Πρακτική Άσκηση σε σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης Ενότητα 5: H έννοια της μαθηματικής δραστηριότητας Γιώργος Ψυχάρης Σχολή Θετικών επιστημών Τμήμα.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Τέλος Ενότητας.
Advertisements

Η ανοσοαποτύπωση ως επιβεβαιωτική μέθοδος
Καμπυλότητα Φακού P c
Σχεδίαση Ολοκληρωμένων Κυκλωμάτων
Πρακτική Άσκηση σε σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης Ενότητα 7: Παράδειγμα από Α΄ Λυκείου: Ανισοτικές σχέσεις στο τρίγωνο Δέσποινα Πόταρη Σχολή Θετικών.
Zωολογία Ι Ενότητα 19: Εχινόδερμα Εργαστηριακή Άσκηση: Συστηματική Εχινοδέρμων Κυρίτση – Κρικώνη Βασιλική, ΕΔΙΠ Σχολή Θετικών Επιστημών Τμήμα Βιολογίας.
Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Θεσσαλίας Αρδευτική Μηχανική Εργαστήριο 3: Τεχνολογία Διανεμητών Μικροάρδευσης Καθηγητής Παναγιώτης Βύρλας Σχολή Τεχνολόγων.
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση Ενότητα 2.1: Μυθολογία Αγγελική Γιαννικοπούλου Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία.
Τηλεοπτικά Ρεπορτάζ Ενότητα 1: Εισαγωγή στα Ρεπορτάζ Νίκος Μύρτου Σχολή ΟΠΕ Τμήμα ΕΜΜΕ.
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία. Ενότητα 2η: Η έννοια του ορθού Λόγου. Όνομα Καθηγητή: Παρούσης Μιχαήλ. Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών. Τμήμα.
Πρακτική Άσκηση σε σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης Ενότητα 6: Ρεαλιστικά μαθηματικά και μοντελοποίηση Γιώργος Ψυχάρης Σχολή Θετικών επιστημών Τμήμα.
Τεχνολογία οφθαλμικών φακών Ι (Ε) Ενότητα 5: Έγχρωμοι φακοί Θεμιστοκλής Γιαλελής, Οπτικός, MSc, PhD candidate ΕΔΙΠ του τμήματος Οπτικής και Οπτομετρίας.
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Θεσμοί προσχολικής αγωγής στην Ευρώπη
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ ΤΗΣ ΡΥΠΑΝΣΗΣ
Άλλες μορφές νευρώσεων
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Υπολογιστική Γεωμετρία και Εφαρμογές στις ΒΧΔ
Ενότητα 4 (part B) : Ιατρική ηθική
Έννοιες Φυσικών Επιστημών Ι
Έρευνα στη Διδακτική των Μαθηματικών και Διδακτική Πράξη
Πρακτική Άσκηση σε σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
Φιλοσοφία της Ιστορίας και του Πολιτισμού
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ I
Πρακτική Άσκηση σε σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
ΠΡΟΤΥΠΟ ΕΛΟΤ EN ISO 3251 Ζύγιση μάζας υγρού μελανιού (m1 g)
Φυσικοθεραπεία σε ειδικές πληθυσμιακές μονάδες (Ε)
Ενότητα 13 Αξιολόγηση μαθήματος και διδάσκοντος από την εφαρμογή της Μονάδας Ολικής Ποιότητας (ΜΟΔΙΠ) του ΤΕΙ Αθήνας Αξιολόγηση του μαθήματος Αξιολόγηση.
Εισαγωγή στο Κουκλοθέατρο
Ιχθυολογία Ενότητα 4η. Eργαστηριακή Άσκηση
Άσκηση 9 (1 από 2) Ανακαλύψτε στο χάρτη σας μερικά χαρτογραφικά αντικείμενα που να ανήκουν στις παρακάτω κατηγορίες : φυσικά, τεχνητές κατασκευές, αφηρημένα.
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Φιλοσοφία της Ιστορίας και του Πολιτισμού
Ο Πλάτων και ο Αριστοτέλης για την ψυχή
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία
Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Σπουδών Τμήμα Φιλοσοφίας
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 9 (PART A): Σχέση Ηθικής και Δικαιοσύνης
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Εικαστικές συνθέσεις - Χρώμα στο χώρο
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Ενότητα 11: Επίλυση Προβλημάτων
Οργάνωση και Διοίκηση Πρωτοβάθμιας (Θ)
Εισαγωγή στις εικαστικές τέχνες
Εισαγωγή στις Επιστήμες της Αγωγής
Λιθογραφία – Όφσετ (Θ) Ενότητα 8.2: Εκτυπωτική Διαδικασία Μηχανής
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Διδακτική της Πληροφορικής
Ποιοτική μεθοδολογία έρευνας στη Διδακτική των Μαθηματικών
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Τηλεοπτική και Ραδιοφωνική Παραγωγή
Ειδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων -E
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Μυθος και Τελετουργία στην Αρχαία Ελλάδα
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Ενότητα 8: Συστήματα Υγείας στην Ευρώπη: Γαλλία
Συστήματα Θεματικής Πρόσβασης (Θ)
Γενικὴ Ἐκκλησιαστικὴ Ἱστορία Α´
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 6 (part A): Όταν τα άτομα δεν είναι σε θέση να λάβουν αποφάσεις για τον εαυτό τους Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής.
Ενότητα 1: ……………….. Όνομα Επώνυμο Τμήμα __
Ιστορία και Θεολογία των Εκκλησιαστικών Ύμνων
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Πρακτική Άσκηση σε σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης Ενότητα 5: H έννοια της μαθηματικής δραστηριότητας Γιώργος Ψυχάρης Σχολή Θετικών επιστημών Τμήμα Μαθηματικό

