Ενότητα 4: Tο νεοελληνικό θέατρο στον 19ο αιώνα. Αντώνιος Μάτεσις Άννα Ταμπάκη Φιλοσοφική Σχολή Τμήμα Θεατρικών Σπουδών Το ελληνικό θέατρο των Νεωτέρων.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Τέλος Ενότητας.
Advertisements

Η ανοσοαποτύπωση ως επιβεβαιωτική μέθοδος
Διάνοιξη πόρων Με ακτινοβολούμενη θερμότητα. Θερμαινόμενα σίδερα.
Καμπυλότητα Φακού P c
Σχεδίαση Ολοκληρωμένων Κυκλωμάτων
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση Ενότητα 2.1: Μυθολογία Αγγελική Γιαννικοπούλου Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία.
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία Ενότητα 3η: Η έννοια της ελευθερίας και της δικαιοσύνης. Όνομα Καθηγητή: Παρούσης Μιχαήλ Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών.
Zωολογία Ι Ενότητα 19: Εχινόδερμα Εργαστηριακή Άσκηση: Συστηματική Εχινοδέρμων Κυρίτση – Κρικώνη Βασιλική, ΕΔΙΠ Σχολή Θετικών Επιστημών Τμήμα Βιολογίας.
Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Θεσσαλίας Αρδευτική Μηχανική Εργαστήριο 3: Τεχνολογία Διανεμητών Μικροάρδευσης Καθηγητής Παναγιώτης Βύρλας Σχολή Τεχνολόγων.
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση Ενότητα 1.1: Συναισθήματα Αγγελική Γιαννικοπούλου Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία.
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση Ενότητα 2.1: Μυθολογία Αγγελική Γιαννικοπούλου Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία.
Τηλεοπτικά Ρεπορτάζ Ενότητα 1: Εισαγωγή στα Ρεπορτάζ Νίκος Μύρτου Σχολή ΟΠΕ Τμήμα ΕΜΜΕ.
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία. Ενότητα 2η: Η έννοια του ορθού Λόγου. Όνομα Καθηγητή: Παρούσης Μιχαήλ. Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών. Τμήμα.
Τεχνολογία οφθαλμικών φακών Ι (Ε) Ενότητα 5: Έγχρωμοι φακοί Θεμιστοκλής Γιαλελής, Οπτικός, MSc, PhD candidate ΕΔΙΠ του τμήματος Οπτικής και Οπτομετρίας.
Εργαστήριο 9 : Scratch (Μέρος 9_Α) Δημήτριος Νικολός ΤΕΕΑΠΗ
Εισαγωγή στις Επιστήμες της Αγωγής
Eιδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ ΤΗΣ ΡΥΠΑΝΣΗΣ
Άλλες μορφές νευρώσεων
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Υπολογιστική Γεωμετρία και Εφαρμογές στις ΒΧΔ
Ενότητα 4 (part B) : Ιατρική ηθική
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Φιλοσοφία της Ιστορίας και του Πολιτισμού
Νεότερη Ελληνική Ιστορία Α'
ΠΡΟΤΥΠΟ ΕΛΟΤ EN ISO 3251 Ζύγιση μάζας υγρού μελανιού (m1 g)
Ενότητα 13 Αξιολόγηση μαθήματος και διδάσκοντος από την εφαρμογή της Μονάδας Ολικής Ποιότητας (ΜΟΔΙΠ) του ΤΕΙ Αθήνας Αξιολόγηση του μαθήματος Αξιολόγηση.
Εισαγωγή στο Κουκλοθέατρο
Άσκηση 9 (1 από 2) Ανακαλύψτε στο χάρτη σας μερικά χαρτογραφικά αντικείμενα που να ανήκουν στις παρακάτω κατηγορίες : φυσικά, τεχνητές κατασκευές, αφηρημένα.
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Χριστιανική και Βυζαντινή Αρχαιολογία
Φιλοσοφία της Ιστορίας και του Πολιτισμού
Ο Πλάτων και ο Αριστοτέλης για την ψυχή
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία
Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Σπουδών Τμήμα Φιλοσοφίας
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 9 (PART A): Σχέση Ηθικής και Δικαιοσύνης
Τοπολογικές σχέσεις 1/3 Βρείτε και περιγράψτε τις τοπολογικές σχέσεις σύμφωνα με τους (Pantazis, Donnay 1996) για τα παρακάτω γεω-γραφικά αντικείμενα:
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Χριστιανική και Βυζαντινή Αρχαιολογία
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Εικαστικές συνθέσεις - Χρώμα στο χώρο
Εισαγωγή στις εικαστικές τέχνες
Εισαγωγή στις Επιστήμες της Αγωγής
Λιθογραφία – Όφσετ (Θ) Ενότητα 8.2: Εκτυπωτική Διαδικασία Μηχανής
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Διδακτική της Πληροφορικής
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Τηλεοπτική και Ραδιοφωνική Παραγωγή
Ειδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων -E
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Μυθος και Τελετουργία στην Αρχαία Ελλάδα
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Ενότητα 8: Συστήματα Υγείας στην Ευρώπη: Γαλλία
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 5 (part B): Ηθική αρχών και ηθική ωφέλειας
Γενικὴ Ἐκκλησιαστικὴ Ἱστορία Α´
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 6 (part A): Όταν τα άτομα δεν είναι σε θέση να λάβουν αποφάσεις για τον εαυτό τους Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής.
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Ενότητα 1: ……………….. Όνομα Επώνυμο Τμήμα __
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Ιστορία και Θεολογία των Εκκλησιαστικών Ύμνων
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Ενότητα 4: Tο νεοελληνικό θέατρο στον 19ο αιώνα. Αντώνιος Μάτεσις Άννα Ταμπάκη Φιλοσοφική Σχολή Τμήμα Θεατρικών Σπουδών Το ελληνικό θέατρο των Νεωτέρων Χρόνων Β´

