Ανάπτυξη και οικοδόμηση της γνώσης στις Φυσικές Επιστήμες ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ Άννα Σπύρτου Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Ειδική Σχετικότητα και Εφαρμογές Τι δεν είναι Σχετικό στην Σχετικότητα
Advertisements

Ποιους νόμους του Νεύτωνα χρησιμοποιεί;
Γενικού τύπου χαρακτηριστικά
ΣΧΕΔΙΟ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Κεφάλαιο: 1.2 (Φυσική Γ.Π Α’ ΕΠΑΛ)
Ειδική Θεωρία της Σχετικότητας Μέρος 1ο
Βάρος και βαρυτική δύναμη
Κεφάλαιο 6: Κινητική Ενέργεια και Έργο
Κεφάλαιο 4: Δυναμική της Κίνησης
Η εργαστηριακή διδασκαλία στη Διδακτική των Φυσικών Επιστημών
Δύναμη: αλληλεπίδραση μεταξύ δύο σωμάτων ή μεταξύ ενός σώματος και του περιβάλλοντός του (πεδίο δυνάμεων). Δυνάμεις επαφής Τριβή Τάσεις Βάρος Μέτρο και.
Ισορροπία υλικού σημείου
(νόμος δράσης-αντίδρασης)
Μοντέλο Διδασκαλίας Φυσικών Επιστήμων, για την Υποχρεωτική Εκπαίδευση, στην Κατεύθυνση της Ανάπτυξης Γνώσεων και Ικανοτήτων. Π. Κουμαράς.
3.2 ΔΥΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΕΣ ΔΥΝΑΜΕΙΣ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ
Καινοτομίες στην εργαστηριακή διδασκαλία των φυσικών επιστημών Δημήτρης Κολιόπουλος, ΤΕΕΑΠΗ Παν/μιου Πατρών.
Συμπληρωματικά ερωτήματα πάνω στις δυνάμεις
1.1 Οι φυσικές επιστήμες και η μεθοδολογία τους
Πότε λέμε ότι δύο σώματα αλληλεπιδρούν;
3.4 ΔΥΝΑΜΗ & ΙΣΟΡΡΟΠΙΑ.
Η τριβή Στατική τριβή Τριβή ολίσθησης.
Center for Collaboration and Exchange (cce): Ένα εργαλείο για την υποστήριξη κοινοτήτων δράσης Χ. Κυνηγός, Ε. Τρούκη, Ν. Γιαννούτσου, Μ. Φουντάνα, Τ. Αθανασίου.
ΣΥΜΜΕΤΡΙΕΣ ΣΤΟΥΣ ΦΥΣΙΚΟΥΣ ΝΟΜΟΥΣ
Ν. Καστάνη για τη Γεωπονική Σχολή του Α.Π.Θ. Ακαδημαϊκό έτος,
Επιστημολογική Επάρκεια
Ενέργεια. Περιεχόμενα - Διαδικασία Το επιστημονικό αντικείμενο Οι δυσκολίες των μαθητών (misc….) Οι διδακτικοί στόχοι Οι δραστηριότητες.
ΔΥΝΑΜΙΚΗ ΕΙΣΑΓΩΓΗ Γνωρίζουμε πώς κινούνται τα σώματα σε μια ευθεία.
ΔΥΝΑΜΗ μέτρο (πόσα Ν) κατεύθυνση (προς τα πού) διάνυσμα παραμόρφωσης
3/4/2015Μαθηματικές έννοιες και Φυσικές Επιστήμες 1 ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ ΚΑΙ ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ Συνάντηση 5η.
Sir Isaac Newton 4 Ιανουαρίου 1643 – 31 Μαρτίου 1727.
Μερκ. Παναγιωτόπουλος - Φυσικός
Στην προσπάθεια μας να περιγράψουμε και να κατανοήσουμε τα φυσικά φαινόμενα ορίζουμε έννοιες –ποσότητες που τις λέμε: Φυσικά μεγέθη.
Ιδιοσυναρτήσεις υδρογόνου-Τροχιακά s (1s, 2s)
«Φυσικές Επιστήμες και Περιβαλλοντική Εκπαίδευση: Βιβλιογραφική επισκόπηση και ζητήματα που αναδύονται» Βασιλούδης Ιωάννης, Δάσκαλος, MSc Βιώσιμης Ανάπτυξης.
