Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική Ενότητα 12: Επιστήμη και αίτια / Θεωρητικές & πρακτικές επιστήμες Στασινός Σταυριανέας Σχολή Ανθρωπιστικών & Κοινωνικών.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Τέλος Ενότητας.
Advertisements

Η ανοσοαποτύπωση ως επιβεβαιωτική μέθοδος
Διάνοιξη πόρων Με ακτινοβολούμενη θερμότητα. Θερμαινόμενα σίδερα.
Σχεδίαση Ολοκληρωμένων Κυκλωμάτων
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία Ενότητα 7η: Η έννοια του ομιλιακού ενεργήματος. Όνομα Καθηγητή: Παρούσης Μιχαήλ Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών.
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία Ενότητα 4η: Η έννοια του πλουραλισμού και της δημοκρατίας. Όνομα Καθηγητή: Παρούσης Μιχαήλ Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών.
ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΤΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ Ενότητα 1: Εισαγωγή στην έννοια της Φιλοσοφίας του Δικαίου Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών.
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία Ενότητα 3η: Η έννοια της ελευθερίας και της δικαιοσύνης. Όνομα Καθηγητή: Παρούσης Μιχαήλ Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών.
Zωολογία Ι Ενότητα 19: Εχινόδερμα Εργαστηριακή Άσκηση: Συστηματική Εχινοδέρμων Κυρίτση – Κρικώνη Βασιλική, ΕΔΙΠ Σχολή Θετικών Επιστημών Τμήμα Βιολογίας.
Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Θεσσαλίας Αρδευτική Μηχανική Εργαστήριο 3: Τεχνολογία Διανεμητών Μικροάρδευσης Καθηγητής Παναγιώτης Βύρλας Σχολή Τεχνολόγων.
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία. Ενότητα 2η: Η έννοια του ορθού Λόγου. Όνομα Καθηγητή: Παρούσης Μιχαήλ. Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών. Τμήμα.
Τεχνολογία οφθαλμικών φακών Ι (Ε) Ενότητα 5: Έγχρωμοι φακοί Θεμιστοκλής Γιαλελής, Οπτικός, MSc, PhD candidate ΕΔΙΠ του τμήματος Οπτικής και Οπτομετρίας.
Θεσμοί προσχολικής αγωγής στην Ευρώπη Ενότητα 1 η : Αντικείμενο και εννοιολογικοί προσδιορισμοί Παντελής Κυπριανός Σχολή Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών.
Κανόνες Ασφαλείας Εργοταξίων
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Θεσμοί προσχολικής αγωγής στην Ευρώπη
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ ΤΗΣ ΡΥΠΑΝΣΗΣ
Όνομα Καθηγητή: Χρήστος Τερέζης
Άλλες μορφές νευρώσεων
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Υπολογιστική Γεωμετρία και Εφαρμογές στις ΒΧΔ
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Ενότητα 4 (part B) : Ιατρική ηθική
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Φιλοσοφία της Ιστορίας και του Πολιτισμού
Kant: Ηθική Φιλοσοφία Ενότητες 9η : Η 2η εκδοχή της κατηγορικής προστακτικής Παύλος Κόντος Σχολή Ανθρωπιστικών & Κοινωνικών Επιστημών Τμήμα Φιλοσοφίας.
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
ΠΡΟΤΥΠΟ ΕΛΟΤ EN ISO 3251 Ζύγιση μάζας υγρού μελανιού (m1 g)
Σχολή Ανθρωπιστικών & Κοινωνικών Επιστημών
Ενότητα 13 Αξιολόγηση μαθήματος και διδάσκοντος από την εφαρμογή της Μονάδας Ολικής Ποιότητας (ΜΟΔΙΠ) του ΤΕΙ Αθήνας Αξιολόγηση του μαθήματος Αξιολόγηση.
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία
Άσκηση 9 (1 από 2) Ανακαλύψτε στο χάρτη σας μερικά χαρτογραφικά αντικείμενα που να ανήκουν στις παρακάτω κατηγορίες : φυσικά, τεχνητές κατασκευές, αφηρημένα.
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Φιλοσοφία της Ιστορίας και του Πολιτισμού
Ο Πλάτων και ο Αριστοτέλης για την ψυχή
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία
Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Σπουδών Τμήμα Φιλοσοφίας
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 9 (PART A): Σχέση Ηθικής και Δικαιοσύνης
Τοπολογικές σχέσεις 1/3 Βρείτε και περιγράψτε τις τοπολογικές σχέσεις σύμφωνα με τους (Pantazis, Donnay 1996) για τα παρακάτω γεω-γραφικά αντικείμενα:
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Εικαστικές συνθέσεις - Χρώμα στο χώρο
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Οργάνωση και Διοίκηση Πρωτοβάθμιας (Θ)
Εισαγωγή στις εικαστικές τέχνες
Εισαγωγή στις Επιστήμες της Αγωγής
Λιθογραφία – Όφσετ (Θ) Ενότητα 8.2: Εκτυπωτική Διαδικασία Μηχανής
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Διδακτική της Πληροφορικής
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 5 (part A): Ηθική αρχών και ηθική ωφέλειας
Τηλεοπτική και Ραδιοφωνική Παραγωγή
Ενότητα 4 (part A) : Ιατρική ηθική
Ειδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων -E
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Αισθητική Σώματος Ι (Ε)
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Μυθος και Τελετουργία στην Αρχαία Ελλάδα
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Ενότητα 8: Συστήματα Υγείας στην Ευρώπη: Γαλλία
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 5 (part B): Ηθική αρχών και ηθική ωφέλειας
Γενικὴ Ἐκκλησιαστικὴ Ἱστορία Α´
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 6 (part A): Όταν τα άτομα δεν είναι σε θέση να λάβουν αποφάσεις για τον εαυτό τους Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής.
Ενότητα 1: ……………….. Όνομα Επώνυμο Τμήμα __
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική Ενότητα 12: Επιστήμη και αίτια / Θεωρητικές & πρακτικές επιστήμες Στασινός Σταυριανέας Σχολή Ανθρωπιστικών & Κοινωνικών Επιστημών Τμήμα Φιλοσοφίας

