Kant: Ηθική Φιλοσοφία Ενότητα 1 η : Η έννοια της Ελευθερίας Παύλος Κόντος Σχολή Ανθρωπιστικών & Κοινωνικών Επιστημών Τμήμα Φιλοσοφίας.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Τέλος Ενότητας.
Advertisements

Η ανοσοαποτύπωση ως επιβεβαιωτική μέθοδος
Καμπυλότητα Φακού P c
Σχεδίαση Ολοκληρωμένων Κυκλωμάτων
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία Ενότητα 7η: Η έννοια του ομιλιακού ενεργήματος. Όνομα Καθηγητή: Παρούσης Μιχαήλ Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών.
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία Ενότητα 4η: Η έννοια του πλουραλισμού και της δημοκρατίας. Όνομα Καθηγητή: Παρούσης Μιχαήλ Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών.
ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΤΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ Ενότητα 1: Εισαγωγή στην έννοια της Φιλοσοφίας του Δικαίου Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών.
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία Ενότητα 3η: Η έννοια της ελευθερίας και της δικαιοσύνης. Όνομα Καθηγητή: Παρούσης Μιχαήλ Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών.
Zωολογία Ι Ενότητα 19: Εχινόδερμα Εργαστηριακή Άσκηση: Συστηματική Εχινοδέρμων Κυρίτση – Κρικώνη Βασιλική, ΕΔΙΠ Σχολή Θετικών Επιστημών Τμήμα Βιολογίας.
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία. Ενότητα 2η: Η έννοια του ορθού Λόγου. Όνομα Καθηγητή: Παρούσης Μιχαήλ. Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών. Τμήμα.
Τεχνολογία οφθαλμικών φακών Ι (Ε) Ενότητα 5: Έγχρωμοι φακοί Θεμιστοκλής Γιαλελής, Οπτικός, MSc, PhD candidate ΕΔΙΠ του τμήματος Οπτικής και Οπτομετρίας.
Eιδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων
Κανόνες Ασφαλείας Εργοταξίων
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ ΤΗΣ ΡΥΠΑΝΣΗΣ
Άλλες μορφές νευρώσεων
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Υπολογιστική Γεωμετρία και Εφαρμογές στις ΒΧΔ
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Ενότητα 4 (part B) : Ιατρική ηθική
Φιλοσοφία της Ιστορίας και του Πολιτισμού
Kant: Ηθική Φιλοσοφία Ενότητες 9η : Η 2η εκδοχή της κατηγορικής προστακτικής Παύλος Κόντος Σχολή Ανθρωπιστικών & Κοινωνικών Επιστημών Τμήμα Φιλοσοφίας.
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Νεότερη Ηθική Φιλοσοφία
ΠΡΟΤΥΠΟ ΕΛΟΤ EN ISO 3251 Ζύγιση μάζας υγρού μελανιού (m1 g)
Σχολή Ανθρωπιστικών & Κοινωνικών Επιστημών
Ενότητα 13 Αξιολόγηση μαθήματος και διδάσκοντος από την εφαρμογή της Μονάδας Ολικής Ποιότητας (ΜΟΔΙΠ) του ΤΕΙ Αθήνας Αξιολόγηση του μαθήματος Αξιολόγηση.
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία
Άσκηση 9 (1 από 2) Ανακαλύψτε στο χάρτη σας μερικά χαρτογραφικά αντικείμενα που να ανήκουν στις παρακάτω κατηγορίες : φυσικά, τεχνητές κατασκευές, αφηρημένα.
Νεότερη Ηθική Φιλοσοφία
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Εξέλιξη των ιδεών στις Φυσικές Επιστήμες
Φιλοσοφία της Ιστορίας και του Πολιτισμού
Ο Πλάτων και ο Αριστοτέλης για την ψυχή
Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Σπουδών Τμήμα Φιλοσοφίας
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία
Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Σπουδών Τμήμα Φιλοσοφίας
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 9 (PART A): Σχέση Ηθικής και Δικαιοσύνης
Τοπολογικές σχέσεις 1/3 Βρείτε και περιγράψτε τις τοπολογικές σχέσεις σύμφωνα με τους (Pantazis, Donnay 1996) για τα παρακάτω γεω-γραφικά αντικείμενα:
ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΤΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ Ενότητα 12: Δικαστής και διαδικασίας δίκης
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Εικαστικές συνθέσεις - Χρώμα στο χώρο
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Οργάνωση και Διοίκηση Πρωτοβάθμιας (Θ)
Εισαγωγή στις εικαστικές τέχνες
Νεότερη Ηθική Φιλοσοφία
Λιθογραφία – Όφσετ (Θ) Ενότητα 8.2: Εκτυπωτική Διαδικασία Μηχανής
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Διδακτική της Πληροφορικής
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 5 (part A): Ηθική αρχών και ηθική ωφέλειας
Τηλεοπτική και Ραδιοφωνική Παραγωγή
Όνομα Καθηγητή: Χρήστος Τερέζης
Ενότητα 4 (part A) : Ιατρική ηθική
Ειδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων -E
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Μυθος και Τελετουργία στην Αρχαία Ελλάδα
Ενότητα 8: Συστήματα Υγείας στην Ευρώπη: Γαλλία
Συστήματα Θεματικής Πρόσβασης (Θ)
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 5 (part B): Ηθική αρχών και ηθική ωφέλειας
Γενικὴ Ἐκκλησιαστικὴ Ἱστορία Α´
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 6 (part A): Όταν τα άτομα δεν είναι σε θέση να λάβουν αποφάσεις για τον εαυτό τους Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής.
Ενότητα 1: ……………….. Όνομα Επώνυμο Τμήμα __
Ιστορία και Θεολογία των Εκκλησιαστικών Ύμνων
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Kant: Ηθική Φιλοσοφία Ενότητα 1 η : Η έννοια της Ελευθερίας Παύλος Κόντος Σχολή Ανθρωπιστικών & Κοινωνικών Επιστημών Τμήμα Φιλοσοφίας