Πρακτική Άσκηση σε σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης Γιώργος Ψυχάρης

3 H έννοια της μαθηματικής δραστηριότητας Η έννοια της «δραστηριότητας» Ένα σύστημα από δράσεις με τις όποιες ένα ή περισσότερα υποκείμενα λειτουργούν σε ένα αντικείμενο (υλικό ή ιδεατό) προκειμένου να επιτευχθεί ένα επιθυμητό αποτέλεσμα. Οι δραστηριότητες είναι προσανατολισμένες προς τα κίνητρα, τα οποία είναι επίσης υλικά ή ιδεατά και ικανοποιούν κάποιες ανάγκες. Οι (συγκεκριμένες) δράσεις αποτελούν διαδικασίες που εξυπηρετούν τις δραστηριότητες και διευθύνονται από συνειδητούς στόχους. Οι δράσεις πραγματοποιούνται με πράξεις που καθορίζονται από τις συνθήκες της δραστηριότητας (Leont’ev) Δραστηριότητα: ‘Πρακτική’ δράση και πνευματική δραστηριότητα.

4 H έννοια της μαθηματικής δραστηριότητας Εκπαιδευτική δραστηριότητα (1/2) -Πιο σύνθετο αντικείμενο από το σχέδιο μαθήματος -μπορεί να εστιάζει στη διδασκαλία μιας ή περισσότερων εννοιών με χρήση πολλαπλών διδακτικών μέσων π.χ. λογισμικά, σημειώσεις, sites, όργανα (π.χ. εργαστηριακά, πίνακας, διαβήτης,…) -όχι απλό ‘κομμάτι’ αναλυτικού προγράμματος αλλά έναυσμα για να σκεφτεί και να πειραματιστεί ο εκπαιδευτικός με καινοτόμες διδακτικές προσεγγίσεις που μπορεί να υλοποιηθούν σε περισσότερα από ένα σχέδια μαθήματος.

5 H έννοια της μαθηματικής δραστηριότητας Εκπαιδευτική δραστηριότητα (2/2) -Πέρα από τη διδακτική της χρήση μια εκπαιδευτική δραστηριότητα μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως αντικείμενο για αναστοχασμό πάνω στις παραδοσιακές διδακτικές πρακτικές που κυριαρχούν στο σχολείο και στις μαθησιακές διαδικασίες των μαθητών, με στόχο τον προσδιορισμό καινοτόμων διδακτικών πρακτικών με πρόσθετη παιδαγωγική αξία. -Ενεργός δράση του μαθητή

6 H έννοια της μαθηματικής δραστηριότητας Χαρακτηριστικά μιας δραστηριότητας μαθηματικών (1/2) -Διατύπωση και επίλυση προβλημάτων, σκέψη και ευέλικτο συλλογισμό, επιχειρηματολογία και τεκμηρίωση, αναστοχαστική επικοινωνία και γενίκευση (Lerman, 1996; Schoenfeld, 1992) -Δράσεις που εξοικειώνουν τους μαθητές με τη μαθηματική επεξεργασία: η αναζήτηση κανονικοτήτων και κοινών δομών, η διαδικασία ανάλυσης και σύνθεσης, η αντίληψη των μονάδων, και η ανάπτυξη συνδέσεων (Sarama & Clements, 2009)

7 H έννοια της μαθηματικής δραστηριότητας Χαρακτηριστικά μιας δραστηριότητας μαθηματικών (2/2) -Freudenthal (1983). Η μαθηματική δραστηριότητα ως τρόπος δημιουργίας μοντέλων για την αντιμετώπιση και κατανόηση των πραγματικών καταστάσεων. -Brousseau (1997). Η μαθηματική δραστηριότητα ως αναζήτηση κατάλληλων απαντήσεων που προκύπτουν από τις καταστάσεις-προβλήματα. -Noss & Hoyles (1996). Τα μαθηματικά νοήματα προέρχονται από τις μαθηματικές συνδέσεις και αυτό είναι σημαντικό στη μαθηματική δραστηριότητα (κάτι που οι μαθητές δεν μαθαίνουν αλλά κάνουν).