2 Τίτλος Ενότητας Σκοποί ενότητας Έκθεση των διαφορετικών ειδών αιτιακών εξηγήσεων με βάση την ανάλυση παραδειγμάτων H διάκριση θεωρητικών και μη θεωρητικών επιστημών

3 Τίτλος Ενότητας Η αριστοτελική θεωρία των αιτίων 1 Γνώση του ότι και γνώση του διότι Π.χ. Γνωρίζω ότι η Γη κινείται γύρω από τον Ήλιο. Για να έχουμε όμως επιστημονική γνώση της παραπάνω πρότασης πρέπει να γνωρίζουμε την αιτία, το διότι. Πόσοι διαφορετικοί τρόποι αναζήτησης της αιτίας υπάρχουν; Π.χ. (1) Πήρα το λεωφορείο (2) για να πάω στο Πανεπιστήμιο. Το (2) είναι αίτιο του (1) ως σκοπός του, ως τελικό αίτιο. Και το (1) όμως είναι αίτιο του (2) ως αυτό που με μετακίνησε ώστε να βρεθώ στον συγκεκριμένο τόπο.

4 Τίτλος Ενότητας Η αριστοτελική θεωρία των αιτίων 2 Ενα ακόμη παράδειγμα: (1) το φάρμακο που έδωσε ο γιατρός (2) έριξε τον πυρετό. Το (1) είναι αίτιο του (2) ως ποιητικό αίτιο, ενώ το (2) είναι τελικό αίτιο του (1) (ο γιατρός χορήγησε το φάρμακο για αυτόν τον σκοπό). Άρα έχουμε ανάγκη τουλάχιστον δύο διαφορετικές έννοιες της αιτίας ή δύο διαφορετικού τύπου απαντήσεις στο ερώτημα γιατί. Μια που αφορά τα ποιητικά αίτια και μια που αφορά τα τελικά αίτια.

