Μυθος και Τελετουργία στην Αρχαία Ελλάδα Ενότητα 3: Λειτουργική ερμηνεία του μύθου. Ευφημία Δ. Καρακάντζα Τμήμα Φιλολογίας.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Τέλος Ενότητας.
Advertisements

Η ανοσοαποτύπωση ως επιβεβαιωτική μέθοδος
Διάνοιξη πόρων Με ακτινοβολούμενη θερμότητα. Θερμαινόμενα σίδερα.
Καμπυλότητα Φακού P c
Σχεδίαση Ολοκληρωμένων Κυκλωμάτων
Ενότητα 8: Μιλάμε για το θέατρο
Μυθος και Τελετουργία στην Αρχαία Ελλάδα Ενότητα 6: Ο μύθος του Οιδίποδα - Οιδίποδας Τύραννος του Σοφοκλή. Ευφημία Δ. Καρακάντζα Τμήμα Φιλολογίας.
Μυθος και Τελετουργία στην Αρχαία Ελλάδα Ενότητα 4: Τελετουργίες αίματος και πυράς. Ευφημία Δ. Καρακάντζα Τμήμα Φιλολογίας.
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία Ενότητα 3η: Η έννοια της ελευθερίας και της δικαιοσύνης. Όνομα Καθηγητή: Παρούσης Μιχαήλ Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών.
Zωολογία Ι Ενότητα 19: Εχινόδερμα Εργαστηριακή Άσκηση: Συστηματική Εχινοδέρμων Κυρίτση – Κρικώνη Βασιλική, ΕΔΙΠ Σχολή Θετικών Επιστημών Τμήμα Βιολογίας.
Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Θεσσαλίας Αρδευτική Μηχανική Εργαστήριο 3: Τεχνολογία Διανεμητών Μικροάρδευσης Καθηγητής Παναγιώτης Βύρλας Σχολή Τεχνολόγων.
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση Ενότητα 2.1: Μυθολογία Αγγελική Γιαννικοπούλου Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία.
Τηλεοπτικά Ρεπορτάζ Ενότητα 1: Εισαγωγή στα Ρεπορτάζ Νίκος Μύρτου Σχολή ΟΠΕ Τμήμα ΕΜΜΕ.
Μυθος και Τελετουργία στην Αρχαία Ελλάδα Ενότητα 1: Τι είναι μύθος; Ευφημία Δ. Καρακάντζα Τμήμα Φιλολογίας.
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία. Ενότητα 2η: Η έννοια του ορθού Λόγου. Όνομα Καθηγητή: Παρούσης Μιχαήλ. Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών. Τμήμα.
Τεχνολογία οφθαλμικών φακών Ι (Ε) Ενότητα 5: Έγχρωμοι φακοί Θεμιστοκλής Γιαλελής, Οπτικός, MSc, PhD candidate ΕΔΙΠ του τμήματος Οπτικής και Οπτομετρίας.
Εργαστήριο 9 : Scratch (Μέρος 9_Α) Δημήτριος Νικολός ΤΕΕΑΠΗ
Κανόνες Ασφαλείας Εργοταξίων
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ ΤΗΣ ΡΥΠΑΝΣΗΣ
Άλλες μορφές νευρώσεων
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Υπολογιστική Γεωμετρία και Εφαρμογές στις ΒΧΔ
Ενότητα 4 (part B) : Ιατρική ηθική
Φιλοσοφία της Ιστορίας και του Πολιτισμού
Ταυτότητα και περίγραμμα μαθήματος
Μυθος και Τελετουργία στην Αρχαία Ελλάδα
ΠΡΟΤΥΠΟ ΕΛΟΤ EN ISO 3251 Ζύγιση μάζας υγρού μελανιού (m1 g)
Ενότητα 13 Αξιολόγηση μαθήματος και διδάσκοντος από την εφαρμογή της Μονάδας Ολικής Ποιότητας (ΜΟΔΙΠ) του ΤΕΙ Αθήνας Αξιολόγηση του μαθήματος Αξιολόγηση.
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία
Άσκηση 9 (1 από 2) Ανακαλύψτε στο χάρτη σας μερικά χαρτογραφικά αντικείμενα που να ανήκουν στις παρακάτω κατηγορίες : φυσικά, τεχνητές κατασκευές, αφηρημένα.
Φιλοσοφία της Ιστορίας και του Πολιτισμού
Ο Πλάτων και ο Αριστοτέλης για την ψυχή
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία
Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Σπουδών Τμήμα Φιλοσοφίας
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 9 (PART A): Σχέση Ηθικής και Δικαιοσύνης
Τοπολογικές σχέσεις 1/3 Βρείτε και περιγράψτε τις τοπολογικές σχέσεις σύμφωνα με τους (Pantazis, Donnay 1996) για τα παρακάτω γεω-γραφικά αντικείμενα:
Χριστιανική και Βυζαντινή Αρχαιολογία
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Εικαστικές συνθέσεις - Χρώμα στο χώρο
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Οργάνωση και Διοίκηση Πρωτοβάθμιας (Θ)
Εισαγωγή στις εικαστικές τέχνες
Μυθος και Τελετουργία στην Αρχαία Ελλάδα
Λιθογραφία – Όφσετ (Θ) Ενότητα 8.2: Εκτυπωτική Διαδικασία Μηχανής
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Διδακτική της Πληροφορικής
Εισαγωγή στους Η/Υ Ενότητα 12: Το διάγραμμα ροής και η λειτουργία του
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 5 (part A): Ηθική αρχών και ηθική ωφέλειας
Τηλεοπτική και Ραδιοφωνική Παραγωγή
Μυθος και Τελετουργία στην Αρχαία Ελλάδα
Όνομα Καθηγητή: Χρήστος Τερέζης
Ενότητα 4 (part A) : Ιατρική ηθική
Ειδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων -E
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Αισθητική Σώματος Ι (Ε)
Μυθος και Τελετουργία στην Αρχαία Ελλάδα
Μυθος και Τελετουργία στην Αρχαία Ελλάδα
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Ενότητα 8: Συστήματα Υγείας στην Ευρώπη: Γαλλία
Ψυχιατρική Ενότητα 7: Συνέχεια σταδίων
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 5 (part B): Ηθική αρχών και ηθική ωφέλειας
Γενικὴ Ἐκκλησιαστικὴ Ἱστορία Α´
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 6 (part A): Όταν τα άτομα δεν είναι σε θέση να λάβουν αποφάσεις για τον εαυτό τους Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής.
Οργανική Χημεία (Ε) Ενότητα 2: Προσδιορισμός σημείου τήξης
Ενότητα 1: ……………….. Όνομα Επώνυμο Τμήμα __
Ιστορία και Θεολογία των Εκκλησιαστικών Ύμνων
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Μυθος και Τελετουργία στην Αρχαία Ελλάδα Ενότητα 3: Λειτουργική ερμηνεία του μύθου. Ευφημία Δ. Καρακάντζα Τμήμα Φιλολογίας

