Διαπολιτισμική Κοινωνική Εργασία Ενότητα 2: Οι διαστάσεις της διαφορετικότητας και της ποικιλομορφίας Ελένη Κοντογιάννη Τμήμα Κοινωνικής Εργασίας Ανοικτά.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Τέλος Ενότητας.
Advertisements

Η ανοσοαποτύπωση ως επιβεβαιωτική μέθοδος
Διαμόρφωση πεδίων Περιγραφικά πεδία Διαχειριστικά πεδία Δομικά πεδία.
Η αναγκαιότητα συνθετικής προσέγγισης 1/6
Διάνοιξη πόρων Με ακτινοβολούμενη θερμότητα. Θερμαινόμενα σίδερα.
Καμπυλότητα Φακού P c
Σχεδίαση Ολοκληρωμένων Κυκλωμάτων
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία Ενότητα 7η: Η έννοια του ομιλιακού ενεργήματος. Όνομα Καθηγητή: Παρούσης Μιχαήλ Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών.
Αρχιτεκτονική εσωτερικών χώρων Χώροι αναψυχής Ενότητα 8: Ο ρόλος του σχεδιασμού εσωτερικών χώρων στην ποιοτική αναβάθμιση του τουρισμού Διονυσία Φράγκου.
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία Ενότητα 4η: Η έννοια του πλουραλισμού και της δημοκρατίας. Όνομα Καθηγητή: Παρούσης Μιχαήλ Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών.
Zωολογία Ι Ενότητα 19: Εχινόδερμα Εργαστηριακή Άσκηση: Συστηματική Εχινοδέρμων Κυρίτση – Κρικώνη Βασιλική, ΕΔΙΠ Σχολή Θετικών Επιστημών Τμήμα Βιολογίας.
Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Θεσσαλίας Αρδευτική Μηχανική Εργαστήριο 3: Τεχνολογία Διανεμητών Μικροάρδευσης Καθηγητής Παναγιώτης Βύρλας Σχολή Τεχνολόγων.
Μυθος και Τελετουργία στην Αρχαία Ελλάδα Ενότητα 1: Τι είναι μύθος; Ευφημία Δ. Καρακάντζα Τμήμα Φιλολογίας.
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία. Ενότητα 2η: Η έννοια του ορθού Λόγου. Όνομα Καθηγητή: Παρούσης Μιχαήλ. Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών. Τμήμα.
Τεχνολογία οφθαλμικών φακών Ι (Ε) Ενότητα 5: Έγχρωμοι φακοί Θεμιστοκλής Γιαλελής, Οπτικός, MSc, PhD candidate ΕΔΙΠ του τμήματος Οπτικής και Οπτομετρίας.
Θεσμοί προσχολικής αγωγής στην Ευρώπη Ενότητα 1 η : Αντικείμενο και εννοιολογικοί προσδιορισμοί Παντελής Κυπριανός Σχολή Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών.
Εισαγωγή στην Ψυχολογία Ενότητα 2:Τομείς Έρευνας της Σύγχρονης Ψυχολογίας Διδάσκουσα: Ειρήνη Σκοπελίτη Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην.
Εισαγωγή στις Επιστήμες της Αγωγής
Eιδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων
Κανόνες Ασφαλείας Εργοταξίων
Παράγοντες που επηρεάζουν ένα σύστημα Υγείας
Θεσμοί προσχολικής αγωγής στην Ευρώπη
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ ΤΗΣ ΡΥΠΑΝΣΗΣ
Άλλες μορφές νευρώσεων
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Υπολογιστική Γεωμετρία και Εφαρμογές στις ΒΧΔ
Έννοιες Φυσικών Επιστημών Ι
Βασικά δεδομένα Το σύστημα υγείας δεν αποτελεί απλά άθροισμα επιμέρους μερών. Τα επιμέρους στοιχεία του συστήματος βρίσκονται σε συνεχή αλληλεξάρτηση.
Φιλοσοφία της Ιστορίας και του Πολιτισμού
Ταυτότητα και περίγραμμα μαθήματος
ΠΡΟΤΥΠΟ ΕΛΟΤ EN ISO 3251 Ζύγιση μάζας υγρού μελανιού (m1 g)
Φυσικοθεραπεία σε ειδικές πληθυσμιακές μονάδες (Ε)
Ενότητα 13 Αξιολόγηση μαθήματος και διδάσκοντος από την εφαρμογή της Μονάδας Ολικής Ποιότητας (ΜΟΔΙΠ) του ΤΕΙ Αθήνας Αξιολόγηση του μαθήματος Αξιολόγηση.
Εισαγωγή στο Κουκλοθέατρο
Άσκηση 9 (1 από 2) Ανακαλύψτε στο χάρτη σας μερικά χαρτογραφικά αντικείμενα που να ανήκουν στις παρακάτω κατηγορίες : φυσικά, τεχνητές κατασκευές, αφηρημένα.
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Φιλοσοφία της Ιστορίας και του Πολιτισμού
Ο Πλάτων και ο Αριστοτέλης για την ψυχή
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία
Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Σπουδών Τμήμα Φιλοσοφίας
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 9 (PART A): Σχέση Ηθικής και Δικαιοσύνης
Τοπολογικές σχέσεις 1/3 Βρείτε και περιγράψτε τις τοπολογικές σχέσεις σύμφωνα με τους (Pantazis, Donnay 1996) για τα παρακάτω γεω-γραφικά αντικείμενα:
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Εικαστικές συνθέσεις - Χρώμα στο χώρο
Οργάνωση και Διοίκηση Πρωτοβάθμιας (Θ)
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Οργάνωση και Διοίκηση Πρωτοβάθμιας (Θ)
Εισαγωγή στις εικαστικές τέχνες
Εισαγωγή στις Επιστήμες της Αγωγής
Λιθογραφία – Όφσετ (Θ) Ενότητα 8.2: Εκτυπωτική Διαδικασία Μηχανής
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Ενότητα 9: Συστήματα Υγείας στην Ευρώπη: Σουηδία
Διδακτική της Πληροφορικής
Τηλεοπτική και Ραδιοφωνική Παραγωγή
Αισθητική Σώματος Ι (Ε)
Ειδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων -E
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Αισθητική Σώματος Ι (Ε)
Μυθος και Τελετουργία στην Αρχαία Ελλάδα
Ενότητα 8: Συστήματα Υγείας στην Ευρώπη: Γαλλία
Συστήματα Θεματικής Πρόσβασης (Θ)
Ψυχιατρική Ενότητα 7: Συνέχεια σταδίων
Γενικὴ Ἐκκλησιαστικὴ Ἱστορία Α´
Ανοσολογία (Ε) Ενότητα 3: Αιμοσυγκόλληση Πέτρος Καρκαλούσος
Οργανική Χημεία (Ε) Ενότητα 2: Προσδιορισμός σημείου τήξης
Ενότητα 1: ……………….. Όνομα Επώνυμο Τμήμα __
Σύσταση και Ανάλυση Γλευκών και Οίνων (Θ)
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Διαπολιτισμική Κοινωνική Εργασία Ενότητα 2: Οι διαστάσεις της διαφορετικότητας και της ποικιλομορφίας Ελένη Κοντογιάννη Τμήμα Κοινωνικής Εργασίας Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας Το περιεχόμενο του μαθήματος διατίθεται με άδεια Creative Commons εκτός και αν αναφέρεται διαφορετικά Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.

