ΛΟΓΙΚΟ-ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ & ΑΡΙΘΜΗΤΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ Ενότητα 3: Οι έννοιες του αριθμού Δημήτρης Χασάπης Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Τέλος Ενότητας.
Advertisements

Η ανοσοαποτύπωση ως επιβεβαιωτική μέθοδος
Διάνοιξη πόρων Με ακτινοβολούμενη θερμότητα. Θερμαινόμενα σίδερα.
Καμπυλότητα Φακού P c
Σχεδίαση Ολοκληρωμένων Κυκλωμάτων
Μεθοδολογία των Επιστημών του Ανθρώπου: Στατιστική Ενότητα 1: Περιγραφική Στατιστική Βασίλης Γιαλαμάς Σχολή Επιστημών της Αγωγής Τμήμα Εκπαίδευσης και.
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση Ενότητα 2.1: Μυθολογία Αγγελική Γιαννικοπούλου Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία.
Zωολογία Ι Ενότητα 19: Εχινόδερμα Εργαστηριακή Άσκηση: Συστηματική Εχινοδέρμων Κυρίτση – Κρικώνη Βασιλική, ΕΔΙΠ Σχολή Θετικών Επιστημών Τμήμα Βιολογίας.
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση Ενότητα 1.1: Συναισθήματα Αγγελική Γιαννικοπούλου Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία.
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση Ενότητα 2.1: Μυθολογία Αγγελική Γιαννικοπούλου Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία.
Τηλεοπτικά Ρεπορτάζ Ενότητα 1: Εισαγωγή στα Ρεπορτάζ Νίκος Μύρτου Σχολή ΟΠΕ Τμήμα ΕΜΜΕ.
Τεχνολογία οφθαλμικών φακών Ι (Ε) Ενότητα 5: Έγχρωμοι φακοί Θεμιστοκλής Γιαλελής, Οπτικός, MSc, PhD candidate ΕΔΙΠ του τμήματος Οπτικής και Οπτομετρίας.
Θεσμοί προσχολικής αγωγής στην Ευρώπη Ενότητα 1 η : Αντικείμενο και εννοιολογικοί προσδιορισμοί Παντελής Κυπριανός Σχολή Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών.
Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία
Εργαστήριο 9 : Scratch (Μέρος 9_Α) Δημήτριος Νικολός ΤΕΕΑΠΗ
Εισαγωγή στις Επιστήμες της Αγωγής
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ ΤΗΣ ΡΥΠΑΝΣΗΣ
Διάρκεια της άσκησης Η διάρκεια και η ένταση της άσκησης είναι σχετικές: Μεγαλύτερο διάλειμμα κατά την άσκηση παραπέμπει σε αερόβια διαδικασία. Μικρότερο.
Άλλες μορφές νευρώσεων
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Υπολογιστική Γεωμετρία και Εφαρμογές στις ΒΧΔ
Η ανάγκη χρήσης μεταβλητών
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Φιλοσοφία της Ιστορίας και του Πολιτισμού
Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία
ΠΡΟΤΥΠΟ ΕΛΟΤ EN ISO 3251 Ζύγιση μάζας υγρού μελανιού (m1 g)
Φυσικοθεραπεία σε ειδικές πληθυσμιακές μονάδες (Ε)
Ενότητα 13 Αξιολόγηση μαθήματος και διδάσκοντος από την εφαρμογή της Μονάδας Ολικής Ποιότητας (ΜΟΔΙΠ) του ΤΕΙ Αθήνας Αξιολόγηση του μαθήματος Αξιολόγηση.
Εισαγωγή στο Κουκλοθέατρο
Ιχθυολογία Ενότητα 4η. Eργαστηριακή Άσκηση
Άσκηση 9 (1 από 2) Ανακαλύψτε στο χάρτη σας μερικά χαρτογραφικά αντικείμενα που να ανήκουν στις παρακάτω κατηγορίες : φυσικά, τεχνητές κατασκευές, αφηρημένα.
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Φιλοσοφία της Ιστορίας και του Πολιτισμού
Ο Πλάτων και ο Αριστοτέλης για την ψυχή
Εργαστήριο 7 : Scratch (Μέρος 7ο) Δημήτριος Νικολός ΤΕΕΑΠΗ
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 9 (PART A): Σχέση Ηθικής και Δικαιοσύνης
Τοπολογικές σχέσεις 1/3 Βρείτε και περιγράψτε τις τοπολογικές σχέσεις σύμφωνα με τους (Pantazis, Donnay 1996) για τα παρακάτω γεω-γραφικά αντικείμενα:
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Χριστιανική και Βυζαντινή Αρχαιολογία
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Εικαστικές συνθέσεις - Χρώμα στο χώρο
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Οργάνωση και Διοίκηση Πρωτοβάθμιας (Θ)
Εισαγωγή στις εικαστικές τέχνες
Εισαγωγή στις Επιστήμες της Αγωγής
Λιθογραφία – Όφσετ (Θ) Ενότητα 8.2: Εκτυπωτική Διαδικασία Μηχανής
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Διδακτική της Πληροφορικής
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Τηλεοπτική και Ραδιοφωνική Παραγωγή
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Ειδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων -E
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Μυθος και Τελετουργία στην Αρχαία Ελλάδα
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Ενότητα 8: Συστήματα Υγείας στην Ευρώπη: Γαλλία
Γενικὴ Ἐκκλησιαστικὴ Ἱστορία Α´
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Ανοσολογία (Ε) Ενότητα 3: Αιμοσυγκόλληση Πέτρος Καρκαλούσος
Οργανική Χημεία (Ε) Ενότητα 2: Προσδιορισμός σημείου τήξης
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Ενότητα 1: ……………….. Όνομα Επώνυμο Τμήμα __
Ιστορία και Θεολογία των Εκκλησιαστικών Ύμνων
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΛΟΓΙΚΟ-ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ & ΑΡΙΘΜΗΤΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ Ενότητα 3: Οι έννοιες του αριθμού Δημήτρης Χασάπης Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία

ΟΙ ΕΝΝΟΙΕΣ ΤΟΥ ΑΡΙΘΜΟΥ ΤΙ ΕΝΑΙ ΑΡΙΘΜΟΣ; Μάθημα Πέμπτο (συνέχεια)

3 Οι έννοιες του αριθμού Η ΕΝΝΟΙΑ ΤΟΥ ΑΡΙΘΜΟΥ η έννοια του αριθμού οι γλωσσικές εκφράσεις των αριθμών η συμβολική παράσταση των αριθμών

4 Οι έννοιες του αριθμού ΜΕΓΕΘΟΣ διακριτό τα στοιχεία διακρίνονται σαφώς μεταξύ τους πλήθος απαρίθμηση        συνεχές τα στοιχεία εμφανίζονται ως ένα αδιαίρετο όλο ποσό μέτρηση

5 Οι έννοιες του αριθμού ΜΕΓΕΘΟΣ Μέγεθος διακριτό απαρίθμηση αριθμός πληθικός διατακτικός Μέγεθος συνεχές μέτρηση αριθμός μέτρο

6 Οι έννοιες του αριθμού ΠΛΗΘΙΚΟΣ – ΔΙΑΤΑΚΤΙΚΟΣ ΑΡΙΘΜΟΣ Αριθμός πληθικός έκφραση του πλήθους ανεξάρτητα από ποιοτικά χαρακτηριστικά και σχετικές θέσεις Αριθμός διατακτικός έκφραση της σχετικής θέσης ενός συγκεκριμένου στοιχείου σε μια σειρά ανεξάρτητα από ποιοτικά χαρακτηριστικά