Σκοποί ενότητας Παρουσίαση της µυητικής διαδικασίας των διαβατήριων τελετών και της θεσµοθετηµένης βίας στο πλαίσιο του µύθου και της τελετουργίας.

Περιεχόμενα ενότητας Λειτουργική ερµηνεία του µύθου. Van Gennep. P. Vidal – Naquet. W. Burket.

ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΗ ΕΡΜΗΝΕΙΑ ΤΩΝ ΜΥΘΩΝ Λειτουργικότητα των μύθων και των τελετουργιών στο πλαίσιο μιας δεδομένης κοινωνίας σε καθορισμένο χρόνο στη διάρκεια της ιστορίας της (Graf)

Kluckhohn, “Myths and Rituals. A general theory” Harvard Theological Review 35 (1942), Η αλληλεξάρτηση μύθου τελετουργίας δεν είναι στατική αλλά μεταβάλλεται σε διαφορετικές χρονικές περιόδους Συμβολικές δραματοποιήσεις των αναγκών του ανθρώπου (= τελετουργίες) Εκλογικεύει αυτές τις ανάγκες σε αφηγήσεις (= μύθοι)

Kluckhohn Μύθος και Τελετουργία προσφέρουν συμβολική επίλυση των συγκρούσεων που ενδημούν στις ανθρώπινες κοινωνίες Σε περιόδους κρίσης: Μύθοι και Τελετουργίες τείνουν να εξελίσσονται από ιδιωτικές τελετές και προσωπικές φαντασιώσεις σε θεσμοθετημένες και καθιερωμένες μορφές που εξασφαλίζουν την απρόσκοπτη ζωή της κοινότητας.

Σύγχρονες τάσεις της Σχολής Μύηση Θεσμοθετημένη βία

Μύηση Van Gennep – Rites de passage (= διαβατήρια έθιμα, 1909) Μετάβαση από μια κατάσταση σε μιαν άλλη: Ηλικιακή ομάδα Θρησκευτική / πολιτική ομάδα Από την ζωή στον θάνατο Van Gennep – Rites de passage (= διαβατήρια έθιμα, 1909) Μετάβαση από μια κατάσταση σε μιαν άλλη: Ηλικιακή ομάδα Θρησκευτική / πολιτική ομάδα Από την ζωή στον θάνατο

Τρία στάδια μυητικής διαδικασίας Το άτομο συμβολικά πεθαίνει και ξαναγεννιέται Separation (=απομάκρυνση) Προηγείται μια περίοδος απομόνωσης ή εκδίωξη (καταλύονται οι θεσμοί της κοινωνίας) Segregation (=απομόνωση, δοκιμασίες ) Το άτομο περνά δοκιμασίες Reintegration (=επανένταξη) Γίνεται αποδεκτός από την νέα ομάδα Το άτομο συμβολικά πεθαίνει και ξαναγεννιέται Separation (=απομάκρυνση) Προηγείται μια περίοδος απομόνωσης ή εκδίωξη (καταλύονται οι θεσμοί της κοινωνίας) Segregation (=απομόνωση, δοκιμασίες ) Το άτομο περνά δοκιμασίες Reintegration (=επανένταξη) Γίνεται αποδεκτός από την νέα ομάδα

