Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη Ενότητα 12: Η Εκπαίδευση του Ασθενή. Κοτρώτσιου Ευαγγελία, Καθηγητής, Τμήμα Νοσηλευτικής, T.E.I. Θεσσαλίας.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Διαπολιτισμική Εκπαίδευση – Θεωρία και Πράξη
Advertisements

Η Διδασκαλία της Πετοσφαίρισης
Η Διδασκαλία της Πετοσφαίρισης
Διδακτική Πληροφορικής
Διοίκηση Ανθρώπινων πόρων Ενότητα 6&7: Επιλογή Εργαζομένων Αθανάσιος Κουστέλιος Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ.
Διδακτική Πληροφορικής
Διδακτική Πληροφορικής Ενότητα 2: Η εξέλιξη των εργαλείων της Εκπαίδευσης. Διδάσκων: Γεώργιος Σούλτης, Επίκουρος Καθηγητής. Τμήμα Μηχανικών Πληροφορικής,
Υδραυλικά & Πνευματικά ΣΑΕ
Η Εκπαίδευση του Ασθενή. Στόχοι της Εκπαίδευσης του Ασθενή Πρόληψη της ασθένειας Προαγωγή της υγείας Προαγωγή γνώσεων που αφορούν την ασθένεια, τη διατροφή,
Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη
Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη Ενότητα 1: Εισαγωγή – Ψυχική Υγεία – Ψυχική Διαταραχή. Κοτρώτσιου Ευαγγελία, Καθηγητής, Τμήμα Νοσηλευτικής, T.E.I. Θεσσαλίας.
Ανθρωπολογία του Θεάτρου Ενότητα 4 η : Βασικές αρχές της Τέχνης του Ηθοποιού Γιώργος Σαμπατακάκης, M.Phil. (Καίμπρητζ) – Ph.D. (Λονδίνο) Τμήμα Θεατρικών.
Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη Ενότητα 3: Νοσηλευτική Διεργασία. Κοτρώτσιου Ευαγγελία, Καθηγητής, Τμήμα Νοσηλευτικής, T.E.I. Θεσσαλίας.
Διοίκηση Τεχνολογίας Εργασία: «Εργαλειακή Προσέγγιση Τεχνολογίας» Πρόγραμμα:MBA Part-Time.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ Εκπαιδευτικά Προγράμματα με Χρήση Η/Υ ΙΙ Θέμα «παιγνίδια» (website address) Διδάσκουσα: Καθηγήτρια Τζένη.
Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη Ενότητα 4: Στρες και Στρατηγικές Αντιμετώπισης – Νοσηλευτική Φροντίδα. Κοτρώτσιου Ευαγγελία, Καθηγητής, Τμήμα Νοσηλευτικής,
Τμήμα Τεχνολόγων Γεωπόνων Τίτλος Μαθήματος: ΚΑΛΛΩΠΙΣΤΙΚΑ ΔΕΝΤΡΑ ΚΑΙ ΘΑΜΝΟΙ Ενότητα 12: Οδηγίες δημιουργίας φυτολογίου Γρηγόριος Βάρρας Αν. Καθηγητής Άρτα,
Εισαγωγή στην Ψυχολογία Ενότητα 2:Τομείς Έρευνας της Σύγχρονης Ψυχολογίας Διδάσκουσα: Ειρήνη Σκοπελίτη Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην.
Διοίκηση Ανθρωπίνων Πόρων Ενότητα 3: Προσέλκυση Ανθρώπινου Δυναμικού. Διδάσκων: Γεώργιος Ασπρίδης, Επίκουρος Καθηγητής. Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων.
Σκοποί αγωγής υγείας-συμβουλευτικής  Διατήρηση σωματικής ισορροπίας ατόμου: υγιεινή, διατροφή, άσκηση  Διατήρηση ψυχικής-κοινωνικής ισορροπίας ατόμου-
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Διοίκηση ολοκληρωμένης επικοινωνιακής στρατηγικής
Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου
Προγραμματισμός κινητών συσκευών
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Η Εκπαίδευση Είναι το λίκνο που ανατρέφει: Δημόσιους λειτουργούς,
Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη
Ορισμός Είναι ένα σύνολο συστηματικών, προγραμματισμένων, μεθοδικών και σκόπιμων δραστηριοτήτων (λέξεις μέσα σε πράξεις) με τις οποίες επιτυγχάνονται.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου
Οργάνωση και Διοίκηση Επιχειρήσεων
Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη
Ορισμός Επίδειξη είναι η παρουσίαση μιας πράξης μιας διαδικασίας ή ενός φαινόμενου με πραγματικά μέσα. Όταν δεν χρησιμοποιούνται πραγματικά μέσα ΑΠΕΙΚΟΝΙΣΗ.
Προαγωγή υγείας Ορίζεται η διαδικασία ενδυνάμωσης των ανθρώπων ώστε να αυξήσουν τον έλεγχο της υγείας τους και να τη βελτιώσουν (WHO 1986, Naidoo&Wills.
Χρονικός Προγραμματισμός Έργων (Εργαστήριο)
Επιχειρησιακές Επικοινωνίες
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου
Διαχείριση Κινδύνου Ενότητα 7: Παρακολούθηση Κινδύνων.
Διαχείριση Κινδύνου Ενότητα 3: Σχέδιο Διαχείρισης Κινδύνου.
Επιχειρησιακές Επικοινωνίες
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΠΙΘΑΝΟΤΗΤΕΣ(3)
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη
Προγραμματισμός κινητών συσκευών
Αντικειμενοστραφής Προγραμματισμός ΙΙ
Εκπαιδευτική Διαδικασία και Μάθηση στο Νηπιαγωγείο
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Επιχειρησιακές Επικοινωνίες
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΠΙΘΑΝΟΤΗΤΕΣ(7)
Επιχειρηματικότητα Ενότητα # 7: Επίλογος. Σύνοψη
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΠΙΘΑΝΟΤΗΤΕΣ(5)
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΠΙΘΑΝΟΤΗΤΕΣ(10)
Προσχολική Παιδαγωγική
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗ ΠΡΟΤΥΠΩΝ ΝΕΥΡΩΝΙΚΑ ΔΙΚΤΥΑ
Επιχειρησιακές Επικοινωνίες
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη Ενότητα 12: Η Εκπαίδευση του Ασθενή. Κοτρώτσιου Ευαγγελία, Καθηγητής, Τμήμα Νοσηλευτικής, T.E.I. Θεσσαλίας

