Θεσμοί προσχολικής αγωγής Ενότητα 10 η : Τα Αναλυτικά προγράμματα σπουδών στο ελληνικό νηπιαγωγείο Παντελής Κυπριανός Σχολή Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Τέλος Ενότητας.
Advertisements

Η ανοσοαποτύπωση ως επιβεβαιωτική μέθοδος
Σχεδίαση Ολοκληρωμένων Κυκλωμάτων
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση Ενότητα 2.1: Μυθολογία Αγγελική Γιαννικοπούλου Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία.
Ενότητα 8: Μιλάμε για το θέατρο
Διδασκαλία και Μάθηση στο Νηπιαγωγείο: Σχεδιασμός Εκπαιδευτικών Δραστηριοτήτων Ι Ενότητα 3: Τα Συναισθήματα Διδάσκουσα: Βασιλική Φωτοπούλου Τμήμα Επιστημών.
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία. Ενότητα 2η: Η έννοια του ορθού Λόγου. Όνομα Καθηγητή: Παρούσης Μιχαήλ. Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών. Τμήμα.
Τεχνολογία οφθαλμικών φακών Ι (Ε) Ενότητα 5: Έγχρωμοι φακοί Θεμιστοκλής Γιαλελής, Οπτικός, MSc, PhD candidate ΕΔΙΠ του τμήματος Οπτικής και Οπτομετρίας.
Θεσμοί προσχολικής αγωγής στην Ευρώπη Ενότητα 1 η : Αντικείμενο και εννοιολογικοί προσδιορισμοί Παντελής Κυπριανός Σχολή Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών.
Εισαγωγή στην Ψυχολογία Ενότητα 2:Τομείς Έρευνας της Σύγχρονης Ψυχολογίας Διδάσκουσα: Ειρήνη Σκοπελίτη Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην.
Εργαστήριο 9 : Scratch (Μέρος 9_Α) Δημήτριος Νικολός ΤΕΕΑΠΗ
Εισαγωγή στις Επιστήμες της Αγωγής
Eιδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Θεσμοί προσχολικής αγωγής στην Ευρώπη
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ ΤΗΣ ΡΥΠΑΝΣΗΣ
Άλλες μορφές νευρώσεων
Ενότητα 12: Πάσχα Διδάσκουσα: Βασιλική Φωτοπούλου
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Υπολογιστική Γεωμετρία και Εφαρμογές στις ΒΧΔ
Ενότητα 4 (part B) : Ιατρική ηθική
Φιλοσοφία της Ιστορίας και του Πολιτισμού
Εργαστήριο 9 : Scratch (Μέρος 9_Β) Δημήτριος Νικολός ΤΕΕΑΠΗ
Ενότητα 6: Μιλάμε για την 28η Οκτωβρίου 1940
Μυθος και Τελετουργία στην Αρχαία Ελλάδα
ΠΡΟΤΥΠΟ ΕΛΟΤ EN ISO 3251 Ζύγιση μάζας υγρού μελανιού (m1 g)
Ενότητα 13 Αξιολόγηση μαθήματος και διδάσκοντος από την εφαρμογή της Μονάδας Ολικής Ποιότητας (ΜΟΔΙΠ) του ΤΕΙ Αθήνας Αξιολόγηση του μαθήματος Αξιολόγηση.
Εισαγωγή στο Κουκλοθέατρο
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία
Άσκηση 9 (1 από 2) Ανακαλύψτε στο χάρτη σας μερικά χαρτογραφικά αντικείμενα που να ανήκουν στις παρακάτω κατηγορίες : φυσικά, τεχνητές κατασκευές, αφηρημένα.
Εξέλιξη των ιδεών στις Φυσικές Επιστήμες
Ο Πλάτων και ο Αριστοτέλης για την ψυχή
Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Σπουδών Τμήμα Φιλοσοφίας
Εργαστήριο 7 : Scratch (Μέρος 7ο) Δημήτριος Νικολός ΤΕΕΑΠΗ
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία
Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Σπουδών Τμήμα Φιλοσοφίας
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 9 (PART A): Σχέση Ηθικής και Δικαιοσύνης
Τοπολογικές σχέσεις 1/3 Βρείτε και περιγράψτε τις τοπολογικές σχέσεις σύμφωνα με τους (Pantazis, Donnay 1996) για τα παρακάτω γεω-γραφικά αντικείμενα:
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία
Προσχολική Παιδαγωγική
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Εικαστικές συνθέσεις - Χρώμα στο χώρο
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Ενότητα 11: Επίλυση Προβλημάτων
Οργάνωση και Διοίκηση Πρωτοβάθμιας (Θ)
Εισαγωγή στις εικαστικές τέχνες
Εισαγωγή στις Επιστήμες της Αγωγής
Λιθογραφία – Όφσετ (Θ) Ενότητα 8.2: Εκτυπωτική Διαδικασία Μηχανής
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Ενότητα 13: Τα Έντομα Διδάσκουσα: Βασιλική Φωτοπούλου
Διδακτική της Πληροφορικής
Ποιοτική μεθοδολογία έρευνας στη Διδακτική των Μαθηματικών
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 5 (part A): Ηθική αρχών και ηθική ωφέλειας
Τηλεοπτική και Ραδιοφωνική Παραγωγή
Ειδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων -E
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Μυθος και Τελετουργία στην Αρχαία Ελλάδα
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Προσχολική Παιδαγωγική
Γενικὴ Ἐκκλησιαστικὴ Ἱστορία Α´
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 6 (part A): Όταν τα άτομα δεν είναι σε θέση να λάβουν αποφάσεις για τον εαυτό τους Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής.
Ενότητα 1: ……………….. Όνομα Επώνυμο Τμήμα __
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Θεσμοί προσχολικής αγωγής Ενότητα 10 η : Τα Αναλυτικά προγράμματα σπουδών στο ελληνικό νηπιαγωγείο Παντελής Κυπριανός Σχολή Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών Τ.Ε.Ε.Α.Π.Η.