7 Οι έννοιες του αριθμού ΑΡΙΘΜΟΣ στις έννοιες του αριθμού είναι ουσιαστική η έννοια της μονάδας η έννοια της μονάδας είναι σχετική Ένα μήλο Ένα ζευγάρι παπούτσια Μια τριάδα

8 Οι έννοιες του αριθμού Η ΕΝΝΟΙΑ ΤΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ συναρτάται άμεσα με, και καθορίζει τον αριθμό ο οποίος προκύπτει από μετρήσεις μεγεθών Τρία μήλα Δύο ζευγάρια παπούτσια Τέσσαρες τριάδες

9 Οι έννοιες του αριθμού μέγεθος συνεχές ένα αδιαίρετο όλο μέτρηση αριθμός μέτρο Πληθικός αριθμός + μονάδα μέτρησης = 6 cm

10 Οι έννοιες του αριθμού ΜΕΓΕΘΟΣ ΣΥΝΕΧΕΣ μέτρηση πληθικός αριθμός + μονάδα μέτρησης αριθμός μέτρο 6 cm

11 Οι έννοιες του αριθμού ΜΕΤΡΗΣΗ Η μέτρηση ενός συνεχούς μεγέθους ονομάζεται η διαδικασία της διαμέρισης του σε καθορισμένες μονάδες (μονάδες μέτρησης) και η απαρίθμηση του πλήθους των μονάδων αυτών

12 Οι έννοιες του αριθμού ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ ΜΕΤΡΗΣΗΣ Το αποτέλεσμα της μέτρησης ενός μεγέθους είναι το μέτρο του μεγέθους Δηλαδή: πληθικός αριθμός + μονάδα μέτρησης

13 Οι έννοιες του αριθμού Η μέτρηση ενός μεγέθους ως νοητική δραστηριότητα συνδυάζει το μέγεθος των μονάδων μέτρησης με το πλήθος τους και εκφράζει τη σχέση αυτή με έναν αριθμό

14 Οι έννοιες του αριθμού Βασικές συνιστώσες κάθε δραστηριότητας μέτρησης μπορεί να θεωρηθούν: 1.Η απομόνωση του μετρήσιμου χαρακτηριστικού από το σύνολο των χαρακτηριστικών ενός αντικειμένου. μήκοςπάχοςβάροςχρώμα

15 Οι έννοιες του αριθμού ΠΑΡΕΝΘΕΣΗ: Η απομόνωση του μετρήσιμου χαρακτηριστικού η οποία αποτελεί την αφετηρία κάθε δραστηριότητας μέτρησης, καθίσταται σε καταστάσεις της πραγματικότητας που περιλαμβάνουν χαρακτηριστικά υλικών αντικειμένων (μήκος, ύψος, όγκος, βάρος κ.α), μια σύνθετη νοητική λειτουργία στην οποία παρεμβαίνουν μια σειρά παραγόντων.

16 Οι έννοιες του αριθμού ΠΑΡΕΝΘΕΣΗ: Η απομόνωση του μετρήσιμου χαρακτηριστικού ως νοητική λειτουργία προϋποθέτει κατά τον Piaget την «διατήρηση» του χαρακτηριστικού αυτού στις αλλαγές της θέσης του αντικειμένου στο χώρο. μήκος

17 Οι έννοιες του αριθμού ΒΑΣΙΚΕΣ ΣΥΝΙΣΤΩΣΕΙΣ ΚΑΘΕ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΡΗΣΗΣ: 2.Η επιλογή ή ο καθορισμός ενός ομοειδούς μεγέθους ως μονάδα μέτρησης μήκος πάχος βάρος

18 Οι έννοιες του αριθμού ΒΑΣΙΚΕΣ ΣΥΝΙΣΤΩΣΕΙΣ ΚΑΘΕ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΡΗΣΗΣ: 3.Η διαίρεση του μετρούμενου χαρακτηριστικού (μήκος) σε μέρη με βάση την επιλεγμένη ή καθορισμένη μονάδα μέτρησης