Μαύρος Κυνηγός P. Vidal-Naquet Μελάνθιος (Αθηναίος) – Ξάνθιος (Θηβαίος) = η διαμάχη στην Μελανία χώρα

Μύηση Μελέτη περιπτώσεων: οι μύθοι σχετικά με τους: Αχιλλέα, Φιλοκτήτη, Οδυσσέα, Θησέα, Ιάσονα

ΘΕΣΜΟΘΕΤΗΜΕΝΗ ΒΙΑ W. Burkert, Homo Necans. Η ανθρωπολογία της θυσιαστικής τελετουργίας και του μύθου στην αρχαία Ελλάδα [1972]

Θεσμοθετημένη βία επιθετικότητα στην καρδιά της ανθρώπινης κοινωνίας θεσμοθετημένη επιθετικότητα στην καρδιά της τελετουργίας (δηλ. της θρησκευτικής ζωής)

Θεσμοθετημένη βία πώς πραγματώνεται: συλλογική κοινωνική ενοποίηση: κυνηγοί των προϊστορικών χρόνων οι άνθρωποι αποκτούν τα χαρακτηριστικά σαρκοβόρων ζώων τα οποία κυνηγούν: – θαρραλέοι – υπομονετικοί – κρατούν τον ‘λόγο’ τους

Burkert η κοινωνική συνοχή εξασφαλίζεται από την συμμετοχή στην αιματηρή πράξη στον μύθο το ιερό σφάγιο αντικαθίσταται από ανθρώπινο θύμα τελετουργία εμπεριέχει θεατρικότητα που αποσκοπεί στην επικοινωνία

Burkert σύνδεση μύθου και τελετουργίας δύο αποτελεσματικά συστήματα επικοινωνίας επειδή τελετουργία = είδος γλώσσας έναθρος λόγος (μύθος) = γλώσσα

Burkert μελέτη περιπτώσεων: άρρητη θυσία, θυσία επανόρθωσης θυσία παρθένου (Ελευσίνια μυστήρια) θυσία Διονύσου (Ανθεστήρια) μελέτη περιπτώσεων: άρρητη θυσία, θυσία επανόρθωσης θυσία παρθένου (Ελευσίνια μυστήρια) θυσία Διονύσου (Ανθεστήρια)

Τέλος Ενότητας

Σημείωμα Αναφοράς Copyright: Πανεπιστήμιο Πατρών, Ευφημία Δ. Καρακάντζα, Ευφημία Δ. Καρακάντζα. «Μυθος και Τελετουργία στην ΑΕ. Λειτουργική ερμηνεία του μύθου». Έκδοση: 1.0. Πάτρα Διαθέσιμο από τη δικτυακή διεύθυνση:

Σημείωμα Αδειοδότησης Το παρόν υλικό διατίθεται με τους όρους της άδειας χρήσης Creative Commons Αναφορά, Μη Εμπορική Χρήση Παρόμοια Διανομή 4.0 [1] ή μεταγενέστερη, Διεθνής Έκδοση. Εξαιρούνται τα αυτοτελή έργα τρίτων π.χ. φωτογραφίες, διαγράμματα κ.λπ., τα οποία εμπεριέχονται σε αυτό και τα οποία αναφέρονται μαζί με τους όρους χρήσης τους στο «Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων». [1] Ως Μη Εμπορική ορίζεται η χρήση: που δεν περιλαμβάνει άμεσο ή έμμεσο οικονομικό όφελος από την χρήση του έργου, για το διανομέα του έργου και αδειοδόχο που δεν περιλαμβάνει οικονομική συναλλαγή ως προϋπόθεση για τη χρήση ή πρόσβαση στο έργο που δεν προσπορίζει στο διανομέα του έργου και αδειοδόχο έμμεσο οικονομικό όφελος (π.χ. διαφημίσεις) από την προβολή του έργου σε διαδικτυακό τόπο Ο δικαιούχος μπορεί να παρέχει στον αδειοδόχο ξεχωριστή άδεια να χρησιμοποιεί το έργο για εμπορική χρήση, εφόσον αυτό του ζητηθεί.

Διατήρηση Σημειωμάτων Οποιαδήποτε αναπαραγωγή ή διασκευή του υλικού θα πρέπει να συμπεριλαμβάνει: το Σημείωμα Αναφοράς το Σημείωμα Αδειοδότησης τη δήλωση Διατήρησης Σημειωμάτων το Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων (εφόσον υπάρχει) μαζί με τους συνοδευόμενους υπερσυνδέσμους.

Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στo πλαίσιo του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο Πανεπιστήμιο Πατρών» έχει χρηματοδοτήσει μόνο την αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.