Σκοποί ενότητας Γνωριμία με τα αναλυτικά προγράμματα σπουδών (ΑΠΣ), ποια είναι, πότε ξεκινούν να τίθενται σε ισχύ, ποια η λογική και η λειτουργία τους. Να αποκτήσουν οι φοιτητές ολοκληρωμένη εικόνα για τα ΑΠΣ στην Ελλάδα, τις παιδαγωγικές τους αρχές, τις μεταξύ τους ομοιότητες και διαφορές.

Σκοποί ενότητας Από πότε έχουμε ΑΠΣ, τους στόχους τους και τη φιλοσοφία τους. Κατανόηση των βασικών αρχών του Δ.Ε.Π.Π.Σ Να αποκτήσουν κριτική στάση όσο αναφορά τα ΑΠΣ και να είναι σε θέση να κατανοήσουν τη λογική και τη λειτουργία τους.

Περιεχόμενα ενότητας Τα πέντε ΑΠΣ στην προσχολική αγωγή στην Ελλάδα Το ισχύον πρόγραμμα: ΔΕΠΠΣ. Αναλυτικότερη παρουσίαση. Κριτική και προβληματισμοί

Τα πέντε ΑΠΣ στην προσχολική αγωγή στην Ελλάδα Τα αναλυτικά προγράμματα σπουδών στην Ελλάδα

Τα πέντε ΑΠΣ στην προσχολική αγωγή στην Ελλάδα ΑΠΣ 1895 Φραιμπελιανό στην εκδοχή των επιγόνων του. «Σχολειοποιημένο», εστιασμένο στη γνώση και την πειθάρχηση. Εφαρμόστηκε ελάχιστα ελλείψει νηπιαγω- γείων.

Τα πέντε ΑΠΣ στην προσχολική αγωγή στην Ελλάδα ΑΠΣ 1962 Το 1962 υιοθετήθηκε το πρώτο ουσιαστικά ΑΠΣ για το ελληνικό νηπιαγωγείο. Διήρκεσε μέχρι το «Το Αναλυτικό Πρόγραμμα του νηπιαγωγείου», έγραφε το 1977, η σημαντική παιδαγωγός Κυριαζοπούλου-Βαληνάκη, από τους βασικούς εμπνευστές του, «χρονολογείται από το Στην πραγματικότητα, όμως, είναι πολύ παλαιότερο γιατί βασίζεται σε εισηγήσεις μας του Όταν δηλαδή άρχιζε να ισχύει ήταν κιόλας ξεπερασμένο, παλιό. Γι΄ αυτό και παρουσιάζουμε πιο κάτω ένα σχέδιοαναλυτικού προγράμματος, που εφαρμόζουμε στα πρότυπα νηπιαγωγεία της Σ.Ν.Κ. τα τελευταία δέκα χρόνια ( )»