Άδειες Χρήσης Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό υπόκειται σε άδειες χρήσης Creative Commons. Για εκπαιδευτικό υλικό, όπως εικόνες, που υπόκειται σε άλλου τύπου άδειας χρήσης, η άδεια χρήσης αναφέρεται ρητώς. 2

Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στα πλαίσια του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους. 3

Σκοποί ενότητας... …. … Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη 4

Περιεχόμενα ενότητας  Στόχοι Εκπαίδευσης του Ασθενή. Στόχοι Εκπαίδευσης του Ασθενή.  Τρόποι Εκπαίδευσης. Τρόποι Εκπαίδευσης.  Παράγοντες που επηρεάζουν τη μάθηση. Παράγοντες που επηρεάζουν τη μάθηση.  Το πρόγραμμα εκπαίδευσης. Το πρόγραμμα εκπαίδευσης Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη 5

Η Εκπαίδευση του Ασθενή Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη 6

Στόχοι της Εκπαίδευσης του Ασθενή Πρόληψη της ασθένειας. Προαγωγή της υγείας. Προαγωγή γνώσεων που αφορούν την ασθένεια, τη διατροφή, τις φαρμακευτικές αγωγές, τις θεραπείες και την ατομική φροντίδα. Προαγωγή υγιών συμπεριφορών. Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη 7

Συνθήκες Εκπαίδευσης του Ασθενή Οι χρονικά σύντομες παραμονές στο νοσοκομείο καθιστούν την εκπαίδευση του ασθενή υψηλή προτεραιότητα. Πριν από την έξοδο του ασθενή από το νοσοκομείο πρέπει να του διδάσκεται πώς να φροντίζει τον εαυτό του στο σπίτι. Είναι απαραίτητη η συνεργασία μεταξύ των επαγγελματιών υγείας – του ασθενή- της οικογένειάς του και του κοινοτικού νοσηλευτή. Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη 8

