Εκπαιδευτική Τεχνολογία & Διδακτική της Πληροφορικής Ενότητα 6:E-learning Κλειώ Σγουροπούλου Τμήμα Μηχανικών Πληροφορικής Τ.Ε. Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Ο επικοινωνιακός ρόλος του εκπαιδευτικού σε συμβατικά, υπολογιστικά και δικτυακά περιβάλλοντα μάθησης Μαρία Κορδάκη, Ph.D, M.ED.
Advertisements

Τέλος Ενότητας.
Βασικές αρχές ευρετηρίασης
Οργάνωση πληροφοριών Ταξινόμηση (Θ) Ενότητα 1: Εισαγωγή (α μέρος) Δάφνη Κυριάκη-Μάνεση Τμήμα Βιβλιοθηκονομίας και Συστημάτων Πληροφόρησης Το περιεχόμενο.
Η ανοσοαποτύπωση ως επιβεβαιωτική μέθοδος
Τριφασικά συμμετρικά δίκτυα σε συνδεσμολογία Υ (1/2)
Περιλήψεις Γιατί; Πως; Τι είναι; Ποιος τις κάνει;
Αυτοματοποιημένη ευρετηρίαση
Εξευγενισμός φυτικών λαδιών
Άσκηση με αντίσταση Είναι ο οποιοσδήποτε τύπος ενεργητικής άσκησης στον οποίο η δυναμική ή στατική μυϊκή σύσπαση βρίσκει αντίσταση από μία εξωτερική.
Πολιτική πληροφόρησης Ενότητα 11: Ανακεφαλαίωση Μέρος Ι Δρ Αλέξανδρος Κουλούρης Τμήμα Βιβλιοθηκονομίας & Συστημάτων Πληροφόρησης Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα.
Η αναγκαιότητα συνθετικής προσέγγισης 1/6
Διάνοιξη πόρων Με ακτινοβολούμενη θερμότητα. Θερμαινόμενα σίδερα.
Ανάλυση Συστημάτων Μακροχρόνιας Φροντίδας (Θ)
Έλεγχος Ροής με την Εντολή Επανάληψης FOR 1/9
Καμπυλότητα Φακού P c
Δράση μάσκας Μείωση ερεθισμού και επαναφορά των διασταλμένων πόρων.
Παράγοντες που επηρεάζουν τη δύναμη ενός μυός 1/2
Ορισμός Μάλαξη είναι ένα σύστημα μηχανικών χειρισμών που εκτελούνται στην επιφάνεια του ανθρώπινου σώματος (εδώ στο πρόσωπο), με τα χέρια ή με ειδικά μηχανήματα.
Βιοηθική και Δεοντολογία στην Φυσικοθεραπεία Ενότητα 7: Οι αντιλήψεις & ο ρόλος εργασίας των επιστημόνων υγείας H περίπτωση του νοσοκομείου Πατησίων Γεωργία.
Αλκίνια Χαρακτηριστική ομάδα: τριπλός δεσμός.
Περιγραφή Είναι κύματα που εκπέμπονται σε πολύ μεγάλες συχνότητες.
Σύσταση και Ανάλυση Γλευκών και Οίνων (Θ)
Συστήματα Θεματικής Πρόσβασης (Θ) Ενότητα 5: Θεματική επεξεργασία απεικονιστικών τεκμηρίων Δάφνη Κυριάκη-Μάνεση Τμήμα Βιβλιοθηκονομίας και Συστημάτων Πληροφόρησης.
Μέρη μηχανής φύλλου όφσετ
Οργάνωση και Διοίκηση Πρωτοβάθμιας (Θ) Ενότητα 1: Βασικές αρχές και ορισμοί Γιώργος Πιερράκος Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων Εισαγωγική Κατεύθυνση Διοίκησης.
Υπηρεσίες Πληροφόρησης Ενότητα 7: Είδη υπηρεσιών πληροφόρησης – Εξυπηρέτηση (β’ μέρος) Δρ. Ευγενία Βασιλακάκη Τμήμα Βιβλιοθηκονομίας και Συστημάτων Πληροφόρησης.
Διατροφή- Διαιτολογία Ενότητα 18: Διατροφή και δυσλιπιδαιμίες Αναστασία Κανέλλου, καθηγήτρια Τμήμα Νοσηλευτικής Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας.
Τεχνολογία οφθαλμικών φακών Ι (Ε) Ενότητα 2: Διόρθωση αμετρωπιών με οφθαλμικούς φακούς Θεμιστοκλής Γιαλελής, Οπτικός, MSc, PhD candidate ΕΔΙΠ του τμήματος.
Τεχνολογία οφθαλμικών φακών Ι (Ε) Ενότητα 5: Έγχρωμοι φακοί Θεμιστοκλής Γιαλελής, Οπτικός, MSc, PhD candidate ΕΔΙΠ του τμήματος Οπτικής και Οπτομετρίας.
Συμπλήρωση Προτύπου Διδακτικού Σχεδιασμού
Eιδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων
Κανόνες Ασφαλείας Εργοταξίων
Παράγοντες που επηρεάζουν ένα σύστημα Υγείας
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ ΤΗΣ ΡΥΠΑΝΣΗΣ
Διάρκεια της άσκησης Η διάρκεια και η ένταση της άσκησης είναι σχετικές: Μεγαλύτερο διάλειμμα κατά την άσκηση παραπέμπει σε αερόβια διαδικασία. Μικρότερο.
Εκτίμηση Φυσικής Κατάστασης
Άλλες μορφές νευρώσεων
Διαχείριση παραγωγής εντύπων 1/2
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Άσκηση 8 (1 από 3) Προβολές 1. Να επιλέξετε ένα θέμα βασισμένο σε κάποια παράγραφο / υποπαράγραφο του κεφαλαίου 6 των σημειώσεων και να κάνετε μια εργασία.
Υπολογιστική Γεωμετρία και Εφαρμογές στις ΒΧΔ
Τι είναι το E-learning Μαρία Κορδάκη, Ph.D, M.ED..
Βασικά δεδομένα Το σύστημα υγείας δεν αποτελεί απλά άθροισμα επιμέρους μερών. Τα επιμέρους στοιχεία του συστήματος βρίσκονται σε συνεχή αλληλεξάρτηση.
Περιεχόμενο-Ανθρώπινη υποδομή και Διδακτικές προσεγγίσεις στο e-learning Μαρία Κορδάκη, Ph.D, M.Ed.
Άρθρο Συγγραφείς: Marcus Plescia, MD, MPH, Martha Groblewski, PhD, RD, LDN. Τίτλος: A Community Oriented Primary care Demonstration Project Refining.
Ταυτότητα και περίγραμμα μαθήματος
Παραδείγματα προσβάσιμων προτύπων
ΠΡΟΤΥΠΟ ΕΛΟΤ EN ISO 3251 Ζύγιση μάζας υγρού μελανιού (m1 g)
Ενότητα 13 Αξιολόγηση μαθήματος και διδάσκοντος από την εφαρμογή της Μονάδας Ολικής Ποιότητας (ΜΟΔΙΠ) του ΤΕΙ Αθήνας Αξιολόγηση του μαθήματος Αξιολόγηση.
Πληροφοριακή Συμπεριφορά
Άσκηση 9 (1 από 2) Ανακαλύψτε στο χάρτη σας μερικά χαρτογραφικά αντικείμενα που να ανήκουν στις παρακάτω κατηγορίες : φυσικά, τεχνητές κατασκευές, αφηρημένα.
Τοπολογικές σχέσεις 1/3 Βρείτε και περιγράψτε τις τοπολογικές σχέσεις σύμφωνα με τους (Pantazis, Donnay 1996) για τα παρακάτω γεω-γραφικά αντικείμενα:
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Εικαστικές συνθέσεις - Χρώμα στο χώρο
Οργάνωση και Διοίκηση Πρωτοβάθμιας (Θ)
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Οργάνωση και Διοίκηση Πρωτοβάθμιας (Θ)
Λιθογραφία – Όφσετ (Θ) Ενότητα 8.2: Εκτυπωτική Διαδικασία Μηχανής
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Ενότητα 9: Συστήματα Υγείας στην Ευρώπη: Σουηδία
Ειδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων -E
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Ενότητα 8: Συστήματα Υγείας στην Ευρώπη: Γαλλία
Eιδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων -Θ
Ψυχιατρική Ενότητα 7: Συνέχεια σταδίων
Ανοσολογία (Ε) Ενότητα 3: Αιμοσυγκόλληση Πέτρος Καρκαλούσος
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Ενότητα 1: ……………….. Όνομα Επώνυμο Τμήμα __
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Εκπαιδευτική Τεχνολογία & Διδακτική της Πληροφορικής Ενότητα 6:E-learning Κλειώ Σγουροπούλου Τμήμα Μηχανικών Πληροφορικής Τ.Ε. Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας Το περιεχόμενο του μαθήματος διατίθεται με άδεια Creative Commons εκτός και αν αναφέρεται διαφορετικά Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.

