Για τη Φυσική Α ’ Λυκείου Εργαστηριακή Άσκηση 2 α Μελέτη της Ευθύγραμμης Ομαλά Επιταχυνόμενης Κίνησης.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Βασίλειος Παππάς - ΓΕΛ Καλαμπάκας
Advertisements

… όταν η ταχύτητα αλλάζει
ΕΝΕΡΓΕΙΑ ΚΑΤ’ ΟΙΚΟΝ.
Ι. Διάγραμμα Ελεύθερου σώματος
Φύλλο εργασίας Ευθύγραμμες κινήσεις.
Ανάκλαση και διάδοση σε ένα όριο.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2 ΕΥΘΥΓΡΑΜΜΗ ΚΙΝΗΣΗ
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΗ ΑΣΚΗΣΗ ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΡΟΠΗΣ ΑΔΡΑΝΕΙΑΣ ΚΥΛΙΝΔΡΟΥ ΠΟΥ ΚΥΛΙΕΤΑΙ ΣΕ ΠΛΑΓΙΟ ΕΠΙΠΕΔΟ Γ ΤΑΞΗ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ Σημαντικό!!! Στις διαφάνειες.
Επιμέλεια: Κυρισκόζογλου Ουρανία
ΦΥΣΙΚΗΣ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ Β΄ ΛΥΚΕΙΟΥ
Eπιμέλεια: Μανδηλιώτης Σωτήρης
Eπιμέλεια: Μανδηλιώτης Σωτήρης
Eπιμέλεια: Μανδηλιώτης Σωτήρης  ΣΤΟΧΟΙ να εξοικειωθούν οι μαθητές με την μελέτη της ευθύγραμμης ομαλά επιταχυνόμενης κίνησης να σχεδιάζουν και.
Δύναμη: αλληλεπίδραση μεταξύ δύο σωμάτων ή μεταξύ ενός σώματος και του περιβάλλοντός του (πεδίο δυνάμεων). Δυνάμεις επαφής Τριβή Τάσεις Βάρος Μέτρο και.
Copyright © 2009 Pearson Education, Inc. Κεφάλαιο 7 Έργο και Ενέργεια.
Ταχύτητα: το πηλίκο της μετατόπισης δια τη χρονική διάρκεια υ=Δχ/Δt
Ταχύτητα Νίκος Αναστασάκης 2010.
Ευθύγραμμη ομαλή κίνηση
ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΣΕ ΜΙΑ ΔΙΑΣΤΑΣΗ
ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ΠΕΙΡΑΜΑΤΩΝ ΦΥΣΙΚΗΣ
Μεταβαλλόμενη Κίνηση σε μία διάσταση
Ευθύγραμμη ομαλά μεταβαλλόμενη κίνηση
Θέση και μετατόπιση x2=8 Δx=8-3=5 x1=3 x1=-2 x2=3 Δx=3-(-2)=5
Μελέτη κίνησης με εξισώσεις
Διερεύνηση του 2ου νόμου του Newton
Ευθύγραμμη ομαλά μεταβαλλόμενη κίνηση
Ευθύγραμμη Ομαλή Κίνηση
Ευθύγραμμη ομαλή κίνηση
Ερωτήσεις Σωστού - Λάθους
ΥΛΗ ΚΑΙ ΚΙΝΗΣΗ Η κίνηση είναι χαρακτηριστική ιδιότητα της ύλης. Κίνηση παρατηρούμε από τους μακρινούς γαλαξίες έως μέχρι το εσωτερικό των ατόμων. Η.
2.3 ΚΙΝΗΣΗ ΜΕ ΣΤΑΘΕΡΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ
Ερωτήσεις: Μηχανική – Βαρύτητα- Διάστημα
Μελέτη της ευθύγραμμης ομαλής κίνησης.  Θέση - χρόνος - μετατόπιση - χρονικό διάστημα - ταχύτητα  Οι Στόχοι: 1.Να υπολογίζεις την ταχύτητα ενός σώματος.
Xρήση ηλεκτρικού χρονομετρητή
Μελέτη της ευθύγραμμης ομαλής κίνησης
Πειραματικός έλεγχος των νόμων του απλού εκκρεμούς Εργαστηριακή Άσκηση 7 από τον Εργαστηριακό Οδηγό Φυσικής Γ′ Γυμνασίου και το αντίστοιχο Τετράδιο Εργασιών.