Οι διαστάσεις της διαφορετικότητας και της ποικιλομορφίας (1/2) Το μεγαλύτερο μέρος των αναφορών που γίνονται για μειονοτικές ομάδες και μετανάστες βασίζονται στη «διαφορετικότητά» τους είτε υπάρχει πραγματικά είτε έτσι την αντιλαμβάνεται η κυρίαρχη εθνική ομάδα. Εδώ και αρκετά χρόνια έχει καταδειχθεί ότι η ανεπιθύμητη διαφορετικότητα (όπως την αντιλαμβάνονται μέλη της κυρίαρχης ομάδας) μπορεί να οδηγήσει σε προσπάθειες αφομοίωσής τους, εξόντωσης ή αποκλεισμού τους. 1

Οι διαστάσεις της διαφορετικότητας και της ποικιλομορφίας (2/2) Η έννοια της «διαφοράς»: Μπορεί να λειτουργήσει βοηθητικά στην κοινωνική εργασία και στη διαμόρφωση κοινωνικής πολιτικής. Μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να προάγει την ευαισθησία στην κάλυψη ανθρώπινων αναγκών αλλά και να Βελτιώσει την κατανόηση του τρόπου με τον οποίο προσδιορίζονται και διατυπώνονται οι ανάγκες συγκεκριμένων ομάδων. 2

Ανοχή – Προκατάληψη – Διακρίσεις (1/5) Η ιδανική κατάσταση της πολυπολιτισμικότητας περιλαμβάνει έννοιες που σχετίζονται με την ανοχή μεταξύ ατόμων και κοινωνικών ομάδων. Έθνη όπως η Δανία, η Σουηδία, η Ολλανδία και η Ουαλία αισθάνονται περήφανοι για τις φιλελεύθερες ιδέες τους στη πολιτισμική διαφορετικότητα. Παρ’ όλα αυτά όμως αυτές οι φιλελεύθερες αρχές πολύ συχνά κρύβουν ανισότητες και περιστατικά μη ανοχής που οδηγούν σε ένα τύπο «τύφλωσης στις διαφορές» που οδηγεί στην άρνηση των δικαιωμάτων των μειονοτήτων. 3