Πόση είναι η μετατόπιση του καθενός;
Δυνάμεις, Ροπές ως προς σημείο, Στατική Ισορροπία 1.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ Θέματα Διδακτικής των Φυσικών Εννοιών Development of spatial thinking, geometry and physics. What can.
Αριθμητική Επίλυση Διαφορικών Εξισώσεων 1. Συνήθης Δ.Ε. 1 ανεξάρτητη μεταβλητή x 1 εξαρτημένη μεταβλητή y Καθώς και παράγωγοι της y μέχρι n τάξης, στη.
Οι φυσικές επιστήμες στην πρώτη σχολική ηλικία μέσα από το πρίσμα της κοινωνικοπολιτισμικής θεωρίας. Κατερίνα Πλακίτση Αναπληρώτρια Καθηγήτρια της Διδακτικής.
Σαράντος Ψυχάρης ΑΣΠΑΙΤΕ
Ανάπτυξη και οικοδόμηση της γνώσης στις Φυσικές Επιστήμες
ΜΟΝΤΕΛΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΜΑΘΗΣΙΑΚΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ
Μεθοδολογία της έρευνας στις Κοινωνικές Επιστήμες Ι &ΙΙ
Τμήμα Εφαρμοσμένης Πληροφορικής και Πολυμέσων Εργαστήριο Ρομποτικής
Το Ηλεκτρικό Πεδίο Στη μνήμη τού Ανδρέα Κασσέτα.
Η σκέψη και πράξη του εκπαιδευτικού
ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΡΙΑ ΚΑΘΗΓΗΤΡΙΑ
Φυσική: Η Βαρύτητα Πατσαμάνη Αναστασία
Ψηφιακό Παιγνίδι στην προσχολική ηλικία
Μαρία Η. Χαϊτίδου – Άννα Σπύρτου
Καθηγητής Σιδερής Ευστάθιος
Σύνδεση κρίσιμου συμβάντος με το μοντέλο Van Hiele
Η βασίλισσα ΔΥΝΑΜΗ.
Επανάληψη στις δυνάμεις
Το μέγεθος και η κλίμακα της νανοκλίμακας
Η έννοια της ΔΥΝΑΜΗΣ Δύναμη είναι η αιτία που μπορεί:
Δυναμική (του υλικού σημείου) σε μία διάσταση.
ΕΦΕΙΑ – 3ο Μάθημα Οι ιδέες των μαθητευόμενων και τα χαρακτηριστικά τους.
Έννοιες από τη Διδακτική Βασίλης Δαγδιλέλης. 2 Διδακτική Διδακτική. Είναι ένα πεδίο ερευνών (όχι ακόμη μια Επιστήμη) που παράγουν ένα σύνολο από προτάσεις.
Η σκέψη και πράξη του εκπαιδευτικού
Από τη μεταφορά της γνώσης στην οικοδόμηση των ιδεών
Η έννοια της δύναμης Επιτέλους, κάτι δυνατό για να ασχοληθούμε!
GLY 326 Structural Geology
3ο Κεφάλαιο - Δυνάμεις Δύναμη είναι η αιτία που μπορεί να προκαλέσει μεταβολή στην κινητική κατάσταση ενός σώματος ή την παραμόρφωση του. Είναι διανυσματικό.
Γενική Φυσική 1ο Εξάμηνο
Μάθημα 3ο Οι ιδέες των μαθητευόμενων και τα χαρακτηριστικά τους
Find: Force on culvert in [lb/ft]
Δύναμη και αλληλεπίδραση
Ισορροπία υλικού σημείου
Αδράνεια : μια ιδιότητα της ύλης
ΥΠΕΝΘΥΜΙΣΕΙΣ ΑΠΟ ΤΗ ΦΥΣΙΚΗ ΤΗΣ Α΄ ΛΥΚΕΙΟΥ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Ανάπτυξη και οικοδόμηση της γνώσης στις Φυσικές Επιστήμες ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ Άννα Σπύρτου Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών «Εκπαίδευση στις Φυσικές Επιστήμες, το Περιβάλλον και την Τεχνολογία 24/01/2016