19 Οι έννοιες του αριθμού ΒΑΣΙΚΕΣ ΣΥΝΙΣΤΩΣΕΙΣ ΚΑΘΕ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΡΗΣΗΣ: 4.Η απαρίθμηση του πλήθους των μερών στα οποία το συνεχές μέγεθος έχει διαιρεθεί

20 Οι έννοιες του αριθμού ΠΑΡΕΝΘΕΣΗ: η διαίρεση και η απαρίθμηση του μετρούμενου χαρακτηριστικού πραγματοποιούνται ταυτόχρονα και με καθορισμένες τεχνικές και όργανα μέτρησης, που βασίζονται σε ιστορικά διαμορφωμένα και κοινωνικά καθιερωμένα συστήματα μέτρησης.

21 Οι έννοιες του αριθμού ΒΑΣΙΚΕΣ ΣΥΝΙΣΤΩΣΕΙΣ ΚΑΘΕ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΡΗΣΗΣ: 5.Η έκφραση του αποτελέσματος ως συνάρτησης της αντίστοιχης μονάδας μέτρησης. 6 cm

22 Οι έννοιες του αριθμού ΜΕΤΡΗΣΗ η απόδοση νοήματος στην έκφραση του αποτελέσματος μιας μέτρησης 6 cm απαιτεί τη νοητική αναπαράσταση και του αριθμού που εκφράζει το πλήθος των μονάδων μέτρησης : 6 και της μονάδας μέτρησης: cm ως μιας ενότητας (μέτρο): 6 cm

23 Οι έννοιες του αριθμού αφού διαφορετικές μονάδες μέτρησης συνεπάγονται διαφορετικό πλήθος άρα διαφορετικό μέτρο ενός μεγέθους

cm 3 in

25 Οι έννοιες του αριθμού ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ ΜΕΤΡΗΣΗΣ Επομένως Ο αριθμός που εκφράζει το αποτέλεσμα μιας μέτρησης αποκτά νόημα μόνο σε συνδυασμό με τις αντίστοιχες μονάδες μέτρησης των οποίων και το πλήθος προσδιορίζει. Γι' αυτό και παρουσιάζει δυσκολίες για τα παιδιά του νηπιαγωγείου η σύγκριση και η διάταξη μεγεθών σε πλαίσια μέτρησης.

26 Οι έννοιες του αριθμού Έρευνες διαπιστώνουν ότι σε ένα πρώτο στάδιο τα παιδιά αδυνατούν να συνδυάσουν τους αριθμούς με το είδος των μονάδων, που εκφράζουν τα αποτελέσματα μετρήσεων, αντιμετωπίζοντας τα ως απλούς πληθικούς αριθμούς έξω από το πλαίσιο της μέτρησης. Αντιμετωπίζουν νοητικές δυσκολίες στην κατανόηση του γεγονότος, ότι στη μέτρηση η ισότητα μεγεθών απαιτεί ίδιες μονάδες μέτρησης ή ότι κατά τη μέτρηση συνεχών μεγεθών το μέγεθος της μονάδας μέτρησης έχει αντίστροφη σχέση με το πλήθος των μονάδων

27 Οι έννοιες του αριθμού ΔΕΚΑΔΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΑΡΙΘΜΗΣΗΣ Οι δυσκολίες πολλών παιδιών στη χρήση του δεκαδικού συστήματος αρίθμησης είναι πιθανόν να αντικατοπτρίζουν δυσκολίες κατανόησης εννοιών της μέτρησης. Αφού το δεκαδικό σύστημα αρίθμησης, όπου δέκα μονάδες θεωρούνται και ως σύνολο δέκα διακριτών στοιχείων και ως μια ενιαία μονάδα, είναι στην ουσία του ένα σύστημα μέτρησης.