Αντώνιος Μάτεσις Ζάκυνθος, Απρίλ – Ερμούπολη της Σύρου, 15 Φεβρ. 1875

3 Ενότητα 4: Tο νεοελληνικό θέατρο στον 19ο αιώνα. Αντώνιος Μάτεσις Αντώνιος Μάτεσις (1 από 3) Μοναχογιός εύπορης οικογένειας, με παλαιές αριστοκρατικές ρίζες. Γιος του Δημητρίου και της Βεατρίκης, το γένος Τερτσέτη (αδελφή του πατέρα του γνωστού ποιητή). Εξαίρεση για την ανώτερη επτανησιακή κοινωνία: δεν σπουδάζει στη δυτική Ευρώπη (Ιταλία). Με κόπο διδάσκεται την ελληνική γλώσσα. Διδάσκεται ιταλικά και λογοτεχνία, φυσική και μαθηματικά.

4 Ενότητα 4: Tο νεοελληνικό θέατρο στον 19ο αιώνα. Αντώνιος Μάτεσις Αντώνιος Μάτεσις (2 από 3) Διαδέχεται τον πατέρα του στο αξίωμα του μέλους του Τοπικού Συμβουλίου. 1874: Εγκαθίσταται στη Σύρο, όπου ζει ως τον θάνατό το, το Στη Ζάκυνθο, ο Μάτεσις, συνομήλικος με τον Α. Κάλβο, ανήκει στον πνευματικό κύκλο του Δ. Σολωμού. Νεαρός συνθέτει στίχους στην ιταλική γλώσσα, ποιήματα (ειδύλλια, ανακρεοντικούς στίχους). Γύρω στα 1824 αναμιγνύεται στο γλωσσικό ζήτημα, υπέρμαχος της δημοτικής. Αργότερα προσανατολίζεται προς τον γλωσσικό αρχαϊσμό.

5 Ενότητα 4: Tο νεοελληνικό θέατρο στον 19ο αιώνα. Αντώνιος Μάτεσις Αντώνιος Μάτεσις (3 από 3) Μεταφράσεις Μεταφράζει Βιργίλιο και Κικέρωνα. Θέατρο: Εκάβη του Ευριπίδη, Hecyra του Τερέντιου, Tancrède του Βολταίρου και τον Τιμολέοντα του Ζαμπέλιου στα ιταλικά. Προρομαντισμός: Μεταφράζει Milton, Ossian, τους Τάφους (I Sepolcri) του Ugo Foscolo και την Ελεγεία (Elegy written in a Country Church-Yard) του Thomas Gray. Το μείζον έργο της ζωής του είναι ο Βασιλικός που συνέθεσε γύρω στο Παραστάθηκε το 1832, αλλά γνώρισε την πρώτη του έκδοση μόλις το 1859.