Ανοχή – Προκατάληψη – Διακρίσεις (2/5) Σ’ αυτό πλαίσιο, η έννοια της «ανοχής» έχει γίνει αντικείμενο σφοδρής κριτικής. Η έννοια της «ανοχής» εξ’ ορισμού υποδηλώνει ότι υπάρχει κάτι απαράδεκτο / ανάρμοστο το οποίο ανέχεται κάποιος και επίσης ενέχει πατερναλιστικές αντιλήψεις με τις οποίες συσχετίζεται η πολυπολιτισμικότητα. Η ανοχή δεν υποκαθιστά τα δικαιώματα εφόσον βασίζεται στη γενναιοδωρία η οποία εύκολα μπορεί να αναιρεθεί. Ποια είναι τα όρια της ανοχής? 4

Ανοχή – Προκατάληψη – Διακρίσεις (3/5) Προκατάληψη: (Brown 1995) Ουσιαστικά πρόκειται για έναν κοινωνικό και ψυχολογικό προσανατολισμό που ως επί το πλείστον έχει αρνητικό χαρακτήρα: δυσπιστία, φόβος, καχυποψία, μειωτική και επιθετική αντιμετώπιση μιας ομάδας ατόμων από άλλη. Η προκατάληψη δεν είναι απλά ένα νοητικό κατασκεύασμα αλλά βρίσκει την έκφρασή του σε συμπεριφορές διάκρισης (=να συμπεριφέρομαι / αντιμετωπίζω κάποιον διαφορετικά) Παρά το γεγονός ότι συμπεριφορές διάκρισης μπορεί να εμφανίζονται ως μεμονωμένα φαινόμενα, αυτό που πιο συχνά συμβαίνει είναι ότι διαμορφώνονται πρότυπα συμπεριφοράς απέναντι σε ανίσχυρους ανθρώπους. Σε συγκεκριμένες κοινωνίες υπάρχουν ποσοτικά στοιχεία που αφορούν στις συμπεριφορές διάκρισης, γεγονός που υποδηλώνει ότι κάποιοι άνθρωποι υφίστανται συστηματικά διακρίσεις 5

Ανοχή – Προκατάληψη – Διακρίσεις (4/5) Οι διακρίσεις είναι ένα μόνο από τα αίτια που πιθανόν παράγουν ανισότητα και μειονεκτική θέση Η υιοθέτηση συμπεριφορών που ενισχύουν τις διακρίσεις και την ανισότητα έχουν οδηγήσει σε στρατηγικές θετικής δράσης και θετικής διάκρισης. Η θετική διάκριση λειτουργεί με τρόπο ώστε να παρέχει σε ένα άτομο ή μια ομάδα προνομιακή μεταχείριση ώστε να τους τοποθετήσει σε μια πιο ισότιμη βάση σε σχέση με την πλειοψηφία. Αυτό σε πολλές χώρες θεωρείται παράνομο και αναπτύσσονται προσπάθειες προς την κατεύθυνση της κατάργησής του. 6

Ανοχή – Προκατάληψη – Διακρίσεις (5/5) Ο όρος «διάκριση» έχει ηθική αλλά και νομική υπόσταση Παρά το γεγονός ότι η προστασία των ανθρωπίνων δικαιωμάτων υπάρχει στις καρδιές των ανθρώπων και σε διεθνείς συμβάσεις, υπάρχει η ανάγκη σε τοπικό επίπεδο για τη δημιουργία υποστηρικτικής νομοθεσίας προκειμένου να εφαρμοστούν οι διεθνείς συμβάσεις. 7

Κοινωνική εργασία & θρησκευτικές μειονότητες (1/3) Pieterse (1991) γενικός ορισμός για τον «Ευρωπαϊκό πολιτισμό»: Τι προσδιορίζει και χαρακτηρίζει τον Ευρωπαϊκό πολιτισμό??? Η Ευρώπη σχηματίζεται από….. Κοινότητα εθνών που σε μεγάλο βαθμό χαρακτηρίζεται από τον πολιτισμό που κληρονομήθηκε και του οποίου οι πιο σημαντικές πηγές είναι: o η Ιουδαϊκή-Χριστιανική θρησκεία, o Οι Ελληνικές-ελληνιστικές ιδέες στους τομείς διακυβέρνησης, στη φιλοσοφία, τις τέχνες και την επιστήμη και o Τις Ρωμαϊκές αντιλήψεις όσον αφορά το δίκαιο. 8