Τι είναι το e-learning; Η μαθησιακή διαδικασία πραγματοποιείται μέσα από σύγχρονες δικτυακές τεχνολογίες και εφαρμογές υπολογιστών 1

Τα Πλεονεκτήματα του e-learning 1/7 Ευελιξία, Προσβασιμότητα: o Είναι πάντα διαθέσιμο, επομένως μπορούμε να το επαναλαμβάνουμε. o Είναι παντού διαθέσιμο, δηλαδή όπου και να είμαστε. o Είναι διαθέσιμο σε όλους που έχουν στην διάθεση τους απλά μέσα, όπως ένα PC, χωρίς να απαιτεί οργανωμένους χώρους εκπαίδευσης. Επαναχρησιμοποιησιμότητα: o Παρέχεται η δυνατότητα πολλαπλών μορφών οργάνωσης του περιεχομένου μάθησης προσφέροντας δυνατότητες επαναχρησιμοποίησης και δημιουργίας κοινής βάσης για πολλά θέματα. 2

Τα Πλεονεκτήματα του e-learning 2/7 Υψηλή ποιότητα : Μπορεί να o είναι εξαιρετικά πλούσιο σε περιεχόμενο. Mπορεί να υποστηρίξει εξαιρετικά προηγμένο τρόπο παρουσίασης του μαθησιακού αντικειμένου: υπερμέσα, πολυμέσα, βίντεο, ήχος, κείμενα, εικόνες, παραστάσεις, ομιλία, διαλογική συνεργασία. o παρέχει αξιόπιστο υλικό σχεδιασμένο από φημισμένους επιστήμονες στο μαθησιακό αντικείμενο o παρέχει δυνατότητες επικοινωνίας με φημισμένους επιστήμονες στο μαθησιακό αντικείμενο o υποστηρίξει τη συνεργατική μάθηση όπως και την ενεργητική μάθηση σε ειδικά σχεδιασμένα περιβάλλοντα διάθεσης κατάλληλων εργαλείων o επιδέχεται συνεχή βελτίωση 3

Τα Πλεονεκτήματα του e-learning 3/7 Δυνατότητες εξατομικευμένης μάθησης: o Μπορεί να πραγματοποιείται με διαφορετικούς τρόπους έτσι ώστε να ταιριάζει στις προτιμήσεις του μαθητή: αυτοδιδασκαλία, ασύγχρονη συνεργασία, σύγχρονη διδασκαλία, επικοινωνία τόσο με τον καθηγητή όσο και τους συμμαθητές. o Το μαθησιακό υλικό μπορεί να προσπελαύνεται δυναμικά από το μαθητή με τη χρήση υπερσυνδέσμων. Έτσι ο μαθητής προσπελαύνει το μαθησιακό υλικό πιο κοντά στον τρόπο που ταιριάζει στις ανάγκες του. o Ο μαθητής μπορεί να διαχειρίζεται την πρόοδό του, να επαναλαμβάνει όσες φορές κρίνει σκόπιμο την ίδια μαθησιακή δραστηριότητα και να ανταλλάσσει τις απόψεις του με καθηγητές και συμμαθητές. o Ευκολίες για μαθητές με ειδικές ανάγκες 4

Τα Πλεονεκτήματα του e-learning 4/7 Mάθηση σύμφωνα με τις σύγχρονες γνωσιοθεωρητικές προσεγγίσεις - Ενεργητική και συνεργατική μάθηση: o Μάθηση μέσα από την επικοινωνία με τη γνώση άλλων. o Διαπραγμάτευση των απόψεων. o Συμμετοχή στη μάθηση με ευρύτερες δυνατότητες επικοινωνίας, από πολλούς προς πολλούς με τους μαθητές ενεργούς και όχι παθητικούς δέκτες. o Ποικιλία ιδεών και πληροφοριών o Περισσότερα κίνητρα και καλύτερη ποιότητα αλληλεπίδρασης o Προώθηση της συνεργασίας, ενίσχυση της επικοινωνίας o Ενεργή και ισάξια συμμετοχή των μαθητών, μεγαλύτερη ευελιξία και περισσότερος χρόνος για επεξεργασία δεδομένων και επικοινωνία. 5

