Μεθοδολογία Κοινωνικής Εργασίας με Κοινότητα Ενότητα 11: ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ: Δεκαετίες ΄60 και ΄70 Ελένη Κοντογιάννη Τμήμα Κοινωνικής Εργασίας Ανοικτά.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Τέλος Ενότητας.
Advertisements

Η ανοσοαποτύπωση ως επιβεβαιωτική μέθοδος
Τριφασικά συμμετρικά δίκτυα σε συνδεσμολογία Υ (1/2)
Αυτοματοποιημένη ευρετηρίαση
Διαμόρφωση πεδίων Περιγραφικά πεδία Διαχειριστικά πεδία Δομικά πεδία.
Οικονομική Ανθρωπολογία
Η αναγκαιότητα συνθετικής προσέγγισης 1/6
Διάνοιξη πόρων Με ακτινοβολούμενη θερμότητα. Θερμαινόμενα σίδερα.
Καμπυλότητα Φακού P c
Ορισμός Μάλαξη είναι ένα σύστημα μηχανικών χειρισμών που εκτελούνται στην επιφάνεια του ανθρώπινου σώματος (εδώ στο πρόσωπο), με τα χέρια ή με ειδικά μηχανήματα.
Σχεδίαση Ολοκληρωμένων Κυκλωμάτων
Τεχνικές μάλαξης (Θ) Ενότητα 12: Μάλαξη και εναλλακτικές θεραπευτικές προσεγγίσεις Γεωργία Πέττα Τμήμα Φυσικοθεραπείας Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο.
Αρχιτεκτονική εσωτερικών χώρων Χώροι αναψυχής Ενότητα 3: Ο ρόλος του τουρισμού στην ελληνική οικονομία Διονυσία Φράγκου Τμήμα ΕΑΔΣΑ Ανοικτά Ακαδημαϊκά.
Αρχιτεκτονική εσωτερικών χώρων Χώροι αναψυχής Ενότητα 8: Ο ρόλος του σχεδιασμού εσωτερικών χώρων στην ποιοτική αναβάθμιση του τουρισμού Διονυσία Φράγκου.
Οργάνωση και Διοίκηση Πρωτοβάθμιας (Θ) Ενότητα 1: Βασικές αρχές και ορισμοί Γιώργος Πιερράκος Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων Εισαγωγική Κατεύθυνση Διοίκησης.
Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Θεσσαλίας Αρδευτική Μηχανική Εργαστήριο 3: Τεχνολογία Διανεμητών Μικροάρδευσης Καθηγητής Παναγιώτης Βύρλας Σχολή Τεχνολόγων.
Τεχνολογία οφθαλμικών φακών Ι (Ε) Ενότητα 5: Έγχρωμοι φακοί Θεμιστοκλής Γιαλελής, Οπτικός, MSc, PhD candidate ΕΔΙΠ του τμήματος Οπτικής και Οπτομετρίας.
Θεσμοί προσχολικής αγωγής στην Ευρώπη Ενότητα 1 η : Αντικείμενο και εννοιολογικοί προσδιορισμοί Παντελής Κυπριανός Σχολή Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών.
Eιδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων
Κανόνες Ασφαλείας Εργοταξίων
Παράγοντες που επηρεάζουν ένα σύστημα Υγείας
Πρωτοβάθμια περίθαλψη
Θεσμοί προσχολικής αγωγής στην Ευρώπη
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ ΤΗΣ ΡΥΠΑΝΣΗΣ
Άλλες μορφές νευρώσεων
Διαχείριση παραγωγής εντύπων 1/2
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Υπολογιστική Γεωμετρία και Εφαρμογές στις ΒΧΔ
Βασικά δεδομένα Το σύστημα υγείας δεν αποτελεί απλά άθροισμα επιμέρους μερών. Τα επιμέρους στοιχεία του συστήματος βρίσκονται σε συνεχή αλληλεξάρτηση.
Φιλοσοφία της Ιστορίας και του Πολιτισμού
Ελληνική ξενοδοχειακή αγορά