Κοινωνική εργασία & θρησκευτικές μειονότητες (2/3) Ο ίδιος ο Pieterse αμφισβητεί αυτή την εικόνα, απεικονίζει “εκλεκτούς” πολιτισμούς ενώ αρνείται το ρόλο περιφερειακών και δημοφιλών πολιτισμών. Ορίζει τον ευρωπαϊκό πολιτισμό σε σχέση με το παρελθόν και αγνοεί τη σύγχρονη πολυπολιτισμική ευρωπαϊκή πραγματικότητα. Αυτό που αναφέρεται ως ευρωπαϊκός πολιτισμός είναι απλά μυθοπλασία της αυτοκρατορικής ελίτ του 19 ου αιώνα. Ο Weber (1991) αναφέρεται στην πραγματικότητα πολιτισμικής και θρησκευτικής επιρροής μετά το Β’ παγκόσμιο πόλεμο. Διαφορετικές χώρες της Ευρώπης αναζήτησαν εργατικό δυναμικό με βάση την ιστορία τους και τις οικονομικές τους σχέσεις με τον υπόλοιπο κόσμο. 9

Κοινωνική εργασία & θρησκευτικές μειονότητες (3/3) Η δίωξη θρησκευτικών ομάδων έχει μακρά ιστορία στην Ευρώπη. Το 1905 στην Βρετανία, η νομοθετική πράξη για τους αλλοδαπούς σχεδιάστηκε με τέτοιο τρόπο ώστε να περιορίσει την είσοδο εβραίων στη χώρα. Χώρες όπως η Ισπανία, η Πολωνία, η Γαλλία κ.α, παρείχαν άσυλο σε εβραίους και αργότερα τους επιτέθηκαν και τους απέλασαν. Άνθρωποι έχουν διωχθεί και θανατωθεί για την αφοσίωσή τους σε συγκεκριμένη θρησκεία. Η θρησκεία έχει έναν αντιφατικό χαρακτήρα ως προς το ρόλο που παίζει. Χρησιμοποιείται τόσο για να καταπιέσει όσο και για να υποστηρίξει κινήματα απελευθέρωσης. 10

Τέλος Ενότητας

Σημειώματα

Σημείωμα Αναφοράς Copyright Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Αθήνας, Ελένη Κοντογιάννη Ελένη Κοντογιάννη. «Διαπολιτισμική Κοινωνική Εργασία. Ενότητα 2: Οι διαστάσεις της διαφορετικότητας και της ποικιλομορφίας». Έκδοση: 1.0. Αθήνα Διαθέσιμο από τη δικτυακή διεύθυνση: ocp.teiath.gr.ocp.teiath.gr

Σημείωμα Αδειοδότησης Το παρόν υλικό διατίθεται με τους όρους της άδειας χρήσης Creative Commons Αναφορά, Μη Εμπορική Χρήση Παρόμοια Διανομή 4.0 [1] ή μεταγενέστερη, Διεθνής Έκδοση. Εξαιρούνται τα αυτοτελή έργα τρίτων π.χ. φωτογραφίες, διαγράμματα κ.λ.π., τα οποία εμπεριέχονται σε αυτό και τα οποία αναφέρονται μαζί με τους όρους χρήσης τους στο «Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων». [1] Ως Μη Εμπορική ορίζεται η χρήση: που δεν περιλαμβάνει άμεσο ή έμμεσο οικονομικό όφελος από την χρήση του έργου, για το διανομέα του έργου και αδειοδόχο που δεν περιλαμβάνει οικονομική συναλλαγή ως προϋπόθεση για τη χρήση ή πρόσβαση στο έργο που δεν προσπορίζει στο διανομέα του έργου και αδειοδόχο έμμεσο οικονομικό όφελος (π.χ. διαφημίσεις) από την προβολή του έργου σε διαδικτυακό τόπο Ο δικαιούχος μπορεί να παρέχει στον αδειοδόχο ξεχωριστή άδεια να χρησιμοποιεί το έργο για εμπορική χρήση, εφόσον αυτό του ζητηθεί.

Διατήρηση Σημειωμάτων Οποιαδήποτε αναπαραγωγή ή διασκευή του υλικού θα πρέπει να συμπεριλαμβάνει:  το Σημείωμα Αναφοράς  το Σημείωμα Αδειοδότησης  τη δήλωση Διατήρησης Σημειωμάτων  το Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων (εφόσον υπάρχει) μαζί με τους συνοδευόμενους υπερσυνδέσμους.

Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στo πλαίσιo του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας» έχει χρηματοδοτήσει μόνο την αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.