6 Ενότητα 4: Tο νεοελληνικό θέατρο στον 19ο αιώνα. Αντώνιος Μάτεσις Αντώνιος Μάτεσις, Ο Βασιλικός (1 από 6) Ο Βασιλικός, «δράμα» Διαδραματίζεται στο λυκόφως του φεουδαρχικού καθεστώτος, «κατά το 1712, περί τα τέλη του Σεπτεμβρίου». Κεντρικό πρόσωπο ο αυταρχικός και δεσποτικός Δάρειος Ρονκάλας, «άρχοντας από τα πρώτα σπίτια», το απολίθωμα μιας ξεπερασμένης εποχής. Γαρουφαλιά, θυγατέρα του. Φιλιππάκης Γιαργυρόπουλος, αρχοντόπουλο από τα δεύτερα σπίτια. Δραγανίγος, ο φωτισμένος γιος.

7 Ενότητα 4: Tο νεοελληνικό θέατρο στον 19ο αιώνα. Αντώνιος Μάτεσις Αντώνιος Μάτεσις, Ο Βασιλικός (2 από 6) Ο τίτλος δανεισμένος από ένα δευτερεύον επεισόδιο, δραματουργικά ωστόσο, σημείο-κλειδί για την πλοκή: κλοπή του φουντωτού βασιλικού από το παράθυρο της Γαρουφαλιάς. Θεωρητικά δάνεια του έργου. Γιάννης Σιδέρης: στο έργο έχουμε «λίγο Shakespeare και πολύ Schiller». Βρίσκει ομοιότητες με τη Λουίζα Μίλλερ (Louisa Miller. Kabale und Liebe). Ομοιότητες ανάμεσα στον Δραγανίγο και τον Φερδινάνδο, ανάμεσα στον Δάρειο Ρονκάλα και τον πανίσχυρο Βάλτερ, ανάμεσα στον ραδιούργο Γερασιμάκη και τον Wurm.

8 Ενότητα 4: Tο νεοελληνικό θέατρο στον 19ο αιώνα. Αντώνιος Μάτεσις Αντώνιος Μάτεσις, Ο Βασιλικός (3 από 6) Ο Μάτεσις πρέπει να γνωρίζει το κίνημα της «Θύελλας και Ορμής» (Sturm und Drang) και μπορούσε να έχει στην κατοχή του έργα του Schiller (έχει ήδη μεταφρασθεί στα ιταλικά). Άγγελος Τερζάκης: Δεν συμφωνεί. Ομοιότητες ναι, αλλά καμιά σοβαρή αναλογία στους δραματικούς χαρακτήρες και το φινάλε που στην Λουίζα είναι «σκυθρωπό» ενώ στον Βασιλικό αίσιο. Ασφαλώς ο Μ. έχει μελετήσει Schiller. Υποδεικνύει μια χρονολογική σύμπτωση, τη «μάχη του Ερνάνη», που προκάλεσε η παράσταση του ρομαντικού δράματος Hernani του V. Hugo. Διονύσιος Ρώμας, Δημήτρης Σπάθης: Diderot, θεωρία περί του «οικογενειακού, αστικού δράματος».

9 Ενότητα 4: Tο νεοελληνικό θέατρο στον 19ο αιώνα. Αντώνιος Μάτεσις Αντώνιος Μάτεσις, Ο Βασιλικός (4 από 6) «Προειδοποίησις» (1860) [Πρόλογος του Μάτεσι στην έκδοση του 1860]. «εικών», tableaux sur scène. Πλαστικό πνεύμα / ζωγραφικό = περίφημη διάκριση του Schlegel για την κλασική και τη ρομαντική τέχνη. Ταξινόμηση κατά εθνικές σχολές: γερμανική, ισπανική και αγγλική σε αντίθεση με τη γαλλική και ιταλική. Σεβασμός στις τρεις ενότητες (σκεπτικός για την ενότητα του χρόνου, τις 24 ώρες) για να τηρηθεί η αληθοφάνεια (συμφ. με τον Diderot). Επεξεργάζεται αριστοτελικές έννοιες (σ. 211).

10 Ενότητα 4: Tο νεοελληνικό θέατρο στον 19ο αιώνα. Αντώνιος Μάτεσις Αντώνιος Μάτεσις, Ο Βασιλικός (5 από 6) Ηθικός και διδακτικός ο στόχος του έργου τέχνης. Ρεαλισμός, δραματική σύνθεση σε πεζό λόγο, εμφάνιση επί σκηνής του λαού, σκηνογραφικός χώρος αστικός. Ο πατέρας της οικογένειας / Le père de famille, πρβλ. με το ομώνυμο δράμα του Diderot. Μοτίβο του εγκλεισμού σε μοναστήρι / La Religieuse (σ. 214). «Η μοναστική ζωή έχει μόνον θέλγητρα διά τους ενθουσιασμένους, είναι καταφυγή των απελλπισμένων και απορριμένων, είναι αδιάφορη διά τον φιλόσοφον».