28 Οι έννοιες του αριθμού Για πολλά παιδιά ακόμα και μετά την πρώτη σχολική ηλικία οι εκφράσεις των αριθμών μέχρι και το εκατό, παραπέμπουν νοητικά σε απαρίθμηση παρά σε μέτρηση με βάση το δέκα. Γι' αυτό και δυσκολεύονται να απαντήσουν εάν για παράδειγμα ο αριθμός 21 είναι μικρότερος ή μεγαλύτερος από τον αριθμό 15, ενώ απαντούν εύκολα στην αντίστοιχη ερώτηση σύγκρισης των αριθμών 15 και 18, επειδή στην πρώτη ερώτηση συγκρίνουν και τα δύο ψηφία του κάθε αριθμού διαδοχικά.

29 Οι έννοιες του αριθμού PIAGE: ΜΕΤΡΗΣΗ Κατά τον Πιαζέ, η νοητική δραστηριότητα της μέτρησης περιλαμβάνει δύο είδη συλλογισμών: μεταβατικό συλλογισμό, ο οποίος εφαρμόζεται στη σύγκριση δύο μεγεθών και επανάληψη της μονάδας, η οποία απαιτεί τη θεώρηση ενός όλου ως μια ενότητα μοναδιαίων ενοτήτων. Piaget (1946/1969; Piaget, Inhelder, & Szeminkska, 1948/1960)

30 Οι έννοιες του αριθμού ΣΤΑΔΙΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΤΩΝ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ ΜΕΤΡΗΣΗΣ 1.Προσδιορισμός του μετρήσιμου χαρακτηριστικού

31 Οι έννοιες του αριθμού ΣΤΑΔΙΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΤΩΝ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ ΜΕΤΡΗΣΗΣ 2.Άμεση και έμμεση σύγκριση και διάταξη μεγεθών

32 Οι έννοιες του αριθμού ΣΤΑΔΙΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΤΩΝ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ ΜΕΤΡΗΣΗΣ 3.Μέτρηση με άτυπες μονάδες

33 Οι έννοιες του αριθμού ΣΤΑΔΙΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΤΩΝ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ ΜΕΤΡΗΣΗΣ 4.Μέτρηση με τυπικές μονάδες

34 Οι έννοιες του αριθμού ΜΕΤΡΗΣΗ ΜΕ ΤΥΠΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ Το μετρικό σύστημα έχει ως βάση του επτά μονάδες μέτρησης μεγεθών: το μέτρο m (μήκους), το χιλιόγραμμο Kg (μάζας), το δευτερόλεπτο s (χρόνου), το αμπέρ A (ηλεκτρικής έντασης), το βαθμό Κέλβιν 0K (θερμοκρασίας), το κερί Cd (φωτεινής έντασης) και το μόλ Mole (χημικής ποσότητας).

35 Οι έννοιες του αριθμού ΤΟ ΜΕΤΡΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ Για τα πολλαπλάσια και τα υποπολλαπλάσια όλων των μονάδων μέτρησης ακολουθείται η δομή του δεκαδικού συστήματος αρίθμησης Οι μονάδες μέτρησης όλων των άλλων μεγεθών παράγονται από τις βασικές μονάδες μέτρησης

36 Οι έννοιες του αριθμού ΒΑΣΙΚΗ ΜΟΝΑΔΑ ΜΕΤΡΗΣΗΣ Κάθε βασική μονάδα μέτρησης ορίζεται στη βάση φυσικών φαινομένων το μέτρο του μήκους ορίζεται ίσο με το μήκος της διαδρομής που διανύει το φως στο κενό σε χρόνο ίσο με 1/ του δευτερολέπτου. Το χιλιόγραμμο μάζας ορίζεται ίσο με τη μάζα ενός προτύπου κυλίνδρου από πλατίνα-ιρίδιο. Το δευτερόλεπτο χρόνου ορίζεται ίσο με τη χρονική διάρκεια μέσα στην οποία συμβαίνουν καθορισμένες περιοδικές μεταβολές ενέργειας στο άτομο του χημικού στοιχείου Καίσιο133. κλπ