2 Τίτλος Ενότητας Σκοποί ενότητας Σκοπός όσων ακολουθούν είναι να κατανοηθεί, στη συνέχεια όσων έχουν ήδη αναλυθεί στο video της 1 ης ενότητας, η 3 η αντινομία, όπως αυτή παρουσιάζεται από τoν Καντ στην Κριτική του Καθαρού λόγου. Βλέπε οδηγίες ανάγνωσης

3 Τίτλος Ενότητας Οι καντιανές αντινομίες Η ΔΙΑΝΟΙΑ (Verstand) μπορεί να γνωρίσει μόνο ό,τι δίνεται σε εμάς μέσω των αισθήσεων. Μόνο για αυτά τα αντικείμενα είναι δυνατόν να υπάρξει γνώση. Ωστόσο, ο ανθρώπινος ΛΟΓΟΣ (Vernunft) έχει ενδιαφέροντα που υπερβαίνουν τα όρια της διάνοιας. Και αυτά τα ενδιαφέροντα είναι δύο ειδών: α.το θεωρητικό ιδεώδες μιας απόλυτα συστηματικής, ενιαίας και ολοκληρωτικής γνώσης και β. τα πρακτικά αιτήματα που αφορούν την αθανασία της ψυχής, την ελευθερία και την ύπαρξη του θεού.

4 Τίτλος Ενότητας Η Καντιανή Διαλεκτική Αυτά τα αιτήματα του λόγου, που υπερβαίνουν τη σφαίρα όσων μπορούμε να γνωρίσουμε με τη διάνοια, τα διερευνά ο Καντ στο κεφάλαιο της Διαλεκτικής στην Κριτική του Καθαρού λόγου. Γιατί, όμως, είναι αυτά τα αιτήματα δικαιολογημένα; Είναι δικαιολογημένα διότι ενυπάρχει στην ανθρώπινη έλλογη φύση η τάση να διερευνά το «α-προϋπόθετο», αυτό που συνιστά προϋπόθεση για την κατανόηση της εμπειρίας μας (A308/B364). Η αρίθμηση των σελίδων παραπέμπει στην Α΄ και τη Β΄ έκδοση του καντιανού κειμένου.

5 Τίτλος Ενότητας Οι ιδέες του Λόγου Αυτή η πορεία προς το απρϋπόθετο φαίνεται να οδηγεί σε τρεις «ιδέες του Λόγου»: την ψυχή, τον Θεό και τον κόσμο. Το διακύβευμα είναι το εξής: πώς θα πρέπει να συλλάβει κανείς τις τρεις αυτές ιδέες οι οποίες, αν και αποτελούν αναπόφευκτα ‘εργαλεία’ του Λόγου, μας οδηγούν συνήθως, από τη φύση τους, σε μεταφυσικές πλάνες; Και τέτοιες πλάνες είναι η τάση μας να αντιστοιχούμε αυτές τις ιδέες με πράγματα που υπάρχουν στον κόσμο των φαινομένων.