ΜΕΛΕΤΗ ΚΥΜΑΤΩΝ Εργαστηριακή Άσκηση 9 από τον Εργαστηριακό Οδηγό Φυσικής Γ′ Γυμνασίου και το αντίστοιχο Τετράδιο Εργασιών των Ν. Αντωνίου, Π. Δημητριάδη,
ΒΑΡΟΣ – ΜΑΖΑ – ΠΥΚΝΟΤΗΤΑ
Μερκ. Παναγιωτόπουλος-Φυσικός 1 Η έννοια της ταχύτητας.
Περιστροφή στερεού σώματος γύρω από σταθερό άξονα
Φυσική Γ΄ Λυκείου Θετικής & Τεχνολογικής Κατεύθυνσης
ΔΙΑΝΥΣΜΑΤΙΚΗ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΕΝΑΛΛΑΣΣΟΜΕΝΩΝ ΜΕΓΕΘΩΝ
Ερωτήσεις Ένα αυτοκίνητο κινείται προς το Βορρά, σε οριζόντιο δρόμο. Ποια είναι η κατεύθυνση της στροφορμής των τροχών του; Η στροφορμή ενός συστήματος.
Τριβή ολίσθησης με τη χρήση του Multilog
ΑΣΚΗΣΗ 4: Θεμελιώδης Νόμος της Μηχανικής
Γραμμική κίνηση Η κίνηση είναι σχετική Βασικές έννοιες Ταχύτητα
Άσκηση 9 ΜΕΛΕΤΗ ΚΑΙ ΕΛΕΓΧΟΣ ΤΗΣ ΔΙΑΤΗΡΗΣΗΣ ΤΗΣ ΜΗΧΑΝΙΚΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΣΤΗΝ ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΠΤΩΣΗ ΣΩΜΑΤΟΣ.
1η εργαστηριακή άσκηση Φυσικής για την Α’ τάξη Λυκείου Σχολ. έτος
Εργο W Σταθερή δύναμη F που μετακινεί σώμα για διάστημα s (χωρίς περιστροφή). Όπου φ η γωνία που σχηματίζει η δύναμη με την μετατόπιση. Μονάδα μέτρησης.
Διερεύνηση του 2ου νόμου του Newton
ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟΣ ΕΛΕΓΧΟΣ ΤΩΝ ΝΟΜΩΝ ΤΟΥ ΑΠΛΟΥ ΕΚΚΡΕΜΟΥΣ
ΜΕΤΑΒΑΛΛΟΜΕΝΗ ΚΙΝΗΣΗ Μεταβαλλόμενη λέμε μια κίνηση κατά τη διάρκεια της οποίας η ταχύτητα (ως διάνυσμα) δε μένει σταθερή.
Η έννοια της ταχύτητας.
ΜΗΧΑΝΙΚΗ ΣΤΕΡΕΟΥ ΣΩΜΑΤΟΣ
Νόμος του Hooke ελαστικότητα
Eπιμέλεια: Μανδηλιώτης Σωτήρης
Δυναμική (του υλικού σημείου) σε μία διάσταση.
Ο Νόμος του Hooke.
ΝΟΜΟΣ ΤΟΥ HOOKE ΟΜΑΔΑ: ΣΤΕΤΣΙΚΑ ΣΤΕΡΓΙΑΝΗ ΑΝΔΡΙΑΝΗ ΣΥΡΗΜΗ
Μερκ. Παναγιωτόπουλος-Φυσικός
Γενική μεθοδολογία στις κινήσεις (1)
Ταλάντωση ελατηρίου Εργαστηριακή Άσκηση 8 Γ′ Γυμνασίου
ΜΕΤΡΗΣΕΙΣ ΜΗΚΟΥΣ ΜΕΣΟΣ ΟΡΟΣ
9. ΜΕΛΕΤΗ ΚΑΙ ΕΛΕΓΧΟΣ ΤΗΣ ΔΙΑΤΗΡΗΣΗΣ ΤΗΣ ΜΗΧΑΝΙΚΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΣΤΗΝ ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΠΤΩΣΗ βαρίδιο m=150g 8/11/2018 Μιχαήλ Μ.
Ευθύγραμμη ομαλή κίνηση
ΜΕΛΕΤΗ ΤΗΣ ΕΥΘΥΓΡΑΜΜΗΣ
Ταλαντώσεις Όλες οι ερωτήσεις και οι ασκήσεις του βιβλίου.
Eυθύγραμμη ομαλά μεταβαλλόμενη κίνηση
Ευθύγραμμη Ομαλά Μεταβαλλόμενη Κίνηση
Ευθύγραμμη ομαλή κίνηση
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Για τη Φυσική Α ’ Λυκείου Εργαστηριακή Άσκηση 2 α Μελέτη της Ευθύγραμμης Ομαλά Επιταχυνόμενης Κίνησης