Άρθρο Συγγραφείς: Marcus Plescia, MD, MPH, Martha Groblewski, PhD, RD, LDN. Τίτλος: A Community Oriented Primary care Demonstration Project Refining.
Ταυτότητα και περίγραμμα μαθήματος
Ενότητα 6: Μιλάμε για την 28η Οκτωβρίου 1940
ΠΡΟΤΥΠΟ ΕΛΟΤ EN ISO 3251 Ζύγιση μάζας υγρού μελανιού (m1 g)
Φυσικοθεραπεία σε ειδικές πληθυσμιακές μονάδες (Ε)
Ενότητα 13 Αξιολόγηση μαθήματος και διδάσκοντος από την εφαρμογή της Μονάδας Ολικής Ποιότητας (ΜΟΔΙΠ) του ΤΕΙ Αθήνας Αξιολόγηση του μαθήματος Αξιολόγηση.
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία
Άσκηση 9 (1 από 2) Ανακαλύψτε στο χάρτη σας μερικά χαρτογραφικά αντικείμενα που να ανήκουν στις παρακάτω κατηγορίες : φυσικά, τεχνητές κατασκευές, αφηρημένα.
Ο Πλάτων και ο Αριστοτέλης για την ψυχή
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία
Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Σπουδών Τμήμα Φιλοσοφίας
Τοπολογικές σχέσεις 1/3 Βρείτε και περιγράψτε τις τοπολογικές σχέσεις σύμφωνα με τους (Pantazis, Donnay 1996) για τα παρακάτω γεω-γραφικά αντικείμενα:
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Εικαστικές συνθέσεις - Χρώμα στο χώρο
Οργάνωση και Διοίκηση Πρωτοβάθμιας (Θ)
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Οργάνωση και Διοίκηση Πρωτοβάθμιας (Θ)
Εισαγωγή στις εικαστικές τέχνες
Λιθογραφία – Όφσετ (Θ) Ενότητα 8.2: Εκτυπωτική Διαδικασία Μηχανής
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Ενότητα 9: Συστήματα Υγείας στην Ευρώπη: Σουηδία
Διδακτική της Πληροφορικής
Ποιοτική μεθοδολογία έρευνας στη Διδακτική των Μαθηματικών
Εισαγωγή στους Η/Υ Ενότητα 12: Το διάγραμμα ροής και η λειτουργία του
Τηλεοπτική και Ραδιοφωνική Παραγωγή
Αισθητική Σώματος Ι (Ε)
Ειδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων -E
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Αισθητική Σώματος Ι (Ε)
Μυθος και Τελετουργία στην Αρχαία Ελλάδα
Ενότητα 8: Συστήματα Υγείας στην Ευρώπη: Γαλλία
Eιδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων -Θ
Ψυχιατρική Ενότητα 7: Συνέχεια σταδίων
Γενικὴ Ἐκκλησιαστικὴ Ἱστορία Α´
Ανοσολογία (Ε) Ενότητα 3: Αιμοσυγκόλληση Πέτρος Καρκαλούσος
Οργανική Χημεία (Ε) Ενότητα 2: Προσδιορισμός σημείου τήξης
Ενότητα 1: ……………….. Όνομα Επώνυμο Τμήμα __
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Μεθοδολογία Κοινωνικής Εργασίας με Κοινότητα Ενότητα 11: ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ: Δεκαετίες ΄60 και ΄70 Ελένη Κοντογιάννη Τμήμα Κοινωνικής Εργασίας Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας Το περιεχόμενο του μαθήματος διατίθεται με άδεια Creative Commons εκτός και αν αναφέρεται διαφορετικά Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.

