σχετικής ζήτησης του εξαγώγιμου προϊόντος της δότριας χώρας χειροτέρευση των όρων εμπορίου για τη δότρια χώρα
42 Βελτίωση των όρων εμπορίου: Οριακή ροπή για κατανάλωση του εξαγώγιμου προϊόντος της δότριας χώρας μικρότερη οριακής ροπής του προϊόντος αυτού στη λήπτρια χώρα => αύξηση της σχετικής ζήτησης του εξαγώγιμου προϊόντος της δότριας χώρας βελτίωση των όρων εμπορίου για τη δότρια χώρα
43 Οι όροι εμπορίου χειροτερεύουν για τη χώρα που δίνει βοήθεια, αν η οριακή ροπή για κατανάλωση του εξαγωγικού της προϊόντος είναι μεγαλύτερη από την οριακή ροπή για κατανάλωση γι’ αυτό το προϊόν στη λήπτρια χώρα. (σχετική ζήτηση ↓) (Keynes)