Στόχοι Να εξοικειωθούν οι μαθητές με την μελέτη της ευθύγραμμης ομαλά επιταχυνόμενης κίνησης, με την χρήση ηλεκτρικού χρονομετρητή. Να κατασκευάζουν και να μελετούν τα διαγράμματα `` θέσης – χρόνου `` και `` ταχύτητας – χρόνου `` ( Προαιρετικά ) Να χρησιμοποιούν γνωστικά εργαλεία με ΤΠΕ για την επεξεργασία των μετρήσεων και κατασκευή γραφικών παραστάσεων. ΕΚΦΕ Ιωαννίνων

Απαιτούμενα Όργανα ΕΚΦΕ Ιωαννίνων 2012 Χρονομετρητής με ταινία ( ΓΕ ή ΓΕ 156.0) Ένα αμαξίδιο ( ΜΣ ή ΜΣ 250.0) Δύο κομμάτια χαρτοταινίας με κυκλικό καρμπόν πλάτους 11-13mm περίπου 1 m μήκους Κολλητική ταινία ( Σελοτέιπ ), κόλλα Ψαλίδι ( προαιρετικά ) Τροχαλία ( ΜΣ 080.0) Δύο σφικτήρες τύπου G ( ΓΕ 050.x) ή άλλο μέσο σταθερής στερέωσης του χρονομετρητή και της τροχαλίας Νήμα μήκους περίπου 1 m. To μήκος του εξαρτάται από τις διαστάσεις του πάγκου εργασίας. Ένα βαρίδιο 100g -200g ( ΓΕ 100. x) Βαθμολογημένος κανόνας 3

ΕΚΦΕ Ιωαννίνων

5

6

7

8

9

10

Διάταξη 1 η ΕΚΦΕ Ιωαννίνων 2012 Συναρμολογούμε τη διάταξη 11

Λεπτομέρεια ΕΚΦΕ Ιωαννίνων

Διάταξη 2 η ΕΚΦΕ Ιωαννίνων 2012 Χωρίς Τροχαλία, βαρίδι και νήμα : Χρησιμοποιούμε σαν επιταχύνουσα δύναμη το τη συνισταμένη της συνιστώσας του βάρους κατά μήκος του πάγκου και της τριβής δίνοντας κάποια επαρκή κλίση ( ) στο πάγκο εργασίας έτσι ώστε να πετύχουμε επαρκή επιτάχυνση. Αυτό μπορεί να γίνει ανυψώνοντας το πάγκο με ένα σωρό μεγάλα βιβλία ή ένα μεγάλο τούβλο κλπ. Η διάταξη αυτή είναι απλούστερη και αν είναι προτιμότερη από εκείνη του οριζοντίου επιπέδου. 13