Τα πέντε ΑΠΣ στην προσχολική αγωγή στην Ελλάδα ΑΠΣ 1980 Σύμφωνα με την Κυριαζοπούλου-Βαληνάκη, βασικό εμπνευστή του, το ΑΠΣ του 1980 παραπέμπει στην αναπτυξιακή θεωρία του Jean Piaget. Αντίθετα σημειώνει το ΑΠΣ του 1962 αγνοεί την ανάπτυξη του παιδιού και προτείνει ταυτόσημα πράγματα για όλα τα νήπια, τόσο για τα προνήπια, όσο και για τα νήπια. «Το σύνολο των στοιχείων που έχουν συγκεντρωθεί», συνεχίζει, «γύρω από την ανάπτυξη και εξέλιξη του νηπίου, μας οδηγούν σε ορισμένα συμπεράσματα που μπορούμε να τα χρησιμοποιήσουμε σαν βάσεις μας στη σχεδίαση του προγράμματος εκείνου, που θα προσφέρει τις πιο κατάλληλες εμπειρίες στα νήπια

Τα πέντε ΑΠΣ στην προσχολική αγωγή στην Ελλάδα Διαδοχικά και ανάλογα με την ηλικία, τα προγράμματα και τα υλικά δυσκολεύουν και παρέχουν μεγαλύτερες δυνατότητες προβλη- ματισμού και αναζητήσεων. Ένα νήπιο 3 ετών και 6 μηνών δεν χρειάζεται, ούτε είναι σε θέση, να αξιοποιήσει ένα πρόγραμμα για παιδιά 4 και 5 ετών».

Τα πέντε ΑΠΣ στην προσχολική αγωγή στην Ελλάδα Η αλλαγή: ΑΠΣ 1989 Το αναλυτικό πρόγραμμα του 1989 σηματοδοτεί σημαντική στροφή για τα ΑΠΣ στην Ελλάδα. Διαφέρει αρκετά από αυτό του 1980

Τα πέντε ΑΠΣ στην προσχολική αγωγή στην Ελλάδα Εμφανίζεται ως πιο επιστημονικό, λιγότερο εμποτισμένο από ιδεολογικές παραμέτρους (λιγότερη έμφαση στις «πατριωτικές» πτυχές) και είναι πιο εκτενές (καλύπτει 19 σελίδες). Ως προς τους στόχους βασίζεται στο νόμο 1566 του 1985 σύμφωνα με τον οποίο: «Σκοπός του νηπιαγωγείου είναι να βοηθήσει τα νήπια να αναπτυχθούν σωματικά και κοινωνικά, μέσα στα πλαίσια που ορίζει ο ευρύτερος σκοπός της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης».

Τα πέντε ΑΠΣ στην προσχολική αγωγή στην Ελλάδα Ο Ν εξειδικεύει το σκοπό σε 5 ειδικότερους, οι οποίοι, με τη σειρά τους, αναλύονται λεπτομερέστερα στο ΑΠ του Το ΑΠΣ του 1989 καταργεί την οπτική του προηγούμενου ΑΠΣ, του 1980, και σε αντίθεση σε αυτόν δεν δίνει καμία έμφαση στην ανάγνωση και τη γραφή.

Τα πέντε ΑΠΣ στην προσχολική αγωγή στην Ελλάδα ΑΠΣ Το Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών (Δ.Ε.Π.Π.Σ) Κριτική στο ΑΠΣ του Επεξεργασία και υιοθέτηση το 2001 του Δ.Ε.Π.Π.Σ.: Με τα λόγια του Στ. Αλαχιώτη, προέδρου του ΠΙ, πρόκειται περί «ενός νέου Ενιαίου Πλαισίου Προγραμμάτων Σπουδών». Βασικό του χαρακτηριστικό; «διαθεματική προσέγγιση της γνώσης».