Το πρόγραμμα εξόδου πρέπει να περιλαμβάνει Αξιολόγηση των ειδικών αναγκών που μπορεί να έχει ο ασθενής επιστρέφοντας στο σπίτι. Συνοπτικές και εστιασμένες ευκαιρίες μάθησης. Προετοιμασία για την ατομική φροντίδα. Εφαρμογή στην πράξη μέρους των πληροφοριών που έχουν δοθεί. Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη 9

Τρόποι Εκπαίδευσης Οπτικός: μέσω αυτών που βλέπουμε (Οπτική Μάθηση). Ακουστικός: μέσω αυτών που ακούμε (Ακουστική Μάθηση). Κιναισθητικός: μέσω του χειρισμού αντικειμένων ή εφαρμόζοντας κάποια εργασία (Κιναισθητική Μάθηση). Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη 10

Ποικιλία εκπαιδευτικών μεθόδων Είναι σημαντικό να χρησιμοποιείτε μία ποικιλία εκπαιδευτικών μεθόδων, έτσι ώστε το άτομο που εκπαιδεύεται να βλέπει τις πληροφορίες, να ακούει τις πληροφορίες. και να εφαρμόζει αυτό που αποτελεί το αντικείμενο της διδασκαλίας του. Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη 11

Πεδία μάθησης Γνωστικό Πεδίο Συναισθηματικό πεδίο Ψυχοκινητικό πεδίο Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη 12

Γνωστικό Πεδίο Στο γνωστικό πεδίο αυτός που μαθαίνει, λαμβάνει και επεξεργάζεται τις πληροφορίες ακούγοντας ή διαβάζοντας το υλικό. Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη 13

Συναισθηματικό Πεδίο Στο συναισθηματικό πεδίο το υλικό παρουσιάζεται με τέτοιο τρόπο ώστε να ταιριάζει στα πιστεύω του αποδέκτη, τα συναισθήματα και τις αξίες του. Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη 14

Ψυχοκινητικό Πεδίο Στο ψυχοκινητικό πεδίο, ο αποδέκτης επεξεργάζεται τις πληροφορίες μέσω της πράξης, εφαρμόζοντας την εργασία. Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη 15

Αξιολόγηση των αναγκών μάθησης Τι χρειάζεται να μάθουν οι ασθενείς. Διατροφή. Δραστηριότητα. Φαρμακευτικές αγωγές. Φροντίδα τραυμάτων. Θεραπείες. Ατομική φροντίδα στο σπίτι. Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη 16

Διδασκαλία Αρχικά διδάσκονται οι αρχικές δεξιότητες επιβίωσης. Μετά την έξοδο διδάσκονται προχωρημένες δεξιότητες σε ομαδικές ή ατομικές συνεδρίες. Δημιουργήστε έναν κατάλογο αναγκών μάθησης και στη συνέχεια ταξινομήστε τις προτεραιότητες, ώστε να μπορέσετε να επικεντρώσετε την προσοχή σας στην εκπαίδευση του ασθενή πάνω στη βασική γνώση που χρειάζεται για την ασφαλή περίθαλψή του στο σπίτι. Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη 17

Παράγοντες που επηρεάζουν τη μάθηση Σωματικά προβλήματα. Αδύνατη όραση ή ακοή. Διαταραχή της κινητικής λειτουργίας. Χαμηλό μορφωτικό επίπεδο. Διαταραχή της νοητική λειτουργίας. Ηλικία. Πόνος. Κόπωση. Εξουθένωση. Πολιτισμικές αξίες και πεποιθήσεις. Αυτοπεποίθηση και ικανότητες. Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη 18

Αυτοπεποίθηση και Ικανότητες ¨Δεν θα είμαι ποτέ ικανός να το κάνω αυτό¨. Έλλειψη εμπιστοσύνης στον εαυτό τους. Χρειάζεται διερεύνηση των συναισθημάτων του ασθενή. Ενίσχυση αυτοεκτίμησης. Έπαινος – Ενθάρρυσνη. Η εκπαίδευση πρέπει να γίνεται με αργούς ρυθμούς. Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη 19