Κοινοτική εκπαίδευση (Ελλάδα) (1/4) Εκπαιδευτικά προγράμματα που στόχευαν στην ανάπτυξη των ικανοτήτων των ατόμων (παιδιών-εφήβων-ενηλίκων). Στα προγράμματα του Υπουργείου Γεωργίας: βελτίωση αγροτικής, κτηνοτροφικής παραγωγής, εκπαίδευση της αγρότισσας και των παιδιών των αγροτών. Απόφοιτες της Χαροκοπείου Σχολής Οικιακής Οικονομίας έκαναν την επιμόρφωση των αγροτισσών σε θέματα διατροφής των παιδιών, υγειών συνθηκών διαβίωσης και βελτίωσης του νοικοκυριού. Στα παιδιά (αποφοίτων δημοτικού) παρέχονταν διδασκαλία πρακτικών γνώσεων, ηγετικών ικανοτήτων και καλλιέργεια του ενδιαφέροντος για την πρόοδο της κοινότητας. Λειτουργία πρακτικών Σχολών (γεωργικές, μηχανικής καλλιέργειας, οικοκυρικών, πρακτικών τεχνών). 1

Κοινοτική εκπαίδευση (Ελλάδα) (2/4) Το ΒΕΙ για τη διάδοση των αρχών και μεθόδων της κοινοτικής ανάπτυξης εστιάστηκε στην αλλαγή της νοοτροπίας των ηγετικών στελεχών της κοινότητας. Τους παρότρυνε να αναγνωρίζουν, να μελετούν, και να βρίσκουν τρόπους επίλυσης και κάλυψης των προβλημάτων και των αναγκών του χωριού τους. Για το σκοπό αυτό διοργάνωνε 20ήμερες εκπαιδευτικές διαλέξεις. Στο πρόγραμμα αυτό συμμετείχαν οι γραμματείς των κοινοτήτων και οι σταθμάρχες της χωροφυλακής!!! Η επιμόρφωσή τους περιελάμβανε διαλέξεις γενικού περιεχομένου, επισκέψεις σε βιομηχανικές εγκαταστάσεις, αρχαιολογικούς χώρους και εκμάθηση τεχνικών αξιοποίησης των φυσικών και ανθρώπινων πόρων. 2

Κοινοτική εκπαίδευση (Ελλάδα) (3/4) Η όλη προσπάθεια δεν αποδείχθηκε βιώσιμη και στα μέσα της δεκαετίας του 1960 τα προγράμματα σταμάτησαν. Τα προγράμματα κοινοτικής ανάπτυξης της δεκαετίας του ’50 παρά το γεγονός ότι προσέφεραν σημαντικό έργο, δεν κατάφεραν να περάσουν το «κοινοτικό πνεύμα» αλληλεγγύης, προόδου και δημιουργίας που επεδίωκαν. Την ίδια εποχή το πολιτικό κλίμα της εποχής (αμέσως μετά τον εμφύλιο) δεν ευνοούσε την προώθηση διαδικασιών συμμετοχής, οι προσπάθειες εξαναγκασμού για προσφορά εργασίας και η επιβολή συγκεκριμένων δραστηριοτήτων από την κεντρική διοίκηση, δημιούργησαν αρνητικές αντιδράσεις στις τοπικές κοινωνίες οι οποίες αντιμετώπισαν την κοινοτική ανάπτυξη ως «προσωπική αγγαρεία» 3

Κοινοτική εκπαίδευση (Ελλάδα) (4/4) Επιπλέον, έλλειψη εξειδικευμένου προσωπικού, έντονη αστικοποίηση της ελληνικής κοινωνίας, δημόσια διοίκηση η οποία προσπαθούσε να ελέγξει τις τοπικές κοινωνίες. ….Δεν υπήρχαν συμμετοχικές και συλλογικές διαδικασίες, οι επιτροπές του Υπουργείου Εσωτερικών που συστάθηκαν για να καταγράψουν τοπικές ανάγκες και να αναζητήσουν πόρους ήταν υπόλογες στην κεντρική διοίκηση και όχι στην τοπική κοινότητα. Επίσης, η απουσία ισχυρής Τοπικής Αυτοδιοίκησης δεν βοήθησε στην ανάπτυξη τοπικών πρωτοβουλιών. 4