Τα Πλεονεκτήματα του e-learning 5/7 Έμφαση στο μαθητή Ενεργή συμμετοχή Πνευματική εργασία των μαθητών για την αποτύπωση των ιδεών τους σε γραπτό λόγο Συνεχής υποστήριξη μεταξύ των μαθητών και κατάργηση ανταγωνισμού Δημιουργία δημοκρατικής συμπεριφοράς 6

Τα Πλεονεκτήματα του e-learning 6/7 Δημιουργία κοινοτήτων χρηστών: o Το περιβάλλον του δικτύου ενισχύει την ομαδικότητα και τη φιλία o Το δίκτυο είναι πάντα ανοιχτό και δημιουργούνται στενές σχέσεις o Έρχονται σε επαφή χρήστες από διαφορετικά μέρη Μετρησιμότητα: o Υπάρχει δυνατότητα μέτρησης ορισμένων μεταβλητών-χαρακτηριστικών που αφορούν στην αποτελεσματικότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης. Μειωμένο Κόστος: o Κόστος μετακινήσεων o Διανομή του διαθέσιμου υλικού σε όλον τον κόσμο χωρίς κόστος Άμεση πρόσβαση σε πλούσιες πηγές πληροφόρησης Διαλειτουργισημότητα 7

Τα Πλεονεκτήματα του e-learning 7/7 Νέες ευκαιρίες για: o Δημιουργία νέων εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων σε ακαδημαϊκά ιδρύματα και φορείς εκπαίδευσης. o Εκπαίδευση σε προσωπικό, πολίτες και μαθητές για θέματα που δεν τους ήταν διαθέσιμα μέσω της συμβατικής εκπαίδευσης (κόστος, χρόνος, χώρος). o Απεριόριστο θεωρητικά αριθμό μαθητών, μείωση της ανάγκης προγραμματισμού καθηγητών σε σχέση με τις διαθέσιμες αίθουσες και τα τμήματα μαθητών. o Δημιουργία εξατομικευμένων προγραμμάτων εκπαίδευσης. o Πιστοποίηση Δεξιοτήτων ή Γνώσεων κτλ. o Δυνατότητα επιλογής από τους μαθητές μεταξύ παρόμοιων διαθέσιμων θεμάτων εκπαίδευσης παρεχομένων από διαφορετικούς φορείς. 8

Τα Μειονεκτήματα του e-learning Περιορισμοί στην ταχύτητα του δικτύου Υποδομή: Γίνονται κάποιες υποθέσεις για την προ- εγκατεστημένη υποδομή. Ισχύουν για όλους; Πως το ελέγχουμε; Κόστος: Τα πακέτα είναι αρκετά ακριβά, το ίδιο και μια δικτυακή υποδομή που προσφέρει υψηλές ταχύτητες. Εξοικείωση χρηστών Απαιτούμενοι ανθρώπινοι πόροι Η ψυχρή επικοινωνιακή και συναισθηματική ατμόσφαιρα του μέσου. 9

Η επικοινωνία στη δικτυακή μάθηση o Επικοινωνία πολλών προς πολλούς o Ανεξαρτησία χώρου o Ανεξαρτησία χρόνου (ασύγχρονη) o Επικοινωνία μέσω ανταλλαγής γραπτών μηνυμάτων μέσω υπολογιστή (computer-mediated communication) o Επικοινωνία μέσω ανταλλαγής πολυμεσικών μηνυμάτων (multimedia conferencing) 10

Ο ρόλος του καθηγητή …στην δικτυακή επικοινωνιακή διαμεσολαβημένη μάθηση μέσω υπολογιστή Ο σχεδιασμός της επικοινωνίας Η παρακολούθηση της επικοινωνίας Η αξιολόγηση της μάθησης μέσω της δικτυακής επικοινωνίας 11

Ο καθηγητής θα πρέπει να.. 1/2 μην κάνει διαλέξεις είναι σαφής στις προσδοκίες του από τους συμμετέχοντες είναι εύκαμπτος και υπομονετικός είναι υπεύθυνος μην υπερφορτώνει τους μαθητές παρακολουθεί και να παρακινεί τους μαθητές για συμμετοχή δημιουργεί μικρές ομάδες και να τους αναθέτει μαθησιακές δραστηριότητες διευκολύνει τις διαδικασίες γράφει σχόλια για τη διδασκαλία κάθε εβδομάδα οργανώνει την αλληλεπίδραση θέτει κανόνες και πρότυπα 12