5 Τίτλος Ενότητας Η αριστοτελική θεωρία των αιτίων 3 Ας υποθέσουμε ότι ρωτάμε «γιατί υπάρχει αυτή η μεγάλη αίθουσα διδασκαλίας;». Μπορούμε να σκεφτούμε διάφορες εξηγήσεις ή τύπους απαντήσεων που μπορούν να δοθούν. Π.χ.: Επειδή χρησιμοποιήθηκε ο ανάλογος όγκος υλικών. (ύλη) Επειδή ο αρχιτέκτονας τη σχεδίασε μεγάλη. (είδος) Επειδή η αίθουσα είναι χρήσιμη για τα μαθήματα. (σκοπός) Ο σκοπός φαίνεται να είναι το αίτιο εκείνο που καθορίζει το χαρακτήρα των άλλων αιτίων που συμβάλλουν (είναι αναγκαία) για να παραχθεί το αποτέλεσμα ή προϊόν.

6 Τίτλος Ενότητας Η αριστοτελική θεωρία των αιτίων 4 Υλικό αίτιο: εκείνο από το οποίο συντίθεται κάτι, τα υλικά του μέρη Ποιητικό αίτιο: εκείνο το οποίο κατασκευάζει, δημιουργεί η κινεί ώστε να προκύψει το αποτέλεσμα ή το προϊόν Ειδικό αίτιο: ο ορισμός που ορίζει τι είναι ένα πράγμα (π.χ. Ποια είναι η λειτουργία του) Τελικό αίτιο: ο σκοπός για τον οποίο συμβαίνει μια μεταβολή ή γεννιέται μια οντότητα (ο σκοπός μπορεί να είναι η λειτουργία του και τότε ταυτίζεται με το ειδικό αίτιο) ΠΡΟΣΟΧΗ: δεν έχουμε και τα τέσσερα είδη αιτιακών εξηγήσεων σε όλα τα γνωστικά πεδία (π.χ. στα μαθηματικά δεν έχουμε τελικά αίτια ή και υλικά αίτια)

7 Τίτλος Ενότητας Θεωρητικές & μη θεωρητικές επιστήμες Θεωρητικές επιστήμες: Επιστήμες η μελέτη του αντικειμένου των οποίων δεν στοχεύει σε κάτι πέρα από αυτήν την ίδια μελέτη (π.χ. Μαθηματικά). Η γνώση του αντικειμένου είναι αυτοσκοπός. Μη Θεωρητικές (πρακτικές & ποιητικές) επιστήμες: Επιστήμες η μελέτη του αντικειμένου των οποίων στοχεύει σε ένα προϊόν ή αποτέλεσμα πέρα από την ίδια τη μέλετη (π.χ. ηθική, η μελέτη στοχεύει να μας κάνει ευδαίμονες / μηχανική, η μελέτη στοχεύει να κατασκευάσει κάποιο προϊόν).

8 Τίτλος Ενότητας Μη-θεωρητικές: πρακτικές & ποιητικές επιστήμες Ποιητικές επιστήμες (ή τέχνες): Ναυπηγική, Ιατρική, Αδριαντοποιτική κτλ. Πρακτικές επιστήμες: Ηθική, Πολιτική.