Τα πέντε ΑΠΣ στην προσχολική αγωγή στην Ελλάδα «(...) την εξέταση, δηλαδή, του θέματος από πολλές οπτικές-επιστημονικές γωνίες και την καλλιέργεια σχετικών δεξιοτήτων, στάσεων και αξιών». Σε τι διαφέρει η «διαθεματική προσέγγιση» από την διε- επιστημονική; «Η διεπιστημονική προσέγγιση αφορά την περίπτωση κατά την οποία το υπό εξέταση αντικείμενο (θέμα) απαιτεί τη συμβολή διαφόρων επιστημών. Οριζόντια, όμως διασύνδεση στο επίπεδο των Α.Π.Σ. σημαίνει κατάλληλη οργάνωση της διδακτέας ύλης κάθε γνωστικού αντικειμένου με τρόπο που να εξασφαλίζεται η επεξεργασία θεμάτων από πολλές πλευρές και να αναδεικνύεται η σχέση τους με την πραγματικότητα. Αναλυτικών Προγραμματικών Σπουδών

Το ισχύον πρόγραμμα: Δ.Ε.Π.Π.Σ. Αναλυτικότερη παρουσίαση Οι αρχές του Δ.Ε.Π.Π.Σ.

Το ισχύον πρόγραμμα: Δ.Ε.Π.Π.Σ. Αναλυτικότερη παρουσίαση Σύμφωνα με τον τότε Αντιπρόεδρο του ΠΙ Η. Ματσαγγούρα: «Βασική παραδοχή του Δ.Ε.Π.Π.Σ. είναι ότι άσχετα από τις ακαδημαϊκές πρακτικές της κατάτμησης της γνώσης σε τομείς εξειδίκευσης –που κι αυτές τελευταίως αναθεωρούνται- η σχολική γνώση, για λόγους ψυχολογικούς και διδακτικούς, πρέπει: να διδάσκεται σε ενιαιοποιημένη μορφή, για να προσφέρει ολιστικές εικόνες της πραγματικότητας

Το ισχύον πρόγραμμα: Δ.Ε.Π.Π.Σ. Αναλυτικότερη παρουσίαση να συνδέεται με τις εμπειρίες των μαθητών, για να είναι κατανοητή, ενδιαφέρουσα και σχετική με την πραγματικότητα που βιώνουν και να προσεγγίζεται με διερευνητικές μεθόδους, ώστε η γνώση να οικοδομείται σταδιακά από τους ίδιους τους μαθητές

Το ισχύον πρόγραμμα: Δ.Ε.Π.Π.Σ. Αναλυτικότερη παρουσίαση Η σχολική γνώση θα προσφέρει στους μαθητές νέες δυνατότητες σκέψης, κρίσης και δράσης για την αντιμετώπιση των καταστάσεων της καθημερινό- τητας μόνο όταν γίνει ενιαία, κατανοητή, σχετική, ελκυστική και ενδιαφέρουσα. Διαφορετικά, θα παραμείνει ανενεργό σώμα αποσπασματικών, ανοημάτιστων και αδιάφορων πληροφοριών. Και, βέβαια, είναι αυτονόητο ότι οι αποσπασματικές πληροφορίες δεν συνιστούν γνώση»

Κριτική και προβληματισμοί Προβληματισμοί σχετικά με τα αναλυτικά προγράμματα των παιδαγωγικών τμημάτων

Κριτική και προβληματισμοί Πώς φτιάχτηκαν τα ΑΠΣ ιδιαίτερα το ΔΕΠΠΣ; Συμμετείχαν τα εμπλεκόμενα μέρη και πόσο; Πόσο δοκιμάστηκε πιλοτικά; Αξιολόγηση. Πόσο λειτουργεί ικανοποιητικά; Έχουν προβλεφθεί διορθωτικοί μηχανισμοί;