Πρωτοβουλίες κοινοτικής ανάπτυξης δεκαετίες 1960 και 1970 (1/4) Η προσπάθειες εκβιομηχάνισης της χώρας συνεχίζονται χωρίς όμως να γίνεται αντίστοιχη προώθηση προγραμμάτων κοινοτικής ανάπτυξης σε εθνικό επίπεδο. Εξαίρεση αποτελούν μεμονωμένες προσπάθειες σε υποβαθμισμένες αστικές περιοχές που βασίστηκαν κυρίως στον εθελοντισμό, την αυτοβοήθεια και την ομαδική δράση. Π.χ ΙΚΕ «Πρόγραμμα Αστικής Ανάπτυξης Πετραλώνων» «Πρόγραμμα Αστικής Ανάπτυξης Τσουβαλάδικα Ρέντη» Αστικό Κέντρο Βασιλικής Πρόνοιας Δήμου Ταύρου

Πρωτοβουλίες κοινοτικής ανάπτυξης δεκαετίες 1960 και 1970 (2/4) Σε αντίθεση με προγράμματα προηγούμενων δεκαετιών, τώρα στο σχεδιασμό και την υλοποίηση των προγραμμάτων συμμετέχουν κοινωνικοί λειτουργοί. Αυτό οφείλεται σε δύο λόγους: 1.Στην ευρεία διάδοση της κοινωνικής εργασίας με κοινότητα στο εξωτερικό 2.Στην εμπειρία από προηγούμενα προγράμματα που είχε αναδειχθεί η ανάγκη για εξειδικευμένα στελέχη στην κοινοτική ανάπτυξη. Το έλλειμα αυτό προσπάθησαν να καλύψουν οι πρωτοϊδρυθείσες σχολές κοινωνικής εργασίας: Αμερικάνικο κολλέγιο θηλέων Pierce ( ), της ΧΕΝ (1948), του ΒΕΙ ( ). 6

Πρωτοβουλίες κοινοτικής ανάπτυξης δεκαετίες 1960 και 1970 (3/4) Τα Προγράμματα αυτής της περιόδου παρά τον αποσπασματικό τους χαρακτήρα κατέδειξαν το έλλειμμα μιας ευρύτερης εθνικής πολιτικής για το ζήτημα της κοινοτικής ανάπτυξης και συνεισέφεραν στην εν μέρει κάλυψη των τεράστιων κοινωνικών αναγκών που υπήρχαν. Τα προγράμματα αυτά όμως απέτυχαν να συνδέσουν τα τοπικά προβλήματα με ευρύτερα ζητήματα φτώχειας και υπανάπτυξης. Αυτό ίσως δικαιολογείται: 7

Πρωτοβουλίες κοινοτικής ανάπτυξης δεκαετίες 1960 και 1970 (4/4) 1.Aπό το θεωρητικό πλαίσιο κοινοτικής εργασίας που επελέγη την δεδομένη εποχή και βασιζόταν σε μια δομολειτουργιστική προσέγγιση και αντιλαμβανόταν την ΚΕΚ ως προσπάθεια «βελτίωσης κάποιας καθορισμένης λειτουργικής δυσκολίας του συστήματος» 2.Έλλειψη ενός ευρύτερου προβληματισμού για τη φτώχεια και την κοινωνική ανάπτυξη στην ελληνική κοινωνία. Αυτό οφείλεται: 1.Στην πολιτική αστάθεια της περιόδου αυτής με αποκορύφωμα την 7χρονη δικτατορία 2.Στην απουσία συλλογικών κοινωνικών δράσεων και οργανωμένων πιέσεων από το εργατικό ή το συνδικαλιστικό κίνημα για την ανάπτυξη θεσμών κοινωνικής προστασίας 3.Στην επικέντρωση του κράτους αποκλειστικά σε ζητήματα οικονομικής (βιομηχανικής) ανάπτυξης 4.Όλα αυτά σε συνδυασμό με το έλλειμα ιδεολογικής υποδομής και στρατηγικού σχεδιασμού κοινωνικής πολιτικής ανέπτυξαν ελάχιστα το σύστημα κοινωνικής προστασίας και η κοινωνική πρόνοια αντιμετώπιζε μόνο κρίσιμες καταστάσεις. 8