8 H έννοια της μαθηματικής δραστηριότητας Τι είναι μια δραστηριότητα μαθηματικών (1/4) -Δεν ορίζεται αυτόματα με βάση το αν εμπλέκονται μαθηματικά αντικείμενα (π.χ. αριθμοί, σχήματα, πράξεις,) ή δράσεις (π.χ. μέτρηση, εύρεση λύσης) (Sierpinska, 1994) -Νοητική ενεργοποίηση του μαθητή για την αντιμετώπιση μιας κατάστασης, ενός προβλήματος, ενός παιχνιδιού κ.λπ. -Επιλογή, σχεδιασμός και εφαρμογή καταστάσεων ειδικά σχεδιασμένων για τη γένεση ή την ανάπτυξη μιας μαθηματικής έννοιας

9 H έννοια της μαθηματικής δραστηριότητας Τι είναι μια δραστηριότητα μαθηματικών (2/4) Ζητήματα σχεδιασμού μιας δραστηριότητας μαθηματικών α) Οι μαθηματικές έννοιες δεν εμφανίζονται μεμονωμένες αλλά ενσωματωμένες σε εννοιολογικά πεδία (conceptual fields)  Τρόποι αναπαράστασης  Συγγενείς έννοιες  Καταστάσεις (προβλήματα) μέσα από τις οποίες λαμβάνει νόημα Π.χ. Πολλαπλασιαστικό εννοιολογικό πεδίο (πολλαπλασιασμό, διαίρεση, κλάσματα, λόγος, αναλογία, ομοιότητα, γραμμικές συναρτήσεις)

10 H έννοια της μαθηματικής δραστηριότητας Τι είναι μια δραστηριότητα μαθηματικών (3/4) β) Οι δραστηριότητες των μαθηματικών χρειάζεται να προκαλούν μαθηματική δράση και σκέψη  Αναστοχασμός πάνω στη δράση (Duval, 1995, Chevallard, 2005)  Μαθηματική δράση: στο πλαίσιο της αναζήτησης ή λύσης ενός προβλήματος, περιλαμβάνει αναγνώριση σχέσεων, ομοιοτήτων και διαφορών, εντοπισμό ιδιοτήτων, δημιουργία συνδέσεων, οργάνωση και γενίκευση της εμπειρίας του μαθητή γύρω από μια μαθηματική ιδέα (Steinbring, 2003). Π.χ. Δραστηριότητα κατασκευής σχημάτων

11 H έννοια της μαθηματικής δραστηριότητας Τι είναι μια δραστηριότητα μαθηματικών (4/4) γ) Οι μαθηματικές δραστηριότητες αφορούν την αυτόνομη δράση του μαθητή  Αλληλοδιαπλοκή των δράσεων των μαθητών με τη συνολική διδακτική διαχείρισή τους από τον διδάσκοντα  Εκχώρηση: “η πράξη διαμέσου της οποίας ο διδάσκων κάνει το μαθητή να αποδεχτεί την υπευθυνότητα μιας κατάστασης μάθησης ή ενός προβλήματος και ταυτόχρονα αποδέχεται για τον εαυτό του τις συνέπειες αυτής της μεταβίβασης” (Brousseau, 1997).  Αντιστάσεις εκπαιδευτικών και παρεμβάσεις  Διδασκαλία  Εκχώρηση μιας κατάστασης  Μάθηση  Προσαρμογή σε αυτή την κατάσταση

12 H έννοια της μαθηματικής δραστηριότητας Πτυχές μιας εκπαιδευτικής δραστηριότητας (1/2) Μαθησιακή συνιστώσα - επιστημολογία μαθηματικών εννοιών - δυσκολίες μαθητών - σχέση δραστηριότητας και μαθησιακών διαδικασιών Διδακτική συνιστώσα - διδακτικές μέθοδοι - τρόπος εργασίας μαθητών (π.χ. ομάδες) - ρόλος του διδάσκοντα