Ο καθηγητής θα πρέπει να.. 2/2 επαληθεύει την λειτουργικότητα των κανόνων συμμετοχής και να ελέγχει την τήρησή τους προτείνει σαφείς διαδικασίες για αξιολόγηση και βαθμολόγηση αναθέτει σε ομάδες να παίξουν το ρόλο του καθηγητή κάνει έγκαιρη διάγνωση δυσλειτουργιών στην επικοινωνία και να αντιδρά άμεσα πχ να κλείνει συνδιασκέψεις που δεν είναι παραγωγικές ή έχουν πάρει λάθος δρόμο είναι ευέλικτος στην υλοποίηση του αρχικού αναλυτικού προγράμματος και να παίρνει άμεσες αποφάσεις τροποποίησης όπου αυτό απαιτείται 13

Ο σχεδιασμός και η παρακολούθηση της επικοινωνίας Σχεδιασμός o Ο σχεδιασμός των μαθησιακών δραστηριοτήτων o H ένταξη στη δικτυακή τάξη o O σχηματισμός των ομάδων o Η οργάνωση των συνδιασκέψεων o Οι κανόνες συμμετοχής Παρακολούθηση o Θέσπιση κανόνων επικοινωνίας o Ενθάρρυνση της συμμετοχής στην επικοινωνία o Επίβλεψη της επικοινωνίας o Προώθηση της μετα-επικοινωνίας 14

Υλικοτεχνική υποδομή στο e-learning Ανάπτυξη ή εγκατάσταση εκπαιδευτικού υλικού o Σχεδιασμός του προγράμματος σπουδών o Προσδιορισμός των μαθησιακών αναγκών o Σχεδιασμός εκπαιδευτικού υλικού Διασφάλιση της πρόσβασης σε απαραίτητους ψηφιακούς πόρους και υπολογιστικά συστήματα Οργάνωση της πρόσβασης σε εξειδικευμένους πόρους Αντιστοίχηση με το φυσικό περιβάλλον 15

Ανθρώπινη Υποδομή στο e-learning Η διοικητική υποστήριξη Παροχή εκπαίδευσης σχετικά με τη δικτυακή μάθηση και αλληλεπίδραση Εξασφάλιση κατάλληλων καθηγητών 16

Διδακτικές Προσεγγίσεις 1/3 Μορφές μάθησης o Πρόσωπο με πρόσωπο & online o Κοινές δραστηριότητες & online o Προσωπική βοήθεια & online o Τηλεοπτικά προγράμματα, βίντεο & online o Μόνο τηλεδιάσκεψη 17

Διδακτικές Προσεγγίσεις 2/3 Μαθησιακές προσεγγίσεις o Ηλεκτρονικές διαλέξεις o Υποβολή ερωτήσεων σε ειδικούς o Καθοδήγηση από κάποιον ειδικό o Υποστήριξη από κάποιο εξειδικευμένο άτομο o Διερεύνηση σε δικτυακούς πόρους o Ανεπίσημη επικοινωνία μεταξύ χρηστών με κοινά ενδιαφέροντα o Δομημένες ομαδικές δραστηριότητες 18

Διδακτικές Προσεγγίσεις 3/3 Δομές συνεργασίας o Σεμινάρια o Συζητήσεις μικρών ομάδων o Μαθησιακές συντροφιές και δυάδες o Μαθητικές ομάδες εργασίας και μαθησιακοί κύκλοι o Ομαδικές παρουσιάσεις & διδασκαλία από τους μαθητές o Προσομοιώσεις και παίξιμο ρόλων o Ομάδες διαξιφισμού (Debating Teams) o Ισότιμες μαθησιακές ομάδες o Δικτυακές αίθουσες o Ιδεατή καφετέρια o Αμοιβαία βοήθεια Αξιολόγηση της μαθησιακής διαδικασίας (ποιοτική, ποσοτική) 19