37 Οι έννοιες του αριθμού ΜΕΓΕΘΗ - ΜΕΤΡΗΣΕΙΣ Μεγέθη Απόσταση Επιφάνεια Χωρητικότητα Μάζα Διάρκεια Θερμότητα Μετρήσεις Μήκος Εμβαδόν Όγκος Βάρος Χρόνος Θερμοκρασία

38 Οι έννοιες του αριθμού ΥΠΕΝΘΥΜΙΣΗ Στάδια ανάπτυξης των δραστηριοτήτων μέτρησης 1.Προσδιορισμός του μετρήσιμου χαρακτηριστικού 2.Σύγκριση (άμεση-έμμεση) και διάταξη μεγεθών 3.Μέτρηση με άτυπες μονάδες 4.Μέτρηση με τυπικές μονάδες

39 Οι έννοιες του αριθμού ΜΕΓΕΘΟΣ - ΜΕΤΡΗΣΗ Μέγεθος Απόσταση Μέτρηση Μήκος

40 Οι έννοιες του αριθμού ΜΗΚΟΣ Σύγκριση και διάταξη μεγεθών Άμεση σύγκριση: βάζουμε τα αντικείμενα δίπλα-δίπλα, το ένα πάνω στο άλλο Μακρύτερο – ίδιο με - Κοντύτερο Κοινή αρχή σύγκρισης

41 Οι έννοιες του αριθμού Μήκος Σύγκριση και διάταξη μεγεθών Άμεση σύγκριση: βάζουμε τα αντικείμενα δίπλα-δίπλα, το ένα πάνω ή μέσα στο άλλο κλπ. ΜΗΚΟΣ

42 Οι έννοιες του αριθμού Μήκος Σύγκριση και διάταξη μεγεθών Έμμεση σύγκριση: ένα τρίτο αντικείμενο χρησιμοποιείται ως ενδιάμεσο. ΜΗΚΟΣ

43 Οι έννοιες του αριθμού Μήκος Μέτρηση με άτυπες μονάδες Πατημασιές, καλαμάκια, σχοινάκια ΜΗΚΟΣ

44 Οι έννοιες του αριθμού Μέτρηση με τυπικές μονάδες μονάδες και όργανα μέτρησης ΜΕΤΡΗΣΗ

45 Οι έννοιες του αριθμού ΜΕΤΡΗΣΗ ΜΕ ΤΥΠΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ

46 Οι έννοιες του αριθμού ΜΕΓΕΘΟΣ - ΜΕΤΡΗΣΗ Μέγεθος Επιφάνεια Μέτρηση Εμβαδόν

47 Οι έννοιες του αριθμού ΜΕΓΕΘΟΣ - ΜΕΤΡΗΣΗ Μέγεθος Χωρητικότητα Μέτρηση Όγκος

48 Οι έννοιες του αριθμού Η ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ ΤΗΣ ΧΩΡΗΤΙΚΟΤΗΤΑΣ Η κατανόηση της χωρητικότητας, δηλαδή του χώρου που καταλαμβάνει ένα αντικείμενο, και του μέτρου της, δηλαδή του όγκου ενός αντικειμένου σχετίζεται άμεσα με την ιδιαίτερη μορφή του αντικειμένου.