Απόπειρα δημιουργίας κράτους πρόνοιας – έμφαση στη λαϊκή συμμετοχή (1/2) Τη δεκαετία του1980, εποχή που στην υπόλοιπη Ευρώπη επιχειρούνταν συρρίκνωση των προνοιακών δαπανών, στην Ελλάδα επιχειρείται η δημιουργία ενός κράτους πρόνοιας, αυξάνονται οι κοινωνικές δαπάνες, επεκτείνονται οι δημοκρατικές και πολιτικές ελευθερίες, ενώ αρχίζει να εδραιώνεται η αντίληψη του «κοινωνικού ρόλου» της Πολιτείας. Στο πλαίσιο αυτό καθιερώνεται το ΕΣΥ, η αγροτική σύνταξη και άλλα ενισχυτικά στο οικογενειακό εισόδημα επιδόματα. 9

Απόπειρα δημιουργίας κράτους πρόνοιας – έμφαση στη λαϊκή συμμετοχή (2/2) Στο πλαίσιο της ευρύτερης κοινωνικής και διοικητικής «αλλαγής» αυτής της εποχής, μεγάλο μέρος της πολιτικής δραστηριότητας επικεντρώνεται σε ζητήματα αποκέντρωσης, ενίσχυσης της λαϊκής συμμετοχής και πολιτιστικής αναβάθμισης των τοπικών κοινωνιών. Σε επίπεδο Τοπικής Αυτοδιοίκησης, με νόμους που ψηφίστηκαν το 1982 και 1984 επιχειρείται η διαμόρφωση πλαισίου κοινωνικής συμμετοχής μέσω της δημιουργίας συμμετοχικών οργάνων. Επίσης ενισχύεται ο αναπτυξιακός ρόλος των Ο.Τ.Α μέσα από τη δυνατότητα που τους δίνεται να συστήσουν επιχειρήσεις (δημοτικής ή λαϊκής βάσης). 10

Τέλος Ενότητας

Σημειώματα

Σημείωμα Αναφοράς Copyright Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Αθήνας, Ελένη Κοντογιάννη Ελένη Κοντογιάννη. «Μεθοδολογία Κοινωνικής Εργασίας με Κοινότητα. Ενότητα 11: ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ: Δεκαετίες ΄60 και ΄70». Έκδοση: 1.0. Αθήνα Διαθέσιμο από τη δικτυακή διεύθυνση: ocp.teiath.gr.ocp.teiath.gr

Σημείωμα Αδειοδότησης Το παρόν υλικό διατίθεται με τους όρους της άδειας χρήσης Creative Commons Αναφορά, Μη Εμπορική Χρήση Παρόμοια Διανομή 4.0 [1] ή μεταγενέστερη, Διεθνής Έκδοση. Εξαιρούνται τα αυτοτελή έργα τρίτων π.χ. φωτογραφίες, διαγράμματα κ.λ.π., τα οποία εμπεριέχονται σε αυτό και τα οποία αναφέρονται μαζί με τους όρους χρήσης τους στο «Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων». [1] Ως Μη Εμπορική ορίζεται η χρήση: που δεν περιλαμβάνει άμεσο ή έμμεσο οικονομικό όφελος από την χρήση του έργου, για το διανομέα του έργου και αδειοδόχο που δεν περιλαμβάνει οικονομική συναλλαγή ως προϋπόθεση για τη χρήση ή πρόσβαση στο έργο που δεν προσπορίζει στο διανομέα του έργου και αδειοδόχο έμμεσο οικονομικό όφελος (π.χ. διαφημίσεις) από την προβολή του έργου σε διαδικτυακό τόπο Ο δικαιούχος μπορεί να παρέχει στον αδειοδόχο ξεχωριστή άδεια να χρησιμοποιεί το έργο για εμπορική χρήση, εφόσον αυτό του ζητηθεί.

Διατήρηση Σημειωμάτων Οποιαδήποτε αναπαραγωγή ή διασκευή του υλικού θα πρέπει να συμπεριλαμβάνει:  το Σημείωμα Αναφοράς  το Σημείωμα Αδειοδότησης  τη δήλωση Διατήρησης Σημειωμάτων  το Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων (εφόσον υπάρχει) μαζί με τους συνοδευόμενους υπερσυνδέσμους.

Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στo πλαίσιo του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας» έχει χρηματοδοτήσει μόνο την αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.