6 Τίτλος Ενότητας Η ιδέα του κόσμου Εδώ μας ενδιαφέρει η ιδέα του κόσμου ως του συνόλου όλων των αντικειμένων και γεγονότων στο χρόνο και το χώρο (A420/B448). Αυτή η ιδέα οδηγεί σε τέσσερις αντινομίες, δηλαδή σε τέσσερα ζεύγη θέσεων και αντιθέσεων στα οποία δεν είναι καθόλου προφανές το τι συνιστά μεταφυσική πλάνη και τι συνιστά ασφαλή γνώση. Αυτές οι αντινομίες διακρίνονται σε μαθηματικές και δυναμικές (δεν μας ενδιαφέρει εδώ αυτός ο διαχωρισμός και οι συνεπαγωγές του).

7 Τίτλος Ενότητας 3 η αντινομία Η 3 η αντινομία, που αναγνωρίζεται ως μια δυναμική αντινομία, εμπεριέχει δύο προτάσεις, τη θέση και την αντίθεση, οι οποίες είναι αμφότερες ορθές, υπό μια έννοια, αλλά φαίνεται να αντιφάσκουν μεταξύ τους, υπό μια άλλη έννοια. Στόχος της καντιανής κριτικής είναι να διακρίνει αυτές τις δύο οπτικές και, έτσι, να διαλύσει τις μεταφυσικές πλάνες και να δικαιώσει το αίτημα του λόγου να προσπαθήσει να συλλάβει το απροϋπόθετο. Η 3 η αντινομία είναι αυτή της ελευθερίας.

8 Τίτλος Ενότητας Η θέση στην 3 η αντινομία Κριτική του καθαρού λόγου, Α444/ Β 472 κ.ε. Θέση: «Η αιτιότητα σύμφωνα με τους νόμους της φύσης δεν είναι η μόνη εκ της οποίας μπορούν να εξαχθούν όλα τα φαινόμενα του κόσμου. Είναι επιπλέον αναγκαίο να αποδεχθούμε μια ελεύθερη αιτιότητα για την εξήγηση αυτών των φαινομένων» [...]. «Δηλαδή, θα πρέπει να αποδεχθούμε μια αιτιότητα εκ της οποίας συμβαίνει κάτι, χωρίς η αιτία του να καθορίζεται με την αναγωγή της σε μια προηγούμενη αιτία σύμφωνα με αναγκαίους νόμους, δηλαδή μια απόλυτη αυτενέργεια των αιτιών».

9 Τίτλος Ενότητας Η αντίθεση στην 3 η αντινομία Αντίθεση: «Δεν υπάρχει ελευθερία, αλλά το καθετί συμβαίνει μέσα στον κόσμο μόνο σύμφωνα με τους νόμους της φύσης». «Εάν η ελευθερία προσδιοριζόταν σύμφωνα με νόμους, δεν θα ήταν ελευθερία, αλλά θα αποτελούσε φύση».

10 Τίτλος Ενότητας Προϋποθέσεις που ισχύουν 1.διάκριση μεταξύ «αρχής στο χρόνο» και «αρχής στην αιτιότητα» (Α 450), 2.υπονοείται ότι υπάρχουν μόνο δύο μορφές αιτιότητας, η φυσική αιτιότητα και η ελευθερία (Α 533), 3.γίνεται δεκτό ότι η αιτιότητα, οποιασδήποτε μορφής, δεν επεξηγείται μέσω της εμπειρίας ούτε εμφανίζεται μέσα στην εμπειρία, 4.η ελευθερία δεν υπόκειται σε νόμους ούτε υφίσταται κάποιος νόμος διαφορετικός από εκείνον της φύσης. Όπως θα δούμε αργότερα, αυτή η πρόταση είναι προβληματική. Αυτό που χρειάζεται είναι να ορίσουμε το νόμο της ελευθερίας. Αυτός θα είναι ο ηθικός νόμος.