11 Ενότητα 4: Tο νεοελληνικό θέατρο στον 19ο αιώνα. Αντώνιος Μάτεσις Αντώνιος Μάτεσις, Ο Βασιλικός (6 από 6) Δραματικοί τύποι: Δάρειος Ρονκάλας: η τιμή του σπιτιού και η διαφύλαξη της περιουσίας. Ρονκάλαινα, αρχόντισσα φοβισμένη και υποταγμένη. Γαρουφαλιά, κόρη υποταγμένη αλλά και ερωτευμένη. Δραγανίγος, ο φορέας των ιδεών του Διαφωτισμού και υπερασπιστής της φυσικής ζωής και της ελευθερίας του ατόμου. Ιδεολογικός αντίπαλος του Ρονκάλα. Οβρία, νότα ρεαλιστικής κριτικής (αναφορά σε αληθινά περιστατικά της εποχής).

Τέλος

13 Ενότητα 4: Tο νεοελληνικό θέατρο στον 19ο αιώνα. Αντώνιος Μάτεσις Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στο πλαίσιο του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο Πανεπιστήμιο Αθηνών» έχει χρηματοδοτήσει μόνο την αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.

Σημειώματα

15 Ενότητα 4: Tο νεοελληνικό θέατρο στον 19ο αιώνα. Αντώνιος Μάτεσις Σημείωμα Ιστορικού Εκδόσεων Έργου Το παρόν έργο αποτελεί την έκδοση 1.0

16 Ενότητα 4: Tο νεοελληνικό θέατρο στον 19ο αιώνα. Αντώνιος Μάτεσις Σημείωμα Αναφοράς Copyright Εθνικόν και Καποδιστριακόν Πανεπιστήμιον Αθηνών, Άννα Ταμπάκη Άννα Ταμπάκη. «Το ελληνικό θέατρο των νεότερων χρόνων Β’. Ενότητα 4: Tο νεοελληνικό θέατρο στον 19ο αιώνα. Αντώνιος Μάτεσις». Έκδοση: 1.0. Αθήνα Διαθέσιμο από τη δικτυακή διεύθυνση:

17 Ενότητα 4: Tο νεοελληνικό θέατρο στον 19ο αιώνα. Αντώνιος Μάτεσις Σημείωμα Αδειοδότησης Το παρόν υλικό διατίθεται με τους όρους της άδειας χρήσης Creative Commons Αναφορά, Μη Εμπορική Χρήση Παρόμοια Διανομή 4.0 [1] ή μεταγενέστερη, Διεθνής Έκδοση. Εξαιρούνται τα αυτοτελή έργα τρίτων π.χ. φωτογραφίες, διαγράμματα κ.λ.π., τα οποία εμπεριέχονται σε αυτό και τα οποία αναφέρονται μαζί με τους όρους χρήσης τους στο «Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων». [1] Ως Μη Εμπορική ορίζεται η χρήση: που δεν περιλαμβάνει άμεσο ή έμμεσο οικονομικό όφελος από την χρήση του έργου, για το διανομέα του έργου και αδειοδόχο που δεν περιλαμβάνει οικονομική συναλλαγή ως προϋπόθεση για τη χρήση ή πρόσβαση στο έργο που δεν προσπορίζει στο διανομέα του έργου και αδειοδόχο έμμεσο οικονομικό όφελος (π.χ. διαφημίσεις) από την προβολή του έργου σε διαδικτυακό τόπο Ο δικαιούχος μπορεί να παρέχει στον αδειοδόχο ξεχωριστή άδεια να χρησιμοποιεί το έργο για εμπορική χρήση, εφόσον αυτό του ζητηθεί.

18 Ενότητα 4: Tο νεοελληνικό θέατρο στον 19ο αιώνα. Αντώνιος Μάτεσις Διατήρηση Σημειωμάτων Οποιαδήποτε αναπαραγωγή ή διασκευή του υλικού θα πρέπει να συμπεριλαμβάνει:  το Σημείωμα Αναφοράς  το Σημείωμα Αδειοδότησης  τη δήλωση Διατήρησης Σημειωμάτων  το Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων (εφόσον υπάρχει) μαζί με τους συνοδευόμενους υπερσυνδέσμους.

19 Ενότητα 4: Tο νεοελληνικό θέατρο στον 19ο αιώνα. Αντώνιος Μάτεσις Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων Εικόνα 1: Αντώνιος Μάτεσης. Copyrighted. Πηγή: Λογοτεχνικό Ημερολόγιο των εκδόσεων Γαβριηλίδη.