Εκπαίδευση Παιδιών Όταν εκπαιδεύεται ένα παιδί πρέπει να κινείστε στο πλαίσιο των δυνατοτήτων του παιδιού και να χρησιμοποιείτε χειροπιαστές μεθόδους. Το παιχνίδι είναι αποτελεσματικός τρόπος μάθησης στα παιδιά. Η χρήση παιχνιδιών είναι σωστή διαδικασία μάθησης. Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη 20

Κατά την εκπαίδευση ενηλίκων πρέπει να λαμβάνονται υπόψη: Πολλοί ενήλικες είναι αγράμματοι. Η μητρική τους γλώσσα ίσως να μην είναι η Ελληνική. Η χρήση έντυπου υλικού βοηθάει στην εκπαιδευτική διαδικασία. Πρέπει να χρησιμοποιείται κατανοητό λεξιλόγιο. Προσπαθήστε να ¨χτίσετε¨ πάνω στο ήδη υπάρχον γνωστικό υπόβαθρο. Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη 21

Ετοιμότητα για μάθηση Κινητοποίηση – ενθάρρυνση του ασθενή. Επιθυμία να αποκτήσει την ανεξαρτησία του. Εξακριβώστε εάν ο ασθενής είναι άνετος και ξεκούραστος. Δημιουργήστε φιλική ατμόσφαιρα. Αναπτύξτε σχέση εμπιστοσύνης. Διατηρήστε φιλική και ειλικρινή στάση. Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη 22

Το πρόγραμμα εκπαίδευσης περιλαμβάνει: Ανάλυση των στοιχείων αξιολόγησης των εκπαιδευτικών αναγκών. Καθορισμό των αντικειμενικών στόχων. Διαμόρφωση συγκεκριμένης συμπεριφοράς του ασθενή. Επιθυμητές αλλαγές ή προσθήκες στην ήδη υπάρχουσα συμπεριφορά. Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη 23

Πηγές Εκπαίδευσης Βιβλία. Άρθρα. Βιντεοταινίες. Ενημερωτικά φυλλάδια. Κασέτες. Συσκευές πρακτικής άσκησης. Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη 24

Εφαρμόζοντας το πρόγραμμα εκπαίδευσης (α) Ειδοποιήστε τον ασθενή για το πότε θα γίνει η εκπαίδευση. Εξασφαλίστε ήσυχο περιβάλλον με ελάχιστες διακοπές, για να μην διασπάται η προσοχή του ασθενή. Η εκπαίδευση μπορεί να γίνεται σε ατομικό ή σε ομαδικό επίπεδο. Βεβαιωθείτε ότι ο ασθενής αισθάνεται άνετα και μπορεί να σας ακούσει ή να σας βλέπει. Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη 25

Εφαρμόζοντας το πρόγραμμα εκπαίδευσης (β) Η συνεδρία θα πρέπει να είναι σύντομη. Συμπεριλάβετε τον ασθενή στη διαδικασία εκπαίδευσης. Αναλύστε το κάθε βήμα και ζητήστε από τον ασθενή να το εφαρμόσει στην πράξη. Αναθέστε στους ασθενείς να γράψουν τα βήματα της διαδικασίας. Αφήστε στον ασθενή έντυπο υλικό. Κάθε συνεδρία αρχίζει με σύντομη ανασκόπηση των όσων έχουν διδαχθεί προηγουμένως. Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη 26

Εκτίμηση Απόκτηση αμφίδρομης σχέσης επικοινωνίας. Επίτευξη μιας δεξιότητας από την πλευρά του εκπαιδευόμενου. Πραγματοποίηση ερωτήσεων. Σε ανεπάρκεια γνώσεων επαναλαμβάνεται η διδασκαλία. Εκπλήρωση επιθυμητών στόχων. Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη 27

Συντονισμός με το πρόγραμμα εξόδου Αναγκαία η συνεργασία με τον κοινοτικό νοσηλευτή. Οι ανάγκες μάθησης θα πρέπει να αποτελούν αντικείμενο συζήτησης. Τηλεφωνική επικοινωνία. Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη 28

Βιβλιογραφία Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη 29

Τέλος Ενότητας