13 H έννοια της μαθηματικής δραστηριότητας Πτυχές μιας εκπαιδευτικής δραστηριότητας (2/2) Διαδικασία εφαρμογής στην τάξη - θεματικές ενότητες και χρονισμός εφαρμογής - γνωστικό αντικείμενο και Αναλυτικό Πρόγραμμα - επιμόρφωση εκπαιδευτικών Χρήση υπολογιστικής τεχνολογίας - προσφερόμενες λειτουργίες των υπολογιστικών εργαλείων - τεκμηρίωση της χρήσης των συγκεκριμένων εργαλείων - σχέση δραστηριότητας, εργαλείων και μαθηματικών εννοιών

14 H έννοια της μαθηματικής δραστηριότητας MΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΕΡΓΑ (ΤΑSKS) -Μαθηματικά έργα: αποτελούν το συγκεκριμένο πλαίσιο πάνω στο οποίο καλείται να αναπτυχθεί η μαθηματική δραστηριότητα, να προσεγγίσουν οι μαθητές το μαθηματικό νόημα και να ασκηθούν στις μαθηματικές διαδικασίες -Τα έργα μπορούν να κατηγοριοποιηθούν, εκτός από το μαθηματικό περιεχόμενο και τις μαθηματικές δράσεις που ενθαρρύνουν, ως προς την οργάνωση που απαιτούν (ατομικά, ομαδικά), τη χρήση εργαλείων που προτείνουν (χειραπτικό υλικό, άλλα μέσα, τεχνουργήματα) και το είδος τους.

15 H έννοια της μαθηματικής δραστηριότητας Λειτουργία των μαθηματικών έργων στην τάξη: Πλαίσιο μελέτης (Keitel, 2006) (1/3)

16 H έννοια της μαθηματικής δραστηριότητας Λειτουργία των μαθηματικών έργων στην τάξη: Πλαίσιο μελέτης (Keitel, 2006) (2/3)

17 H έννοια της μαθηματικής δραστηριότητας Λειτουργία των μαθηματικών έργων στην τάξη: Πλαίσιο μελέτης (Keitel, 2006) (3/3)

Τέλος Ενότητας

19 H έννοια της μαθηματικής δραστηριότητας Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στo πλαίσιo του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο Πανεπιστήμιο Αθηνών» έχει χρηματοδοτήσει μόνο την αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.

Σημειώματα

21 H έννοια της μαθηματικής δραστηριότητας Σημείωμα Αναφοράς Copyright Εθνικόν και Καποδιστριακόν Πανεπιστήμιον Αθηνών, Δέσποινα Πόταρη, Γιώργος Ψυχάρης Δέσποινα Πόταρη, Γιώργος Ψυχάρης. «Πρακτική Άσκηση σε σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Κρίσιμα συμβάντα στη διδασκαλία των μαθηματικών». Έκδοση: 1.0. Αθήνα Διαθέσιμο από τη δικτυακή διεύθυνση:

22 H έννοια της μαθηματικής δραστηριότητας Σημείωμα Αδειοδότησης Το παρόν υλικό διατίθεται με τους όρους της άδειας χρήσης Creative Commons Αναφορά, Μη Εμπορική Χρήση Παρόμοια Διανομή 4.0 [1] ή μεταγενέστερη, Διεθνής Έκδοση. Εξαιρούνται τα αυτοτελή έργα τρίτων π.χ. φωτογραφίες, διαγράμματα κ.λ.π., τα οποία εμπεριέχονται σε αυτό και τα οποία αναφέρονται μαζί με τους όρους χρήσης τους στο «Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων». [1] Ως Μη Εμπορική ορίζεται η χρήση: που δεν περιλαμβάνει άμεσο ή έμμεσο οικονομικό όφελος από την χρήση του έργου, για το διανομέα του έργου και αδειοδόχο που δεν περιλαμβάνει οικονομική συναλλαγή ως προϋπόθεση για τη χρήση ή πρόσβαση στο έργο που δεν προσπορίζει στο διανομέα του έργου και αδειοδόχο έμμεσο οικονομικό όφελος (π.χ. διαφημίσεις) από την προβολή του έργου σε διαδικτυακό τόπο Ο δικαιούχος μπορεί να παρέχει στον αδειοδόχο ξεχωριστή άδεια να χρησιμοποιεί το έργο για εμπορική χρήση, εφόσον αυτό του ζητηθεί.

23 H έννοια της μαθηματικής δραστηριότητας Διατήρηση Σημειωμάτων Οποιαδήποτε αναπαραγωγή ή διασκευή του υλικού θα πρέπει να συμπεριλαμβάνει:  το Σημείωμα Αναφοράς  το Σημείωμα Αδειοδότησης  τη δήλωση Διατήρησης Σημειωμάτων  το Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων (εφόσον υπάρχει) μαζί με τους συνοδευόμενους υπερσυνδέσμους.