11 Τίτλος Ενότητας Η θέση αποδεικνύει ότι η αντίθεση: είναι εσωτερικά αντιφατική στο μέτρο που πρέπει να εκπληρώσει δύο ταυτόχρονες απαιτήσεις: 1.το αίτημα για ολότητα, δηλαδή, για μια επεξήγηση που θα εξηγεί ένα αποτέλεσμα προσδιορίζοντας όλα τα αίτιά του, διότι μόνο γνωρίζοντας γιατί το αίτιο α προέκυψε από το αίτιο β και αυτό από το αίτιο γ κοκ. είναι δυνατόν να προσδιορίσεις πλήρως το αποτέλεσμα του αιτίου α, και 2.το αίτημα της καθολικότητας, δηλαδή του ότι η εξήγηση πρέπει να έχει ένα πέρας, οριοθετώντας έτσι μια κλειστή ομάδα αιτίων.

12 Τίτλος Ενότητας Η αντίθεση ισχυρίζεται ότι η θέση: Η αντίθεση ισχυρίζεται όχι ότι η θέση είναι εσωτερικά αντιφατική αλλά ότι: 1.η ελευθερία είναι ψευδαισθητική, επειδή δεν υπόκειται στους νόμους που καθορίζουν τον κόσμο των φαινομένων, 2.η θέση είναι αντιφατική μόνο ως προς τις προϋποθέσεις της εμπειρίας του κόσμου των φαινομένων.

13 Τίτλος Ενότητας Τι απαιτεί ο πρακτικός λόγος: 1.την πραγματικότητα της ελευθερίας και όχι την απλή δυνατότητά της, 2.την εδώ διάκριση μεταξύ χρονικής και αιτιακής αρχής, 3.την ταύτιση της ελευθερίας με την αυτενέργεια (Spontaneität), 4.το ότι αυτή η αυτενέργεια εμπεριέχει το στοιχείο του ‘κινήτρου’ για πράξεις, δηλαδή την ιδέα ότι ο Λόγος κινητοποιεί τον εαυτό του. Αυτό θα δειχθεί στην Κριτική του πρακτικού λόγου Αυτή η έννοια θα εξηγηθεί στο επόμενο μάθημα

Τέλος Ενότητας

15 Τίτλος Ενότητας Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στo πλαίσιo του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο Πανεπιστήμιο Αθηνών» έχει χρηματοδοτήσει μόνο την αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.

16 Τίτλος Ενότητας Σημείωμα Αναφοράς Copyright Πανεπιστήμιο Πατρών, Παύλος Κόντος. «Καντιανή Ηθική». Έκδοση: 1.0. Αθήνα Διαθέσιμο από τη δικτυακή διεύθυνση:

17 Τίτλος Ενότητας Σημείωμα Αδειοδότησης Το παρόν υλικό διατίθεται με τους όρους της άδειας χρήσης Creative Commons Αναφορά, Μη Εμπορική Χρήση Παρόμοια Διανομή 4.0 [1] ή μεταγενέστερη, Διεθνής Έκδοση. Εξαιρούνται τα αυτοτελή έργα τρίτων π.χ. φωτογραφίες, διαγράμματα κ.λ.π., τα οποία εμπεριέχονται σε αυτό και τα οποία αναφέρονται μαζί με τους όρους χρήσης τους στο «Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων». [1] Ως Μη Εμπορική ορίζεται η χρήση: που δεν περιλαμβάνει άμεσο ή έμμεσο οικονομικό όφελος από την χρήση του έργου, για το διανομέα του έργου και αδειοδόχο που δεν περιλαμβάνει οικονομική συναλλαγή ως προϋπόθεση για τη χρήση ή πρόσβαση στο έργο που δεν προσπορίζει στο διανομέα του έργου και αδειοδόχο έμμεσο οικονομικό όφελος (π.χ. διαφημίσεις) από την προβολή του έργου σε διαδικτυακό τόπο Ο δικαιούχος μπορεί να παρέχει στον αδειοδόχο ξεχωριστή άδεια να χρησιμοποιεί το έργο για εμπορική χρήση, εφόσον αυτό του ζητηθεί.

18 Τίτλος Ενότητας Διατήρηση Σημειωμάτων Οποιαδήποτε αναπαραγωγή ή διασκευή του υλικού θα πρέπει να συμπεριλαμβάνει:  το Σημείωμα Αναφοράς  το Σημείωμα Αδειοδότησης  τη δήλωση Διατήρησης Σημειωμάτων  το Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων (εφόσον υπάρχει) μαζί με τους συνοδευόμενους υπερσυνδέσμους.