Διάταξη 2 η ΕΚΦΕ Ιωαννίνων 2012 * Το σχεδιο από Φ.Ε. του ΕΚΦΕ Λάρισας

Πειραματική διαδικασία (1 η διάταξη ) ΕΚΦΕ Ιωαννίνων 2012 Στερεώνουμε στην μία άκρη το χρονομετρητή και την τροχαλία στην άλλη άκρη του πάγκου χρησιμοποιώντας του σφιγκτήρες. Δένουμε το νήμα σε κατάλληλο σημείο του αμαξιδίου, το περνάμε από την τροχαλία και στερεώνουμε με μια θηλειά το βαρίδι. Κόβουμε περίπου cm χαρτοταινίας την οποία περνάμε από τους οδηγούς του χρονομετρητή. 15

Πειραματική διαδικασία (2) ΕΚΦΕ Ιωαννίνων 2012 Τοποθετούμε το καρμπόν πάνω από την ταινία, όπως στο προηγούμενο σχήμα, ώστε να περιστρέφεται ελεύθερα. Κολλάμε με σελοτέιπ την ταινία στο άκρο του αμαξιδίου. Καλόν είναι το μήκος της ταινίας να είναι τόσο ώστε να βγαίνει από το χρονομετρητή πριν το βαρίδι ακουμπήσει στο έδαφος. Το αμαξίδιο, η τροχαλία και ο χρονομετρητής φροντίζουμε να βρίσκονται στην ίδια ευθεία. 16

Πειραματική διαδικασία (3) ΕΚΦΕ Ιωαννίνων 2012 Θέτουμε σε λειτουργία το χρονομετρητή. Αν ο χρονομετρητής έχει επιλογέα συχνότητας, η συχνότητα 50 τικ /s είναι μια καλή επιλογή, γιατί δίνει αρκετά καλή πυκνότητα στιγμών. Σταματάμε το αμαξίδιο μόλις ακουμπήσει το βαρίδι στο έδαφος και σταματάμε τη λειτουργία του χρονομετρητή. Επαναλαμβάνουμε τη διαδικασία και με δεύτερη χαρτοταινία. 17

Πειραματική διαδικασία (4) ΕΚΦΕ Ιωαννίνων 2012 Παρατηρούμε τα στίγματα στη χαρτοταινία. Σημειώνουμε το είδος της κίνησης στο Φύλλο Εργασίας. Ο χρόνος μεταξύ των στιγμών είναι 1/50 Η z -1 =0,02 s. Όταν χρησιμοποιούμε χρονομετρητή με μπαταρία η περίοδος περιστροφής είναι 0,02 s, όταν η μπαταρία είναι καινούργια. 18

Επεξεργασία των μετρήσεων ΕΚΦΕ Ιωαννίνων 2012 Σημειώνουμε την πρώτη τελεία με το 0 Μετράμε τις επόμενες 5 ( ή 10) τελείες και στην τελευταία γράφουμε 1 ( ή Α ). Συνεχίζουμε και για τις επόμενες σημειώνοντας 2, 3, κλπ ( ή Β, Γ, κλπ ) Αν σημειώνουμε 10 τμήματα τότε ο χρόνος μεταξύ των 10+1 τελειών είναι 10x0,02=0,2 s ( ή των 5+1 είναι 5x0,02=0,1 s) 19

Επεξεργασία των μετρήσεων (2) ΕΚΦΕ Ιωαννίνων 2012 Κόψτε σε λουρίδες στα σημεία 0,1, 2, κλπ : 20