Ανάπτυξη και οικοδόμηση της γνώσης στις Φυσικές Επιστήμες 2 Ιδέες και τα προβλήματα κατανόησης των μαθητών Περιβάλλον μάθησης Διδακτικός Μετασχη- ματισμός του περιεχο- μένου Nanotechnology Nanoscience Forces Force Interactions Energy Density Floating/Sinking

Δύναμη Περιγράφει ποσοτικά την αλληλεπίδραση δύο οντοτήτων π.χ. μαζών 3 Η κατανόηση της δύναμης απαραίτητη για την ερμηνεία των αποτελεσμάτων της αλληλεπίδρασης: αλλαγή στην κινητική κατάσταση και στην ακινησία σε διαφορετικά πλαίσια. Π.χ. Η ισορροπία 2 φορτισμένων σφαιρών ή 2 ακίνητων μαζών

Ερευνητικές μελέτες  οι περισσότερες έρευνες επικεντρώνονται στις περιπτώσεις όπου τα σώματα είναι σε επαφή ένα βιβλίο πάνω σε ένα τραπέζι 4 Ένα σώμα συνδέεται με ένα ελατήριο πάνω σε ένα λείο επίπεδο Μια πέτρα ισορροπεί πάνω σε μια άλλη Ένας άνθρωπος σπρώχνει ένα κουτί

Ερευνητικές μελέτες  οι περισσότερες έρευνες επικεντρώνονται στις περιπτώσεις όπου τα σώματα κινούνται με σταθερή ή μεταβαλλόμενη ταχύτητα, ένα βιβλίο κινείται πάνω σε ένα τραπέζι 5 Δυο παιδιά πάνω σε rollers σπρώχνονται Ένα βαγονάκι κινείται πάνω σε ένα τραπέζι Ένα ποδήλατο επιταχύνεται

Ερευνητικές μελέτες  είναι λιγότερες οι έρευνες που επικεντρώνονται στην αλληλεπίδραση δύο ακίνητων σωμάτων που βρίσκονται σε απόσταση 6

7 η κίνηση συνεπάγεται την άσκηση μιας δύναμης στην κατεύθυνση της κίνησης η κίνηση συνεπάγεται την άσκηση μιας δύναμης στην κατεύθυνση της κίνησης Ιδέες των μαθητών για τη δύναμη Αριστοτελική λογική

8 Ιδέες των μαθητών για τη δύναμη Π.χ. δυσκολεύονται να αντιληφθούν την άνωση που ασκεί το νερό ως συνέπεια της αλληλεπίδρασης σώματος – νερού δυσκολεύονται να αναγνωρίσουν τις δυνάμεις που ασκούνται σε μια αλληλεπίδραση

9 Ιδέες των μαθητών για τη δύναμη τείνουν να εφαρμόζουν την δράση και την αντίδραση στο ίδιο σώμα

10 Η δράση και η αντίδραση έχουν άνισα μέτρα Α Β Ιδέες των μαθητών για τη δύναμη

Προβλήματα κατανόησης του περιεχομένου των δυναμικών αλληλεπιδράσεων Inanimate bodies can exert force, e.g. like a stone or a chair 11 Forces can be exerted on a stationary body, e.g. on a stationary car

Προβλήματα κατανόησης του περιεχομένου των δυναμικών αλληλεπιδράσεων 12 Forces can be exerted on a stationary body, e.g. on a stationary car

Προβλήματα κατανόησης του περιεχομένου των δυναμικών αλληλεπιδράσεων 13 Force interaction can be developed between distant bodies

Προβλήματα κατανόησης του περιεχομένου των δυναμικών αλληλεπιδράσεων 14 ‘Terrestrial’’ as well as celestial bodies can interact with the gravitational force, e.g. they cannot comprehend that the Earth and an apple are objects and it is, therefore, possible for a gravitational interaction to be exercised between them

Προβλήματα κατανόησης του περιεχομένου των δυναμικών αλληλεπιδράσεων 15 The cause of reaction force, they think that the upward force of a table on a book comes from air pressure, air molecules when one body is resting on another, the lower body possesses a passive resistance that ‘‘cannot be regarded as a force’’

Προβλήματα κατανόησης του περιεχομένου των δυναμικών αλληλεπιδράσεων 16 The placement of the vector of force on the body that receives the force e.g. students place the arrow on the object that exerts the force which results in identifying the force with an attribute of the object Α Β

Προβλήματα κατανόησης του περιεχομένου των δυναμικών αλληλεπιδράσεων 17 Interaction is a mutual relationship between two objects, e.g. ‘‘the use of the verb to ‘act’ associated to a linear causal reasoning leads to see that on one hand A acts on B and B acts on A on the other hand, that is independently’’ Α Β

18 οι δυσκολίες των μαθητών να χρησιμοποιούν τη δύναμη στην πρόβλεψη και ερμηνεία φαινομένων ηρεμίας και κίνησης οφείλεται στο ότι δεν κατανοούν τη δύναμη ως το μέτρο της αλληλεπίδρασης δυο σωμάτων /οντοτήτων. Συμπερασματικά Περιγράφει ποσοτικά την αλληλεπίδραση δύο οντοτήτων π.χ. μαζών Φυσικοί Οι μαθητές

Προτάσεις διδασκαλίας 19 Επικεντρώνονται κυρίως στον 1 ο και 2 ο Νόμο του Νεύτωνα