9 Τίτλος Ενότητας Το αντικείμενο της μεταφυσικής (θεωρητικής επιστήμης) Μετά τα Φυσικά Ε b3-4: Αἱ ἀρχαὶ καὶ τὰ αἴτια ζητεῖται τῶν ὄντων, δῆλον δὲ ὅτι ᾗ ὄντα. Ερευνούμε για τις αρχές, δηλαδή τα αίτια των όντων ως όντων (ως προς το γεγονός ότι είναι όντα και μόνο). Άλλα όντα είναι μαθηματικά όντα, άλλα φυσικά όντα, κτλ. Άλλα όντα είναι συμβεβηκότα και άλλα όντα είναι ουσίες. Στα Μετά τα Φυσικά ο Αριστοτέλης ερευνά για τις αρχές ή τα αίτια εκείνα που εξηγούν μόνο το γεγονός ότι όλα τα παραπάνω είναι όντα. Ερευνά ποια είναι η κύρια και κοινή σημασία του όντος, η απόλυτη και χωρίς άλλον προσδιορισμό σημασία του.

10 Τίτλος Ενότητας Το ον λέγεται πολλαχώς Ο Αριστοτέλης διαπιστώνει ότι υπάρχουν πολλά είδη όντων. Συνιστούν αντικείμενα διαφορετικών επιστημών. Προτείνει λοιπόν ότι το ον λέγεται με πολλούς διαφορετικούς τρόπους. Με διαφορετικό τρόπο είναι όντα τα φυσικά σώματα και οι αριθμοί ή οι ουσίες (που είναι ανεξάρτητα χωριστά όντα) και τα συμβεβηκότα (είναι εξαρτημένα από την ουσία στην οποία ανήκουν). Πολλά πράγματα σχετίζονται με διάφορους τρόπους με την υγεία (είναι αίτια της, συνέπειες της, κάτοχοι της κτλ.), αλλά η υγεία είναι κάτι άλλο και εκείνη μας εξηγεί γιατί όλα τα υπόλοιπα έχουν κάποια σχέση με εκείνην.

Τέλος Ενότητας

12 Τίτλος Ενότητας Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στο πλαίσιο του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο Πανεπιστήμιο Πατρών» έχει χρηματοδοτήσει μόνο την αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.

13 Τίτλος Ενότητας Σημείωμα Αναφοράς Copyright Πανεπιστήμιο Πατρών, Σταυριανέας Στασινός. «Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία / Μεταφυσική». Έκδοση: 1.0. Πάτρα Διαθέσιμο από τη δικτυακή διεύθυνση:

14 Τίτλος Ενότητας Σημείωμα Αδειοδότησης Το παρόν υλικό διατίθεται με τους όρους της άδειας χρήσης Creative Commons Αναφορά, Μη Εμπορική Χρήση Παρόμοια Διανομή 4.0 [1] ή μεταγενέστερη, Διεθνής Έκδοση. Εξαιρούνται τα αυτοτελή έργα τρίτων π.χ. φωτογραφίες, διαγράμματα κ.λ.π., τα οποία εμπεριέχονται σε αυτό και τα οποία αναφέρονται μαζί με τους όρους χρήσης τους στο «Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων». [1] Ως Μη Εμπορική ορίζεται η χρήση: που δεν περιλαμβάνει άμεσο ή έμμεσο οικονομικό όφελος από την χρήση του έργου, για το διανομέα του έργου και αδειοδόχο που δεν περιλαμβάνει οικονομική συναλλαγή ως προϋπόθεση για τη χρήση ή πρόσβαση στο έργο που δεν προσπορίζει στο διανομέα του έργου και αδειοδόχο έμμεσο οικονομικό όφελος (π.χ. διαφημίσεις) από την προβολή του έργου σε διαδικτυακό τόπο Ο δικαιούχος μπορεί να παρέχει στον αδειοδόχο ξεχωριστή άδεια να χρησιμοποιεί το έργο για εμπορική χρήση, εφόσον αυτό του ζητηθεί.

15 Τίτλος Ενότητας Διατήρηση Σημειωμάτων Οποιαδήποτε αναπαραγωγή ή διασκευή του υλικού θα πρέπει να συμπεριλαμβάνει:  το Σημείωμα Αναφοράς  το Σημείωμα Αδειοδότησης  τη δήλωση Διατήρησης Σημειωμάτων  το Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων (εφόσον υπάρχει) μαζί με τους συνοδευόμενους υπερσυνδέσμους.