Επεξεργασία των μετρήσεων (3) ΕΚΦΕ Ιωαννίνων 2012 Κολλήστε τις λουρίδες όπως στο σχήμα : Ο χρόνος μεταξύ των λουρίδων είναι ο ίδιος. Επειδή η μετατόπιση είναι ανάλογη της ταχύτητας, το διάγραμμα δείχνει τη ταχύτητα σε συνάρτηση με το χρόνο. Τι παριστάνει η κλίση της ευθείας ; Συμπληρώνουμε στο Φύλλο Εργασίας. 21

Γιατί το διάγραμμα λωρίδων παριστάνει το διάγραμμα υ -t; Σε μία Ευθύγραμμη Ομαλά Επιταχόμενη κίνηση ισχύει : Μετατόπιση σε χρόνο Δ t: Δ x=(1/2)( υο + υ ). Δ t Επειδή : Μέση ταχύτητα : υμ =( υ 0+ υ )/2 έχουμε : Δ x= υμ. Δ t Αν το Δ t= σταθ, π. χ 0,2 ή 0,1 s προκύπτει ότι : Δ x ανάλογη με τη υμ, δηλαδή το ύψος κάθε λωρίδας είναι ανάλογο με τη μετατόπιση, με συντελεστή αναλογίας το χρόνο Δ t. ΕΚΦΕ Ιωαννίνων

Επεξεργασία των μετρήσεων (4) ΕΚΦΕ Ιωαννίνων 2012 Επικολλήστε τις λουρίδες από τη δεύτερη ταινία όπως στο σχήμα : Ποιά είναι η σχέση διαστήματος - χρόνου ; Τι παριστάνει η κλίση του διαγράμματος ; 23

Επεξεργασία των μετρήσεων ( Για το σπίτι ) ΕΚΦΕ Ιωαννίνων 2012 Συμπληρώνουμε το χρον. διάστημα μεταξύ των 240,1,2, Συμπληρώνουμε τη μετατόπιση μεταξύ των αριθμών 0,1,2. Υπολογίζουμε την ταχύτητα υ=Δx/Δt Δυ=υ2-υ1, κλπ 24

Επεξεργασία των μετρήσεων (2) ( Για το σπίτι ) ΕΚΦΕ Ιωαννίνων 2012 α=Δυ/ΔtΑθροίζουμε τα διαδοχικά Δx Αθροίζουμε τα διαδοχικά Δt 25

Επεξεργασία των μετρήσεων (3) ( Για το σπίτι ) ΕΚΦΕ Ιωαννίνων 2012 Κατασκευάζουμε τα γραφήματα υ -t και x-t σε μιλλιμετρέ χαρτί Απαντούμε στις ερωτήσεις του Φύλλου Εργασίας : Τι παριστάνει η κλίση της ευθείας στο διάγραμμα υ -t; Πόση είναι η συνολική απόσταση που διανύθηκε ; Πόση είναι η μέση ταχύτητα ; 26

Επεξεργασία των μετρήσεων (4) ( Για το σπίτι ) ΠΡΟΑΙΡΕΤΙΚΑ : Βιβλίο εργασίας Excel ( ενδεικτικές τιμές μετρήσεων και τα γραφήματά τους ) ΕΚΦΕ Ιωαννίνων

Βιβλιογραφία : Εργαστηριακός Οδηγός - Άσκηση 2 α Ενότητας 1.1- Έκδοση Υ. ΠΑΙ. Θ. Π. Α. Άσκηση 2 α Ενότητας 1.1- Φύλλο εργασίας - Έκδοση Υ. ΠΑΙ. Θ. Π. Α. ΕΚΦΕ Ιωαννίνων

ΕΚΦΕ Ιωαννίνων 2012 Ευχαριστούμε τους συναδέλφους ΥΣΕΦΕ Αλέξανδρο Μπαμπασίκα, βιολόγο του 1 ου Γυμν. Ιωαννίνων και Γιάννη Μπέστα, φυσικό του 1 ου ΓΕΛ Ιωαννίνων για την παραχώρηση των οργάνων Και εσάς φυσικά για την υπομονή σας ! 29