Προτάσεις διδασκαλίας 20 Η έρευνα στην εννοιολογική αλλαγή αναζητά ένα ευρύτερο θεωρητικό πλαίσιο (a broader theoretical framing) για να ερμηνεύσουν αυτές τις δυσκολίες

Θεωρητική προσέγγιση κατά DiSessa 21 ‘‘contextuality’’ ‘‘specification’’

22 Το φάσμα των πλαισίων στο οποίο μια έννοια (θεωρία, μοντέλο, έννοια) εφαρμόζεται Contextuality Η έννοια της συγκειμενοποίησης συνεισφέρει στο να κατανοήσουμε :  στο πώς ανταποκρίνονται οι μαθητές σε ποικίλες περιπτώσεις Η έννοια της συγκειμενοποίησης συνεισφέρει στο να κατανοήσουμε :  στο πώς ανταποκρίνονται οι μαθητές σε ποικίλες περιπτώσεις

23 Το είδος των όψεων που χρειαζόμαστε για να καθορίσουμε μια έννοια Specification Για τον προσδιορισμό του εννοιολογικού περιεχομένου προτείνονται 5 όψεις :  Existential – υπαρξιακή  Ontological - οντολογική  Coarse quantitative –ποσοτική  Compositional - συνθετική  Causal - τυχαία Για τον προσδιορισμό του εννοιολογικού περιεχομένου προτείνονται 5 όψεις :  Existential – υπαρξιακή  Ontological - οντολογική  Coarse quantitative –ποσοτική  Compositional - συνθετική  Causal - τυχαία

24 Σε ποιες περιπτώσεις ένα άτομο αποδίδει την ύπαρξη μιας δύναμης? Existential aspect Για παράδειγμα, οι μαθητές δεν δέχονται την ύπαρξη δυνάμεων όταν τα σώματα είναι σε ηρεμία

25 Ποιες είναι οι αντιλήψεις των μαθητών για τη φύση της δύναμης? Ontological aspect  Μια απλοϊκή αντίληψη είναι ότι η δύναμη είναι ιδιότητα ενός αντικειμένου.  Ο διανυσματικός χαρακτήρας της δύναμης είναι βασικό χαρακτηριστικό της φύσης της. Οι μαθητές παρουσιάζουν πολλά προβλήματα στο να αντιληφθούν το διανυσματικό χαρακτήρα της.  Μια απλοϊκή αντίληψη είναι ότι η δύναμη είναι ιδιότητα ενός αντικειμένου.  Ο διανυσματικός χαρακτήρας της δύναμης είναι βασικό χαρακτηριστικό της φύσης της. Οι μαθητές παρουσιάζουν πολλά προβλήματα στο να αντιληφθούν το διανυσματικό χαρακτήρα της.

26 Πώς αντιλαμβάνονται οι μαθητές την ποσοτική φύση της δύναμης? Coarse quantitative  Μια διαφορά στις αντιλήψεις που έχουν οι επιστήμονες και οι μαθητές είναι ότι οι μαθητές δεν δέχονται την ισότητα των μέτρων της δράσης και της αντίδρασης

27 Contextual coherence  is used to evaluate the extent to which pupils “can apply a concept or a physical principle in a variety of familiar and novel situations”’

28 Representational coherence  concerns students’ capability to use multiple representations correctly, for instance verbal, graphical

29 Διδακτικές προσεγγίσεις Επικεντρωνόμαστε στην existential aspect των δυνάμεων  σε ίδια φαινομενολογικά περιβάλλοντα π.χ. βαρυτικά,  σε διαφορετικά περιβάλλοντα π.χ. ηλεκτροστατικά, μαγνητικά… Επικεντρωνόμαστε στην existential aspect των δυνάμεων  σε ίδια φαινομενολογικά περιβάλλοντα π.χ. βαρυτικά,  σε διαφορετικά περιβάλλοντα π.χ. ηλεκτροστατικά, μαγνητικά…

30 Διδακτικές προσεγγίσεις Όταν οι μαθητές αναγνωρίζουν τις δυναμικές αλληλεπιδράσεις σε ποικίλα πλαίσια, δεν σημαίνει ότι έχουν κατακτήσει την οντολογική όψη των δυνάμεων ή την ποσοτική τους.

31 Διδακτικές προσεγγίσεις Οι μαθητές μπορεί να αναγνωρίζουν ότι ένας μαγνήτης ασκεί δύναμη σε ένα υλικό, ή μια πέτρα ασκεί δύναμη σε μια άλλη πέτρα, αλλά συνολικά να θεωρούν ότι είναι ιδιότητα ενός σώματος