49 Οι έννοιες του αριθμού ΜΕΓΕΘΟΣ ΜΕΤΡΗΣΗ Μέγεθος Μέτρηση Μάζα Βάρος Τυπικά: Μάζα είναι ποσότητα ύλης ενός αντικειμένου Βάρος είναι η δύναμη της βαρύτητας που ασκείται σε ένα αντικείμενο

50 Οι έννοιες του αριθμού ΚΩΔΙΚΟΠΟΙΗΣΗ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ Κωδικός αριθμός αριθμοί των σπιτιών αριθμοί των αστικών λεωφορείων κανάλια τηλεόρασης αριθμοί τηλεφώνων

51 Οι έννοιες του αριθμού ΚΩΔΙΚΟΣ ΑΡΙΘΜΟΣ Δείκτες που διευκολύνουν την οργάνωση και την ταξινόμηση στοιχείων πολλές φορές σε συνδυασμό με μια αντίστοιχη διάταξη

52 Οι έννοιες του αριθμού ΚΩΔΙΚΟΙ ΑΡΙΘΜΟΙ Οι κωδικοί αριθμοί αποτελούν μια διάχυτη πηγή σύγχυσης για τα παιδιά της προσχολικής και της πρώτης σχολικής ηλικίας, τα οποία πολλές φορές αποδίδουν στους αριθμούς αυτούς πληθικό ή διατακτικό νόημα

53 Οι έννοιες του αριθμού Η ΕΝΝΟΙΑ ΤΟΥ ΑΡΙΘΜΟΥ η έννοια του αριθμού οι γλωσσικές εκφράσεις των αριθμών η συμβολική παράσταση των αριθμών

Τέλος Ενότητας

55 Οι έννοιες του αριθμού Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στο πλαίσιο του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο Πανεπιστήμιο Αθηνών» έχει χρηματοδοτήσει μόνο την αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.

Σημειώματα

57 Οι έννοιες του αριθμού Σημείωμα Ιστορικού Εκδόσεων Έργου Το παρόν έργο αποτελεί την έκδοση 1.0.

58 Οι έννοιες του αριθμού Σημείωμα Αναφοράς Copyright Εθνικόν και Καποδιστριακόν Πανεπιστήμιον Αθηνών, Δημήτρης Χασάπης. Δημήτρης Χασάπης. «Λογικο-μαθηματικές σχέσεις και αριθμητικές έννοιες στην προσχολική εκπαίδευση». Έκδοση: 1.0. Αθήνα Διαθέσιμο από τη δικτυακή διεύθυνση:

59 Οι έννοιες του αριθμού Σημείωμα Αδειοδότησης Το παρόν υλικό διατίθεται με τους όρους της άδειας χρήσης Creative Commons Αναφορά, Μη Εμπορική Χρήση Παρόμοια Διανομή 4.0 [1] ή μεταγενέστερη, Διεθνής Έκδοση. Εξαιρούνται τα αυτοτελή έργα τρίτων π.χ. φωτογραφίες, διαγράμματα κ.λ.π., τα οποία εμπεριέχονται σε αυτό και τα οποία αναφέρονται μαζί με τους όρους χρήσης τους στο «Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων». [1] Ως Μη Εμπορική ορίζεται η χρήση: που δεν περιλαμβάνει άμεσο ή έμμεσο οικονομικό όφελος από την χρήση του έργου, για το διανομέα του έργου και αδειοδόχο που δεν περιλαμβάνει οικονομική συναλλαγή ως προϋπόθεση για τη χρήση ή πρόσβαση στο έργο που δεν προσπορίζει στο διανομέα του έργου και αδειοδόχο έμμεσο οικονομικό όφελος (π.χ. διαφημίσεις) από την προβολή του έργου σε διαδικτυακό τόπο Ο δικαιούχος μπορεί να παρέχει στον αδειοδόχο ξεχωριστή άδεια να χρησιμοποιεί το έργο για εμπορική χρήση, εφόσον αυτό του ζητηθεί.

60 Οι έννοιες του αριθμού Διατήρηση Σημειωμάτων Οποιαδήποτε αναπαραγωγή ή διασκευή του υλικού θα πρέπει να συμπεριλαμβάνει:  το Σημείωμα Αναφοράς  το Σημείωμα Αδειοδότησης  τη δήλωση Διατήρησης Σημειωμάτων  το Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων (εφόσον υπάρχει) μαζί με τους συνοδευόμενους υπερσυνδέσμους.