Τέλος ενότητας Τα Αναλυτικά προγράμματα σπουδών στο ελληνικό νηπιαγωγείο

Βιβλιογραφία Αλαχιώτης, Σ. Ν. (2002), «Για ένα σύγχρονο εκπαιδευτικό πρόγραμμα», στο π. Επιθεώρηση Εκπαιδευτικών Θεμάτων, Ειδικό αφιέρωμα στη Διαθεματικότητα, τχ. 7, Νοέμβριος, σσ Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών (2002), Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών Υποχρεωτικής Εκπαίδευσης, τόμοι Α΄, Β΄, ΥΠΕΠΘ, Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, Αθήνα. Ζαχάρος, Κ & Παπανδρέου, Μ. (2004), «Τα μαθηματικά στο νηπιαγωγείο: Μια κριτική ανάλυση του ΔΕΠΠΣ» στο Γ. Μπαγάκης (επιμέλεια), Ο εκπαιδευτικός και το αναλυτικό πρόγραμμα, Μεταίχμιο, Αθήνα, σσ Καρατζιά-Σταυλιώτη, Ε. (2002), «Η διαθεματικότητα στα Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών: Παραδείγματα από την ευρωπαϊκή εμπειρία και πρακτική», στο π. Επιθεώρηση Εκπαιδευτικών Θεμάτων, Ειδικό αφιέρωμα στη Διαθεματικότητα, τχ. 7, Νοέμβριος σσ

Βιβλιογραφία Ματσαγγούρας, Η. Γ. (2002), «Διεπιστημονικότητα, διαθεματικότητα και ενιαιοποίηση στα νέα Προγράμματα Σπουδών: Τρόποι οργάνωσης της σχολικής γνώσης», Επιθεώρηση Εκπαιδευτικών Θεμάτων, Ειδικό αφιέρωμα στη Διαθεματικότητα, τχ. 7, Νοέμβριος, σσ Οδηγός Nηπιαγωγού. Εκπαιδευτικοί σχεδιασμοί, Δημιουργικά περιβάλλοντα μάθησης, (2005), (συγγραφείς Χ. Δαφέρμου, Π. Κουλούρη, Ε. Μπασαγιάννη), ΟΕΔΒ, Αθήνα. Πατηνιώτης, Ν. (2006), Το ολοήμερο νηπιαγωγείο, Τυπωθήτω, Αθήνα.

Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στo πλαίσιo του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο Πανεπιστήμιο Αθηνών» έχει χρηματοδοτήσει μόνο την αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.

Σημειώματα

Σημείωμα Αναφοράς Copyright Πανεπιστήμιο Πατρών, Σχολή Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών, Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία, Κυπριανός Παντελής. «Θεσμοί Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης στην Ευρώπη». Έκδοση: 1.0. Αθήνα Διαθέσιμο από τη δικτυακή διεύθυνση:

Σημείωμα Αδειοδότησης Το παρόν υλικό διατίθεται με τους όρους της άδειας χρήσης Creative Commons Αναφορά, Μη Εμπορική Χρήση Παρόμοια Διανομή 4.0 [1] ή μεταγενέστερη, Διεθνής Έκδοση. Εξαιρούνται τα αυτοτελή έργα τρίτων π.χ. φωτογραφίες, διαγράμματα κ.λ.π., τα οποία εμπεριέχονται σε αυτό και τα οποία αναφέρονται μαζί με τους όρους χρήσης τους στο «Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων». [1] Ως Μη Εμπορική ορίζεται η χρήση: που δεν περιλαμβάνει άμεσο ή έμμεσο οικονομικό όφελος από την χρήση του έργου, για το διανομέα του έργου και αδειοδόχο που δεν περιλαμβάνει οικονομική συναλλαγή ως προϋπόθεση για τη χρήση ή πρόσβαση στο έργο που δεν προσπορίζει στο διανομέα του έργου και αδειοδόχο έμμεσο οικονομικό όφελος (π.χ. διαφημίσεις) από την προβολή του έργου σε διαδικτυακό τόπο Ο δικαιούχος μπορεί να παρέχει στον αδειοδόχο ξεχωριστή άδεια να χρησιμοποιεί το έργο για εμπορική χρήση, εφόσον αυτό του ζητηθεί.

Διατήρηση Σημειωμάτων Οποιαδήποτε αναπαραγωγή ή διασκευή του υλικού θα πρέπει να συμπεριλαμβάνει:  το Σημείωμα Αναφοράς  το Σημείωμα Αδειοδότησης  τη δήλωση Διατήρησης Σημειωμάτων  το Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων (εφόσον υπάρχει) μαζί με τους συνοδευόμενους υπερσυνδέσμους.