Βασικά Συστατικά Συμβολή του δασκάλου στην οργάνωση και λειτουργία της ιδεατής τάξης Αντιστοιχία του ιδεατού στο φυσικό περιβάλλον Παράγοντες υποστήριξης της δικτυακής εκπαίδευσης o Καθολική αποδοχή και ενθουσιασμός από τους εκπαιδευτικούς o Προσιτό κόστος απόκτησης και εγκατάστασης της νέας τεχνολογίας o Πρόσβαση στις δικτυακές υπηρεσίες οποιαδήποτε στιγμή o Ύπαρξη online υποστήριξης o Ικανοποίηση μαθησιακών και διδακτικών αναγκών o Κατάλληλη εκπαίδευση των δασκάλων 20

Σημειώματα

Σημείωμα Αναφοράς Copyright Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Αθήνας, Κλειώ Σγουροπούλου Κλειώ Σγουροπούλου. «Εκπαιδευτική Τεχνολογία & Διδακτική της Πληροφορικής. Ενότητα 6: E-learning». Έκδοση: 1.0. Αθήνα Διαθέσιμο από τη δικτυακή διεύθυνση: ocp.teiath.gr.ocp.teiath.gr

Σημείωμα Αδειοδότησης Το παρόν υλικό διατίθεται με τους όρους της άδειας χρήσης Creative Commons Αναφορά, Μη Εμπορική Χρήση Παρόμοια Διανομή 4.0 [1] ή μεταγενέστερη, Διεθνής Έκδοση. Εξαιρούνται τα αυτοτελή έργα τρίτων π.χ. φωτογραφίες, διαγράμματα κ.λ.π., τα οποία εμπεριέχονται σε αυτό. Οι όροι χρήσης των έργων τρίτων επεξηγούνται στη διαφάνεια «Επεξήγηση όρων χρήσης έργων τρίτων». Τα έργα για τα οποία έχει ζητηθεί και δοθεί άδεια αναφέρονται στο «Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων». [1] Ως Μη Εμπορική ορίζεται η χρήση: που δεν περιλαμβάνει άμεσο ή έμμεσο οικονομικό όφελος από την χρήση του έργου, για το διανομέα του έργου και αδειοδόχο που δεν περιλαμβάνει οικονομική συναλλαγή ως προϋπόθεση για τη χρήση ή πρόσβαση στο έργο που δεν προσπορίζει στο διανομέα του έργου και αδειοδόχο έμμεσο οικονομικό όφελος (π.χ. διαφημίσεις) από την προβολή του έργου σε διαδικτυακό τόπο Ο δικαιούχος μπορεί να παρέχει στον αδειοδόχο ξεχωριστή άδεια να χρησιμοποιεί το έργο για εμπορική χρήση, εφόσον αυτό του ζητηθεί.

Επεξήγηση όρων χρήσης έργων τρίτων Δεν επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου, παρά μόνο εάν ζητηθεί εκ νέου άδεια από το δημιουργό. © διαθέσιμο με άδεια CC-BY διαθέσιμο με άδεια CC-BY-SA διαθέσιμο με άδεια CC-BY-NC-SA διαθέσιμο με άδεια CC-BY-NC Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου και η δημιουργία παραγώγων αυτού με απλή αναφορά του δημιουργού. Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού, και διάθεση του έργου ή του παράγωγου αυτού με την ίδια άδεια. Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. Δεν επιτρέπεται η εμπορική χρήση του έργου. Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. και διάθεση του έργου ή του παράγωγου αυτού με την ίδια άδεια Δεν επιτρέπεται η εμπορική χρήση του έργου. διαθέσιμο με άδεια CC-BY-ND Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. Δεν επιτρέπεται η δημιουργία παραγώγων του έργου. διαθέσιμο με άδεια CC-BY-NC-ND Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. Δεν επιτρέπεται η εμπορική χρήση του έργου και η δημιουργία παραγώγων του. διαθέσιμο με άδεια CC0 Public Domain διαθέσιμο ως κοινό κτήμα Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου, η δημιουργία παραγώγων αυτού και η εμπορική του χρήση, χωρίς αναφορά του δημιουργού. χωρίς σήμανσηΣυνήθως δεν επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου.

Διατήρηση Σημειωμάτων Οποιαδήποτε αναπαραγωγή ή διασκευή του υλικού θα πρέπει να συμπεριλαμβάνει:  το Σημείωμα Αναφοράς  το Σημείωμα Αδειοδότησης  τη δήλωση Διατήρησης Σημειωμάτων  το Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων (εφόσον υπάρχει) μαζί με τους συνοδευόμενους υπερσυνδέσμους.

Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στo πλαίσιo του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθηνών» έχει χρηματοδοτήσει μόνο την αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.